Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Vrei să rămâi la curent cu noutățile fiscale și contabile?
Legea contabilității în esență. 16 aspecte de reținut pentru antreprenori

Botar Claudia-Florina
Valabil la 17 Octombrie 2025
Atunci când vine vorba despre modificările legislative din sfera contabilității sau fiscalității, cei mai mulți antreprenori stau deoparte, crezând că aceste aspecte nu intră sub responsabilitatea lor. Unii dintre ei se simt deja oricum destul de presați de o serie de termene limită pe care trebuie să le respecte raportat la digitalizarea fiscală a companiei lor pentru a se mai concentra și pe alte aspecte dificil de pătruns și solicitante raportat la ralierea la conformarea legislativă. Reticența acestora este destul de crescută și din cauza dificultății de interpretare a unui astfel de act normativ din sfera financiar-contabilă. Este destul de dificil să înțelegem pe deplin nuanțele unui act legislativ din zona financiar-contabilă din postura unui antreprenor. Chiar dacă nu este 100% apanajul acestora, totuși, este indicat ca fiecare deținător de afacere să aibă minime cunoștințe atunci când vine vorba și de latura legislativă a afacerii lor.
Cea mai dinamică funcțiune din cadrul companiei atunci când discutăm despre legislație economică este contabilitatea. Aceasta este supusă permanent procesului de readaptare la o serie de modificări de natură legislativă. Alături de contabilitate, partea fiscală a companiei reprezintă o reală provocare pentru companiile actuale, din punct de vedere a multiplelor valențe pe care aceasta le îmbracă.
De multe ori, pare că ne rătăcim în tumultul actelor normative care se lansează în spațiul de afaceri autohton. Plurivalența conținutului creează de altfel o aversiune față de documentele legislative. Alfabetizarea antreprenorului se rezumă și la a-l susține pe acesta să dezvolte o atitudine pozitivă față de modificările de natură legislativă. Integrarea diverselor noțiuni legislative la nivelul limbajului antreprenorial este un imperativ al antreprenorului modern care dorește menținerea relevanței poziției într-o epocă a informațiilor accelerate. Astfel, acesta va înțelege o serie de aspecte care impactează în mod direct afacerea derulată.
Pentru ca modificările de natură legislativă să nu mai reprezinte o reală angoasă pentru deținătorii de afaceri, aceștia trebuie să-și modifice optica raportat la aceste modificări. Practic, este nevoie de remaparea aspectelor legislative în așa fel încât acestea să fie transpuse în limbaj antreprenorial facil de pătruns de către deținătorii de afaceri din România.
În cele ce urmează, vom contura cele mai importante aspecte de reținut pentru antreprenori raportat la unul dintre actele normative reprezentative pentru activitatea financiar-contabilă a firmei, și anume Legea contabilității nr. 82/1991. Iată așadar câteva aspecte importante:
Legea contabilității nr. 82/1991 trasează principalele repere ale activității financiar-contabile a companiei
Legea contabilității conturează cele mai importante repere ale activității financiar-contabil. Aceasta definește cadrul principal sau fondul activității financiar-contabile a companiei. Pe lângă acest act normativ, există o serie de alte norme legislative cu impact asupra laturii fiscale și financiare a activității tale. De pildă, discutăm despre Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal care conturează aspectele fiscale principale de care trebuie să țină cont o companie în punctele critice ale desfășurării activității.
Un fundal conturat de o dinamicitate mai scăzută
Atunci când discutăm despre actele normativ din sfera contabilă și fiscală, acestea sunt extrem de dinamice. În sensul în care conținutul lor se modifică constant. Cu toate acestea, conținutul legii contabilității a fost destul de stabil de la momentul lansării acesteia în spațiul legislativ, în sensul în care nu se remarcă atât de multe transformări din punct de vedere a conținutului. De altfel, modificările Legii contabilității nu au fost foarte complexe, acestea fiind ușor de asimilat de către responsabilii din cadrul departamentului financiar-contabil.
Nuanțe ale Legii contabilității pentru antreprenori
În cele ce urmează vom prezenta cele mai importante nuanțe pentru antreprenori atunci când discutăm despre Legea contabilității nr. 82/1991. Iată așadar o listă cu 16 cele mai importante repere:
1. Prin Legea contabilității, compania deținută de tine este obligată la organizarea și conducerea contabilității. Cu alte cuvinte, aceasta stabilește cadrul obligatoriu privind organizarea activității financiar-contabile în cadrul entității tale.
