Inspecția fiscală și desk-auditul (verificările făcute de ANAF de la distantă)

Articol scris in data de: 16 Septembrie 2020

Aveți un risc ridicat de inspecție fiscală?

ANAF a emis de curând un proiect de ordin privind verificarea de la distanță sau desk-auditul, în cadrul căreia poate fi emisă o decizie de impunere pentru abateri punctuale fără necesitatea de a efectua o inspecție fiscală

Munca de acasă ne obligă pe toți să ne „reinventăm”, iar ANAF nu face excepție.  În luna iulie, pe site-ul Ministerului de Finanțe a fost publicat un proiect de ordin care vizează desk-auditul sau verificarea documentară de la distanță de către Antifraudă sau Inspecția Fiscală.

Noutatea acestui tip de verificare fiscală constă în faptul că la finalul verificării inspectorii pot emite o decizie de impunere, sub rezerva verificării ulterioare, iar contribuabilul are posibilitatea de a contesta o astfel de decizie.

Cu alte cuvinte, o astfel de decizie de impunere nu scutește automat contribuabilii de la inspecțiile fiscale generale sau tematice (inspecții fiscale generale, rambursări de TVA, etc).

În plus, dacă până acum contribuabilii se confruntau cu inspecții inopinate care erau finalizate, conform legii, cu un proces verbal de constatare (și uneori, în cazuri mai rare, și cu sechestre sau popriri), în urma căruia era, de regulă, declanșată inspecția fiscală, iată că ANAF are la dispoziție un nou mecanism de verificare (de la distanță), prin care poate emite direct decizii de impunere.

Ce implicații putem avea la nivelul prețurilor de transfer?

În ceea ce privește contribuabilii care desfășoară tranzacții cu persoane afiliate, dacă până acum riscul fiscal era stabilit în urma unei inspecții inopinate, putem avea de a face în viitor cu emiterea unor decizii de impunere surpriză care să vizeze ajustări de prețuri de transfer, cel puțin în cazul firmelor care au pierderi din exploatare sau marje reduse de profit, TVA de recuperat sau alte particularități de risc fiscal și de prețuri de transfer.

În contextul intensificării inspecțiilor fiscale începând cu luna iunie (pentru recuperarea perioadei din starea de urgență) și introducerii desk-audit în perioada imediat următoare, ne putem aștepta la o avalanșă de decizii de impunere care vizează aspecte fiscale și de prețuri de transfer punctuale.

Cum puteți reduce riscul unor ajustări fiscale și de prețuri de transfer?

Ceea ce puteți face și este la îndemâna oricărui contribuabil este o revizuire fiscală a tuturor aspectelor sau problemelor fiscale din ultimii ani. O ajustare voluntară sau o corecție în declarațiile fiscale poate fi binevenită și vă poate scuti de o decizie de impunere consistentă la care se adaugă, de regulă, accesoriile de plată.

Cum vă poate ajuta un consultant fiscal sau un specialist prețuri de transfer?

Întrebarea care apare vizează valoarea cu care trebuie să mă ajustez voluntar dacă am un risc de prețuri de transfer sau care este valoarea pe care trebuie să o rectific dacă am orice alt risc fiscal.

Estimarea cuantumului acestor ajustări poate fi realizată de un consultant fiscal / de prețuri de transfer in-house sau de unul extern care vă pot ajuta astfel, să diminuați, riscurile fiscale viitoare.

Autor: Alina Andrei, Tax & Transfer Pricing Partner al Cabot Transfer Pricing

^^^

Despre Cabot Transfer Pricing

De zece ani, Cabot Transfer Pricing este una dintre firmele de consultanță fiscală specializată în prețurile de transfer cu o creștere rapidă pe piața din România.  Cu o echipă alcătuită din 5 profesioniști competenți, compania deservește un portofoliu de mai mult de 300 de societăți – filiale ale unor grupuri locale sau multinaționale.  Află mai multe pe www.cabot-tp.ro.

Despre Alina Andrei

Alina Andrei este consultant fiscal și fondator al societății de consultanță Cabot Transfer Pricing și are o experiență de 13 ani în domeniul fiscal și de 12 ani în domeniul prețurilor de transfer.

