Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Webinar LIVE - Ștefan Marogel și Valentina Saygo - e-Factura, e-TVA, e-Transport, SAF-T
Cum să îți vinzi serviciile pe platforme precum Fiverr sau Upwork?
Viviana Popa
Valabil la 19 Martie 2024
Cuprins:
ToggleFie că vrei să îți suplimentezi veniturile sau vrei să activezi ca freelancer, îți poți vinde serviciile pe platforme precum Fiverr, Upwork sau Freelancer. Află din acest articol cum să îți vinzi serviciile pe platforme precum Fiverr sau Upwork și de ce aspecte trebuie să ții cont.
Domeniul de activitate
În primul rând pentru a face bani din platformele de freelancing trebuie să ai o activitate care se poate desfășura de la distanță. IT, marketing, content marketing, social media marketing, sunt doar câteva dintre serviciile pe care le poți presta în această manieră.
Așadar, stabilește ce servicii poți presta pe platforme precum Fiverr, iar apoi treci la pasul următor.
Organizarea juridică
Indiferent de activitatea desfășurată nu poți obține venituri fără să ai înainte o formă juridică. Tot ce trebuie să faci este să stabilești ce ți se potrivește (PFA sau SRL), iar pentru a lua o decizie corectă trebuie să analizezi:
- taxele și impozitele
- veniturile obținute
- activitățile economice desfășurate
- numărul de angajați
Pentru informații complete poți citi acest articol despre diferențele dintre SRL și PFA care te va ajuta să înțelegi mai bine implicațiile fiscale pentru fiecare dintre cele două forme juridice.
Contabilitate
Următorul pas ar trebui să fie alegerea unui contabil. Te va ajuta cu următoarele etape, dar mai ales, te va ajuta să fii la zi cu declarațiile fiscale și evidența contabilă.
Tot la aspectele legate de contabilitate merită amintit faptul că, deși contabilul se ocupă de depunerea declarațiilor fiscale, asta nu înseamnă că tu nu ai nevoie de cont SPV.
Așadar, nu uita să îți deschizi cont în SPV ca reprezentant legal, găsești aici mai multe detalii despre această procedură.
De asemenea, chiar dacă vei avea doar clienți externi, trebuie să îți iei certificat digital pentru RO e-Factura. Ai obligația de a-ți descărca facturile primite de la furnizori pentru a le înregistra în contabilitate.
Codul de TVA intracomunitar
Un aspect foarte important de care trebuie să ai grijă este înregistrarea în scopuri de TVA intracomunitar.
Atenție: înregistrarea în scopuri de TVA intracomunitar nu presupune înregistrarea în scopuri de TVA, deci nu devii plătitor de TVA,
Ce presupune acest pas?
Pentru a presta servicii pe platforme precum Fiverr, Upwork sau Freelancer, trebuie să ai codul de TVA intracomunitar care îți permite să desfășori tranzacții intracomunitare (să vinzi servicii unor clienți din state membre ale Uniunii Europene).
Dacă vrei mai multe informații despre ce este codul de TVA intracomunitar și cum îl poți obține, poți citi acest articol.
Ce trebuie să faci după obținerea codului de TVA Intracomunitar?
După ce ai obținut codul de TVA intracomunitar trebuie să îl introduci pe fiecare factură emisă către clienții cărora le-ai prestat servicii prin intermediul platformelor.
Atenție:
Pe lângă declarațiile obișnuite (în funcție de forma juridică aleasă), vei mai avea și declarațiile aferente tranzacțiilor intracomunitare.
Facturare/Încasare
Concomitent cu ceilalți pași, trebuie să te ocupi și de aspectele legate de facturare/încasare. Iată de ce ai nevoie și cum trebuie să procedezi.
Facturare
Pentru a factura în primul rând, ai nevoie de un program de facturare. Dacă vei presta servicii și altor clienți, în afară de cei de pe platformele de freelancing, atunci trebuie să știi că facturile emise în relația B2B se transmit OBLIGATORIU în RO e-Factura.
Cum se facturează serviciile prestate prin intermediul platformelor de freelancing?
Pentru fiecare platformă sunt reguli diferite cu privire la facturarea serviciilor. Astfel:
- Pe platforma Fiverr clientul firmei tale va fi Fiverr și nu clientul căruia îi prestezi efectiv serviciul. Astfel, tu vei emite factură către platformă, iar ulterior, Fiverr îți va plăti în cont contravaloarea serviciilor prestate.
