Login
/impozitul-pe-veniturile-microintreprinderilor-cum-a-evoluat-acesta-si-care-sunt-perspectivele-cu-privire-la-conditii-si-plafoane/
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
[mailpoet_form id="3"]
Cum să îți creezi singur liniștea după avalanșa de modificări fiscale din 2025?
Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor. Cum a evoluat acesta și care sunt perspectivele cu privire la condiții si plafoane
Botar Claudia-Florina
Valabil la 8 decembrie 2025
Unul dintre cele mai frecvente concepte ale afacerilor din România este redat de impozitul pe veniturile microîntreprinderilor. Acesta este menționat încă de la primele discuții legate de înființarea unei companii și ajunge să fie unul dintre cei mai monitorizați indicatori ai unei afaceri. De asemenea, o serie de acte normative fac trimitere la limite, plafoane și condiții specifice pentru ca o companie să poate fi încadrată în categoria impozitului pe veniturile microîntreprinderilor. Privit dintr-o altă perspectivă, impozitul pe veniturile microîntreprinderilor este un parametru al vectorului fiscal și un factor de stres major pentru cele mai multe companii la momentul achitării obligațiilor fiscale către bugetul de stat. Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor este plasat pe piedestalul legislativ și fiscal extrem de frecvent și reprezintă element fundamental, fiindu-i alocată o secțiunea întreagă în cadrul Codului Fiscal sau a Legii nr. 227. Practic, titlul III din cadrul acestui act normativ tratează doar aspecte legate de Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor.
Înainte de a puncta aspectele legate de impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, Codul Fiscal aduce în prealabil o serie de clarificări legate de: conceptul de microîntreprindere sau delimitări conceptuale și practice cu privire la acest tip de entitate și reguli de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microîntreprinderii. De la articolul 49 până la articolul 57 din cadrul titlului III sunt stabilite o serie de aspecte care au incidență directă cu impozitul pe veniturile microîntreprinderilor.
În cele ce urmează vom puncta câteva aspecte importante din spectrul impozitului pe veniturile microîntreprinderilor. Astfel, vom vedea statusul actual al acestuia precum și perspectivele sale de evoluție sau ce modificări se așteaptă la orizont cu privire la limitele și plafoanele acestui timp de impozit pentru compania pe care o conduci. De asemenea, vom identifica aspectele principale ce definesc o microîntreprindere la momentul actual.
Care sunt principalele condiții actuale pentru ca activitatea derulată de tine să fie realizată sub cupola unei microîntreprinderi?
Articolul 47 din cadrul Codului Fiscal, punctează aspectele principale legate de condițiile care trebuie îndeplinite pentru ca o entitate să fie considerată microîntreprindere. Acestea se evaluează la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent și sunt redate de:
1. Veniturile realizate nu au depășit echivalentul în lei a 250 000 de euro iar de la 1 ianuarie 2026, echivalentul în lei a 100 000 de euro.
2. Capitalul social este deținut de către persoane, altele decât statul și unitățile administrativ-teritoriale.
3. Nu se află în dizolvare, urmată de lichidare, înregistrată la instanțele judecătorești sau la ONRC.
4. Deține cel puțin un salariat.
5. Deține acționari sau asociați care au în mod direct sau în mod indirect peste 25% din valoarea sau numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot.
6. A depus situațiile financiare anuale la termenul legal prevăzut.
Există o nuanță de care este bine să ținem cont raportat la veniturile realizate menționate la primul punct. Apare în acest punct aspectul legat de întreprinderile legate. Practic, atunci când se calculează veniturile realizate se ține cont de cumulul acestora cu veniturile întreprinderilor legate cu persoana juridică română. Practic baza impozabilă a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor este formată de aceste elemente. Când apare această relație între persoana juridică română și întreprinderea legată? Atunci când există oricare dintre următoarele raporturi:
1. Persoana juridică română care verifică condiția deține la o altă persoană juridică română peste 25% din valoarea sau numărul titlurilor de participare sau a drepturilor de vot. De asemenea putem discuta și de situația în care această persoană juridică română deține dreptul de a numi administratorul sau majoritatea membrilor consiliului de administrație, de conducere sau de supraveghere a acelei persoane juridice române;
2. Persoana juridică română care analizează cadrul de îndeplinire a condițiilor este deținută de o altă persoană juridică română cu peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau a drepturilor de vot sau această altă persoană juridică deține drepturi de numire sau revocare a administratorului, majoritatea membrilor consiliului de administrație, de conducere sau de supraveghere în cadrul persoanei juridice române ce verifică aceste condiții;
3. Firma ce verifică condiția este legată de altă firmă dacă o persoană deține direct sau indirect peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau a drepturilor de vot, sau are dreptul de a numi sau de a revoca membrii consiliului de administrație, de conducere sau de supraveghere atât la prima firmă cât și la cea de-a doua firmă;
4. Unul sau mai mulți acționari sau asociați dețin peste 25% din valoarea sau numărul titlurilor de participare și a drepturilor de vot în cadrul unei firme.