2. Organizarea contabilității financiare la nivelul companiei tale nu este o opțiune. Este un aspect cu caracter de obligativitate. Acest aspect este valabil mai ales dacă îți derulezi activitatea sub cupola unei forme de organizare juridică. Dacă deții un PFA iar veniturile sunt determinate în sistem real ai obligația conducerii contabilității în partidă simplă, sau dacă nevoile de informare sunt mai exigente, apelând la evidența contabilă în partidă dublă.
3. Pe lângă contabilitatea financiară, ai posibilitatea organizării și a contabilității de gestiune sau contabilității manageriale care îți permite să cunoști chestiuni aprofundate legate de activitatea de producție și comercializare a companiei tale și te ajută să ai mai mult control asupra costurilor.
4. Ca deținător de SRL, de exemplu, trebuie să conduci contabilitatea în partidă dublă și să întocmești situații financiare anuale.
5. Nicio operațiune din cadrul activității companiei tale nu trebuie să fie lipsită de o transpunere la nivelul documentelor justificative. Sau cu alte cuvinte, nu ai voie să înregistrezi în cadrul contabilității operațiuni care nu au la bază documente justificative.
6. Elementele de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii trebuie să fie inventariate cel puțin o dată pe an. Deci ai obligația de a derula activitatea de inventariere în cadrul entității tale ținând cont de toate regulile de organizare a acestei activități.
7. Tabloul de bord al activității economico-financiare este reflectat prin intermediul situațiilor financiare care se întocmesc cu o regularitate anuală.
8. Un aspect important din sfera răspunderii pentru organizarea și conducerea contabilității este legat de faptul că administratorii sunt responsabili de acest aspect, ori altă persoană responsabilă cu gestiunea activității entității. Cu alte cuvinte, în calitate de administrator al entității deții obligația de te asigura asupra organizării și conducerii contabilității la nivelul activității derulate.
9. De regulă, contabilitatea se organizează în compartiment distincte conduse de către un director economic, contabilul-șef sau altă persoană împuternicită care să dețină studii economice superioare. Mai apar de asemenea și mențiuni legate de posibilitatea încheierii unui contract de prestări servicii cu o persoană fizică sau juridică autorizată potrivit legii, membră CECCAR.
10. Dacă sunt aplicate necorespunzător reglementările contabile în cadrul companiei tale, atunci, cel care răspunde pentru această situație este directorul economic, contabilul-șef sau altă persoană împuternicită alături de personalul din subordine. Dacă discutăm despre organizarea contabilității prin intermediul unui contract de prestări servicii, atunci răspundea revine acestor societății de contabilitate.
11. Legea contabilității stabilește o serie de ,,norme” interne în ceea ce privește evidențierea în contabilitate a elementelor deținute de compania ta.
12.Verificarea tuturor înregistrărilor din cadrul evidenței contabile are la bază balanța de verificare. Aceasta trebuie să fie întocmită lunar. Această reglementare a fost recent lansată în spațiul financiar-contabil al companiilor. Anterior acesteia, companiile nu erau obligate la întocmirea balanței de verificare cu o regularitate lunară.
13. Dacă utilizezi sisteme informatice de prelucrare a datelor financiar-contabile trebuie să cunoști faptul că ești obligat să păstrezi datele prelucrate prin intermediul acestora vreme de 5 ani calculați de la data de 1 iulie a anului următor încheierii exercițiului financiar următor celui în care au fost întocmite. În aceeași manieră, trebuie să asiguri accesul autorităților fiscale la aceste date.
14. Dacă vrei să distribui dividende în cursul exercițiului financiar, trebuie să întocmești situații financiare interimare.
15. Situațiile financiare anuale și raportările contabile se semnează de către reprezentantul legal, directorul economic, contabil-șef sau orice altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcție. De asemenea, acestea se semnează și de către administratorul sau persoana responsabilă de gestiunea entității respective.
