Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Modificari D101 februarie 2025

Universul Fiscal
Valabil la 5 Martie 2025
Pe 18 februarie 2025 a fost publicat in Monitorul Oficial OpANAF 206/2025 care aproba modelul, conţinutul şi instrucţiunile de completare a D101 „Declaraţie privind impozitul pe profit“ şi D101 Grup fiscal „Declaraţie consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”.
Actul normativ reglementează formatul tipizat al declarației privind impozitul pe profit, D101, ținând cont de modificările normative aplicabile în anul 2024. De asemenea se reglementează depunerea declarației anuale de impozit pe profit de către grupurile fiscale pentru impozitul pe profit.
Existe mai multe termene de depune a declarației anuale cu impozitul pe profit în funcție de obiectul de activitate al contribuabilului, forma de organizare și de aplicarea facilităților fiscale prevăzute de OUG 153/2020 privind unele facilități fiscale generate de majorarea capitalurilor proprii.
Aceste termene sunt:
- Entitățile fără scop patrimonial, respectiv plătitorii de impozit pe profit care realizează majoritatea veniturilor din activități agricole depun declarația cu impozitul pe profit pentru anul 2024 până în data de 25 februarie 2025 inclusiv.
- Celelalte categorii de plătitori de impozit pe profit care nu beneficiază de facilitatea prevăzută de OUG 153/2020, reducere impozit pe profit, generată de evoluția favorabilă a capitalurilor proprii, depun declarația anuală de impozit pe profit pentru anul 2024 până în data de 25 martie inclusiv.
- Toți contribuabilii care au calitate de plătitori de impozit pe profit inclusiv asociațiile și fundațiile care obțin majoritatea veniturilor din activități agricole care beneficiază de facilitățile OUG 153/2020 pot depune declarația anuală de impozit pe profit pentru anul 2024 până în data de 25 iunie 2025.
Termenul limita de definitivare și de plată a eventualelor diferențe de impozit pe profit este până la data maximală până când se poate depune declarația anuală de impozit pe profit.
In ceea ce priveste structura de completare, acest act normativ păstrează ordinea de aplicare a bonificațiilor fiscale dintre care cele mai des întâlnite se aplică în următoarea ordine:
- Din rezultatul fiscal reprezentând impozitul anual de plată calculat conform art. 19 din Codul fiscal regăsit la rd. 41 din declarație o primă reducere de impozit pe profit este cea corespunzătoare creditului fiscal cu precădere scutirea privind facilitatea profitului reinvestit regăsită la rd. 42.2.1 din declarație. Există și alte elemente de credit fiscal.
- Impozitul pe profit anual diminuat cu facilitatea creditului fiscal reprezintă suma la care aplicăm procentul de 20% când analizăm reducerea la plată a impozitului pe profit privind cheltuielile cu sponsorizarea. Valoarea sponsorizării care reduce impozitul pe profit este cea mai mică valoarea între procentul mentionat și procentul de 0,75% din cifra de afaceri contabilă. Această reducere de impozit pe profit se înregistrează la rândul 43 din D101.
Impozitul pe profit diminuat cu sumele descrise anterior poate fi redus cu bonificațiile prevăzute de OUG 153/2020, iar suma redusă de plată se înregistrează la rândul 45 din D101.
Impozitul pe profit anual sau impozitul minim pe cifra de afaceri datorat de unele categorii de contribuabili se înregistrează la rândul 48 din D101.
Concluzie: formularul este actualizat, având mai multe rubrici noi dar și eliminându-se acele rubrii neaplicabile în anul 2024 astfel:
– se introduce rd. 38^1 impozit pe profit anual înainte de recuperarea pierderii fiscale din anii anteriori;
– se introduce rd. 39^1 pierderea fiscală de recuperat în anul curent;
– se introduce rd. 43^1 facilități fiscale, cheltuieli de cercetare dezvoltare pentru plătitorii de impozit pe profit ce plătesc impozitul minim pe cifra de afaceri – IMCA;
– se introduce rd. 48.2 impozit minim pe profit – IMCA;
– se elimină rubrica cu reducerea impozitului pe profit privind costul de achiziție a caselor de marcat fiscale ce nu mai reduce impozitul pe profit în anul 2024.