În toate cele 4 situații este vorba despre controlul direct sau indirect al întreprinderilor legate. Analiza acestor condiții este deosebit de importantă întrucât influențează parametrii fiscali ai companiei tale și generează impact asupra riscurilor fiscale.
Toate aspectele identificate mai sus dețin incidență directă asupra laturii fiscale a unei microîntreprinderi și definesc aceast aspect din existența acestor companii. Pe scurt, aceste aspecte delimitează regimul fiscal al companiei tale.
Care sunt cotele aplicabile în contextul impozitului pe veniturile microîntreprinderilor?
Articolul 51 din cadrul Codului Fiscal delimitează cele două cote de impozitare la care sunt supuse microîntreprinderile plătitoare de această categorie de impozit.
1. 1% pentru acele microîntreprinderi care realizată venituri care nu depășesc 60 000 de euro inclusiv și care nu desfășoară activități aferente codurilor CAEN: 5821, 5829, 6201, 6209, 5510, 5520, 5530, 5590, 5610, 5621, 5629, 5630, 6910, 8621, 8622, 8623, 8690.
2. 3% pentru microîntreprinderile care: a) depășesc valoarea de 60 000 de euro pentru veniturile realizate; b) Derulează activități, principale sau secundare sub cupola condurilor CAEN enumerate la punctul 1 la care se adaugă de la 1 ianuarie 2025 și acitivitățile derulate conform codurilor CAEN 6210, 6290, 5611, 5612, 5622.
Așadar, cele două cote de impozitare se aplică funcție de anumite specificități de care trebuie să ții cont.
Imagine retrospectivă a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor
Un aspect interesant de analizat raportat la impozitul pe veniturile microîntreprinderilor este legat de dinamica acestuia pe parcursul unei anumite perioade de referință. De exemplu, cum au evoluat condițiile fiscale care fixau încadrarea unei persoane juridice la categoria plătitoarelor de impozit pe veniturile microîntreprinderilor din anul 2020 până în prezent?
| Anul | Condiții de încadrare la regimul fiscal al microîntreprinderilor din perspectiva impozitului | Cote de impozitare |
|---|---|---|
| 01.01.2020 | Venituri realizate<=1 000 000 de euro | 1% pentru microîntreprinderile care au unul sau mai mulți salariați |
| Capital social este deținut de persoane | 3% pentru acele microîntreprinderi care nu au salariați | |
| Nu se află în situație de dizolvare urmată de lichidare | ||
| 01.01.2021 | Venituri realizate<=1 000 000 de euro | 1% pentru microîntreprinderile care au unul sau mai mulți salariați |
| Capital social este deținut de persoane | 3% pentru acele microîntreprinderi care nu au salariați | |
| Nu se află în situație de dizolvare urmată de lichidare | ||
| 01.01.2022 | Venituri realizate<=1 000 000 de euro | 1% pentru microîntreprinderile care au unul sau mai mulți salariați |
| Capital social este deținut de persoane | 3% pentru acele microîntreprinderi care nu au salariați | |
| Nu se află în situație de dizolvare urmată de lichidare | ||
| 01.01.2023 | Venituri realizate<=500 000 de euro | Cota de impozit pentru veniturile microîntreprinderilor este de 1% |
| Capital social este deținut de persoane | ||
| Nu se află în situație de dizolvare urmată de lichidare | ||
| A realizat venituri, altele decât cele din consultanță și/sau management cu excepția veniturilor din consultanță fiscală, corespunzătoare codului CAEN: 6920 ,,Activități de contabilitate și audit financiar; consultanță în domeniul fiscal” în procent de 80% din veniturile totale realizate | ||
| Compania deține cel puțin un salariat | ||
| ,,Are asociați/acționari care dețin peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cel mult trei persoane juridice române care se încadrează să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, incluzând și persoana care verifică îndeplinirea condițiilor prevăzute de prezentul articol” | ||