16. Termenul limită privind transmiterea situațiilor financiare anuale pentru o societate sau companie națională este reprezentat de 31 mai inclusiv a exercițiului financiar următor celui de raportare. Dacă această dată corespunde cu o zi nelucrătoare, transmiterea acestora se realizează în prima zi lucrătoare care urmează după această dată. Prevederile cu privire la acest aspect sunt de dată relativ recentă. Înainte de anul 2024, nu au fost specificații clare în acest sens. Practic, existau referiri cu privire la un termen raportat la 150 de zile de la încheierea exercițiului financiar, fără a exista o limită de timp bine definită sau clară pentru contribuabili. La acest moment, data este specificată foarte clar pentru a elimina orice urmă de îndoială cu privire la depunerea setului de situații financiare anuale, spre deosebire de alte variante ale actului legislativ.
Atunci când vine vorba despre orice act normativ din sfera financiar-contabilă, antreprenorii sunt adesea reticenți cu privire la conținutul acestora. Totuși, chiar dacă aplicarea reglementărilor nu este responsabilitatea antreprenorilor, aceștia trebuie să dețină câteva repere atunci când vine vorba despre generalități financiar-contabile și fiscale ale afacerii lor. De altfel, tot mai mulți antreprenori manifestă un interes tot mai crescut pentru asimilarea acestor aspecte pentru a înțelege mult mai bine cadrul economic în care activează afacerea deținută.
Prin intermediul acestui articol, orice antreprenor se poate familiariza cu 16 cele mai importante aspecte de reținut despre sistemul financiar-contabil al afacerii regăsite în cadrul Legii contabilității nr. 82/1991. Alfabetizarea antreprenorilor în direcția acumulării de informații legislative despre afacerea deținută nu mai reprezintă un subiect neancorat în realitatea pragmatică a afacerilor. Dimpotrivă, este un aspect de care ar trebui să țină cont orice antreprenor sau potențial deținător de afacere. Acesta oferă o perspectivă asupra activității derulate și te ajută să înțelegi mult mai bine universul fiscal și financiar-contabil în jurul căruia gravitează afacerea ta.
Referințe principale de informare
Legea contabilității nr. 82 din24 decembrie 1991 (**republicată**), Publicat în Monitorul Oficial nr. 454 din 18 iunie 2008.

Legea contabilității în esență. 16 aspecte de reținut pentru antreprenori
Articol scris in data de: 17 Octombrie 2025
Autor: Botar Claudia-Florina
Atunci când vine vorba despre modificările legislative din sfera contabilității sau fiscalității, cei mai mulți antreprenori stau deoparte, crezând că aceste aspecte nu intră sub responsabilitatea lor. Unii dintre ei se simt deja oricum destul de presați de o serie de termene limită pe care trebuie să le respecte raportat la digitalizarea fiscală a companiei lor pentru a se mai concentra și pe alte aspecte dificil de pătruns și solicitante raportat la ralierea la conformarea legislativă. Reticența acestora este destul de crescută și din cauza dificultății de interpretare a unui astfel de act normativ din sfera financiar-contabilă. Este destul de dificil să înțelegem pe deplin nuanțele unui act legislativ din zona financiar-contabilă din postura unui antreprenor. Chiar dacă nu este 100% apanajul acestora, totuși, este indicat ca fiecare deținător de afacere să aibă minime cunoștințe atunci când vine vorba și de latura legislativă a afacerii lor.
Cea mai dinamică funcțiune din cadrul companiei atunci când discutăm despre legislație economică este contabilitatea. Aceasta este supusă permanent procesului de readaptare la o serie de modificări de natură legislativă. Alături de contabilitate, partea fiscală a companiei reprezintă o reală provocare pentru companiile actuale, din punct de vedere a multiplelor valențe pe care aceasta le îmbracă.
De multe ori, pare că ne rătăcim în tumultul actelor normative care se lansează în spațiul de afaceri autohton. Plurivalența conținutului creează de altfel o aversiune față de documentele legislative. Alfabetizarea antreprenorului se rezumă și la a-l susține pe acesta să dezvolte o atitudine pozitivă față de modificările de natură legislativă. Integrarea diverselor noțiuni legislative la nivelul limbajului antreprenorial este un imperativ al antreprenorului modern care dorește menținerea relevanței poziției într-o epocă a informațiilor accelerate. Astfel, acesta va înțelege o serie de aspecte care impactează în mod direct afacerea derulată.
