Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Vrei să rămâi la curent cu noutățile fiscale și contabile?
Contabilitatea unui SRL: obligații, reguli și sfaturi pentru o evidență contabilă corectă

Viviana Popa
Valabil la 10 Februarie 2025
Cuprins:
ToggleAi o firmă sau vrei să înființezi un SRL? Află din acest articol ce obligații contabile ai și ce reguli trebuie să urmezi în contabilitatea unui SRL pentru a evita sancțiunile ANAF.
Conducerea contabilității
Pentru început, trebuie să știi că potrivit Legii contabilității nr. 82/1991 contabilitatea unei firme este ținută în partidă dublă, iar conducerea contabilității îi revine administratorului firmei (reprezentantul legal).
Cine semnează situațiile financiare?
Administratorul semnează în continuare toate situațiile contabile, dar conform noilor modificări, doar directorii economici, contabilii șefi sau experții contabili angajați conform legii cu CIM, ori în baza contractelor de servicii pot întocmi aceste situații.
Astfel, pentru o evidență contabilă conformă cu legislația în vigoare, un SRL are nevoie de
- un expert contabil (membru CECCAR) angajat ca director economic sau contabil șef
- un expert contabil (membru CECCAR) care să presteze servicii de contabilitate în baza unui contract de prestări servicii
- o firmă specializată de contabilitate.
Registre contabile
Un SRL trebuie să dețină registrele contabile obligatorii și să le prezinte în cadrul unui control:
- Registrul unic de control
- Registrul de evidență fiscală
De asemenea, lunar trebuie întocmit Registrul Jurnal și anual, Registrul inventar.
Registrul unic de control și cel de evidență fiscală trebuie ținute la sediul social. Registrul jurnal și registrul inventar pot fi ținute în format electronic, dar trebuie arhivate și păstrate conform legii.
Înregistrarea documentelor contabile
Firmele au obligația de a ține contabilitatea în partidă dublă și de a înregistra în contabilitate toate tranzacțiile firmei în baza documentelor justificative:
- facturi emise și primite
- chitanțe și bonuri fiscale
- extrase de cont bancar
- ordine de plată
- deconturi de cheltuieli.
În baza acestor documente contabilul va întocmi lunar balanța contabilă.
Important de reținut:
Prin OUG nr. 138/2024 începând cu 1 ianuarie 2025 se introduce obligația de a se întocmi lunar balanța de verificare.
Obligații declarative și de plată
Indiferent de regimul de impozitare, un SRL trebuie să depună periodic mai multe declarații fiscale la ANAF, conform vectorului fiscal.
Astfel, pentru microîntreprinderi se depun:
- lunar declarația 112 (taxele pentru salarii/contract de mandat)
- trimestrial declarația 100 (impozit pe veniturile microîntreprinderii: 1% sau 3%)
- trimestrial declarația 406 (pentru raportarea SAF-T)
Dacă firma este plătitoare de TVA, atunci lunar sau trimestrial (în funcție de perioada fiscală) mai depune declarația 300 și declarația 394.
Pentru plătitorii de impozit pe profit se depun:
- anual declarația 101 (impozitul pe profit)
- trimestrial declarația 100 (impozit pe profit)
- trimestrial declarația 406 (pentru raportarea SAF-T)
Dacă firma este plătitoare de TVA, atunci lunar sau trimestrial (în funcție de perioada fiscală) mai depune declarația 300 și declarația 394.
De asemenea, dacă ai angajați depui și declarația 112 lunar.
Situațiile financiare
Anual, până la 31 mai, fiecare firmă (micro sau plătitoare de impozit pe profit) trebuie să depună situațiile financiare (bilanțul anual) pentru anul anterior.
Atenție!
În afară de situațiile financiare anuale, firmele mai pot depune și situațiile financiare interimare. Acestea sunt obligatorii și se depun trimestrial, dacă asociații firmei decid repartizarea de dividende.
Alte obligații contabile
- Plata taxelor și impozitelor la termenele stabilite
- Emiterea corectă a facturilor (și transmiterea în e-Factura)
- Înregistrarea în contabilitate exclusiv a facturilor primite în e-Factura. Alte facturi emise de contribuabili din România nu sunt acceptate, iar înregistrarea acestora atrage amenzi. Excepție fac facturile primite de firme din alte state.
- Evidența mijloacelor fixe și amortizarea acestora
- Arhivarea documentelor contabile conform legii
Contabilitatea unui SRL este o componentă esențială a funcționării corecte a firmei. Chiar dacă pare complicată, respectarea acestor obligații te ajută să eviți problemele fiscale și să ai o evidență clară a afacerii tale.
