Client din UE aflat in insolventa

Articol scris in data de: 29 Septembrie 2021

Situatie de fapt:

Societatea a efectuat lucrari pentru un client din Germania incepand din anul 2020. Platile s-au efectuat la timp, exact la 30 de zile, conform scadentei trecuta pe factura. In ianuarie 2021 s-au livrat piesele comandate in Decembrie 2020, insa contravaloarea lor nu s-a incasat conform termenului. S-a luat legatura cu ei, atat telefonic, cat si pe mail. Am aflat ca sunt in insolventa.

Cu mare greu am reusit sa luam legatura cu societatea de avocatura care se ocupa cu procesul de insolventa. Am transmis tot ce ne-au solicitat: factura emisa si declarata in D390, soldul din contabilitate, avizul de expeditie, dovada livrarii intracomunitare (factura transportator). Am reusit sa ne inscriem la masa credala, conform documentatiei primite.

Intrebare:

1. Din punct de vedere contabil, cat timp pot lasa factura cu sold in contul 4111?

2. Care sint modalitatile de stingere/lichidare a soldului pana la sfarsitul anului, sau pana cand poate sa ramana clientul cu sold?

3. Banuiesc ca din rezultatul reportat, daca societatea va avea profit suficient.

4. Trebuie constituite provizioane in cazul de fata?

5. Va rog frumos si notele contabile care vor trebui efectuate, ca sa evit greselile.

6. Din punct de vedere juridic ar mai trebui luat vreo masura?


Factura va ramane in sold atita timp cit firma aflata in insolventa isi face si isi respecta planul de reorganizare. Conform pct.328 din Sectiunea 4.6 Terti din OMFP 1802 din 2014, pentru a putea scadea din evidenta contabila clientii neincasati datorita termenului de incasare prescris, societatea trebuie sa faca dovada ca a intreprins toate masurile legale pentru recuperarea sumelor ce le avea de incasat.

Secţiunea 4.6

Terţi

328. – La scăderea din evidenţă a creanţelor şi datoriilor ale căror termene de încasare sau de plată sunt prescrise, entităţile trebuie să demonstreze că au fost întreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora.

Conform pct.331 din Sectiunea 4.6 Terti din OMFP 1802 din 2014, creantele incerte se inregistreaza distinct in contabilitate, mai exact in contul 4118 “Clienti incerti sau in litigiu”.

Secţiunea 4.6

Terţi

331. – Creanţele incerte se înregistrează distinct în contabilitate (contul 4118 “Clienţi incerţi sau în litigiu” sau în conturi analitice ale conturilor de creanţe, pentru alte creanţe decât clienţii).

Conform art.25 alin.4 litera h) din Legea 227 din 2015 numita Codul Fiscal, cheltuielile neacoperite de provizion conform art.26 sunt deductibile daca este indeplina una din cele 6 conditii de la litera h).

ART. 25 – Cheltuieli

(4) Următoarele cheltuieli nu sunt deductibile:

h) pierderile înregistrate la scoaterea din evidență a creanțelor, pentru partea neacoperită de provizion, potrivit  art. 26, precum și cele înregistrate în alte cazuri decât următoarele:

1. punerea în aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentință judecătorească, în conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;

2. procedura de faliment a debitorilor a fost închisă pe baza hotărârii judecătorești;

3. debitorul a decedat și creanța nu poate fi recuperată de la moștenitori;

4. debitorul este dizolvat, în cazul societății cu răspundere limitată cu asociat unic, sau lichidat, fără succesor;

5. debitorul înregistrează dificultăți financiare majore care îi afectează întreg patrimoniul; Norme metodologice

6. au fost încheiate contracte de asigurare;

 

Monografie contabila:

Inregistrarea in contabilitate a creantelor incerte

4118
Clienți incerți sau în litigiu
=4111
Clienti

Constituirea provizionului pentru litigii:

6812
Cheltuieli de exploatare privind provizioanele
=1511
Provizioane pentru litigii

Anularea provizionului pentru litigiu ramas fara obiect:

1511
Provizioane pentru litigii
=7812
Venituri din provizioane

Din punct de vedere juridic trebuie sa incheiati un contract de reprezentare in instanta cu un avocat din Germania.

 

Reglementare:

  • pct.328 din Sectiunea 4.6 Terti din OMFP 1802 din 2014
  • pct.331 din Sectiunea 4.6 Terti din OMFP 1802 din 2014
  • art.25 alin.4 litera h) din Legea 227 din 2015
Distribuie pagina
Romeo Negrut

Articol scris de catre Romeo Negrut, in data de 29/09/2021.