| 01.01.2024 | Venituri realizate<=500 000 de euro | 1% pentru microîntreprinderile ce realizează venituri care nu depășesc 60 000 de euro inclusiv și care nu derulează activități arondate codurilor CAEN: 5821, 5829. 6201, 6209, 5510, 5520, 5530, 5590, 5610, 5621, 5629, 5630, 6910, 8621, 8622, 8623, 8690. |
| Capital social este deținut de persoane | 3% pentru microîntreprinderile care realizează venituri peste 60 000 de euro sau desfășoară activități, principale sau secundare, corespunzătoare codurilor CAEN: 5821, 5829. 6201, 6209, 5510, 5520, 5530, 5590, 5610, 5621, 5629, 5630, 6910, 8621, 8622, 8623, 8690. | |
| Nu se află în situație de dizolvare urmată de lichidare | ||
| Venituri realizate<=500 000 de euro | ||
| Capital social este deținut de persoane | ||
| Nu se află în situație de dizolvare urmată de lichidare | ||
| A realizat venituri, altele decât cele din consultanță și/sau management cu excepția veniturilor din consultanță fiscală, corespunzătoare codului CAEN: 6920 ,,Activități de contabilitate și audit financiar; consultanță în domeniul fiscal” în procent de 80% din veniturile totale realizate | ||
| Compania deține cel puțin un salariat | ||
| ,,Are asociați/acționari care dețin peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cel mult trei persoane juridice române care se încadrează să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, incluzând și persoana care verifică îndeplinirea condițiilor prevăzute de prezentul articol” | ||
| A depus în termen situațiile financiare anuale |
Acestea sunt câteva aspecte importante cu referire la impozitul pe veniturile microîntreprinderilor și evoluția acestuia în intervalul 2020-2025. Așa cum putem observa, condițiile valide din punct de vedere fiscal pentru a te încadra la categoria microîntreprinderilor au fost constante pe parcursul intervalului 2020-2022. Acestea au cunoscut schimbări majore începând cu anul 2023, în sensul reducerii plafonului veniturilor realizate de la 1 000 000 euro la 500 000 de euro și a apariției unor condiții suplimentare care trebuie îndeplinite de către companii pentru a putea să devină plătitoare de impozitul pe veniturile microîntreprinderilor.
Ce se anunță în anul 2026 cu privire la aspectele legate de impozitul pe veniturilor microîntreprinderilor? De la 1 ianuarie 2026, plafonul veniturilor realizate funcție de care se poate aplica impozitul pe veniturile microîntreprinderilor se reduce și ajunge la valoarea de 100 000 de euro de la 250 000 de euro cât este în momentul prezent. Veniturile realizate se vor verifica la 31 decembrie 2025 și funcție de acestea se va realiza încadrarea companiei la categoria de microentitate. În acest caz, dacă în decursul unui an fiscal o microîntreprindere realizează venituri care exced valoarea de 100 000 de euro începând cu data de 1 ianuarie 2026, atunci aceasta datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care s-a depășit această limită. Plafonul de 100 000 de euro cu privire la veniturile realizate a mai fost valabil în anul 2017.
În contexte fiscale extrem de dinamice, orice responsabil de gestionarea aspectelor financiar-contabile din cadrul companiei trebuie să urmărească permanent modificările legislative pentru a se ralia la tot ceea ce reprezintă conceptul de conformitate legislativă și fiscală. Și în ceea ce privește impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, persoanele care fac parte din departamentul financiar-contabil trebuie să analizeze permanent condițiile fiscale care fac posibilă considerarea companiei ca microîntreprindere și implicit ca plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor iar la momentul la care aceste criterii nu mai sunt îndeplinite să realizeze toate demersurile necesare pentru încadrarea la o altă categorie de impozit specifică.
Referințe principale de informare
Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în Monitorul Oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015.
