Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Vrei să rămâi la curent cu noutățile fiscale și contabile?
Legătura contribuabilului cu statul. La limita dintre parteneriat și relație conflictuală. Cum să urmezi direcția corectă pentru a evita capcanele fiscale în anul 2025. Partea II

Botar Claudia-Florina
Valabil la 12 Mai 2025
Unul dintre aspectele prioritare din cadrul agendei tale pentru anul 2025 trebuie să fie reprezentat de consolidarea unei relații armonioase dintre tine și instituțiile statului. Acest aspect este acutizat, mai ales într-o perioadă în care conformitatea fiscală se conturează dintr-un amalgam de factori reprezentați de: parteneriate cu persoane specializate, instrumente moderne de gestiune a informațiilor, informare constantă, abilități complexe în sfera fiscalității și a digitalizării.
Direcțiile generale la care noi ne-am gândit pentru trasarea unui drum marcat de armonie, încredere și profesionalism dintre tine și organele de stat nu sunt comprehensive. Acestea au titlu de recomandări, fiecare contribuabil în parte având libertatea conturării propriului ghid de optimizare a relației cu instituțiile de stat. Evident, acesta trebuie actualizat, adaptat la dinamica condițiilor inovative cu care se confruntă la momentul acesta toate companiile care activează într-o lume a digitalizării fiscale masive. Continuăm lista recomandărilor cu cele din spectrul sistemului RO e-factura.
1. Nu mai este nevoie să insistăm și asupra termenului de transmitere a facturii emise în cadrul RO e-facturii deoarece ești deja foarte familiarizat cu acesta. Nu uita și de obligativitatea arhivării facturii primite și transmise în cadrul sistemului, termen de 5 ani. Nu omite faptul că ANAF păstrează facturile primite prin intermediul sistemului doar 60 de zile, după care responsabilitatea revine pe deplin utilizatorului.
Dacă ești deținătorul unei companii care prestează servicii de contabilitate și consultanță fiscală, asigură-te asupra faptului că întreg personalul cunoaște pe deplin toate normele cu privire la emiterea și transmiterea corectă a facturilor în cadrul sistemului. Aspectul este valabil și pentru toate celelalte platforme care reprezintă digitalizarea fiscală în România.
În mod cert, dacă nu te raliezi la toate modificările cu privire la utilizarea sistemului național, nu te vei trezi neapărat cu o echipă de verificare din cadrul ANAF la porțile companiei tale. Amenințarea relației armoniase cu ANAF este concretizată în aplicarea sancțiunilor pentru nerespectarea normelor cu privire la transmiterea facturilor în cadrul platformei. Pe lângă toate aspectele enumerate mai sus, relația ta cu ANAF raportat la utilizarea sistemului RO e-factura este profund destabilizată de:
- Nerespectarea obligativității cu privire la transmiterea facturilor emise în relația de tip B2B prin intermediul platformei;
- Înregistrarea în cadrul evidențelor financiar-contabile a entității a unei facturi care nu a fost transmisă prin intermediul sistemului;
- Nerespectarea termenului de transmitere a facturii emise în cadrul sistemului. ANAF nu este deloc îngăduitor, deși poate ți-ai dori asta. În tumultul de responsabilități survenite la nivel declarativ, există posibilitatea ca în cursul unei luni calendaristice să omiți încărcarea unei facturi. Ei bine, chiar și pentru un document neîncărcat poți fi tras la răspundere și poți deveni deja suspectul autorității fiscale în locul posturii de partener de încredere.
- Nerespectarea transmiterii facturilor emise către persoanele fizice în cadrul platformei care se sancționează începând cu data de 1 iulie 2025. Atenție! Această obligativitate survine tuturor contribuabililor, indiferent de statul deținut din punct de vedere al taxei pe valoare adăugată (plătitor/neplătitor de TVA).
2. Transmiterea către ANAF a justificărilor legate de diferențele existente între decontul precompletat de TVA și decontul depus de către contribuabil stabilite pe baza Notei de conformare transmisă către contribuabilul la momentul la care sunt sesizate astfel de diferențe. Astfel, asigură-te că în termen de 20 de zile de la momentul primirii Notificării, transmiți către ANAF justificarea diferențelor.
