Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Vrei să rămâi la curent cu noutățile fiscale și contabile?
Buletin de informare fiscal-bugetară. Elemente de interes pentru viitorul afacerii tale. Episodul II

Botar Claudia-Florina
Valabil la 22 Iulie 2025
Tabloul de bord al companiilor la ora actuală poate indica o decalare a parametrilor definitorii, raportat la performanța fiscală obținută și cea scontată. Decalajul este însă adâncit de noile propuneri cu tentă fiscală, care produc incidență semnificativă asupra derulării proceselor de afaceri. Precum am menționat și în primul episod al seriei, acest aspect poate debusola factorii decizionali ai afacerilor autohtone. Și nu doar că deține acest potențial, ci este chiar o certitudine a actualității afacerilor. În acest cadru, este perfect normal să te simți debusolat, gândindu-te la modul îl care vei reuși să gestionezi toate aceste modificări. Mobilizarea, strategia predefinită și colaborările țintite cu specialiști sunt doar 3 dintre pilonii fundamentali care pot susține real gestionarea acestor modificări cu impact asupra activității derulate de către tine.
Dacă te cadrezi la categoria antreprenorilor care și-au conturat un instantaneu al perfecțiunii din perspectiva conformității fiscale, așteptările tale s-ar putea să fie nerealiste. În aceste contexte dictate de modificări permanente, singura strategie realistă este ghidată de abordarea sistematizată, adresarea pas cu pas a tuturor schimbărilor care afectează fluxul derulării proceselor tale de afaceri. Chiar dacă pare simplu în teorie, totuși în practica antreprenorială lucrurile stau puțin diferit.
În cadrul primului episod al seriei expunerii câtorva dintre noile modificări lansate în spațiul privat al afacerilor și nu numai, am punctat 4 modificări care influențează semnificativ bunăstarea economică a afacerilor autohtone. Cea mai des vehiculată modificare din cele 4, și cea care stârnește o oarecare neliniște în rândul antreprenorilor este cea legată de majorarea impozitului pe dividende, de la cota actuală de 10%, la cea de 16%. Acest aspect manifestă impact semnificativ asupra laturii fiscale și financiar-contabile a companiei. Ca urmare a reflectării efective a imaginii impactului impozitului pe dividende asupra activității companiei, am realizat în cadrul materialului anterior un tablou comparativ care să evidențieze punctual aceste transformări. De asemenea, am adus în lumină o serie de alte 3 modificări propuse de către legiuitor, care impactează atât companiile cât și consumatorii individuali.
Continuăm miniseria propunerilor cu incidență fiscală-bugetară cu alte tipuri de modificări din acest spectru.
#1 Schimbare propusă: Majorarea nivelului accizelor. De exemplu, pentru nivelul accizei pentru lichid cu sau fără nicotină se propune o creștere de la 1,09 lei/um la 1,31 lei/um din anul 2026; produse care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere, de la 1172,45 lei/um la 1198,28 lei/um în anul 2026, produse cu nicotină care nu conțin tutun, destinate consumului la cale orală, de la 120,5 lei/um în anul 2025, la 126 lei/um în anul 2026. Se propune majorarea nivelului accizelor de la 1 august 2025, și respectiv de la 1 ianuarie 2026 pentru alcool și băuturi alcoolice, benzină și motorină.
#2 Schimbare propusă: Modificări legate de maniera de impozitare a jocurilor de noroc, conform tabelului de mai jos:
Anul 2025 | Modificări propuse | ||
---|---|---|---|
Tranșe de venit brut-lei- | Impozit-lei | Tranșe de venit brut-lei- | Impozit-lei |
Până la 10 000 de lei inclusiv | 3% | Până la 10 000 de lei inclusiv | 4% |
Peste 10 000-66 750 le inclusiv | 300+20% pentru ceea ce depășește suma de 10 000 de lei | Peste 10 000-66 750 le inclusiv | 400+20% pentru ceea ce depășește suma de 10 000 de lei |
Peste 66 750 lei | 11 650+40% pentru ceea ce depășește suma de 66 750 de lei | Peste 66 750 lei | 11 750+40% pentru ceea ce depășește suma de 66 750 de lei |
#3 Schimbare propusă: Modificarea tarifului de utilizare a drumurilor naționale pentru categoria autoturisme. Astfel, regăsim mai jos imaginea comparativă a acestora:
Actual | Propunere | Creștere în procente | ||
---|---|---|---|---|
Perioada | Tariful (euro) (TVA inclus) - final - | Perioada | Tariful (euro) (TVA inclus) - final - | |
1 zi | 2,5 | 1 zi | 3,5 | 40% |
10 zile | 3,3 | 10 zile | 6 | 82% |
30 zile | 5,3 | 30 zile | 9,5 | 79% |
60 zile | 8,4 | 60 zile | 15 | 79% |
12 luni | 28 | 12 luni | 50 | 79% |
Iată așadar imaginea comparativă a tarifelor aplicabile la acest moment, precum și cele propuse prin intermediul proiectului de modificare a acestor norme. Ce putem remarca este o medie a creșterilor de cca. 72%, raportat la datele prezentate în cadrul tabelului de mai sus, privitor la tarifele de utilizare a drumurilor naționale pentru categoria autoturisme.