Ordonanță de urgență nr. 156 din 30 decembrie 2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, Publicat în Monitorul Oficial nr. 1334 din 31 decembrie 2024.

Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor. Cum a evoluat acesta și care sunt perspectivele cu privire la condiții si plafoane
Articol scris in data de: 8 decembrie 2025
Autor: Botar Claudia-Florina
Unul dintre cele mai frecvente concepte ale afacerilor din România este redat de impozitul pe veniturile microîntreprinderilor. Acesta este menționat încă de la primele discuții legate de înființarea unei companii și ajunge să fie unul dintre cei mai monitorizați indicatori ai unei afaceri. De asemenea, o serie de acte normative fac trimitere la limite, plafoane și condiții specifice pentru ca o companie să poate fi încadrată în categoria impozitului pe veniturile microîntreprinderilor. Privit dintr-o altă perspectivă, impozitul pe veniturile microîntreprinderilor este un parametru al vectorului fiscal și un factor de stres major pentru cele mai multe companii la momentul achitării obligațiilor fiscale către bugetul de stat. Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor este plasat pe piedestalul legislativ și fiscal extrem de frecvent și reprezintă element fundamental, fiindu-i alocată o secțiunea întreagă în cadrul Codului Fiscal sau a Legii nr. 227. Practic, titlul III din cadrul acestui act normativ tratează doar aspecte legate de Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor.
Înainte de a puncta aspectele legate de impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, Codul Fiscal aduce în prealabil o serie de clarificări legate de: conceptul de microîntreprindere sau delimitări conceptuale și practice cu privire la acest tip de entitate și reguli de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microîntreprinderii. De la articolul 49 până la articolul 57 din cadrul titlului III sunt stabilite o serie de aspecte care au incidență directă cu impozitul pe veniturile microîntreprinderilor.
În cele ce urmează vom puncta câteva aspecte importante din spectrul impozitului pe veniturile microîntreprinderilor. Astfel, vom vedea statusul actual al acestuia precum și perspectivele sale de evoluție sau ce modificări se așteaptă la orizont cu privire la limitele și plafoanele acestui timp de impozit pentru compania pe care o conduci. De asemenea, vom identifica aspectele principale ce definesc o microîntreprindere la momentul actual.
Care sunt principalele condiții actuale pentru ca activitatea derulată de tine să fie realizată sub cupola unei microîntreprinderi?
Articolul 47 din cadrul Codului Fiscal, punctează aspectele principale legate de condițiile care trebuie îndeplinite pentru ca o entitate să fie considerată microîntreprindere. Acestea se evaluează la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent și sunt redate de:
1. Veniturile realizate nu au depășit echivalentul în lei a 250 000 de euro iar de la 1 ianuarie 2026, echivalentul în lei a 100 000 de euro.
2. Capitalul social este deținut de către persoane, altele decât statul și unitățile administrativ-teritoriale.
3. Nu se află în dizolvare, urmată de lichidare, înregistrată la instanțele judecătorești sau la ONRC.
4. Deține cel puțin un salariat.
5. Deține acționari sau asociați care au în mod direct sau în mod indirect peste 25% din valoarea sau numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot.
6. A depus situațiile financiare anuale la termenul legal prevăzut.
Există o nuanță de care este bine să ținem cont raportat la veniturile realizate menționate la primul punct. Apare în acest punct aspectul legat de întreprinderile legate. Practic, atunci când se calculează veniturile realizate se ține cont de cumulul acestora cu veniturile întreprinderilor legate cu persoana juridică română. Practic baza impozabilă a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor este formată de aceste elemente. Când apare această relație între persoana juridică română și întreprinderea legată? Atunci când există oricare dintre următoarele raporturi:
1. Persoana juridică română care verifică condiția deține la o altă persoană juridică română peste 25% din valoarea sau numărul titlurilor de participare sau a drepturilor de vot. De asemenea putem discuta și de situația în care această persoană juridică română deține dreptul de a numi administratorul sau majoritatea membrilor consiliului de administrație, de conducere sau de supraveghere a acelei persoane juridice române;
2. Persoana juridică română care analizează cadrul de îndeplinire a condițiilor este deținută de o altă persoană juridică română cu peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau a drepturilor de vot sau această altă persoană juridică deține drepturi de numire sau revocare a administratorului, majoritatea membrilor consiliului de administrație, de conducere sau de supraveghere în cadrul persoanei juridice române ce verifică aceste condiții;
3. Firma ce verifică condiția este legată de altă firmă dacă o persoană deține direct sau indirect peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau a drepturilor de vot, sau are dreptul de a numi sau de a revoca membrii consiliului de administrație, de conducere sau de supraveghere atât la prima firmă cât și la cea de-a doua firmă;
4. Unul sau mai mulți acționari sau asociați dețin peste 25% din valoarea sau numărul titlurilor de participare și a drepturilor de vot în cadrul unei firme.