Conturează explicațiile într-o manieră clară, concisă și care să răspundă într-un mod direct diferențelor adresate prin Notificarea de conformare. Dacă nu te cadrezi corect față de aceste reglementări, după data de 1 iulie 2025 vei deveni un suspect pentru organele fiscale, relația de colaborare armonioasă fiind evident compromisă. Astfel, nivelul indicatorilor de risc poate cunoaște modificări ca urmare a nerespectării transmiterii la termen a justificărilor aferente diferențelor comunicate prin Nota de conformare.
Funcție de acest nivel de risc, dintr-un partener al statului poți să devii clar un suspect, fiind supus chiar unui control antifraudă sau inspecției fiscale. De asemenea, dacă te încadrezi la categoria persoanelor impozabile plătitoare de TVA poți să prezinți un risc de rambursare necuvenită dacă nu răspunzi la Notificarea de conformare RO e-TVA sau, ca urmare a identificării diferențelor, nu au fost transmise date corecte sau concludente cu privire la acestea. Astfel, din nou devii un suspect al statului în privința riscului de evaziune fiscală. Evident, există o serie de sincope și incidențe atunci când discutăm despre linia pe care sistemul RO e-TVA o poate trasa în relația dintre contribuabil și ANAF.
Sistemul RO e-TVA trebuie să delimiteze acei contribuabili asupra cărora se identifică un comportament fiscal neadecvat și nu să reprezinte o reală povară administrativă pentru acei contribuabili de încredere ai statului prin conduita fiscală conformă. De asemenea, dacă te încadrezi la categoria persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare, trebuie să cunoști faptul că justificările privind diferențele din cadrul Notei de conformare RO e-TVA se transmit începând cu data de 1 august 2025. Până atunci, recomandarea este să te asiguri asupra conformității datelor declarate prin intermediul sistemelor care interacționează cu RO e-TVA.
Nu putem însă să uităm faptul că există la momentul actual totuși unele inconveniente atunci când discutăm despre interoperabilitatea acestora și funcționarea lor în parametrii de performanță, ceea ce poate interfera cu bună conduită a oricărui contribuabil. Adică, tu poți fi considerat un suspect, deși ești de fapt un partener de încredere pentru ANAF doar pentru că încă unele aspecte de corelații între sisteme încă nu sunt optimizare ori analizele de date incluse în cadrul decontului precompletat se bazează doar operații aritmetice simple de adunare sau scădere când acestea trebuie să includă și modele complexe de analiză care să ia în calcul o serie de alte date declarate de către contribuabil prin intermediul declarațiilor și a formularelor fiscale. Prin consultarea datelor transmise prin intermediul declarației D394 pot fi identificați acei furnizori care nu au transmis facturile în cadrul sistemului RO e-factura iar Nota de conformare să fie transmisă doar acestor parteneri care nu s-au conformat. Trebuie totuși să ținem cont și de faptul ca o astfel de analiză complexă, coerentă și țintită poate fi operațională și eficientă doar după optimizarea raportării RO e-SAF-T cu care micile companii doar ce au avut un prim contact.
Dacă punem în lumină aspectele legate de conformarea fiscală din punct de vedere a RO e-SAF-T, intrăm pe un teren minat, pe care micii contribuabili abia au pășit. Regulile cu privire la raportarea specifică fenomenului SAF-T sunt atât de complexe încât linia de demarcație între relația armonioasă și cea suspicioasă dintre tine și ANAF este extrem de fină. Ba mai mult, adesea, s-ar putea ca trasarea drumului spre conformare din punct de vedere fiscal în această direcție să nu depindă integral de tine. Colaborarea cu specialiști în spectrul informatizării procesului financiar-contabil este vitală pentru ca tu să devii un partener de încredere al ANAF-ului.