Modificari D101 februarie 2025
Articol scris in data de: 5 Martie 2025
Autor: Universul Fiscal
Pe 18 februarie 2025 a fost publicat in Monitorul Oficial OpANAF 206/2025 care aproba modelul, conţinutul şi instrucţiunile de completare a D101 „Declaraţie privind impozitul pe profit“ şi D101 Grup fiscal „Declaraţie consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”.
Raspuns
Actul normativ reglementează formatul tipizat al declarației privind impozitul pe profit, D101, ținând cont de modificările normative aplicabile în anul 2024. De asemenea se reglementează depunerea declarației anuale de impozit pe profit de către grupurile fiscale pentru impozitul pe profit.
Existe mai multe termene de depune a declarației anuale cu impozitul pe profit în funcție de obiectul de activitate al contribuabilului, forma de organizare și de aplicarea facilităților fiscale prevăzute de OUG 153/2020 privind unele facilități fiscale generate de majorarea capitalurilor proprii.
Aceste termene sunt:
- Entitățile fără scop patrimonial, respectiv plătitorii de impozit pe profit care realizează majoritatea veniturilor din activități agricole depun declarația cu impozitul pe profit pentru anul 2024 până în data de 25 februarie 2025 inclusiv.
- Celelalte categorii de plătitori de impozit pe profit care nu beneficiază de facilitatea prevăzută de OUG 153/2020, reducere impozit pe profit, generată de evoluția favorabilă a capitalurilor proprii, depun declarația anuală de impozit pe profit pentru anul 2024 până în data de 25 martie inclusiv.
- Toți contribuabilii care au calitate de plătitori de impozit pe profit inclusiv asociațiile și fundațiile care obțin majoritatea veniturilor din activități agricole care beneficiază de facilitățile OUG 153/2020 pot depune declarația anuală de impozit pe profit pentru anul 2024 până în data de 25 iunie 2025.
Termenul limita de definitivare și de plată a eventualelor diferențe de impozit pe profit este până la data maximală până când se poate depune declarația anuală de impozit pe profit.
In ceea ce priveste structura de completare, acest act normativ păstrează ordinea de aplicare a bonificațiilor fiscale dintre care cele mai des întâlnite se aplică în următoarea ordine:
- Din rezultatul fiscal reprezentând impozitul anual de plată calculat conform art. 19 din Codul fiscal regăsit la rd. 41 din declarație o primă reducere de impozit pe profit este cea corespunzătoare creditului fiscal cu precădere scutirea privind facilitatea profitului reinvestit regăsită la rd. 42.2.1 din declarație. Există și alte elemente de credit fiscal.
- Impozitul pe profit anual diminuat cu facilitatea creditului fiscal reprezintă suma la care aplicăm procentul de 20% când analizăm reducerea la plată a impozitului pe profit privind cheltuielile cu sponsorizarea. Valoarea sponsorizării care reduce impozitul pe profit este cea mai mică valoarea între procentul mentionat și procentul de 0,75% din cifra de afaceri contabilă. Această reducere de impozit pe profit se înregistrează la rândul 43 din D101.
Impozitul pe profit diminuat cu sumele descrise anterior poate fi redus cu bonificațiile prevăzute de OUG 153/2020, iar suma redusă de plată se înregistrează la rândul 45 din D101.
Impozitul pe profit anual sau impozitul minim pe cifra de afaceri datorat de unele categorii de contribuabili se înregistrează la rândul 48 din D101.
Concluzie: formularul este actualizat, având mai multe rubrici noi dar și eliminându-se acele rubrii neaplicabile în anul 2024 astfel:
– se introduce rd. 38^1 impozit pe profit anual înainte de recuperarea pierderii fiscale din anii anteriori;
– se introduce rd. 39^1 pierderea fiscală de recuperat în anul curent;
– se introduce rd. 43^1 facilități fiscale, cheltuieli de cercetare dezvoltare pentru plătitorii de impozit pe profit ce plătesc impozitul minim pe cifra de afaceri – IMCA;
– se introduce rd. 48.2 impozit minim pe profit – IMCA;
– se elimină rubrica cu reducerea impozitului pe profit privind costul de achiziție a caselor de marcat fiscale ce nu mai reduce impozitul pe profit în anul 2024.