Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Monografie contabila grant masura 2 – capital de lucru

Bianca Dolores Meze
Situație de fapt:
Acordarea de Granturi privind măsura 2 a fost reglementată prin OUG 130/2020.
Beneficiarii pot utiliza granturile pentru capital de lucru pentru susținerea unor cheltuieli de tipul:
a) Cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, mărfuri, precum și alte categorii de stocuri necesare activității curente/operaționale desfășurate de beneficiari;
b) Datorii curente și restante față de furnizorii curenți, inclusiv față de furnizorii de utilități, potrivit contractelor încheiate;
c) Cheltuieli privind chiria pe bază de contract încheiat;
d) Cheltuieli privind achiziția de servicii necesare activității curente, cu excepția serviciilor de consultanță, studiilor și altor categorii de servicii indirecte;
e) Cheltuieli privind echipamentele de protecție medicală, inclusiv materiale de dezinfecție pentru protecția împotriva răspândirii virusului SARS CoV 2;
f) Cheltuieli privind achiziția de obiecte de inventar, inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare reluării activității curente;
g) Cheltuieli privind achiziția de echipamente, utilaje, instalații, tehnologii, dotări independente necesare reluării activității;
h) Cheltuieli privind plata datoriilor către bugetul statului.
Întrebare:
Ma interesează în situația utilizării Granturilor pentru litera b) și h) dacă monografia de mai jos este corecta?
Furnizori restanți /curenți
401.analitic Q21 plati furnizori restanți din contul de capital valoare fără tva
4426 valoarea fara tva aferenta furnizorilor restanti platiti (reluare la venituri cu sume aferente cheltuielilor deja efectuate în lunile anterioare încasării grantului) doar 85 %
Aici sunt un pic nelamurita cum trebuie sa contez plata? Trebuie sa țin cont de faptul că 85% dau din Grant și 15 % fac din cofinantare si trebuie sa contez practic doua linii la fiecare furnizor cand plătesc la contul de capital?
401Q21.8 85%
401Q21.8 15%
Datorii la bugetul de stat restanțe și curente
Plata datorii restante și curente
%Q21.8
444
4315
4316
436
4423
446
4418 imp micro
4426 Reluarea subventiei la venituri cu suma aferentă datoriilor restante/curente plătite în proportie de 85% din Granturi
Cum procedez ca nota contabila în cazul TVA de plata 4423 plătită din Granturi?
Constitui și pentru TVA de plata restanta/curentă un venit în proportie de 85%, avand in vedere ca în cazul TVA nu am avut constituită cheltuială, ca sa o reiau în prezent pe venit?
Care ar fi nota contabila cand as constitui cheltuială în cazul TVA-ului, ca ulterior sa o pot relua la venit?
Înregistrare prin nota contabilă a dreptului de grant (la data contrasemnarii contractului de finanțare de MEMMA):
4458 = 472
Incasare grant de la MEMMA:
5121 = 4458
Fonduri primite care sunt aferente unor cheltuieli efectuate:
2xx, 3xx=401
6811,60xx=401
401=5121
472 = 7416
Fonduri primite care nu sunt aferente unor cheltuieli efectuate (TVA de plata, impozit pe dividende):
4423, 446 = 5121
472 = 7416
Referitor la suma care o recunoașteți pe 472, respectiv 7416, este 85% din suma plătită.
Exemplu: 85% din datoria restanta la furnizor, 85% din TVA-ul achitat la ANAF.
În ceea ce privește contarea de doua ori a plății, consider ca cea mai ușoară practica este sa virati cofinantarea proprie în contul bancar deschis special pentru microgrant și de acolo sa faceți plata 100%.
Iar în ceea ce privește TVA-ul de pe facturi, cont 4426 (deci nu TVA-ul de plata, cont 4423), recomand sa plătiți facturile integral din contul de granturi și mai apoi sa returnati TVA din contul curent în contul de granturi. Returnarea TVA-ul o puteți face la o anumită perioada, nu este necesar sa virati TVA-ul după fiecare plata de factura. Va tineti un excel a sumelor TVA din facturile plătite care va fi necesar sa le returnati in contul de grant.
