Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Vrei să rămâi la curent cu noutățile fiscale și contabile?
Ce provocări ridică SAF-T pentru micii antreprenori?

Viviana Popa
Valabil la 5 Iunie 2025
Cuprins:
ToggleNe apropiem de termenul limită pentru depunerea celei mai controversate declarații – fișierul SAF-T (Declarația D406). Pentru micii antreprenori, SAF-T poate părea o cerință birocratică foarte tehnică și dificil de înțeles. Totuși, dacă firma are contabilitatea la zi și se respectă regulile fiscale, nu există motive de îngrijorare. În acest articol am sintetizat principalele provocări care pot afecta activitatea antreprenorilor, dar și soluțiile aferente.
Lipsa de informare clară
Prima provocare este lipsa informării.
Legislația fiscală este stufoasă, greu de înțeles și în plus, în continuă schimbare. Astfel, micii antreprenori se lovesc de întrebări precum:
- Trebuie să depun SAF-T?
- Când și cum trebuie să depun D406?
- Ce înseamnă concret această raportare?
- Ce trebuie să pregătesc pentru această declarație?
- Care sunt implicațiile acestei raportări?
- Ce se întâmplă dacă nu depun sau depun cu întârziere?
- Ce presupune termenul de grație?
Sunt întrebări pertinente care își pot găsi răspunsurile corecte în urma unei discuții cu contabilul.
Care este soluția?
- Consultarea vectorului fiscal, pentru a stabili dacă există obligația raportării SAF-T (PFA-urile sunt excluse de la raportare) și când se depune raportarea. Pentru prima raportare există o perioadă de grație de 6 luni în care ai timp să faci o verificare a contabilității. Atenție, există termene distincte pentru perioada de grație a firmelor plătitoare de TVA lunar, față de cele neplătitoare sau cu TVA trimestrial.
- Discuția cu un contabil care înțelege cerințele SAF-T și care se va asigura de respectarea condițiilor și termenelor.
Confuzia între SAF-T și alte declarații
Mulți antreprenori confundă SAF-T cu e-Factura, e-Transport sau cu alte declarații. Astfel, nu știu exact ce trebuie să depună și când.
Care este soluția?
Creează un calendar fiscal personalizat cu ajutorul contabilului tău. Îți poți nota pe lună ce ai de făcut și ce tip de declarație se aplică firmei tale, dar și alte obligații și termenele legale (de exemplu e-Factura).
Costuri suplimentare
Raportarea SAF-T implică desigur și costuri suplimentare.
- Majoritatea softurilor contabile cer upgrade-uri pentru generarea fișierului SAF-T.
- Și mai mult, un contabil care înțelege SAF-T poate solicita onorarii mai mari pentru generarea, verificarea și depunerea fișierului.
Care este soluția?
În loc să investești într-o soluție externă pentru a depune singur D406, solicită contabilului acest serviciu, în schimbul unei măriri de onorariu. În acest fel beneficiile vor depăși mult costurile suplimentare.
Date contabile neconforme
Dacă până acum contabilitatea era puțin haotică deoarece mulți antreprenori vin cu actele târziu la contabil, alții folosesc greșit banii firmei, de acum toți antreprenorii trebuie să aibă o evidență contabilă corectă și conformă cu legislația în vigoare.
Care este soluția?
Curățenie în evidența contabilă! Da, înainte de generarea fișierului SAF-T este necesar să faci verificările și corecțiile necesare privind:
- lista de clienți și furnizori
- cheltuielile și veniturile
- plățile și încasările
- dar și alte sume înregistrate în diverse conturi (473, 461 etc.)
Un sfat: O dată pe lună fă o verificare a evidenței contabile pentru a te asigura de bunul mers al firmei, dar și de raportarea corectă a SAF-T.
Teama de controale și sancțiuni
Așa cum știm, o dată cu implementarea SAF-T ANAF va avea acces total la evidențele contabile alte tuturor firmelor, de la mari la mici. Asta îi face pe antreprenori să se simtă monitorizați, devin anxioși și cred că orice mică greșeală va duce la un control ANAF.
Care este soluția?
SAF-T nu este un instrument de control imediat. Este doar o raportare fiscală. Dacă e completată corect și la timp, nu declanșează automat controale ANAF.
Pe scurt
Pentru micii antreprenori, SAF-T înseamnă:
- mai multă rigoare,
- costuri potențiale mai mari,
- dar și oportunitatea de a-și organiza mai bine evidența contabilă.
Asigură-te că păstrezi o bună comunicare cu contabilul, dă-i actele la timp și cere-i sfatul înainte de a lua decizii, respectă termenele de raportare și poți să fii sigur că amenzile te vor ocoli.