Pentru ca modificările de natură legislativă să nu mai reprezinte o reală angoasă pentru deținătorii de afaceri, aceștia trebuie să-și modifice optica raportat la aceste modificări. Practic, este nevoie de remaparea aspectelor legislative în așa fel încât acestea să fie transpuse în limbaj antreprenorial facil de pătruns de către deținătorii de afaceri din România.
În cele ce urmează, vom contura cele mai importante aspecte de reținut pentru antreprenori raportat la unul dintre actele normative reprezentative pentru activitatea financiar-contabilă a firmei, și anume Legea contabilității nr. 82/1991. Iată așadar câteva aspecte importante:
Legea contabilității nr. 82/1991 trasează principalele repere ale activității financiar-contabile a companiei
Legea contabilității conturează cele mai importante repere ale activității financiar-contabil. Aceasta definește cadrul principal sau fondul activității financiar-contabile a companiei. Pe lângă acest act normativ, există o serie de alte norme legislative cu impact asupra laturii fiscale și financiare a activității tale. De pildă, discutăm despre Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal care conturează aspectele fiscale principale de care trebuie să țină cont o companie în punctele critice ale desfășurării activității.
Un fundal conturat de o dinamicitate mai scăzută
Atunci când discutăm despre actele normativ din sfera contabilă și fiscală, acestea sunt extrem de dinamice. În sensul în care conținutul lor se modifică constant. Cu toate acestea, conținutul legii contabilității a fost destul de stabil de la momentul lansării acesteia în spațiul legislativ, în sensul în care nu se remarcă atât de multe transformări din punct de vedere a conținutului. De altfel, modificările Legii contabilității nu au fost foarte complexe, acestea fiind ușor de asimilat de către responsabilii din cadrul departamentului financiar-contabil.
Nuanțe ale Legii contabilității pentru antreprenori
În cele ce urmează vom prezenta cele mai importante nuanțe pentru antreprenori atunci când discutăm despre Legea contabilității nr. 82/1991. Iată așadar o listă cu 16 cele mai importante repere:
1. Prin Legea contabilității, compania deținută de tine este obligată la organizarea și conducerea contabilității. Cu alte cuvinte, aceasta stabilește cadrul obligatoriu privind organizarea activității financiar-contabile în cadrul entității tale.
2. Organizarea contabilității financiare la nivelul companiei tale nu este o opțiune. Este un aspect cu caracter de obligativitate. Acest aspect este valabil mai ales dacă îți derulezi activitatea sub cupola unei forme de organizare juridică. Dacă deții un PFA iar veniturile sunt determinate în sistem real ai obligația conducerii contabilității în partidă simplă, sau dacă nevoile de informare sunt mai exigente, apelând la evidența contabilă în partidă dublă.
3. Pe lângă contabilitatea financiară, ai posibilitatea organizării și a contabilității de gestiune sau contabilității manageriale care îți permite să cunoști chestiuni aprofundate legate de activitatea de producție și comercializare a companiei tale și te ajută să ai mai mult control asupra costurilor.
4. Ca deținător de SRL, de exemplu, trebuie să conduci contabilitatea în partidă dublă și să întocmești situații financiare anuale.
5. Nicio operațiune din cadrul activității companiei tale nu trebuie să fie lipsită de o transpunere la nivelul documentelor justificative. Sau cu alte cuvinte, nu ai voie să înregistrezi în cadrul contabilității operațiuni care nu au la bază documente justificative.
6. Elementele de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii trebuie să fie inventariate cel puțin o dată pe an. Deci ai obligația de a derula activitatea de inventariere în cadrul entității tale ținând cont de toate regulile de organizare a acestei activități.
7. Tabloul de bord al activității economico-financiare este reflectat prin intermediul situațiilor financiare care se întocmesc cu o regularitate anuală.
8. Un aspect important din sfera răspunderii pentru organizarea și conducerea contabilității este legat de faptul că administratorii sunt responsabili de acest aspect, ori altă persoană responsabilă cu gestiunea activității entității. Cu alte cuvinte, în calitate de administrator al entității deții obligația de te asigura asupra organizării și conducerii contabilității la nivelul activității derulate.
