Login
/noi-obligatii-anaf-pentru-antreprenori-ce-trebuie-sa-stie-antreprenorii-despre-notificarea-800/
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
[mailpoet_form id="3"]
Noi obligații ANAF pentru antreprenori – ce trebuie să știe antreprenorii despre Notificarea 800?
Viviana Popa
Valabil la 23 octombrie 2025
Cuprins:
ToggleApar noi obligații ANAF pentru antreprenori în urma intrării în vigoare a Ordinului ANAF nr. 2.229/2025. Află din acest articol ce obligație aduce noul ordin și ce trebuie să știe antreprenorii despre Notificarea 800.
Cadru legal
Prin intrarea în vigoare a Ordinului ANAF nr. 2.229/2025 s-a stabilit procedura de notificare fiscală în cazul facturilor netransmise la timp în RO e-Factura. Astfel, apare o obligație nouă pentru beneficiarii care au plătit pe loc livrări de bunuri sau prestări de servicii, dar nu au primit factura electronică în termen legal. Concret, firmele pot notifica ANAF despre netransmiterea facturii în sistemul e-Factura de către furnizor.
Ce este această notificare?
Notificarea ANAF prin transmiterea formularului 800 este un mecanism prin care beneficiarul informează organul fiscal că nu a primit factura în sistemul RO e-Factura în termenul legal, deși furnizorul ar fi trebuit să o transmită. Reamintesc aici faptul că vorbim despre 5 zile calendaristice, nu lucrătoare, calculate din ziua următoare celei în care a fost emisă factura.
Astfel, Ordinul ANAF nr. 2.229/2025 stabilește procedura concretă (model, modul de depunere) pentru aceste notificări. Iată așadar ce trebuie să știe antreprenorii despre Notificarea 800.
Cine trebuie să transmită notificarea (formularul 800)?
Beneficiarul facturii (persoana care a plătit pe loc bunurile sau serviciile) este persoana care trebuie să notifice ANAF în SPV că nu a primit factura de la furnizor. Atenție, notificarea 800 se aplică doar pentru acele tranzacții pentru care plata s-a efectuat la momentul livrării/prestării (adică plata “pe loc” sau în avans imediat) — nu pentru facturi cu plată în termene ulterioare.
Când și cum se transmite notificarea?
Concret, beneficiarul trebuie să transmită notificarea 800 în termenul legal prevăzut de ordinul ANAF (moment în care “neprimirea” facturii devine cunoscută) – după expirarea termenului de 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii.
Nu uita: Beneficiarul trebuie să monitorizeze termenul legal de transmitere a facturii de către furnizor în RO e-Factura și, dacă nu apare factura, să notifice cât mai curând, conform prevederilor din ordin.
Cum se transmite notificarea — formularul 800?
Notificarea se face prin transmiterea formularului (800) prin mijloace electronice de transmitere la distanță, conform prevederilor legale în vigoare.
Ce se întâmplă dacă nu transmiți notificarea?
Dacă nu ai primit factura de la furnizor și nu ai emis această notificare în SPV, ANAF nu va aplica sancțiuni directe asupra ta pentru neîndeplinirea notificării, deoarece rolul notificării este să acționeze ca mecanism de presiune asupra furnizorului.
Totuși, dacă furnizorul nu transmite factura în e-Factura, iar tu în calitate de beneficiar nu notifici ANAF, atunci situația rămâne nerezolvată, iar tu riști să nu poți justifica eficient fiscal cheltuiala.
Alte informații relevante și recomandări practice
1. Monitorizează termenul legal de transmitere a facturii în RO e-Factura
2. Înainte de notificare, solicită explicit furnizorului transmiterea facturii în RO e-Factura pentru a avea o dovadă că ai făcut demersuri.
3. Păstrează toate documentele justificative (chitanță/OP) și orice corespondență cu furnizorul (cerere de transmitere factură în RO e-Factura).
