Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Schimbări fiscale și legislative din 2025: Tot ce trebuie să știi pentru a fi pregătit
Viviana Popa
Valabil la 7 Decembrie 2024
Cuprins:
ToggleAșa cum ne-am obișnuit, la final de an avem noi modificări fiscale. Așadar, de la 1 ianuarie 2025, legislația fiscală din România se va schimba semnificativ. Noile reglementări vizează atât digitalizarea proceselor fiscale, cât și actualizarea cotelor de impozitare și a obligațiilor firmelor. În acest articol am sintetizat principalele schimbări fiscale și legislative din 2025. Tot ce trebuie să știi pentru a fi pregătit.
Context legal
În Monitorul Oficial a fost publicată OUG nr.128 care prevede schimbări majore pentru mediul de afaceri, atât pentru firme, cât și pentru PFA-uri. Schimbările vizează taxele pentru veniturile din activități independente, reguli de facturare, declarare și plată, creșterea salariului minim pe economie.
Ce se schimbă pentru firme?
Ca de obicei, firmele au parte de o serie de modificări semnificative. Iată cum arată 2025 din punct de vedere fiscal pentru firme.
Crește salariul minim pe economie
Luna aceasta se fac modificările pentru majorarea salariilor deoarece de la 1 ianuarie 2025 salariul minim pe economie va fi 4.050 lei brut. De asemenea, această majorare va afecta contribuțiile sociale și cheltuielile cu angajații pentru toate firmele care vor reține și vor plăti mai mult la ANAF (taxe datorate de angajator 84 de lei, taxe datorate de angajat și reținute de angajator 1476 de lei).
De asemenea, creșterea salariului minim pe economie duce la creșterea plafoanelor CAS și CASS. Astfel, pentru dividendele încasate vei plăti mai mult CASS.
SAF-T devine obligatoriu pentru mai multe categorii
Despre SAF-T am discutat în detaliu în acest articol. Această raportare va fi obligatorie de la 1 ianuarie 2025, chiar dacă vor exista și perioade de grație. Ce înseamnă acest lucru pentru firme? Tarife mai mari cu serviciile de contabilitate, deoarece trimestrial sau lunar (în funcție de vectorul fiscal, se va raporta formularul d406 la ANAF.
E-urile fiscale
E-urile fiscale nu lipsesc din lista de modificări:
e-TVA
Se amână până la 1 iulie 2025 dispozițiile privind obligația transmiterii de către contribuabili a rezultatului verificărilor realizate asupra diferențelor comunicate de către ANAF prin ”Notificarea de conformare RO e-TVA”, precum și a sancțiunii pentru neîndeplinirea acestei obligații.
e-Transport
Se amână intrarea în vigoare a sistemului național e-Transport pentru operatorii economici autorizați până la 31 martie 2025.
e-Factura
Modificări semnificative e-Factura în 2025:
- O primă modificare foarte importantă este obligativitatea transmiterii în e-Factura a tuturor facturilor, atât în relația B2B, cât și în relația B2C. Atenție, vor fi transmise în e-Factura exclusiv facturile aferente tranzacțiilor care au locul livrării sau prestării în România, conform regulilor de TVA.
- De asemenea, vor fi transmise în sistemul e-Factura și facturile simplificate (altele decât bonurile fiscale) (excepția de până acum a fost eliminată). Acestea vor include obligatoriu codul de TVA sau codul de identificare fiscală al clientului, dacă acesta este o firmă sau o persoană impozabilă.
- O altă modificare prevede folosirea CNP-ul pe factură. Conform noilor reglementări, utilizarea CNP devine opțională pe e-Factura. Astfel, dacă o persoană fizică nu își oferă codul de identificare fiscală, pe factură va fi înregistrat un cod format din 13 cifre de zero în locul acestuia.
- Și nu în ultimul rând, facturile emise în baza contractelor de achiziții publice sau sectoriale vor include obligatoriu codurile CPV (un cod specific pentru fiecare tip de produs sau serviciu din nomenclatorul de achiziții publice).
