Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Vrei să rămâi la curent cu noutățile fiscale și contabile?
TVA unic de 11 %: Impact rapid în HoReCa, carte și alte sectoare – Cum faci ca să rămâi pe profit

Viviana Popa
Valabil la 11 Iulie 2025
Cuprins:
ToggleDe la 1 august TVA-ul suferă modificări radicale pentru toate domeniile de activitate. Cota standard urcă de la 19 la 21%, în vreme ce cotele reduse dispar și sunt înlocuite de TVA unic de 11%. Va fi un impact rapid în HoReCa, dar și în alte sectoare. Află din acest articol cum te impactează și ce soluții există.
Ce spune legea (cadru & cronologie)
Conform ultimelor măsuri fiscale, de la 1 august 2025 TVA-ul se va modifica pentru toate domeniile de activitate.
Ce se schimbă?
TVA-ul standard urcă de la 19% la 21%, pentru toate serviciile și produsele pentru care nu se aplică TVA redus.
În plus, cotele reduse de 5, respectiv 9% dispar. Ele sunt înlocuite de cota unică redusă de 11%.
Important:
Până la 31 iulie 2025 rămân valabile cotele 5 % și 9 %, precum și cota standard de 19%.
Cine va aplica TVA redus de 11%?
TVA-ul redus se va păstra pentru toate domeniile care au aplicat cotele reduse de 5, respectiv 9%. Astfel, cota de 11% va fi aplicată de următoarele sectoare:
- HoReCa (servicii restaurant, catering, hotel cu mic-dejun)
- Cărți & publicații (fizic sau digital, excepție: material audio-video)
- Energie termică sezon rece, gaz, lemn de foc
- Alimente & băuturi nealcoolice – inclusiv materii prime agri-food
- Apă, canalizare, medicamente etc.
Cum se aplică?
Toate facturile emise după data de 1 august 2025 trebuie să includă cota de TVA standard de 21%, respectiv cota unică redusă de 11%. Asta înseamnă că atât soft-ul de facturare, cât și casele de marcat, trebuie actualizate la noile cote de TVA.
Impactul cotei unice de 11 % în HoReCa, carte și alte sectoare
Majorarea cotei de TVA de la 5, respectiv 9 la 11% va avea un impact rapid în HoReCa, vânzările de carte și celelalte sectoare care aplică TVA redus.
Unde se simte presiunea?
- Marja de profit: marja de profit va scădea dacă decizi să păstrezi prețul net neschimbat.
- Percepția clienților: dacă vrei să îți păstrezi aceeași marjă, atunci trebuie să majorezi prețul. o creștere a prețurilor poate duce la o scădere a cererii, deci a vânzărilor.
- Cash-flow: virezi la stat mai mult TVA colectat și astfel decalajul între încasări și rambursări crește
- Contracte fix: trebuie să renegociezi contractele cu furnizorii pentru a găsi un echilibru
- Sisteme IT: majorarea cotei de TVA de la 5/9 la 11% implică și actualizarea softului de facturare, precum și a casei de marcat cu noua cotă. Asta desigur, aduce noi costuri.
Cum faci ca să rămâi pe profit? 6 acțiuni concrete
- Recalibrează prețurile – Modifică prețurile astfel încât marja ta de profit să rămână aceeași
- Reinventează produsele/serviciile – Încearcă să evidețiezi produsele/serviciile al căror cost de producție/realizare este cel mai mic
- Optimizează costul de achiziție
- Creează pachete și oferte pentru a dilua efectul TVA și a crește valoarea medie a bonului
- Oferă reduceri smart, nu “discount brut” – Acordă vouchere sau puncte de loialitate care se folosesc ulterior; eviți astfel să scazi direct prețul de listă și îți protejezi marja
- Monitorizare KPI – Urmărește periodic marjă brută %, cost materie / vânzări, TVA colectat vs. TVA dedus și fă ajustările necesare.
În încheiere – Checklist pentru conformare
- Inventar produse/servicii pe cod TVA
- Update nomenclator ERP & case de marcat
- Revizuire meniuri, cataloage, oferte online
- Notificare clienți & parteneri (clauze “TVA inclus”)
- Re-negociere contracte cu preț net
- Test facturi & bonuri cu 11 %
- Simulare cash-flow + ajustare avansuri
- Training personal front-office
- Monitorizare erori și corecții rapide.
Legislația din România este într-o continuă schimbare, astfel încât trvbuie să fii mereu pregătit pentru fluctuații. Pentru ca afacerea ta să reziste nu te concentra doar pe diferența de TVA. Ajustează mixul de produse, negociază costul de intrare și folosește prețuri psihologice pentru a absorbi șocul fără să pari mai scump. Astfel menții marja și satisfacția clienților în același timp.