- Pe platforma Freelancer: lucrurile sunt reglementate similar cu Fiverr, astfel că modul de facturare va fi același. Tu emiți factură către platformă, și nu către client propriu-zis.
- Pe platforma Upwork: aici aspectele contabile și fiscale sunt ceva mai dificile, deoarece Upwork este intermediarul. Asta înseamnă că Upwork îi emite factura clientului pentru serviciile pe care tu le prestezi. Pentru o evidență contabilă clară și corectă, trebuie să anexezi această factură la factura emisă de tine, din softul de contabilitate. Astfel, îți vei putea justifica veniturile încasate și vei putea.
Ce mai trebuie să știi referitor la facturare?
Indiferent de platformă, pentru a factura, ai nevoie de un program de facturare. Este de preferat să îți iei un soft care are integrat și RO e-Factura, dacă ai de gând să prestezi servicii și pe teritoriul României, nu doar internațional, prin platformele de freelancing.
Atenție: Pentru facturile emise pentru serviciile prestate pe Fiverr, Freelancer sau Upwork, trebuie să treci pe factura emisă codul de TVA intracomunitar și nu CUI-ul firmei.
Încasare
Pentru a transfera banii încasați prin platformele de freelancing vei avea nevoie de un cont bancar. Astfel, după ce ai încasat banii în contul de Upwork, Fiverr sau Freelancer, poți emite factura și apoi îți poți transfera banii din portofelul din platformă în IBAN-ul firmei.
Taxe și impozite
Dacă prestezi servicii pe platforme de freelancing precum Upwork, Fiverr sau Freelancer, trebuie să știi că fiecare platformă percepe un comision, astfel încât venitul tău real se va reduce cu suma respectivă.
În plus, trebuie să ai grijă la aspectele legate de TVA. Pentru comisionul platformei ți se va percepe și TVA 19% pe care îl plătești în România. Nu datorezi acest TVA doar în cazul în care SRL-ul sau PFA-ul tău este deja plătitor de TVA. În acest caz se va aplica taxarea inversă.
Tot cu privire la TVA trebuie să fii atent și la facturile emise de tine:
- Dacă ai un PFA sau SRL neplătitor de TVA, atunci pe factură vei trece CUI-ul de TVA intracomunitar. În acest caz, dacă platforma (Fiverr și Freelancer) sau clientul final (în cazul Upwork) sunt plătitori de TVA vei aplica taxare inversă (emiți factura fără TVA) și declari tranzacția intracomunitară, fără a datora TVA. Dacă sunt neplătitori de TVA, atunci vei emite factura cu TVA și vei declara TVA-ul.
- Dacă ai un PFA sau SRL plătitor de TVA, atunci pe factură vei trece CUI-ul și nu codul de TVA intracomunitar. Mai departe, trebuie să fii atent dacă platforma (Fiverr și Freelancer) sau clientul final (în cazul Upwork) au cod valabil de TVA intracomunitar. Dacă au cod de TVA intracomunitar, atunci aplici taxare inversă (emiți factura fără TVA). Dacă nu au codul de TVA, atunci vei emite factura cu TVA și vei declara TVA-ul.
TVA-ul poate fi un aspect greu de înțeles pentru antreprenori și freelanceri, așa că cel mai bine este îți iei un contabil care să te ajute cu aspectele fiscale și desigur, cu declarațiile pentru ANAF.
Ce mai trebuie să plătești?
- În funcție de forma juridică vei datora impozitul pe venit conform regimului de impozitare (venit micro, profit, sau impozit pe venit)
- Impozit pe dividende – dacă ai SRL
- CASS – obligatoriu dacă ai PFA, și doar dacă depășești plafonul pentru dividendele din SRL
- CAS – dacă depășești plafonul la PFA
Sfaturi pentru o afacere fără griji:
Indiferent că alegi să prestezi servicii doar pe platforme de freelancing sau și către clienți din România,
- Caută un contabil încă dinainte de înființarea firmei (te poate ajuta să găsești forma juridică potrivită în funcție de obiectivele tale, taxele pe care ar trebui să le plătești în funcție de veniturile estimate etc)
- Ai grijă să îi dai actele la timp contabilului
- Și ai grijă de relația cu ANAF pentru a evita eventuale amenzi și penalizări.