Sunt o serie de reguli de care antreprenorii trebuie să țină cont pentru a obține un grad rezonabil cu privire la conformarea fiscală. Cel mai probabil, marea majoritate a antreprenorilor sunt deja familiarizați cu acestea, întrucât, începând cu 1 ianuarie 2025 au început raportare la cu privire la RO e-SAF-T. Totuși, complexitatea sistemului reclamă timp și resurse considerabile, investite pentru ca drumul spre o relație armonioasă cu instituțiile de stat din această perspectivă să fie facilitat.
Consolidarea unei relații de încredere dintre contribuabil și organele statului este un proces de lungă durată, care se obține greu și se poate pierde ușor. Fiecare factor decizional al afaceri trebuie să traseze cele mai bune practici și să identifice cele mai adecvate instrumente pentru ca legătura dintre aceasta și ANAF să fie una prielnică pentru derularea în bune condiții a activității companiei.
Referințe principale de informare
- Site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, disponibil la adresa: https://www.anaf.ro/ana f/internet/ANAF/.
- Site-ul Ministerului Finanțelor, disponibil la adresa: https://mfinante.gov.ro/web/efactura/informatii-tehnice.
- Ordonanță de urgență nr. 120 din 4 octombrie 2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, Publicat în Monitorul Oficial nr. 960 din 7 octombrie 2021.
- Ordin nr. 1783 din 4 noiembrie 2021 privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fișierul standard de control fiscal, Publicat în Monitorul oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021.
- Ordonanța de urgență nr. 70 din 21 iunie 2024 privind unele măsuri de implementare și utilizare a decontului precompletat RO e-TVA și valorificarea datelor și informațiilor prin implementarea unui sistem de guvernanță specific, precum și alte măsuri fiscale.
- Revista Ceccar Business Magazine, Document de poziție: RO e-TVA, RO e-Factura: Propuneri cu aplicare imediată pentru ameliorarea utilității celor două „e-uri” fiscale, disponibil la adresa: https://www.ceccarbusinessmagazine.ro/document-de-pozitie-ro-e-tva-ro-e-factura-propuneri-cu-aplicare-imediata-pentru-ameliorarea-utilitatii-celor-doua-e-uri-fiscale/a/xPZ1oCpeNMWuKPStfXj1.

Legătura contribuabilului cu statul. La limita dintre parteneriat și relație conflictuală. Cum să urmezi direcția corectă pentru a evita capcanele fiscale în anul 2025. Partea II
Articol scris in data de: 12 Mai 2025
Autor: Botar Claudia-Florina
Unul dintre aspectele prioritare din cadrul agendei tale pentru anul 2025 trebuie să fie reprezentat de consolidarea unei relații armonioase dintre tine și instituțiile statului. Acest aspect este acutizat, mai ales într-o perioadă în care conformitatea fiscală se conturează dintr-un amalgam de factori reprezentați de: parteneriate cu persoane specializate, instrumente moderne de gestiune a informațiilor, informare constantă, abilități complexe în sfera fiscalității și a digitalizării.
Direcțiile generale la care noi ne-am gândit pentru trasarea unui drum marcat de armonie, încredere și profesionalism dintre tine și organele de stat nu sunt comprehensive. Acestea au titlu de recomandări, fiecare contribuabil în parte având libertatea conturării propriului ghid de optimizare a relației cu instituțiile de stat. Evident, acesta trebuie actualizat, adaptat la dinamica condițiilor inovative cu care se confruntă la momentul acesta toate companiile care activează într-o lume a digitalizării fiscale masive. Continuăm lista recomandărilor cu cele din spectrul sistemului RO e-factura.
1. Nu mai este nevoie să insistăm și asupra termenului de transmitere a facturii emise în cadrul RO e-facturii deoarece ești deja foarte familiarizat cu acesta. Nu uita și de obligativitatea arhivării facturii primite și transmise în cadrul sistemului, termen de 5 ani. Nu omite faptul că ANAF păstrează facturile primite prin intermediul sistemului doar 60 de zile, după care responsabilitatea revine pe deplin utilizatorului.
Dacă ești deținătorul unei companii care prestează servicii de contabilitate și consultanță fiscală, asigură-te asupra faptului că întreg personalul cunoaște pe deplin toate normele cu privire la emiterea și transmiterea corectă a facturilor în cadrul sistemului. Aspectul este valabil și pentru toate celelalte platforme care reprezintă digitalizarea fiscală în România.
