Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Vrei să rămâi la curent cu noutățile fiscale și contabile?
Buletin de informare fiscal-bugetară. Elemente de interes pentru viitorul afacerii tale. Episodul I

Botar Claudia-Florina
Valabil la 22 Iulie 2025
Ultimele zile au fost marcate de incertitudine în ceea ce privește deciziile care marchează viitorul fiscal al contribuabililor, indiferent de postura deținută de către aceștia în spectrul economic, acela de persoană fizică sau de persoană juridică. Antreprenorii nu sunt privați de astfel de ,,ipostaze”, experiența antreprenorială fiind conturată adesea de situații similare marcate de haos legislativ și șovăială fiscală. În ciuda faptului că, cele mai multe lansări de tip modificări legislative în spațiul de afaceri, nu pot fi preconizate, conducătorii de business au identificat întotdeauna instrumente prin intermediul cărora schimbarea să fie adecvat adresată și să nu manifeste un impact negativ semnificativ asupra activității derulate. Evident, efortul este pe măsura rezultatelor scontate. Responsabilitatea gestionării eficiente a schimbărilor revine fiecărui factor decizional al afacerii, indiferent de afilierea la departamentele din cadrul companiei.
Ultimele modificări propuse în cadrul spațiului de business au produs ,,tulburare” în ceea ce privește perspectivele de viitor ale afacerii derulate. Este un cadru ce definește actualitatea mediului de afaceri autohton.
S-au vehiculat o serie de aspecte legate de noile măsuri fiscale ce se anunță la orizontul afacerilor. Evident, acolo unde informația nu se bazează pe certitudine, lipsa de claritate este certă deschizându-se o portiță spre date incerte, instabilitate și dezechilibru din punct de vedere a direcțiilor de acțiune care trebuie urmate pentru ralierea la conformitate fiscală. Pentru a diminua ceața legislativă care domină la acest moment câmpul afacerilor, propunem în cele ce urmează o listă cu principalele aspecte legate de viitorul afacerilor prin prisma noilor măsuri fiscal-bugetare care se află la orizontului companiilor sub cupolă propunerilor legislative cu incidență fiscal-bugetară.
În primul rând, documentul prin intermediul căruia sunt fixate aspectele legate de aceste propuneri este redat de Proiectul de lege privind unele măsuri fiscal-bugetare care cuprinde mai mult de 150 de pagini. Este așadar un material stufos, care la prima vedere poate ,,intimida” cititorul, indiferent de poziția ocupată în sfera afacerilor. Propunem așadar în cele ce urmează o listă a principalelor modificări propuse în viitorul apropiat al afacerilor. Proiectul de lege a fost lansat în luna iulie a anului 2025 și propune modificări proiectate pentru perioada de timp viitoare. Astfel, aceste schimbări preconizate sunt prevăzute în cadrul secțiunii 2.3 Schimbări preconizate. Astfel, vom aduce în lumina reflectoarelor câteva modificări propuse alături de efectele generate asupra afacerilor.
#1 Schimbare propusă: Creșterea cotei de impozitare a dividendelor de la procentul de 10% la 16% începând cu data de 1 ianuarie 2026. Efectele acestei modificări propuse asupra impozitului pe dividende poate fi comensurat atât pe termen scurt cât și pe termen lung. În primul rând, antreprenorii sunt nemulțumiți de această propunere. Efectul pe termen scurt va fi redat de repartizarea profitului net în anul 2025 pentru anii anteriori. De asemenea, dacă nu înregistrezi profit în anii anteriori, pe baza situațiilor financiare interimare se pot repartiza dividende aferente profitului anului 2025. Efectul pe termen mediu și lung va fi redat de afectarea cash-flow-ului companiei.
Cu titlu exemplificativ, ilustrăm mai jos imaginea comparativă a manierei de calcul a impozitului pe dividende raportat la cele două cote de impozitare, cea actuală de 10%, respectiv cea propusă începând cu data de 1 ianuarie 2026, de 16%. De asemenea, am inclus în tabloul comparativ și anul 2024 cu datele aferente legate de calculul impozitului. Pentru a afla mai multe detalii legate de maniera de calcul a impozitului pe dividende, te invităm să accesezi articolul publicat prin intermediul blog-ului nostru care tratează această temă, pe baza următorului link de acces:
https://universulfiscal.ro/impozitul-pe-dividende-imaginea-comparativa-mod-de-calcul-2024-vs-2025/.