#4 Schimbare propusă: Eliminarea facilității exceptării de la plata de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele fizice care obțin venituri din pensii, pentru partea care depășește valoarea de 3000 de lei. Astfel, această valoare va reprezenta baza lunară pentru calculul contribuției de asigurări sociale de sănătate. Iată mai jos o simulare a calculului privind acest aspect.
Exemplificare calcul pentru contribuția de asigurări sociale de sănătate Venituri din salarii și asimilate salariilor VS venituri din pensii.
Contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată de către contribuabilul care realizează venituri din salarii | Venit brut=6000 de lei | Calcul contribuție |
---|---|---|
Cota CASS 10% x Venit brut=10% x 6000=600 de lei | ||
Contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată de către contribuabilul care realizează venituri din pensii | Venit din pensii=4000 de lei | Cota CASS 10% x (Venit total obținut din pensie-Venit neimpozabil)=10% x (4000-3000)=10% x 1000=100 de lei |
Tot în acest spectru, se propune abrogarea exceptării de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate a persoanelor aflate în întreținerea unei persoane asigurate (soț/soție/părinți care nu obțin venituri proprii), persoane care beneficiază de indemnizație de șomaj sau de alte drepturi de protecție socială care se acordă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, persoanele care se află în concediu și indemnizație lunară de creștere copil, care se află în concediu de acomodare, persoanele fizice care beneficiază de venitul minim de incluziune, personalul monahal al cultelor recunoscute, aflate în evidența Secretariatului de Stat pentru Culte. Se mențin în categoria persoanelor exceptate de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate bolnavii cu afecțiuni oncologice, beneficiari de programe naționale de sănătate până la vindecarea respectivei afecțiuni.
#5 Schimbare propusă: Modificarea manierei de stabilire a cuantumului indemnizațiilor de concedii medicale pentru boala obișnuită. În această manieră, este propusă aplicarea unui procent diferențiat, în funcție de numărul total de zile de concediu medical acordat pentru fiecare episod de boală.
Procent aplicabil asupra bazei de calcul pentru certificatele de concediu medical eliberate pe o perioadă de până la 7 zile de incapacitate temporară de muncă | 55% | În prezent, stagiul minim de asigurare pentru acordarea concediilor medicale este raportat la 6 luni realizate în ultimele 12 luni anterioare celei pentru care se acordă concediul medical iar cuantumului brut lunar al indemnizației pentru incapacitate temporară de muncă de boală obișnuită se determină prin aplicare cotei de 75% asupra bazei de calcul |
---|---|---|
Procent aplicabil asupra bazei de calcul pentru certificatele de concediu medical eliberate pe o perioadă cuprinsă între 8 și 14 zile de incapacitate temporară de muncă | 65% | |
Procent aplicabil asupra bazei de calcul pentru certificatele de concediu medical eliberate pe o perioadă de peste 15 zile de incapacitate temporară de muncă | 75% | |
Iată așadar o listă a principalelor modificări propuse prin intermediul Proiectului de lege nr. 230 lansat în spațiul economic din România în luna iulie a anului curent. Aceste modificări manifestă incidență fiscală semnificativă asupra populației în general și a companiilor în mod specific, rezonanță cu impact atât actual cât și cu proiecție viitoare.
Referințe principale de informare
Proiect de lege nr. 230/04.07.2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, disponibil la adresa:
https://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?idp=22474.
Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, Publicat în Monitorul Oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015.
Ordonanță de urgență nr. 158 din 17 noiembrie 2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, Publicat în Monitorul Oficial nr. 1074 din 29 noiembrie 2005.
Ordonanță nr. 15 din 24 ianuarie 2002 privind aplicarea tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România, Publicat în Monitorul Oficial nr. 82 din 1 februarie 2002.
Ordonanță de urgență nr. 77 din 24 iunie 2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, Publicat în Monitorul Oficial nr. 439 din 26 iunie 2009.
Legea nr. 95 din 14 aprilie 2006 (**republicată**) privind reforma în domeniul sănătății, Publicat în Monitorul Oficial nr. 652 din 28 august 2015.