În mod cert, dacă nu te raliezi la toate modificările cu privire la utilizarea sistemului național, nu te vei trezi neapărat cu o echipă de verificare din cadrul ANAF la porțile companiei tale. Amenințarea relației armoniase cu ANAF este concretizată în aplicarea sancțiunilor pentru nerespectarea normelor cu privire la transmiterea facturilor în cadrul platformei. Pe lângă toate aspectele enumerate mai sus, relația ta cu ANAF raportat la utilizarea sistemului RO e-factura este profund destabilizată de:
- Nerespectarea obligativității cu privire la transmiterea facturilor emise în relația de tip B2B prin intermediul platformei;
- Înregistrarea în cadrul evidențelor financiar-contabile a entității a unei facturi care nu a fost transmisă prin intermediul sistemului;
- Nerespectarea termenului de transmitere a facturii emise în cadrul sistemului. ANAF nu este deloc îngăduitor, deși poate ți-ai dori asta. În tumultul de responsabilități survenite la nivel declarativ, există posibilitatea ca în cursul unei luni calendaristice să omiți încărcarea unei facturi. Ei bine, chiar și pentru un document neîncărcat poți fi tras la răspundere și poți deveni deja suspectul autorității fiscale în locul posturii de partener de încredere.
- Nerespectarea transmiterii facturilor emise către persoanele fizice în cadrul platformei care se sancționează începând cu data de 1 iulie 2025. Atenție! Această obligativitate survine tuturor contribuabililor, indiferent de statul deținut din punct de vedere al taxei pe valoare adăugată (plătitor/neplătitor de TVA).
2. Transmiterea către ANAF a justificărilor legate de diferențele existente între decontul precompletat de TVA și decontul depus de către contribuabil stabilite pe baza Notei de conformare transmisă către contribuabilul la momentul la care sunt sesizate astfel de diferențe. Astfel, asigură-te că în termen de 20 de zile de la momentul primirii Notificării, transmiți către ANAF justificarea diferențelor.
Conturează explicațiile într-o manieră clară, concisă și care să răspundă într-un mod direct diferențelor adresate prin Notificarea de conformare. Dacă nu te cadrezi corect față de aceste reglementări, după data de 1 iulie 2025 vei deveni un suspect pentru organele fiscale, relația de colaborare armonioasă fiind evident compromisă. Astfel, nivelul indicatorilor de risc poate cunoaște modificări ca urmare a nerespectării transmiterii la termen a justificărilor aferente diferențelor comunicate prin Nota de conformare.
Funcție de acest nivel de risc, dintr-un partener al statului poți să devii clar un suspect, fiind supus chiar unui control antifraudă sau inspecției fiscale. De asemenea, dacă te încadrezi la categoria persoanelor impozabile plătitoare de TVA poți să prezinți un risc de rambursare necuvenită dacă nu răspunzi la Notificarea de conformare RO e-TVA sau, ca urmare a identificării diferențelor, nu au fost transmise date corecte sau concludente cu privire la acestea. Astfel, din nou devii un suspect al statului în privința riscului de evaziune fiscală. Evident, există o serie de sincope și incidențe atunci când discutăm despre linia pe care sistemul RO e-TVA o poate trasa în relația dintre contribuabil și ANAF.
Sistemul RO e-TVA trebuie să delimiteze acei contribuabili asupra cărora se identifică un comportament fiscal neadecvat și nu să reprezinte o reală povară administrativă pentru acei contribuabili de încredere ai statului prin conduita fiscală conformă. De asemenea, dacă te încadrezi la categoria persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare, trebuie să cunoști faptul că justificările privind diferențele din cadrul Notei de conformare RO e-TVA se transmit începând cu data de 1 august 2025. Până atunci, recomandarea este să te asiguri asupra conformității datelor declarate prin intermediul sistemelor care interacționează cu RO e-TVA.