Mod de calcul impozit pe dividende 2024, 2025 și 2026 | |||||
---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | |||
Suma netă (achitată efectiv acționarilor) | 3500 | Suma netă (achitată efectiv acționarilor) | 3500 | Suma netă (achitată efectiv acționarilor) | 3500 |
Suma brută (cea care conține atât impozitul cât și suma cuvenită asociatului) | 3804 | Suma brută (cea care conține atât impozitul cât și suma cuvenită asociatului) | 3889 | Suma brută (cea care conține atât impozitul cât și suma cuvenită asociatului) | 4167 |
(3500x100/82 | (3500x100/90 | (3500x100/84 | |||
Cifra de la numitor a fost obținută prin scăderea din 100 a procentului de 8%) | Cifra de la numitor a fost obținută prin scăderea din 100 a procentului de 10%) | Cifra de la numitor a fost obținută prin scăderea din 100 a procentului de 16%) | |||
Impozitul pe dividende | 304 | Impozitul pe dividende | 389 | Impozitul pe dividende | 667 |
3804x8% (se aplică procentul de impozit, cota de 8% asupra valorii brute) | 3889x10% (se aplică procentul de impozit, cota de 10% asupra valorii brute) | 4167x16% (se aplică procentul de impozit, cota de 16% asupra valorii brute) |
Conform tabelului comparativ, sunt o serie de elemente de diferențialitate între valorile aferente aspectelor legate de dividende la momentul actual și valorile pentru aceleași aspecte începând cu anul care urmează. O primă remarcă este legată de faptul că valorile pentru anul 2026 sunt dublate față de cele din anul 2024, atunci când impozitul pe dividende era stabilit la cota de 8%. Deci aceste valori se vor dubla în anul 2026 comparativ cu anul trecut. În doar doi ani, o dublare a uneia dintre cele mai importante impozite achitate de către contribuabili: impozitul pe dividende.
Raportat la valoarea netă de 3500 de lei, dividende distribuite acționarilor, valoarea impozitului va crește conform noilor propuneri la 667 de lei, cu 278 de lei, în anul 2026 comparativ cu anul 2025. Fără să ne mai gândim la faptul că valoarea impozitului a fost dublată comparativ cu anul 2024. Pentru cei mai mulți antreprenori ai momentului, propunerea privind creșterea impozitului pe dividende reprezintă o piatră de poticnire, având în vedere faptul că dividendul reprezintă ,,salariul” acestora, o remunerare a muncii administrative depuse în cadrul entității, o răsplată a ,,strădaniei” antreprenoriale.
#2 Schimbare propusă: majorarea impozitului suplimentar pentru instituțiile de credit de la 2% (respectiv de la 1% începând cu data de 1 ianuarie 2026), la 4% pentru perioada 1 iulie 2025-31 decembrie 2026. Este propusă și o impozitare diferențiată funcție de cota de piață. Astfel, pentru instituțiile de credit cu o cotă de piață mai mică de 0,2% se propune impozitarea cu 2%. Calculul cotei de piață se raportează la media cotelor de piață din anul precedent. De asemenea, se propun reguli privind maniera de calcul a impozitului suplimentar începând cu data de 1 iulie 2025. Se propun reguli pentru recalcularea impozitului pe cifra de afaceri, în care se înregistrează erori definite conform reglementărilor.
#3 Schimbare propusă: Majorarea cotei de impozitare pe veniturile nerezidenților. Punctual, această modificare vizează aspectele legate de creșterea cotei de impozit pe dividendele distribuite persoanelor nerezidente, de la 10% la 16%, începând cu 1 ianuarie 2026, ,,respectiv după prima zi a anului fiscal modificat care începe în anul 2026, pentru corelare cu regimul fiscal aplicabil dividendelor distribuite/plătite persoanelor rezidente”.