4. Consultă un expert fiscal / contabil pentru situații ambigue.

Noi obligații ANAF pentru antreprenori – ce trebuie să știe antreprenorii despre Notificarea 800?
Articol scris in data de: 23 octombrie 2025
Autor: Viviana Popa
Cuprins:
ToggleApar noi obligații ANAF pentru antreprenori în urma intrării în vigoare a Ordinului ANAF nr. 2.229/2025. Află din acest articol ce obligație aduce noul ordin și ce trebuie să știe antreprenorii despre Notificarea 800.
Cadru legal
Prin intrarea în vigoare a Ordinului ANAF nr. 2.229/2025 s-a stabilit procedura de notificare fiscală în cazul facturilor netransmise la timp în RO e-Factura. Astfel, apare o obligație nouă pentru beneficiarii care au plătit pe loc livrări de bunuri sau prestări de servicii, dar nu au primit factura electronică în termen legal. Concret, firmele pot notifica ANAF despre netransmiterea facturii în sistemul e-Factura de către furnizor.
Ce este această notificare?
Notificarea ANAF prin transmiterea formularului 800 este un mecanism prin care beneficiarul informează organul fiscal că nu a primit factura în sistemul RO e-Factura în termenul legal, deși furnizorul ar fi trebuit să o transmită. Reamintesc aici faptul că vorbim despre 5 zile calendaristice, nu lucrătoare, calculate din ziua următoare celei în care a fost emisă factura.
Astfel, Ordinul ANAF nr. 2.229/2025 stabilește procedura concretă (model, modul de depunere) pentru aceste notificări. Iată așadar ce trebuie să știe antreprenorii despre Notificarea 800.
Cine trebuie să transmită notificarea (formularul 800)?
Beneficiarul facturii (persoana care a plătit pe loc bunurile sau serviciile) este persoana care trebuie să notifice ANAF în SPV că nu a primit factura de la furnizor. Atenție, notificarea 800 se aplică doar pentru acele tranzacții pentru care plata s-a efectuat la momentul livrării/prestării (adică plata “pe loc” sau în avans imediat) — nu pentru facturi cu plată în termene ulterioare.
Când și cum se transmite notificarea?
Concret, beneficiarul trebuie să transmită notificarea 800 în termenul legal prevăzut de ordinul ANAF (moment în care “neprimirea” facturii devine cunoscută) – după expirarea termenului de 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii.
Nu uita: Beneficiarul trebuie să monitorizeze termenul legal de transmitere a facturii de către furnizor în RO e-Factura și, dacă nu apare factura, să notifice cât mai curând, conform prevederilor din ordin.
Cum se transmite notificarea — formularul 800?
Notificarea se face prin transmiterea formularului (800) prin mijloace electronice de transmitere la distanță, conform prevederilor legale în vigoare.
Ce se întâmplă dacă nu transmiți notificarea?
Dacă nu ai primit factura de la furnizor și nu ai emis această notificare în SPV, ANAF nu va aplica sancțiuni directe asupra ta pentru neîndeplinirea notificării, deoarece rolul notificării este să acționeze ca mecanism de presiune asupra furnizorului.
Totuși, dacă furnizorul nu transmite factura în e-Factura, iar tu în calitate de beneficiar nu notifici ANAF, atunci situația rămâne nerezolvată, iar tu riști să nu poți justifica eficient fiscal cheltuiala.
Alte informații relevante și recomandări practice
1. Monitorizează termenul legal de transmitere a facturii în RO e-Factura
2. Înainte de notificare, solicită explicit furnizorului transmiterea facturii în RO e-Factura pentru a avea o dovadă că ai făcut demersuri.
3. Păstrează toate documentele justificative (chitanță/OP) și orice corespondență cu furnizorul (cerere de transmitere factură în RO e-Factura).
4. Consultă un expert fiscal / contabil pentru situații ambigue.