Distribuie pagina

Inspecția fiscală și desk-auditul (verificările făcute de ANAF de la distantă)

Articol scris in data de: 16 Septembrie 2020

Aveți un risc ridicat de inspecție fiscală?

ANAF a emis de curând un proiect de ordin privind verificarea de la distanță sau desk-auditul, în cadrul căreia poate fi emisă o decizie de impunere pentru abateri punctuale fără necesitatea de a efectua o inspecție fiscală

Munca de acasă ne obligă pe toți să ne „reinventăm”, iar ANAF nu face excepție.  În luna iulie, pe site-ul Ministerului de Finanțe a fost publicat un proiect de ordin care vizează desk-auditul sau verificarea documentară de la distanță de către Antifraudă sau Inspecția Fiscală.

Noutatea acestui tip de verificare fiscală constă în faptul că la finalul verificării inspectorii pot emite o decizie de impunere, sub rezerva verificării ulterioare, iar contribuabilul are posibilitatea de a contesta o astfel de decizie.

Cu alte cuvinte, o astfel de decizie de impunere nu scutește automat contribuabilii de la inspecțiile fiscale generale sau tematice (inspecții fiscale generale, rambursări de TVA, etc).

În plus, dacă până acum contribuabilii se confruntau cu inspecții inopinate care erau finalizate, conform legii, cu un proces verbal de constatare (și uneori, în cazuri mai rare, și cu sechestre sau popriri), în urma căruia era, de regulă, declanșată inspecția fiscală, iată că ANAF are la dispoziție un nou mecanism de verificare (de la distanță), prin care poate emite direct decizii de impunere.

Ce implicații putem avea la nivelul prețurilor de transfer?

În ceea ce privește contribuabilii care desfășoară tranzacții cu persoane afiliate, dacă până acum riscul fiscal era stabilit în urma unei inspecții inopinate, putem avea de a face în viitor cu emiterea unor decizii de impunere surpriză care să vizeze ajustări de prețuri de transfer, cel puțin în cazul firmelor care au pierderi din exploatare sau marje reduse de profit, TVA de recuperat sau alte particularități de risc fiscal și de prețuri de transfer.

În contextul intensificării inspecțiilor fiscale începând cu luna iunie (pentru recuperarea perioadei din starea de urgență) și introducerii desk-audit în perioada imediat următoare, ne putem aștepta la o avalanșă de decizii de impunere care vizează aspecte fiscale și de prețuri de transfer punctuale.

Cum puteți reduce riscul unor ajustări fiscale și de prețuri de transfer?

Ceea ce puteți face și este la îndemâna oricărui contribuabil este o revizuire fiscală a tuturor aspectelor sau problemelor fiscale din ultimii ani. O ajustare voluntară sau o corecție în declarațiile fiscale poate fi binevenită și vă poate scuti de o decizie de impunere consistentă la care se adaugă, de regulă, accesoriile de plată.

Cum vă poate ajuta un consultant fiscal sau un specialist prețuri de transfer?

Întrebarea care apare vizează valoarea cu care trebuie să mă ajustez voluntar dacă am un risc de prețuri de transfer sau care este valoarea pe care trebuie să o rectific dacă am orice alt risc fiscal.

Estimarea cuantumului acestor ajustări poate fi realizată de un consultant fiscal / de prețuri de transfer in-house sau de unul extern care vă pot ajuta astfel, să diminuați, riscurile fiscale viitoare.

Autor: Alina Andrei, Tax & Transfer Pricing Partner al Cabot Transfer Pricing

^^^

Despre Cabot Transfer Pricing

De zece ani, Cabot Transfer Pricing este una dintre firmele de consultanță fiscală specializată în prețurile de transfer cu o creștere rapidă pe piața din România.  Cu o echipă alcătuită din 5 profesioniști competenți, compania deservește un portofoliu de mai mult de 300 de societăți – filiale ale unor grupuri locale sau multinaționale.  Află mai multe pe www.cabot-tp.ro.

Despre Alina Andrei

Alina Andrei este consultant fiscal și fondator al societății de consultanță Cabot Transfer Pricing și are o experiență de 13 ani în domeniul fiscal și de 12 ani în domeniul prețurilor de transfer.
  • Categorii spețe

  • Afișare alerte fiscale

  • Afisare postari blog

  • Sortează după