Impozite
Nici impozitele nu au fost uitate:
- impozitul pe profit: firmele care datorează impozite specifice pe cifra de afaceri (instituții de credit, persoane juridice din domeniul petrolier) sunt exceptați de la impozitul minim pe cifra de afaceri.
- impozitul pe veniturile microîntreprinderilor: pentru dezvoltarea agriculturii autohtone, s-a stabilit un venit neimpozabil pentru stimularea comasării terenurilor dacă nu se plătește sultă și activitățile care se desfășoară sunt destinate agriculturii, respectiv atunci când nu se obține un câștig din comasare.
Atenție:
- Se dorește micșorarea plafonului CA pentru încadrarea la micro de la 500.000 de euro la 88.500 de euro. Această modificare nu a fost încă adoptată, și deci nu intră deocamdată în vigoare.
- De asemenea, se dorește creșterea impozitului pe dividende de la 8% la 10%. Încă nu a fost adoptată această modificare.
Legea contabilității
Și legea contabilității va fi modificată începând cu 1 ianuarie 2025, așa că iată cum va impacta acest lucru afacerea ta:
- Situațiile financiare
- Bilanțul contabil nu va mai putea fi întocmit decât de directorul economic, contabilul șef, sau altă persoană autorizată, angajată legal de firmă.
- Se vor depune anual la un termen fix (până pe 31 mai sau 30 aprilie, în funcție de tipul firmei și de exercițiul financiar). În cazul în care datele prevăzute sunt zile nelucrătoare, ultima zi de raportare este prima zi lucrătoare următoare acestora.
- Se vor depune la ANAF exclusiv online.
- Balanța de verificare
- Se va întocmi obligatoriu lunar cu scopul de a oferi o imagine clară asupra situației financiare în timp real, utilă atât pentru conducere, cât și pentru eventualele controale.
- Instituțiile vor păstra situațiile financiare anuale și trimestriale timp de 10 ani.
Ce se schimbă pentru PFA-uri
Schimbări importante vizează și veniturile din activități independente, dar nu cu impact imediat, ci din 2026 – Creșterea CAS și CASS.
Astfel, deoarece începând cu 1 ianuarie 2025 salariul minim pe economie va crește la 4.050 lei brut, PFA-urile vor avea o creștere automată a impozitelor și contribuțiilor.
Deocamdată, în 2025, taxele pentru PFA-uri și PFI-uri vor fi calculate pe baza salariului minim de la începutul anului 2024, adică 3.300 lei. În schimb, taxele pentru 2025 vor avea ca bază noul salariu minim anunțat și vor fi plătite până în mai 2026.
Conform modificărilor fiscale oficiale, plafoanele CAS și CASS se vor calcula raportate la această nouă valoare. Astfel
- plafonul minim pentru Contribuția la Asigurări Sociale de Sănătate (CASS) își schimbă valoarea, de la 19.800 lei la 24.300 lei, iar plafonul maxim pentru CASS devine 243.000 lei
- plafoanele pentru Contribuția de Asigurări Sociale (CAS) își schimbă și ele valoarea, după cum urmează: plafonul de 12 salarii va fi de 48.600 lei, iar cel de 24 de salarii va fi de 97.200 lei.
Cum te pregătești?
- Integrează în fluxurile contabile SAF-T, e-TVA și e-Factura.
- Fă o planificare realistă a bugetului de venituri și cheltuieli pentru 2025. Nu uita că atât creșterea salariului minim, cât și celelalte schimbări vor influența semnificativ costurile operaționale (bani mai mulți pentru taxe, salarii, contabil).
- Indiferent că ai un SRL sau PFA, colaborează cu contabili și consultanți fiscali pentru a înțelege exact cum te afectează aceste modificări.
- Și nu în ultimul rând, menține activă relația cu ANAF și fii proactiv în gestionarea notificărilor legate de conformarea TVA și alte raportări.