#4 Schimbare propusă: Modificări asupra taxei pe valoare adăugată:
- Majorarea cotei standard de TVA de la 19% la 21%;
- Eliminarea aplicării cotei de 5% și aplicarea cotei de 11% pentru operațiunile în cazul cărora la momentul prezent se aplică cota de 5%: livrarea de manuale școlare, cărți, ziare și reviste, servicii privind accesul la monumente istorice, grădini zoologice și botanice, muzee, castele, case memoriale etc.;
- Majorarea cotei reduse de 9% la 11% pentru: medicamente de uz uman, alimente destinate consumului uman, cu excepția apei pentru irigații, îngrășăminte și pesticide, servicii de alimentare cu apă și canalizare etc.;
În intervalul 1 august-31 octombrie 2025, se vor monitoriza încasările din sectorul HoReCa iar în funcție de aceste rezultate se va propune o cotă de TVA ce urmează a fi aplicată acestui sector.
Unele dintre modificările enumerate mai sus vor intra în vigoare încă din luna august a acestui an (cele legate de TVA), spre deosebire ce alte modificări proiectate pentru anul viitor (modificarea cotei de impozit pe dividende).
Pentru a intra în conexiune și cu alte modificări propuse prin intermediul proiectului de lege menționat, te invităm să rămâi alături de noi. Alte aspecte din acest registru vor fi surprinse în episodul următor…
Referințe principale de informare
Proiect de lege nr. 230/04.07.2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, disponibil la adresa:
https://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?idp=22474.
Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, Publicat în Monitorul Oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015.
Ordonanță de urgență nr. 158 din 17 noiembrie 2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, Publicat în Monitorul Oficial nr. 1074 din 29 noiembrie 2005.
Ordonanță nr. 15 din 24 ianuarie 2002 privind aplicarea tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România, Publicat în Monitorul Oficial nr. 82 din 1 februarie 2002.
Ordonanță de urgență nr. 77 din 24 iunie 2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, Publicat în Monitorul Oficial nr. 439 din 26 iunie 2009.
Universul fiscal, Impozitul pe dividende. Imaginea comparativă Mod de calcul 2024 VS 2025, material în format electronic, disponibil la adresa: https://universulfiscal.ro/impozitul-pe-dividende-imaginea-comparativa-mod-de-calcul-2024-vs-2025/.

Buletin de informare fiscal-bugetară. Elemente de interes pentru viitorul afacerii tale. Episodul I
Articol scris in data de: 22 Iulie 2025
Autor: Botar Claudia-Florina
Ultimele zile au fost marcate de incertitudine în ceea ce privește deciziile care marchează viitorul fiscal al contribuabililor, indiferent de postura deținută de către aceștia în spectrul economic, acela de persoană fizică sau de persoană juridică. Antreprenorii nu sunt privați de astfel de ,,ipostaze”, experiența antreprenorială fiind conturată adesea de situații similare marcate de haos legislativ și șovăială fiscală. În ciuda faptului că, cele mai multe lansări de tip modificări legislative în spațiul de afaceri, nu pot fi preconizate, conducătorii de business au identificat întotdeauna instrumente prin intermediul cărora schimbarea să fie adecvat adresată și să nu manifeste un impact negativ semnificativ asupra activității derulate. Evident, efortul este pe măsura rezultatelor scontate. Responsabilitatea gestionării eficiente a schimbărilor revine fiecărui factor decizional al afacerii, indiferent de afilierea la departamentele din cadrul companiei.
Ultimele modificări propuse în cadrul spațiului de business au produs ,,tulburare” în ceea ce privește perspectivele de viitor ale afacerii derulate. Este un cadru ce definește actualitatea mediului de afaceri autohton.
S-au vehiculat o serie de aspecte legate de noile măsuri fiscale ce se anunță la orizontul afacerilor. Evident, acolo unde informația nu se bazează pe certitudine, lipsa de claritate este certă deschizându-se o portiță spre date incerte, instabilitate și dezechilibru din punct de vedere a direcțiilor de acțiune care trebuie urmate pentru ralierea la conformitate fiscală. Pentru a diminua ceața legislativă care domină la acest moment câmpul afacerilor, propunem în cele ce urmează o listă cu principalele aspecte legate de viitorul afacerilor prin prisma noilor măsuri fiscal-bugetare care se află la orizontului companiilor sub cupolă propunerilor legislative cu incidență fiscal-bugetară.