Buletin de informare fiscal-bugetară. Elemente de interes pentru viitorul afacerii tale. Episodul II
Articol scris in data de: 22 Iulie 2025
Autor: Botar Claudia-Florina
Tabloul de bord al companiilor la ora actuală poate indica o decalare a parametrilor definitorii, raportat la performanța fiscală obținută și cea scontată. Decalajul este însă adâncit de noile propuneri cu tentă fiscală, care produc incidență semnificativă asupra derulării proceselor de afaceri. Precum am menționat și în primul episod al seriei, acest aspect poate debusola factorii decizionali ai afacerilor autohtone. Și nu doar că deține acest potențial, ci este chiar o certitudine a actualității afacerilor. În acest cadru, este perfect normal să te simți debusolat, gândindu-te la modul îl care vei reuși să gestionezi toate aceste modificări. Mobilizarea, strategia predefinită și colaborările țintite cu specialiști sunt doar 3 dintre pilonii fundamentali care pot susține real gestionarea acestor modificări cu impact asupra activității derulate de către tine.
Dacă te cadrezi la categoria antreprenorilor care și-au conturat un instantaneu al perfecțiunii din perspectiva conformității fiscale, așteptările tale s-ar putea să fie nerealiste. În aceste contexte dictate de modificări permanente, singura strategie realistă este ghidată de abordarea sistematizată, adresarea pas cu pas a tuturor schimbărilor care afectează fluxul derulării proceselor tale de afaceri. Chiar dacă pare simplu în teorie, totuși în practica antreprenorială lucrurile stau puțin diferit.
În cadrul primului episod al seriei expunerii câtorva dintre noile modificări lansate în spațiul privat al afacerilor și nu numai, am punctat 4 modificări care influențează semnificativ bunăstarea economică a afacerilor autohtone. Cea mai des vehiculată modificare din cele 4, și cea care stârnește o oarecare neliniște în rândul antreprenorilor este cea legată de majorarea impozitului pe dividende, de la cota actuală de 10%, la cea de 16%. Acest aspect manifestă impact semnificativ asupra laturii fiscale și financiar-contabile a companiei. Ca urmare a reflectării efective a imaginii impactului impozitului pe dividende asupra activității companiei, am realizat în cadrul materialului anterior un tablou comparativ care să evidențieze punctual aceste transformări. De asemenea, am adus în lumină o serie de alte 3 modificări propuse de către legiuitor, care impactează atât companiile cât și consumatorii individuali.
Continuăm miniseria propunerilor cu incidență fiscală-bugetară cu alte tipuri de modificări din acest spectru.
#1 Schimbare propusă: Majorarea nivelului accizelor. De exemplu, pentru nivelul accizei pentru lichid cu sau fără nicotină se propune o creștere de la 1,09 lei/um la 1,31 lei/um din anul 2026; produse care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere, de la 1172,45 lei/um la 1198,28 lei/um în anul 2026, produse cu nicotină care nu conțin tutun, destinate consumului la cale orală, de la 120,5 lei/um în anul 2025, la 126 lei/um în anul 2026. Se propune majorarea nivelului accizelor de la 1 august 2025, și respectiv de la 1 ianuarie 2026 pentru alcool și băuturi alcoolice, benzină și motorină.
#2 Schimbare propusă: Modificări legate de maniera de impozitare a jocurilor de noroc, conform tabelului de mai jos:
Anul 2025 | Modificări propuse | ||
---|---|---|---|
Tranșe de venit brut-lei- | Impozit-lei | Tranșe de venit brut-lei- | Impozit-lei |
Până la 10 000 de lei inclusiv | 3% | Până la 10 000 de lei inclusiv | 4% |
Peste 10 000-66 750 le inclusiv | 300+20% pentru ceea ce depășește suma de 10 000 de lei | Peste 10 000-66 750 le inclusiv | 400+20% pentru ceea ce depășește suma de 10 000 de lei |
Peste 66 750 lei | 11 650+40% pentru ceea ce depășește suma de 66 750 de lei | Peste 66 750 lei | 11 750+40% pentru ceea ce depășește suma de 66 750 de lei |
#3 Schimbare propusă: Modificarea tarifului de utilizare a drumurilor naționale pentru categoria autoturisme. Astfel, regăsim mai jos imaginea comparativă a acestora:
Actual | Propunere | Creștere în procente | ||
---|---|---|---|---|
Perioada | Tariful (euro) (TVA inclus) - final - | Perioada | Tariful (euro) (TVA inclus) - final - | |
1 zi | 2,5 | 1 zi | 3,5 | 40% |
10 zile | 3,3 | 10 zile | 6 | 82% |
30 zile | 5,3 | 30 zile | 9,5 | 79% |
60 zile | 8,4 | 60 zile | 15 | 79% |
12 luni | 28 | 12 luni | 50 | 79% |
Iată așadar imaginea comparativă a tarifelor aplicabile la acest moment, precum și cele propuse prin intermediul proiectului de modificare a acestor norme. Ce putem remarca este o medie a creșterilor de cca. 72%, raportat la datele prezentate în cadrul tabelului de mai sus, privitor la tarifele de utilizare a drumurilor naționale pentru categoria autoturisme.