Citește și articolul despre:
Cum să îți vinzi serviciile pe platforme precum Fiverr sau Upwork?
Articol scris in data de: 19 Martie 2024
Autor: Viviana Popa
Cuprins:
ToggleFie că vrei să îți suplimentezi veniturile sau vrei să activezi ca freelancer, îți poți vinde serviciile pe platforme precum Fiverr, Upwork sau Freelancer. Află din acest articol cum să îți vinzi serviciile pe platforme precum Fiverr sau Upwork și de ce aspecte trebuie să ții cont.
Domeniul de activitate
În primul rând pentru a face bani din platformele de freelancing trebuie să ai o activitate care se poate desfășura de la distanță. IT, marketing, content marketing, social media marketing, sunt doar câteva dintre serviciile pe care le poți presta în această manieră.
Așadar, stabilește ce servicii poți presta pe platforme precum Fiverr, iar apoi treci la pasul următor.
Organizarea juridică
Indiferent de activitatea desfășurată nu poți obține venituri fără să ai înainte o formă juridică. Tot ce trebuie să faci este să stabilești ce ți se potrivește (PFA sau SRL), iar pentru a lua o decizie corectă trebuie să analizezi:
- taxele și impozitele
- veniturile obținute
- activitățile economice desfășurate
- numărul de angajați
Pentru informații complete poți citi acest articol despre diferențele dintre SRL și PFA care te va ajuta să înțelegi mai bine implicațiile fiscale pentru fiecare dintre cele două forme juridice.
Contabilitate
Următorul pas ar trebui să fie alegerea unui contabil. Te va ajuta cu următoarele etape, dar mai ales, te va ajuta să fii la zi cu declarațiile fiscale și evidența contabilă.
Tot la aspectele legate de contabilitate merită amintit faptul că, deși contabilul se ocupă de depunerea declarațiilor fiscale, asta nu înseamnă că tu nu ai nevoie de cont SPV.
Așadar, nu uita să îți deschizi cont în SPV ca reprezentant legal, găsești aici mai multe detalii despre această procedură.
De asemenea, chiar dacă vei avea doar clienți externi, trebuie să îți iei certificat digital pentru RO e-Factura. Ai obligația de a-ți descărca facturile primite de la furnizori pentru a le înregistra în contabilitate.
Codul de TVA intracomunitar
Un aspect foarte important de care trebuie să ai grijă este înregistrarea în scopuri de TVA intracomunitar.
Atenție: înregistrarea în scopuri de TVA intracomunitar nu presupune înregistrarea în scopuri de TVA, deci nu devii plătitor de TVA,
Ce presupune acest pas?
Pentru a presta servicii pe platforme precum Fiverr, Upwork sau Freelancer, trebuie să ai codul de TVA intracomunitar care îți permite să desfășori tranzacții intracomunitare (să vinzi servicii unor clienți din state membre ale Uniunii Europene).
Dacă vrei mai multe informații despre ce este codul de TVA intracomunitar și cum îl poți obține, poți citi acest articol.
Ce trebuie să faci după obținerea codului de TVA Intracomunitar?
După ce ai obținut codul de TVA intracomunitar trebuie să îl introduci pe fiecare factură emisă către clienții cărora le-ai prestat servicii prin intermediul platformelor.
Atenție:
Pe lângă declarațiile obișnuite (în funcție de forma juridică aleasă), vei mai avea și declarațiile aferente tranzacțiilor intracomunitare.
Facturare/Încasare
Concomitent cu ceilalți pași, trebuie să te ocupi și de aspectele legate de facturare/încasare. Iată de ce ai nevoie și cum trebuie să procedezi.
Facturare
Pentru a factura în primul rând, ai nevoie de un program de facturare. Dacă vei presta servicii și altor clienți, în afară de cei de pe platformele de freelancing, atunci trebuie să știi că facturile emise în relația B2B se transmit OBLIGATORIU în RO e-Factura.
Cum se facturează serviciile prestate prin intermediul platformelor de freelancing?
Pentru fiecare platformă sunt reguli diferite cu privire la facturarea serviciilor. Astfel:
- Pe platforma Fiverr clientul firmei tale va fi Fiverr și nu clientul căruia îi prestezi efectiv serviciul. Astfel, tu vei emite factură către platformă, iar ulterior, Fiverr îți va plăti în cont contravaloarea serviciilor prestate.