În primul rând, documentul prin intermediul căruia sunt fixate aspectele legate de aceste propuneri este redat de Proiectul de lege privind unele măsuri fiscal-bugetare care cuprinde mai mult de 150 de pagini. Este așadar un material stufos, care la prima vedere poate ,,intimida” cititorul, indiferent de poziția ocupată în sfera afacerilor. Propunem așadar în cele ce urmează o listă a principalelor modificări propuse în viitorul apropiat al afacerilor. Proiectul de lege a fost lansat în luna iulie a anului 2025 și propune modificări proiectate pentru perioada de timp viitoare. Astfel, aceste schimbări preconizate sunt prevăzute în cadrul secțiunii 2.3 Schimbări preconizate. Astfel, vom aduce în lumina reflectoarelor câteva modificări propuse alături de efectele generate asupra afacerilor.
#1 Schimbare propusă: Creșterea cotei de impozitare a dividendelor de la procentul de 10% la 16% începând cu data de 1 ianuarie 2026. Efectele acestei modificări propuse asupra impozitului pe dividende poate fi comensurat atât pe termen scurt cât și pe termen lung. În primul rând, antreprenorii sunt nemulțumiți de această propunere. Efectul pe termen scurt va fi redat de repartizarea profitului net în anul 2025 pentru anii anteriori. De asemenea, dacă nu înregistrezi profit în anii anteriori, pe baza situațiilor financiare interimare se pot repartiza dividende aferente profitului anului 2025. Efectul pe termen mediu și lung va fi redat de afectarea cash-flow-ului companiei.
Cu titlu exemplificativ, ilustrăm mai jos imaginea comparativă a manierei de calcul a impozitului pe dividende raportat la cele două cote de impozitare, cea actuală de 10%, respectiv cea propusă începând cu data de 1 ianuarie 2026, de 16%. De asemenea, am inclus în tabloul comparativ și anul 2024 cu datele aferente legate de calculul impozitului. Pentru a afla mai multe detalii legate de maniera de calcul a impozitului pe dividende, te invităm să accesezi articolul publicat prin intermediul blog-ului nostru care tratează această temă, pe baza următorului link de acces:
https://universulfiscal.ro/impozitul-pe-dividende-imaginea-comparativa-mod-de-calcul-2024-vs-2025/.
Mod de calcul impozit pe dividende 2024, 2025 și 2026 | |||||
---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | |||
Suma netă (achitată efectiv acționarilor) | 3500 | Suma netă (achitată efectiv acționarilor) | 3500 | Suma netă (achitată efectiv acționarilor) | 3500 |
Suma brută (cea care conține atât impozitul cât și suma cuvenită asociatului) | 3804 | Suma brută (cea care conține atât impozitul cât și suma cuvenită asociatului) | 3889 | Suma brută (cea care conține atât impozitul cât și suma cuvenită asociatului) | 4167 |
(3500x100/82 | (3500x100/90 | (3500x100/84 | |||
Cifra de la numitor a fost obținută prin scăderea din 100 a procentului de 8%) | Cifra de la numitor a fost obținută prin scăderea din 100 a procentului de 10%) | Cifra de la numitor a fost obținută prin scăderea din 100 a procentului de 16%) | |||
Impozitul pe dividende | 304 | Impozitul pe dividende | 389 | Impozitul pe dividende | 667 |
3804x8% (se aplică procentul de impozit, cota de 8% asupra valorii brute) | 3889x10% (se aplică procentul de impozit, cota de 10% asupra valorii brute) | 4167x16% (se aplică procentul de impozit, cota de 16% asupra valorii brute) |
Conform tabelului comparativ, sunt o serie de elemente de diferențialitate între valorile aferente aspectelor legate de dividende la momentul actual și valorile pentru aceleași aspecte începând cu anul care urmează. O primă remarcă este legată de faptul că valorile pentru anul 2026 sunt dublate față de cele din anul 2024, atunci când impozitul pe dividende era stabilit la cota de 8%. Deci aceste valori se vor dubla în anul 2026 comparativ cu anul trecut. În doar doi ani, o dublare a uneia dintre cele mai importante impozite achitate de către contribuabili: impozitul pe dividende.