#4 Schimbare propusă: Eliminarea facilității exceptării de la plata de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele fizice care obțin venituri din pensii, pentru partea care depășește valoarea de 3000 de lei. Astfel, această valoare va reprezenta baza lunară pentru calculul contribuției de asigurări sociale de sănătate. Iată mai jos o simulare a calculului privind acest aspect.
Exemplificare calcul pentru contribuția de asigurări sociale de sănătate Venituri din salarii și asimilate salariilor VS venituri din pensii.
Contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată de către contribuabilul care realizează venituri din salarii | Venit brut=6000 de lei | Calcul contribuție |
---|---|---|
Cota CASS 10% x Venit brut=10% x 6000=600 de lei | ||
Contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată de către contribuabilul care realizează venituri din pensii | Venit din pensii=4000 de lei | Cota CASS 10% x (Venit total obținut din pensie-Venit neimpozabil)=10% x (4000-3000)=10% x 1000=100 de lei |
Tot în acest spectru, se propune abrogarea exceptării de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate a persoanelor aflate în întreținerea unei persoane asigurate (soț/soție/părinți care nu obțin venituri proprii), persoane care beneficiază de indemnizație de șomaj sau de alte drepturi de protecție socială care se acordă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, persoanele care se află în concediu și indemnizație lunară de creștere copil, care se află în concediu de acomodare, persoanele fizice care beneficiază de venitul minim de incluziune, personalul monahal al cultelor recunoscute, aflate în evidența Secretariatului de Stat pentru Culte. Se mențin în categoria persoanelor exceptate de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate bolnavii cu afecțiuni oncologice, beneficiari de programe naționale de sănătate până la vindecarea respectivei afecțiuni.
#5 Schimbare propusă: Modificarea manierei de stabilire a cuantumului indemnizațiilor de concedii medicale pentru boala obișnuită. În această manieră, este propusă aplicarea unui procent diferențiat, în funcție de numărul total de zile de concediu medical acordat pentru fiecare episod de boală.
Procent aplicabil asupra bazei de calcul pentru certificatele de concediu medical eliberate pe o perioadă de până la 7 zile de incapacitate temporară de muncă | 55% | În prezent, stagiul minim de asigurare pentru acordarea concediilor medicale este raportat la 6 luni realizate în ultimele 12 luni anterioare celei pentru care se acordă concediul medical iar cuantumului brut lunar al indemnizației pentru incapacitate temporară de muncă de boală obișnuită se determină prin aplicare cotei de 75% asupra bazei de calcul |
---|---|---|
Procent aplicabil asupra bazei de calcul pentru certificatele de concediu medical eliberate pe o perioadă cuprinsă între 8 și 14 zile de incapacitate temporară de muncă | 65% | |
Procent aplicabil asupra bazei de calcul pentru certificatele de concediu medical eliberate pe o perioadă de peste 15 zile de incapacitate temporară de muncă | 75% | |
Iată așadar o listă a principalelor modificări propuse prin intermediul Proiectului de lege nr. 230 lansat în spațiul economic din România în luna iulie a anului curent. Aceste modificări manifestă incidență fiscală semnificativă asupra populației în general și a companiilor în mod specific, rezonanță cu impact atât actual cât și cu proiecție viitoare.
Referințe principale de informare
Proiect de lege nr. 230/04.07.2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, disponibil la adresa:
https://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?idp=22474.
Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, Publicat în Monitorul Oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015.
Ordonanță de urgență nr. 158 din 17 noiembrie 2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, Publicat în Monitorul Oficial nr. 1074 din 29 noiembrie 2005.
Ordonanță nr. 15 din 24 ianuarie 2002 privind aplicarea tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România, Publicat în Monitorul Oficial nr. 82 din 1 februarie 2002.
Ordonanță de urgență nr. 77 din 24 iunie 2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, Publicat în Monitorul Oficial nr. 439 din 26 iunie 2009.
Legea nr. 95 din 14 aprilie 2006 (**republicată**) privind reforma în domeniul sănătății, Publicat în Monitorul Oficial nr. 652 din 28 august 2015.
Articole relevante