Citește și articolul despre:

TVA unic de 11 %: Impact rapid în HoReCa, carte și alte sectoare – Cum faci ca să rămâi pe profit
Articol scris in data de: 11 Iulie 2025
Autor: Viviana Popa
Cuprins:
ToggleDe la 1 august TVA-ul suferă modificări radicale pentru toate domeniile de activitate. Cota standard urcă de la 19 la 21%, în vreme ce cotele reduse dispar și sunt înlocuite de TVA unic de 11%. Va fi un impact rapid în HoReCa, dar și în alte sectoare. Află din acest articol cum te impactează și ce soluții există.
Ce spune legea (cadru & cronologie)
Conform ultimelor măsuri fiscale, de la 1 august 2025 TVA-ul se va modifica pentru toate domeniile de activitate.
Ce se schimbă?
TVA-ul standard urcă de la 19% la 21%, pentru toate serviciile și produsele pentru care nu se aplică TVA redus.
În plus, cotele reduse de 5, respectiv 9% dispar. Ele sunt înlocuite de cota unică redusă de 11%.
Important:
Până la 31 iulie 2025 rămân valabile cotele 5 % și 9 %, precum și cota standard de 19%.
Cine va aplica TVA redus de 11%?
TVA-ul redus se va păstra pentru toate domeniile care au aplicat cotele reduse de 5, respectiv 9%. Astfel, cota de 11% va fi aplicată de următoarele sectoare:
- HoReCa (servicii restaurant, catering, hotel cu mic-dejun)
- Cărți & publicații (fizic sau digital, excepție: material audio-video)
- Energie termică sezon rece, gaz, lemn de foc
- Alimente & băuturi nealcoolice – inclusiv materii prime agri-food
- Apă, canalizare, medicamente etc.
Cum se aplică?
Toate facturile emise după data de 1 august 2025 trebuie să includă cota de TVA standard de 21%, respectiv cota unică redusă de 11%. Asta înseamnă că atât soft-ul de facturare, cât și casele de marcat, trebuie actualizate la noile cote de TVA.
Impactul cotei unice de 11 % în HoReCa, carte și alte sectoare
Majorarea cotei de TVA de la 5, respectiv 9 la 11% va avea un impact rapid în HoReCa, vânzările de carte și celelalte sectoare care aplică TVA redus.
Unde se simte presiunea?
- Marja de profit: marja de profit va scădea dacă decizi să păstrezi prețul net neschimbat.
- Percepția clienților: dacă vrei să îți păstrezi aceeași marjă, atunci trebuie să majorezi prețul. o creștere a prețurilor poate duce la o scădere a cererii, deci a vânzărilor.
- Cash-flow: virezi la stat mai mult TVA colectat și astfel decalajul între încasări și rambursări crește
- Contracte fix: trebuie să renegociezi contractele cu furnizorii pentru a găsi un echilibru
- Sisteme IT: majorarea cotei de TVA de la 5/9 la 11% implică și actualizarea softului de facturare, precum și a casei de marcat cu noua cotă. Asta desigur, aduce noi costuri.
Cum faci ca să rămâi pe profit? 6 acțiuni concrete
- Recalibrează prețurile – Modifică prețurile astfel încât marja ta de profit să rămână aceeași
- Reinventează produsele/serviciile – Încearcă să evidețiezi produsele/serviciile al căror cost de producție/realizare este cel mai mic
- Optimizează costul de achiziție
- Creează pachete și oferte pentru a dilua efectul TVA și a crește valoarea medie a bonului
- Oferă reduceri smart, nu “discount brut” – Acordă vouchere sau puncte de loialitate care se folosesc ulterior; eviți astfel să scazi direct prețul de listă și îți protejezi marja
- Monitorizare KPI – Urmărește periodic marjă brută %, cost materie / vânzări, TVA colectat vs. TVA dedus și fă ajustările necesare.
În încheiere – Checklist pentru conformare
- Inventar produse/servicii pe cod TVA
- Update nomenclator ERP & case de marcat
- Revizuire meniuri, cataloage, oferte online
- Notificare clienți & parteneri (clauze “TVA inclus”)
- Re-negociere contracte cu preț net
- Test facturi & bonuri cu 11 %
- Simulare cash-flow + ajustare avansuri
- Training personal front-office
- Monitorizare erori și corecții rapide.
Legislația din România este într-o continuă schimbare, astfel încât trvbuie să fii mereu pregătit pentru fluctuații. Pentru ca afacerea ta să reziste nu te concentra doar pe diferența de TVA. Ajustează mixul de produse, negociază costul de intrare și folosește prețuri psihologice pentru a absorbi șocul fără să pari mai scump. Astfel menții marja și satisfacția clienților în același timp.
Citește și articolul despre:
Articole relevante