Raportat la valoarea netă de 3500 de lei, dividende distribuite acționarilor, valoarea impozitului va crește conform noilor propuneri la 667 de lei, cu 278 de lei, în anul 2026 comparativ cu anul 2025. Fără să ne mai gândim la faptul că valoarea impozitului a fost dublată comparativ cu anul 2024. Pentru cei mai mulți antreprenori ai momentului, propunerea privind creșterea impozitului pe dividende reprezintă o piatră de poticnire, având în vedere faptul că dividendul reprezintă ,,salariul” acestora, o remunerare a muncii administrative depuse în cadrul entității, o răsplată a ,,strădaniei” antreprenoriale.
#2 Schimbare propusă: majorarea impozitului suplimentar pentru instituțiile de credit de la 2% (respectiv de la 1% începând cu data de 1 ianuarie 2026), la 4% pentru perioada 1 iulie 2025-31 decembrie 2026. Este propusă și o impozitare diferențiată funcție de cota de piață. Astfel, pentru instituțiile de credit cu o cotă de piață mai mică de 0,2% se propune impozitarea cu 2%. Calculul cotei de piață se raportează la media cotelor de piață din anul precedent. De asemenea, se propun reguli privind maniera de calcul a impozitului suplimentar începând cu data de 1 iulie 2025. Se propun reguli pentru recalcularea impozitului pe cifra de afaceri, în care se înregistrează erori definite conform reglementărilor.
#3 Schimbare propusă: Majorarea cotei de impozitare pe veniturile nerezidenților. Punctual, această modificare vizează aspectele legate de creșterea cotei de impozit pe dividendele distribuite persoanelor nerezidente, de la 10% la 16%, începând cu 1 ianuarie 2026, ,,respectiv după prima zi a anului fiscal modificat care începe în anul 2026, pentru corelare cu regimul fiscal aplicabil dividendelor distribuite/plătite persoanelor rezidente”.
#4 Schimbare propusă: Modificări asupra taxei pe valoare adăugată:
- Majorarea cotei standard de TVA de la 19% la 21%;
- Eliminarea aplicării cotei de 5% și aplicarea cotei de 11% pentru operațiunile în cazul cărora la momentul prezent se aplică cota de 5%: livrarea de manuale școlare, cărți, ziare și reviste, servicii privind accesul la monumente istorice, grădini zoologice și botanice, muzee, castele, case memoriale etc.;
- Majorarea cotei reduse de 9% la 11% pentru: medicamente de uz uman, alimente destinate consumului uman, cu excepția apei pentru irigații, îngrășăminte și pesticide, servicii de alimentare cu apă și canalizare etc.;
În intervalul 1 august-31 octombrie 2025, se vor monitoriza încasările din sectorul HoReCa iar în funcție de aceste rezultate se va propune o cotă de TVA ce urmează a fi aplicată acestui sector.
Unele dintre modificările enumerate mai sus vor intra în vigoare încă din luna august a acestui an (cele legate de TVA), spre deosebire ce alte modificări proiectate pentru anul viitor (modificarea cotei de impozit pe dividende).
Pentru a intra în conexiune și cu alte modificări propuse prin intermediul proiectului de lege menționat, te invităm să rămâi alături de noi. Alte aspecte din acest registru vor fi surprinse în episodul următor…
Referințe principale de informare
Proiect de lege nr. 230/04.07.2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, disponibil la adresa:
https://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?idp=22474.
Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, Publicat în Monitorul Oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015.
Ordonanță de urgență nr. 158 din 17 noiembrie 2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, Publicat în Monitorul Oficial nr. 1074 din 29 noiembrie 2005.
Ordonanță nr. 15 din 24 ianuarie 2002 privind aplicarea tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România, Publicat în Monitorul Oficial nr. 82 din 1 februarie 2002.
Ordonanță de urgență nr. 77 din 24 iunie 2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, Publicat în Monitorul Oficial nr. 439 din 26 iunie 2009.
Universul fiscal, Impozitul pe dividende. Imaginea comparativă Mod de calcul 2024 VS 2025, material în format electronic, disponibil la adresa: https://universulfiscal.ro/impozitul-pe-dividende-imaginea-comparativa-mod-de-calcul-2024-vs-2025/.
Articole relevante