În toate cele 4 situații este vorba despre controlul direct sau indirect al întreprinderilor legate. Analiza acestor condiții este deosebit de importantă întrucât influențează parametrii fiscali ai companiei tale și generează impact asupra riscurilor fiscale.
Toate aspectele identificate mai sus dețin incidență directă asupra laturii fiscale a unei microîntreprinderi și definesc aceast aspect din existența acestor companii. Pe scurt, aceste aspecte delimitează regimul fiscal al companiei tale.
Care sunt cotele aplicabile în contextul impozitului pe veniturile microîntreprinderilor?
Articolul 51 din cadrul Codului Fiscal delimitează cele două cote de impozitare la care sunt supuse microîntreprinderile plătitoare de această categorie de impozit.
1. 1% pentru acele microîntreprinderi care realizată venituri care nu depășesc 60 000 de euro inclusiv și care nu desfășoară activități aferente codurilor CAEN: 5821, 5829, 6201, 6209, 5510, 5520, 5530, 5590, 5610, 5621, 5629, 5630, 6910, 8621, 8622, 8623, 8690.
2. 3% pentru microîntreprinderile care: a) depășesc valoarea de 60 000 de euro pentru veniturile realizate; b) Derulează activități, principale sau secundare sub cupola condurilor CAEN enumerate la punctul 1 la care se adaugă de la 1 ianuarie 2025 și acitivitățile derulate conform codurilor CAEN 6210, 6290, 5611, 5612, 5622.
Așadar, cele două cote de impozitare se aplică funcție de anumite specificități de care trebuie să ții cont.
Imagine retrospectivă a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor
Un aspect interesant de analizat raportat la impozitul pe veniturile microîntreprinderilor este legat de dinamica acestuia pe parcursul unei anumite perioade de referință. De exemplu, cum au evoluat condițiile fiscale care fixau încadrarea unei persoane juridice la categoria plătitoarelor de impozit pe veniturile microîntreprinderilor din anul 2020 până în prezent?
| Anul | Condiții de încadrare la regimul fiscal al microîntreprinderilor din perspectiva impozitului | Cote de impozitare |
|---|---|---|
| 01.01.2020 | Venituri realizate<=1 000 000 de euro | 1% pentru microîntreprinderile care au unul sau mai mulți salariați |
| Capital social este deținut de persoane | 3% pentru acele microîntreprinderi care nu au salariați | |
| Nu se află în situație de dizolvare urmată de lichidare | ||
| 01.01.2021 | Venituri realizate<=1 000 000 de euro | 1% pentru microîntreprinderile care au unul sau mai mulți salariați |
| Capital social este deținut de persoane | 3% pentru acele microîntreprinderi care nu au salariați | |
| Nu se află în situație de dizolvare urmată de lichidare | ||
| 01.01.2022 | Venituri realizate<=1 000 000 de euro | 1% pentru microîntreprinderile care au unul sau mai mulți salariați |
| Capital social este deținut de persoane | 3% pentru acele microîntreprinderi care nu au salariați | |
| Nu se află în situație de dizolvare urmată de lichidare | ||
| 01.01.2023 | Venituri realizate<=500 000 de euro | Cota de impozit pentru veniturile microîntreprinderilor este de 1% |
| Capital social este deținut de persoane | ||
| Nu se află în situație de dizolvare urmată de lichidare | ||
| A realizat venituri, altele decât cele din consultanță și/sau management cu excepția veniturilor din consultanță fiscală, corespunzătoare codului CAEN: 6920 ,,Activități de contabilitate și audit financiar; consultanță în domeniul fiscal” în procent de 80% din veniturile totale realizate | ||
| Compania deține cel puțin un salariat | ||
| ,,Are asociați/acționari care dețin peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cel mult trei persoane juridice române care se încadrează să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, incluzând și persoana care verifică îndeplinirea condițiilor prevăzute de prezentul articol” | ||
| 01.01.2024 | Venituri realizate<=500 000 de euro | 1% pentru microîntreprinderile ce realizează venituri care nu depășesc 60 000 de euro inclusiv și care nu derulează activități arondate codurilor CAEN: 5821, 5829. 6201, 6209, 5510, 5520, 5530, 5590, 5610, 5621, 5629, 5630, 6910, 8621, 8622, 8623, 8690. |