Citește și articolul despre:
Schimbări fiscale și legislative din 2025: Tot ce trebuie să știi pentru a fi pregătit
Articol scris in data de: 7 Decembrie 2024
Autor: Viviana Popa
Cuprins:
ToggleAșa cum ne-am obișnuit, la final de an avem noi modificări fiscale. Așadar, de la 1 ianuarie 2025, legislația fiscală din România se va schimba semnificativ. Noile reglementări vizează atât digitalizarea proceselor fiscale, cât și actualizarea cotelor de impozitare și a obligațiilor firmelor. În acest articol am sintetizat principalele schimbări fiscale și legislative din 2025. Tot ce trebuie să știi pentru a fi pregătit.
Context legal
În Monitorul Oficial a fost publicată OUG nr.128 care prevede schimbări majore pentru mediul de afaceri, atât pentru firme, cât și pentru PFA-uri. Schimbările vizează taxele pentru veniturile din activități independente, reguli de facturare, declarare și plată, creșterea salariului minim pe economie.
Ce se schimbă pentru firme?
Ca de obicei, firmele au parte de o serie de modificări semnificative. Iată cum arată 2025 din punct de vedere fiscal pentru firme.
Crește salariul minim pe economie
Luna aceasta se fac modificările pentru majorarea salariilor deoarece de la 1 ianuarie 2025 salariul minim pe economie va fi 4.050 lei brut. De asemenea, această majorare va afecta contribuțiile sociale și cheltuielile cu angajații pentru toate firmele care vor reține și vor plăti mai mult la ANAF (taxe datorate de angajator 84 de lei, taxe datorate de angajat și reținute de angajator 1476 de lei).
De asemenea, creșterea salariului minim pe economie duce la creșterea plafoanelor CAS și CASS. Astfel, pentru dividendele încasate vei plăti mai mult CASS.
SAF-T devine obligatoriu pentru mai multe categorii
Despre SAF-T am discutat în detaliu în acest articol. Această raportare va fi obligatorie de la 1 ianuarie 2025, chiar dacă vor exista și perioade de grație. Ce înseamnă acest lucru pentru firme? Tarife mai mari cu serviciile de contabilitate, deoarece trimestrial sau lunar (în funcție de vectorul fiscal, se va raporta formularul d406 la ANAF.
E-urile fiscale
E-urile fiscale nu lipsesc din lista de modificări:
e-TVA
Se amână până la 1 iulie 2025 dispozițiile privind obligația transmiterii de către contribuabili a rezultatului verificărilor realizate asupra diferențelor comunicate de către ANAF prin ”Notificarea de conformare RO e-TVA”, precum și a sancțiunii pentru neîndeplinirea acestei obligații.
e-Transport
Se amână intrarea în vigoare a sistemului național e-Transport pentru operatorii economici autorizați până la 31 martie 2025.
e-Factura
Modificări semnificative e-Factura în 2025:
- O primă modificare foarte importantă este obligativitatea transmiterii în e-Factura a tuturor facturilor, atât în relația B2B, cât și în relația B2C. Atenție, vor fi transmise în e-Factura exclusiv facturile aferente tranzacțiilor care au locul livrării sau prestării în România, conform regulilor de TVA.
- De asemenea, vor fi transmise în sistemul e-Factura și facturile simplificate (altele decât bonurile fiscale) (excepția de până acum a fost eliminată). Acestea vor include obligatoriu codul de TVA sau codul de identificare fiscală al clientului, dacă acesta este o firmă sau o persoană impozabilă.
- O altă modificare prevede folosirea CNP-ul pe factură. Conform noilor reglementări, utilizarea CNP devine opțională pe e-Factura. Astfel, dacă o persoană fizică nu își oferă codul de identificare fiscală, pe factură va fi înregistrat un cod format din 13 cifre de zero în locul acestuia.
- Și nu în ultimul rând, facturile emise în baza contractelor de achiziții publice sau sectoriale vor include obligatoriu codurile CPV (un cod specific pentru fiecare tip de produs sau serviciu din nomenclatorul de achiziții publice).