Citește și articolul despre:

Ce provocări ridică SAF-T pentru micii antreprenori?
Articol scris in data de: 5 Iunie 2025
Autor: Viviana Popa
Cuprins:
ToggleNe apropiem de termenul limită pentru depunerea celei mai controversate declarații – fișierul SAF-T (Declarația D406). Pentru micii antreprenori, SAF-T poate părea o cerință birocratică foarte tehnică și dificil de înțeles. Totuși, dacă firma are contabilitatea la zi și se respectă regulile fiscale, nu există motive de îngrijorare. În acest articol am sintetizat principalele provocări care pot afecta activitatea antreprenorilor, dar și soluțiile aferente.
Lipsa de informare clară
Prima provocare este lipsa informării.
Legislația fiscală este stufoasă, greu de înțeles și în plus, în continuă schimbare. Astfel, micii antreprenori se lovesc de întrebări precum:
- Trebuie să depun SAF-T?
- Când și cum trebuie să depun D406?
- Ce înseamnă concret această raportare?
- Ce trebuie să pregătesc pentru această declarație?
- Care sunt implicațiile acestei raportări?
- Ce se întâmplă dacă nu depun sau depun cu întârziere?
- Ce presupune termenul de grație?
Sunt întrebări pertinente care își pot găsi răspunsurile corecte în urma unei discuții cu contabilul.
Care este soluția?
- Consultarea vectorului fiscal, pentru a stabili dacă există obligația raportării SAF-T (PFA-urile sunt excluse de la raportare) și când se depune raportarea. Pentru prima raportare există o perioadă de grație de 6 luni în care ai timp să faci o verificare a contabilității. Atenție, există termene distincte pentru perioada de grație a firmelor plătitoare de TVA lunar, față de cele neplătitoare sau cu TVA trimestrial.
- Discuția cu un contabil care înțelege cerințele SAF-T și care se va asigura de respectarea condițiilor și termenelor.
Confuzia între SAF-T și alte declarații
Mulți antreprenori confundă SAF-T cu e-Factura, e-Transport sau cu alte declarații. Astfel, nu știu exact ce trebuie să depună și când.
Care este soluția?
Creează un calendar fiscal personalizat cu ajutorul contabilului tău. Îți poți nota pe lună ce ai de făcut și ce tip de declarație se aplică firmei tale, dar și alte obligații și termenele legale (de exemplu e-Factura).
Costuri suplimentare
Raportarea SAF-T implică desigur și costuri suplimentare.
- Majoritatea softurilor contabile cer upgrade-uri pentru generarea fișierului SAF-T.
- Și mai mult, un contabil care înțelege SAF-T poate solicita onorarii mai mari pentru generarea, verificarea și depunerea fișierului.
Care este soluția?
În loc să investești într-o soluție externă pentru a depune singur D406, solicită contabilului acest serviciu, în schimbul unei măriri de onorariu. În acest fel beneficiile vor depăși mult costurile suplimentare.
Date contabile neconforme
Dacă până acum contabilitatea era puțin haotică deoarece mulți antreprenori vin cu actele târziu la contabil, alții folosesc greșit banii firmei, de acum toți antreprenorii trebuie să aibă o evidență contabilă corectă și conformă cu legislația în vigoare.
Care este soluția?
Curățenie în evidența contabilă! Da, înainte de generarea fișierului SAF-T este necesar să faci verificările și corecțiile necesare privind:
- lista de clienți și furnizori
- cheltuielile și veniturile
- plățile și încasările
- dar și alte sume înregistrate în diverse conturi (473, 461 etc.)
Un sfat: O dată pe lună fă o verificare a evidenței contabile pentru a te asigura de bunul mers al firmei, dar și de raportarea corectă a SAF-T.
Teama de controale și sancțiuni
Așa cum știm, o dată cu implementarea SAF-T ANAF va avea acces total la evidențele contabile alte tuturor firmelor, de la mari la mici. Asta îi face pe antreprenori să se simtă monitorizați, devin anxioși și cred că orice mică greșeală va duce la un control ANAF.
Care este soluția?
SAF-T nu este un instrument de control imediat. Este doar o raportare fiscală. Dacă e completată corect și la timp, nu declanșează automat controale ANAF.
Pe scurt
Pentru micii antreprenori, SAF-T înseamnă:
- mai multă rigoare,
- costuri potențiale mai mari,
- dar și oportunitatea de a-și organiza mai bine evidența contabilă.
Asigură-te că păstrezi o bună comunicare cu contabilul, dă-i actele la timp și cere-i sfatul înainte de a lua decizii, respectă termenele de raportare și poți să fii sigur că amenzile te vor ocoli.