- Pe platforma Freelancer: lucrurile sunt reglementate similar cu Fiverr, astfel că modul de facturare va fi același. Tu emiți factură către platformă, și nu către client propriu-zis.
- Pe platforma Upwork: aici aspectele contabile și fiscale sunt ceva mai dificile, deoarece Upwork este intermediarul. Asta înseamnă că Upwork îi emite factura clientului pentru serviciile pe care tu le prestezi. Pentru o evidență contabilă clară și corectă, trebuie să anexezi această factură la factura emisă de tine, din softul de contabilitate. Astfel, îți vei putea justifica veniturile încasate și vei putea.
Ce mai trebuie să știi referitor la facturare?
Indiferent de platformă, pentru a factura, ai nevoie de un program de facturare. Este de preferat să îți iei un soft care are integrat și RO e-Factura, dacă ai de gând să prestezi servicii și pe teritoriul României, nu doar internațional, prin platformele de freelancing.
Atenție: Pentru facturile emise pentru serviciile prestate pe Fiverr, Freelancer sau Upwork, trebuie să treci pe factura emisă codul de TVA intracomunitar și nu CUI-ul firmei.
Încasare
Pentru a transfera banii încasați prin platformele de freelancing vei avea nevoie de un cont bancar. Astfel, după ce ai încasat banii în contul de Upwork, Fiverr sau Freelancer, poți emite factura și apoi îți poți transfera banii din portofelul din platformă în IBAN-ul firmei.
Taxe și impozite
Dacă prestezi servicii pe platforme de freelancing precum Upwork, Fiverr sau Freelancer, trebuie să știi că fiecare platformă percepe un comision, astfel încât venitul tău real se va reduce cu suma respectivă.
În plus, trebuie să ai grijă la aspectele legate de TVA. Pentru comisionul platformei ți se va percepe și TVA 19% pe care îl plătești în România. Nu datorezi acest TVA doar în cazul în care SRL-ul sau PFA-ul tău este deja plătitor de TVA. În acest caz se va aplica taxarea inversă.
Tot cu privire la TVA trebuie să fii atent și la facturile emise de tine:
- Dacă ai un PFA sau SRL neplătitor de TVA, atunci pe factură vei trece CUI-ul de TVA intracomunitar. În acest caz, dacă platforma (Fiverr și Freelancer) sau clientul final (în cazul Upwork) sunt plătitori de TVA vei aplica taxare inversă (emiți factura fără TVA) și declari tranzacția intracomunitară, fără a datora TVA. Dacă sunt neplătitori de TVA, atunci vei emite factura cu TVA și vei declara TVA-ul.
- Dacă ai un PFA sau SRL plătitor de TVA, atunci pe factură vei trece CUI-ul și nu codul de TVA intracomunitar. Mai departe, trebuie să fii atent dacă platforma (Fiverr și Freelancer) sau clientul final (în cazul Upwork) au cod valabil de TVA intracomunitar. Dacă au cod de TVA intracomunitar, atunci aplici taxare inversă (emiți factura fără TVA). Dacă nu au codul de TVA, atunci vei emite factura cu TVA și vei declara TVA-ul.
TVA-ul poate fi un aspect greu de înțeles pentru antreprenori și freelanceri, așa că cel mai bine este îți iei un contabil care să te ajute cu aspectele fiscale și desigur, cu declarațiile pentru ANAF.
Ce mai trebuie să plătești?
- În funcție de forma juridică vei datora impozitul pe venit conform regimului de impozitare (venit micro, profit, sau impozit pe venit)
- Impozit pe dividende – dacă ai SRL
- CASS – obligatoriu dacă ai PFA, și doar dacă depășești plafonul pentru dividendele din SRL
- CAS – dacă depășești plafonul la PFA
Sfaturi pentru o afacere fără griji:
Indiferent că alegi să prestezi servicii doar pe platforme de freelancing sau și către clienți din România,
- Caută un contabil încă dinainte de înființarea firmei (te poate ajuta să găsești forma juridică potrivită în funcție de obiectivele tale, taxele pe care ar trebui să le plătești în funcție de veniturile estimate etc)
- Ai grijă să îi dai actele la timp contabilului
- Și ai grijă de relația cu ANAF pentru a evita eventuale amenzi și penalizări.