| Capital social este deținut de persoane | 3% pentru microîntreprinderile care realizează venituri peste 60 000 de euro sau desfășoară activități, principale sau secundare, corespunzătoare codurilor CAEN: 5821, 5829. 6201, 6209, 5510, 5520, 5530, 5590, 5610, 5621, 5629, 5630, 6910, 8621, 8622, 8623, 8690. | |
| Nu se află în situație de dizolvare urmată de lichidare | ||
| Venituri realizate<=500 000 de euro | ||
| Capital social este deținut de persoane | ||
| Nu se află în situație de dizolvare urmată de lichidare | ||
| A realizat venituri, altele decât cele din consultanță și/sau management cu excepția veniturilor din consultanță fiscală, corespunzătoare codului CAEN: 6920 ,,Activități de contabilitate și audit financiar; consultanță în domeniul fiscal” în procent de 80% din veniturile totale realizate | ||
| Compania deține cel puțin un salariat | ||
| ,,Are asociați/acționari care dețin peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cel mult trei persoane juridice române care se încadrează să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, incluzând și persoana care verifică îndeplinirea condițiilor prevăzute de prezentul articol” | ||
| A depus în termen situațiile financiare anuale |
Acestea sunt câteva aspecte importante cu referire la impozitul pe veniturile microîntreprinderilor și evoluția acestuia în intervalul 2020-2025. Așa cum putem observa, condițiile valide din punct de vedere fiscal pentru a te încadra la categoria microîntreprinderilor au fost constante pe parcursul intervalului 2020-2022. Acestea au cunoscut schimbări majore începând cu anul 2023, în sensul reducerii plafonului veniturilor realizate de la 1 000 000 euro la 500 000 de euro și a apariției unor condiții suplimentare care trebuie îndeplinite de către companii pentru a putea să devină plătitoare de impozitul pe veniturile microîntreprinderilor.
Ce se anunță în anul 2026 cu privire la aspectele legate de impozitul pe veniturilor microîntreprinderilor? De la 1 ianuarie 2026, plafonul veniturilor realizate funcție de care se poate aplica impozitul pe veniturile microîntreprinderilor se reduce și ajunge la valoarea de 100 000 de euro de la 250 000 de euro cât este în momentul prezent. Veniturile realizate se vor verifica la 31 decembrie 2025 și funcție de acestea se va realiza încadrarea companiei la categoria de microentitate. În acest caz, dacă în decursul unui an fiscal o microîntreprindere realizează venituri care exced valoarea de 100 000 de euro începând cu data de 1 ianuarie 2026, atunci aceasta datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care s-a depășit această limită. Plafonul de 100 000 de euro cu privire la veniturile realizate a mai fost valabil în anul 2017.
În contexte fiscale extrem de dinamice, orice responsabil de gestionarea aspectelor financiar-contabile din cadrul companiei trebuie să urmărească permanent modificările legislative pentru a se ralia la tot ceea ce reprezintă conceptul de conformitate legislativă și fiscală. Și în ceea ce privește impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, persoanele care fac parte din departamentul financiar-contabil trebuie să analizeze permanent condițiile fiscale care fac posibilă considerarea companiei ca microîntreprindere și implicit ca plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor iar la momentul la care aceste criterii nu mai sunt îndeplinite să realizeze toate demersurile necesare pentru încadrarea la o altă categorie de impozit specifică.
Referințe principale de informare
Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în Monitorul Oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015.
Ordonanță de urgență nr. 156 din 30 decembrie 2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, Publicat în Monitorul Oficial nr. 1334 din 31 decembrie 2024.