Impozite
Nici impozitele nu au fost uitate:
- impozitul pe profit: firmele care datorează impozite specifice pe cifra de afaceri (instituții de credit, persoane juridice din domeniul petrolier) sunt exceptați de la impozitul minim pe cifra de afaceri.
- impozitul pe veniturile microîntreprinderilor: pentru dezvoltarea agriculturii autohtone, s-a stabilit un venit neimpozabil pentru stimularea comasării terenurilor dacă nu se plătește sultă și activitățile care se desfășoară sunt destinate agriculturii, respectiv atunci când nu se obține un câștig din comasare.
Atenție:
- Se dorește micșorarea plafonului CA pentru încadrarea la micro de la 500.000 de euro la 88.500 de euro. Această modificare nu a fost încă adoptată, și deci nu intră deocamdată în vigoare.
- De asemenea, se dorește creșterea impozitului pe dividende de la 8% la 10%. Încă nu a fost adoptată această modificare.
Legea contabilității
Și legea contabilității va fi modificată începând cu 1 ianuarie 2025, așa că iată cum va impacta acest lucru afacerea ta:
- Situațiile financiare
- Bilanțul contabil nu va mai putea fi întocmit decât de directorul economic, contabilul șef, sau altă persoană autorizată, angajată legal de firmă.
- Se vor depune anual la un termen fix (până pe 31 mai sau 30 aprilie, în funcție de tipul firmei și de exercițiul financiar). În cazul în care datele prevăzute sunt zile nelucrătoare, ultima zi de raportare este prima zi lucrătoare următoare acestora.
- Se vor depune la ANAF exclusiv online.
- Balanța de verificare
- Se va întocmi obligatoriu lunar cu scopul de a oferi o imagine clară asupra situației financiare în timp real, utilă atât pentru conducere, cât și pentru eventualele controale.
- Instituțiile vor păstra situațiile financiare anuale și trimestriale timp de 10 ani.
Ce se schimbă pentru PFA-uri
Schimbări importante vizează și veniturile din activități independente, dar nu cu impact imediat, ci din 2026 – Creșterea CAS și CASS.
Astfel, deoarece începând cu 1 ianuarie 2025 salariul minim pe economie va crește la 4.050 lei brut, PFA-urile vor avea o creștere automată a impozitelor și contribuțiilor.
Deocamdată, în 2025, taxele pentru PFA-uri și PFI-uri vor fi calculate pe baza salariului minim de la începutul anului 2024, adică 3.300 lei. În schimb, taxele pentru 2025 vor avea ca bază noul salariu minim anunțat și vor fi plătite până în mai 2026.
Conform modificărilor fiscale oficiale, plafoanele CAS și CASS se vor calcula raportate la această nouă valoare. Astfel
- plafonul minim pentru Contribuția la Asigurări Sociale de Sănătate (CASS) își schimbă valoarea, de la 19.800 lei la 24.300 lei, iar plafonul maxim pentru CASS devine 243.000 lei
- plafoanele pentru Contribuția de Asigurări Sociale (CAS) își schimbă și ele valoarea, după cum urmează: plafonul de 12 salarii va fi de 48.600 lei, iar cel de 24 de salarii va fi de 97.200 lei.
Cum te pregătești?
- Integrează în fluxurile contabile SAF-T, e-TVA și e-Factura.
- Fă o planificare realistă a bugetului de venituri și cheltuieli pentru 2025. Nu uita că atât creșterea salariului minim, cât și celelalte schimbări vor influența semnificativ costurile operaționale (bani mai mulți pentru taxe, salarii, contabil).
- Indiferent că ai un SRL sau PFA, colaborează cu contabili și consultanți fiscali pentru a înțelege exact cum te afectează aceste modificări.
- Și nu în ultimul rând, menține activă relația cu ANAF și fii proactiv în gestionarea notificărilor legate de conformarea TVA și alte raportări.