Reglementare:
- OMFP 1802/2014

Monografie contabila grant masura 2 – capital de lucru
Articol scris in data de: 22 Octombrie 2021
Autor: Bianca Dolores Meze
Situație de fapt:
Acordarea de Granturi privind măsura 2 a fost reglementată prin OUG 130/2020.
Beneficiarii pot utiliza granturile pentru capital de lucru pentru susținerea unor cheltuieli de tipul:
a) Cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, mărfuri, precum și alte categorii de stocuri necesare activității curente/operaționale desfășurate de beneficiari;
b) Datorii curente și restante față de furnizorii curenți, inclusiv față de furnizorii de utilități, potrivit contractelor încheiate;
c) Cheltuieli privind chiria pe bază de contract încheiat;
d) Cheltuieli privind achiziția de servicii necesare activității curente, cu excepția serviciilor de consultanță, studiilor și altor categorii de servicii indirecte;
e) Cheltuieli privind echipamentele de protecție medicală, inclusiv materiale de dezinfecție pentru protecția împotriva răspândirii virusului SARS CoV 2;
f) Cheltuieli privind achiziția de obiecte de inventar, inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare reluării activității curente;
g) Cheltuieli privind achiziția de echipamente, utilaje, instalații, tehnologii, dotări independente necesare reluării activității;
h) Cheltuieli privind plata datoriilor către bugetul statului.
Întrebare:
Ma interesează în situația utilizării Granturilor pentru litera b) și h) dacă monografia de mai jos este corecta?
Furnizori restanți /curenți
401.analitic Q21 plati furnizori restanți din contul de capital valoare fără tva
4426 valoarea fara tva aferenta furnizorilor restanti platiti (reluare la venituri cu sume aferente cheltuielilor deja efectuate în lunile anterioare încasării grantului) doar 85 %
Aici sunt un pic nelamurita cum trebuie sa contez plata? Trebuie sa țin cont de faptul că 85% dau din Grant și 15 % fac din cofinantare si trebuie sa contez practic doua linii la fiecare furnizor cand plătesc la contul de capital?
401Q21.8 85%
401Q21.8 15%
Datorii la bugetul de stat restanțe și curente
Plata datorii restante și curente
%Q21.8
444
4315
4316
436
4423
446
4418 imp micro
4426 Reluarea subventiei la venituri cu suma aferentă datoriilor restante/curente plătite în proportie de 85% din Granturi
Cum procedez ca nota contabila în cazul TVA de plata 4423 plătită din Granturi?
Constitui și pentru TVA de plata restanta/curentă un venit în proportie de 85%, avand in vedere ca în cazul TVA nu am avut constituită cheltuială, ca sa o reiau în prezent pe venit?
Care ar fi nota contabila cand as constitui cheltuială în cazul TVA-ului, ca ulterior sa o pot relua la venit?
Înregistrare prin nota contabilă a dreptului de grant (la data contrasemnarii contractului de finanțare de MEMMA):
4458 = 472
Incasare grant de la MEMMA:
5121 = 4458
Fonduri primite care sunt aferente unor cheltuieli efectuate:
2xx, 3xx=401
6811,60xx=401
401=5121
472 = 7416
Fonduri primite care nu sunt aferente unor cheltuieli efectuate (TVA de plata, impozit pe dividende):
4423, 446 = 5121
472 = 7416
Referitor la suma care o recunoașteți pe 472, respectiv 7416, este 85% din suma plătită.
Exemplu: 85% din datoria restanta la furnizor, 85% din TVA-ul achitat la ANAF.
În ceea ce privește contarea de doua ori a plății, consider ca cea mai ușoară practica este sa virati cofinantarea proprie în contul bancar deschis special pentru microgrant și de acolo sa faceți plata 100%.
Iar în ceea ce privește TVA-ul de pe facturi, cont 4426 (deci nu TVA-ul de plata, cont 4423), recomand sa plătiți facturile integral din contul de granturi și mai apoi sa returnati TVA din contul curent în contul de granturi. Returnarea TVA-ul o puteți face la o anumită perioada, nu este necesar sa virati TVA-ul după fiecare plata de factura. Va tineti un excel a sumelor TVA din facturile plătite care va fi necesar sa le returnati in contul de grant.
Reglementare:
- OMFP 1802/2014