9. De regulă, contabilitatea se organizează în compartiment distincte conduse de către un director economic, contabilul-șef sau altă persoană împuternicită care să dețină studii economice superioare. Mai apar de asemenea și mențiuni legate de posibilitatea încheierii unui contract de prestări servicii cu o persoană fizică sau juridică autorizată potrivit legii, membră CECCAR.
10. Dacă sunt aplicate necorespunzător reglementările contabile în cadrul companiei tale, atunci, cel care răspunde pentru această situație este directorul economic, contabilul-șef sau altă persoană împuternicită alături de personalul din subordine. Dacă discutăm despre organizarea contabilității prin intermediul unui contract de prestări servicii, atunci răspundea revine acestor societății de contabilitate.
11. Legea contabilității stabilește o serie de ,,norme” interne în ceea ce privește evidențierea în contabilitate a elementelor deținute de compania ta.
12.Verificarea tuturor înregistrărilor din cadrul evidenței contabile are la bază balanța de verificare. Aceasta trebuie să fie întocmită lunar. Această reglementare a fost recent lansată în spațiul financiar-contabil al companiilor. Anterior acesteia, companiile nu erau obligate la întocmirea balanței de verificare cu o regularitate lunară.
13. Dacă utilizezi sisteme informatice de prelucrare a datelor financiar-contabile trebuie să cunoști faptul că ești obligat să păstrezi datele prelucrate prin intermediul acestora vreme de 5 ani calculați de la data de 1 iulie a anului următor încheierii exercițiului financiar următor celui în care au fost întocmite. În aceeași manieră, trebuie să asiguri accesul autorităților fiscale la aceste date.
14. Dacă vrei să distribui dividende în cursul exercițiului financiar, trebuie să întocmești situații financiare interimare.
15. Situațiile financiare anuale și raportările contabile se semnează de către reprezentantul legal, directorul economic, contabil-șef sau orice altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcție. De asemenea, acestea se semnează și de către administratorul sau persoana responsabilă de gestiunea entității respective.
16. Termenul limită privind transmiterea situațiilor financiare anuale pentru o societate sau companie națională este reprezentat de 31 mai inclusiv a exercițiului financiar următor celui de raportare. Dacă această dată corespunde cu o zi nelucrătoare, transmiterea acestora se realizează în prima zi lucrătoare care urmează după această dată. Prevederile cu privire la acest aspect sunt de dată relativ recentă. Înainte de anul 2024, nu au fost specificații clare în acest sens. Practic, existau referiri cu privire la un termen raportat la 150 de zile de la încheierea exercițiului financiar, fără a exista o limită de timp bine definită sau clară pentru contribuabili. La acest moment, data este specificată foarte clar pentru a elimina orice urmă de îndoială cu privire la depunerea setului de situații financiare anuale, spre deosebire de alte variante ale actului legislativ.
Atunci când vine vorba despre orice act normativ din sfera financiar-contabilă, antreprenorii sunt adesea reticenți cu privire la conținutul acestora. Totuși, chiar dacă aplicarea reglementărilor nu este responsabilitatea antreprenorilor, aceștia trebuie să dețină câteva repere atunci când vine vorba despre generalități financiar-contabile și fiscale ale afacerii lor. De altfel, tot mai mulți antreprenori manifestă un interes tot mai crescut pentru asimilarea acestor aspecte pentru a înțelege mult mai bine cadrul economic în care activează afacerea deținută.
Prin intermediul acestui articol, orice antreprenor se poate familiariza cu 16 cele mai importante aspecte de reținut despre sistemul financiar-contabil al afacerii regăsite în cadrul Legii contabilității nr. 82/1991. Alfabetizarea antreprenorilor în direcția acumulării de informații legislative despre afacerea deținută nu mai reprezintă un subiect neancorat în realitatea pragmatică a afacerilor. Dimpotrivă, este un aspect de care ar trebui să țină cont orice antreprenor sau potențial deținător de afacere. Acesta oferă o perspectivă asupra activității derulate și te ajută să înțelegi mult mai bine universul fiscal și financiar-contabil în jurul căruia gravitează afacerea ta.
Referințe principale de informare
Legea contabilității nr. 82 din24 decembrie 1991 (**republicată**), Publicat în Monitorul Oficial nr. 454 din 18 iunie 2008.