Nu putem însă să uităm faptul că există la momentul actual totuși unele inconveniente atunci când discutăm despre interoperabilitatea acestora și funcționarea lor în parametrii de performanță, ceea ce poate interfera cu bună conduită a oricărui contribuabil. Adică, tu poți fi considerat un suspect, deși ești de fapt un partener de încredere pentru ANAF doar pentru că încă unele aspecte de corelații între sisteme încă nu sunt optimizare ori analizele de date incluse în cadrul decontului precompletat se bazează doar operații aritmetice simple de adunare sau scădere când acestea trebuie să includă și modele complexe de analiză care să ia în calcul o serie de alte date declarate de către contribuabil prin intermediul declarațiilor și a formularelor fiscale. Prin consultarea datelor transmise prin intermediul declarației D394 pot fi identificați acei furnizori care nu au transmis facturile în cadrul sistemului RO e-factura iar Nota de conformare să fie transmisă doar acestor parteneri care nu s-au conformat. Trebuie totuși să ținem cont și de faptul ca o astfel de analiză complexă, coerentă și țintită poate fi operațională și eficientă doar după optimizarea raportării RO e-SAF-T cu care micile companii doar ce au avut un prim contact.
Dacă punem în lumină aspectele legate de conformarea fiscală din punct de vedere a RO e-SAF-T, intrăm pe un teren minat, pe care micii contribuabili abia au pășit. Regulile cu privire la raportarea specifică fenomenului SAF-T sunt atât de complexe încât linia de demarcație între relația armonioasă și cea suspicioasă dintre tine și ANAF este extrem de fină. Ba mai mult, adesea, s-ar putea ca trasarea drumului spre conformare din punct de vedere fiscal în această direcție să nu depindă integral de tine. Colaborarea cu specialiști în spectrul informatizării procesului financiar-contabil este vitală pentru ca tu să devii un partener de încredere al ANAF-ului.
Sunt o serie de reguli de care antreprenorii trebuie să țină cont pentru a obține un grad rezonabil cu privire la conformarea fiscală. Cel mai probabil, marea majoritate a antreprenorilor sunt deja familiarizați cu acestea, întrucât, începând cu 1 ianuarie 2025 au început raportare la cu privire la RO e-SAF-T. Totuși, complexitatea sistemului reclamă timp și resurse considerabile, investite pentru ca drumul spre o relație armonioasă cu instituțiile de stat din această perspectivă să fie facilitat.
Consolidarea unei relații de încredere dintre contribuabil și organele statului este un proces de lungă durată, care se obține greu și se poate pierde ușor. Fiecare factor decizional al afaceri trebuie să traseze cele mai bune practici și să identifice cele mai adecvate instrumente pentru ca legătura dintre aceasta și ANAF să fie una prielnică pentru derularea în bune condiții a activității companiei.
Referințe principale de informare
- Site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, disponibil la adresa: https://www.anaf.ro/ana f/internet/ANAF/.
- Site-ul Ministerului Finanțelor, disponibil la adresa: https://mfinante.gov.ro/web/efactura/informatii-tehnice.
- Ordonanță de urgență nr. 120 din 4 octombrie 2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, Publicat în Monitorul Oficial nr. 960 din 7 octombrie 2021.
- Ordin nr. 1783 din 4 noiembrie 2021 privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fișierul standard de control fiscal, Publicat în Monitorul oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021.
- Ordonanța de urgență nr. 70 din 21 iunie 2024 privind unele măsuri de implementare și utilizare a decontului precompletat RO e-TVA și valorificarea datelor și informațiilor prin implementarea unui sistem de guvernanță specific, precum și alte măsuri fiscale.
- Revista Ceccar Business Magazine, Document de poziție: RO e-TVA, RO e-Factura: Propuneri cu aplicare imediată pentru ameliorarea utilității celor două „e-uri” fiscale, disponibil la adresa: https://www.ceccarbusinessmagazine.ro/document-de-pozitie-ro-e-tva-ro-e-factura-propuneri-cu-aplicare-imediata-pentru-ameliorarea-utilitatii-celor-doua-e-uri-fiscale/a/xPZ1oCpeNMWuKPStfXj1.