Citește și articolul despre:

Contabilitatea unui SRL: obligații, reguli și sfaturi pentru o evidență contabilă corectă
Articol scris in data de: 10 Februarie 2025
Autor: Viviana Popa
Cuprins:
ToggleAi o firmă sau vrei să înființezi un SRL? Află din acest articol ce obligații contabile ai și ce reguli trebuie să urmezi în contabilitatea unui SRL pentru a evita sancțiunile ANAF.
Conducerea contabilității
Pentru început, trebuie să știi că potrivit Legii contabilității nr. 82/1991 contabilitatea unei firme este ținută în partidă dublă, iar conducerea contabilității îi revine administratorului firmei (reprezentantul legal).
Cine semnează situațiile financiare?
Administratorul semnează în continuare toate situațiile contabile, dar conform noilor modificări, doar directorii economici, contabilii șefi sau experții contabili angajați conform legii cu CIM, ori în baza contractelor de servicii pot întocmi aceste situații.
Astfel, pentru o evidență contabilă conformă cu legislația în vigoare, un SRL are nevoie de
- un expert contabil (membru CECCAR) angajat ca director economic sau contabil șef
- un expert contabil (membru CECCAR) care să presteze servicii de contabilitate în baza unui contract de prestări servicii
- o firmă specializată de contabilitate.
Registre contabile
Un SRL trebuie să dețină registrele contabile obligatorii și să le prezinte în cadrul unui control:
- Registrul unic de control
- Registrul de evidență fiscală
De asemenea, lunar trebuie întocmit Registrul Jurnal și anual, Registrul inventar.
Registrul unic de control și cel de evidență fiscală trebuie ținute la sediul social. Registrul jurnal și registrul inventar pot fi ținute în format electronic, dar trebuie arhivate și păstrate conform legii.
Înregistrarea documentelor contabile
Firmele au obligația de a ține contabilitatea în partidă dublă și de a înregistra în contabilitate toate tranzacțiile firmei în baza documentelor justificative:
- facturi emise și primite
- chitanțe și bonuri fiscale
- extrase de cont bancar
- ordine de plată
- deconturi de cheltuieli.
În baza acestor documente contabilul va întocmi lunar balanța contabilă.
Important de reținut:
Prin OUG nr. 138/2024 începând cu 1 ianuarie 2025 se introduce obligația de a se întocmi lunar balanța de verificare.
Obligații declarative și de plată
Indiferent de regimul de impozitare, un SRL trebuie să depună periodic mai multe declarații fiscale la ANAF, conform vectorului fiscal.
Astfel, pentru microîntreprinderi se depun:
- lunar declarația 112 (taxele pentru salarii/contract de mandat)
- trimestrial declarația 100 (impozit pe veniturile microîntreprinderii: 1% sau 3%)
- trimestrial declarația 406 (pentru raportarea SAF-T)
Dacă firma este plătitoare de TVA, atunci lunar sau trimestrial (în funcție de perioada fiscală) mai depune declarația 300 și declarația 394.
Pentru plătitorii de impozit pe profit se depun:
- anual declarația 101 (impozitul pe profit)
- trimestrial declarația 100 (impozit pe profit)
- trimestrial declarația 406 (pentru raportarea SAF-T)
Dacă firma este plătitoare de TVA, atunci lunar sau trimestrial (în funcție de perioada fiscală) mai depune declarația 300 și declarația 394.
De asemenea, dacă ai angajați depui și declarația 112 lunar.
Situațiile financiare
Anual, până la 31 mai, fiecare firmă (micro sau plătitoare de impozit pe profit) trebuie să depună situațiile financiare (bilanțul anual) pentru anul anterior.
Atenție!
În afară de situațiile financiare anuale, firmele mai pot depune și situațiile financiare interimare. Acestea sunt obligatorii și se depun trimestrial, dacă asociații firmei decid repartizarea de dividende.
Alte obligații contabile
- Plata taxelor și impozitelor la termenele stabilite
- Emiterea corectă a facturilor (și transmiterea în e-Factura)
- Înregistrarea în contabilitate exclusiv a facturilor primite în e-Factura. Alte facturi emise de contribuabili din România nu sunt acceptate, iar înregistrarea acestora atrage amenzi. Excepție fac facturile primite de firme din alte state.
- Evidența mijloacelor fixe și amortizarea acestora
- Arhivarea documentelor contabile conform legii
Contabilitatea unui SRL este o componentă esențială a funcționării corecte a firmei. Chiar dacă pare complicată, respectarea acestor obligații te ajută să eviți problemele fiscale și să ai o evidență clară a afacerii tale.