Ne propunem sa oferim cele mai bune solutii în domeniul financiar-contabil, politicii manageriale si resurselor umane, astfel încât sa asiguram partenerilor nostri un background solid în realizarea obiectivelor.

Vezi toate articolele scrise de Romeo Negrut

Client din UE aflat in insolventa

Articol scris in data de: 2021-09-29 16:51:51

Autor: Romeo Negrut

Situatie de fapt:

Societatea a efectuat lucrari pentru un client din Germania incepand din anul 2020. Platile s-au efectuat la timp, exact la 30 de zile, conform scadentei trecuta pe factura. In ianuarie 2021 s-au livrat piesele comandate in Decembrie 2020, insa contravaloarea lor nu s-a incasat conform termenului. S-a luat legatura cu ei, atat telefonic, cat si pe mail. Am aflat ca sunt in insolventa.

Cu mare greu am reusit sa luam legatura cu societatea de avocatura care se ocupa cu procesul de insolventa. Am transmis tot ce ne-au solicitat: factura emisa si declarata in D390, soldul din contabilitate, avizul de expeditie, dovada livrarii intracomunitare (factura transportator). Am reusit sa ne inscriem la masa credala, conform documentatiei primite.

Intrebare:

1. Din punct de vedere contabil, cat timp pot lasa factura cu sold in contul 4111?

2. Care sint modalitatile de stingere/lichidare a soldului pana la sfarsitul anului, sau pana cand poate sa ramana clientul cu sold?

3. Banuiesc ca din rezultatul reportat, daca societatea va avea profit suficient.

4. Trebuie constituite provizioane in cazul de fata?

5. Va rog frumos si notele contabile care vor trebui efectuate, ca sa evit greselile.

6. Din punct de vedere juridic ar mai trebui luat vreo masura?




Factura va ramane in sold atita timp cit firma aflata in insolventa isi face si isi respecta planul de reorganizare. Conform pct.328 din Sectiunea 4.6 Terti din OMFP 1802 din 2014, pentru a putea scadea din evidenta contabila clientii neincasati datorita termenului de incasare prescris, societatea trebuie sa faca dovada ca a intreprins toate masurile legale pentru recuperarea sumelor ce le avea de incasat.

Secţiunea 4.6

Terţi

328. - La scăderea din evidenţă a creanţelor şi datoriilor ale căror termene de încasare sau de plată sunt prescrise, entităţile trebuie să demonstreze că au fost întreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora.

Conform pct.331 din Sectiunea 4.6 Terti din OMFP 1802 din 2014, creantele incerte se inregistreaza distinct in contabilitate, mai exact in contul 4118 “Clienti incerti sau in litigiu”.

Secţiunea 4.6

Terţi

331. - Creanţele incerte se înregistrează distinct în contabilitate (contul 4118 "Clienţi incerţi sau în litigiu" sau în conturi analitice ale conturilor de creanţe, pentru alte creanţe decât clienţii).

Conform art.25 alin.4 litera h) din Legea 227 din 2015 numita Codul Fiscal, cheltuielile neacoperite de provizion conform art.26 sunt deductibile daca este indeplina una din cele 6 conditii de la litera h).

ART. 25 - Cheltuieli

(4) Următoarele cheltuieli nu sunt deductibile:

h) pierderile înregistrate la scoaterea din evidență a creanțelor, pentru partea neacoperită de provizion, potrivit  art. 26, precum și cele înregistrate în alte cazuri decât următoarele:

1. punerea în aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentință judecătorească, în conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;

2. procedura de faliment a debitorilor a fost închisă pe baza hotărârii judecătorești;

3. debitorul a decedat și creanța nu poate fi recuperată de la moștenitori;

4. debitorul este dizolvat, în cazul societății cu răspundere limitată cu asociat unic, sau lichidat, fără succesor;

5. debitorul înregistrează dificultăți financiare majore care îi afectează întreg patrimoniul; Norme metodologice

6. au fost încheiate contracte de asigurare;

 

Monografie contabila:

Inregistrarea in contabilitate a creantelor incerte

[table id=617 responsive=scroll /]

Constituirea provizionului pentru litigii:

[table id=618 responsive=scroll /]

Anularea provizionului pentru litigiu ramas fara obiect:

[table id=619 responsive=scroll /]

Din punct de vedere juridic trebuie sa incheiati un contract de reprezentare in instanta cu un avocat din Germania.

 

Reglementare:

  • pct.328 din Sectiunea 4.6 Terti din OMFP 1802 din 2014

  • pct.331 din Sectiunea 4.6 Terti din OMFP 1802 din 2014

  • art.25 alin.4 litera h) din Legea 227 din 2015

  • Categorii spețe

  • Afișare alerte fiscale

  • Afisare postari blog

  • Sortează după