Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Webinar LIVE - Ștefan Marogel și Valentina Saygo - e-Factura, e-TVA, e-Transport, SAF-T
Fiscalitate penalitati IFN
Simona Jurescu
Valabil la 27 Aprilie 2021
Situatie de fapt:
Suntem o societate pe actiuni, respective Institutie Financiar Bancara (IFN) autorizata de BNR cf legislatiei), dar functionalitatea societatii se face in conformitate cu legea 31/1990.
Avem urmatoarea speta:
Un client (debitor) are scadenta rata capital in ziua de 20 februarie in valoare de 1.000 lei, dar nu o achita, iar incepand cu ziua de 21 februarie incep sa se calculeze penalitati conform contractului de credit. Aceste penalitati doar le calculeaza sistemul de evidenta a creditelor, dar le activeaza si implicit inregistreaza in contabilitate doar la prima incasare venita de la debitor
In luna urmatoare, respectiv martie nu sunt incasari de la debitor, rata de 1.000 lei trece pe restanta si penalitatile se calculeaza in continuare dar nu se activeaza si inregistreaza pt ca nu avem incasare.
In data de 10 aprilie debitorul achita suma de 3.000 lei.
Soldul debitului in ziua incasarii este urmatorul:
– Penalitati calculate in perioada 21 februarie – 10 aprilie in valoare de 5.000 lei
– 2 rate capital restante in valoare de 2.000 lei
Total de plata 7.000 lei. Aceasta valoare trebuie sa o achite debitorul pentru a inchide debitul si a trece creditul din restant pe curent.
IFN-ul negociaza cu clientul sa achite doar 3.000 lei, suma care se repartizeaza astfel:
– 1.000 lei penalitati
– 2.000 lei rata de capital aferenta lunilor feb si martie
Astfel, la sfarsitul zilei de 10 aprilie in contabilitate avem urmatorul efect:
– In contabilitate s-au activat toate penalitatile calculate de la prima zi de restanta (21 feb) pana la ziua incasarii (10 aprilie) in valoare de 5.000 lei
– Conform negocierii cu clientul se storneaza penalitati in valoare de 4.000 lei
– Suma incasata de 3.000 lei se repartizeaza pe penalitati 1.000 lei si pe capital 2.000 lei
Intrebare:
Este corecta decizia societatii prin care penalitatile se activeaza doar la prima incasare sau este necesar a se inregistra in contabilitate la sfarsitul fiecarei zi sau luna? Care este reglementarea fiscala unde se precizeaza acest fapt (lege, cod fiscal, articol, etc)?
Inregistrand penalitatile in fiecare zi cresc artificial veniturile din penalitati (in acelasi timp se intocmeste in contrapartida si provizioane aferente debitelor restante), penalitati care daca se ajunge la executarea debitorului poate nu se vor incasa vreodata.
– Este corecta dpdv fiscal decizia societatii de a storna aceste penalitati? implica dpdv fiscal (imputatii) anumite riscuri din partea unui viitor control fiscal ?
– Stornarea penalitatilor se face prin decizie interna semnata de persoanele competente. Este suficienta aceasta decizie interna sau mai sunt necesare alte documente care sa reglementeze stornarea acestor penalitati?
1) Conform principiului art 49).- Principiul contabilitatii de angajamente Norma 14/2015 societatea are obligatia inregistrarii veniturilor din penalitatile rezultate din contractele comerciale in derulare. OMFP 1802/2014 la punctul 19 alin 3). Precizeaza:
“ 19. ‐ (1) Elementele direct legate de evaluarea performanței financiare, prin intermediul contului de profit şi pierdere, sunt veniturile şi cheltuielile
……………………………………………………………………………………………………………………………
(3) Veniturile sunt recunoscute în contul de profit şi pierdere atunci când se poate evalua în mod credibil o creştere a beneficiilor economice viitoare legate de creşterea valorii unui activ sau de scăderea valorii unei datorii. Recunoaşterea veniturilor se realizează simultan cu recunoaşterea creşterii de active sau reducerii datoriilor (de exemplu, creşterea netă a activelor, rezultată din vânzarea produselor sau serviciilor, ori descreşterea datoriilor ca rezultat al anulării unei datorii..”
Referitor la intrebarea dvs despre momentul exact cand se inregistreaza penalitatile, consideram ca atata timp cat ele sunt inregistrate cu respectarea prevederilor legale mentionate mai sus, momentul efectiv al inregistrarii lor, poate fi determinat prin proceduri interne.
Recunoasterea pe venituri a penalitatilor contractuale, va fi facuta in concomitent cu constituirea provizionului aferent.
2) In aprilie 2013, au fost transpuse in legislatia romaneasca prevederile Directivei 2011/7/CE referitoare la combaterea intarzierii la plata in tranzactiile comerciale, prin Legea 72/2013, care stabileste termene de plata si dobanzi penalizatoare. Desi exista in practica, pareri ca stabilirea acestor penalitati este un drept al furnizorului si nu neaparata o obligatie, trebuie sa aveti in vedere ca autoritatile fiscale pot impune in cadrul controalelor, perceperea acestora. Astfel ca riscul ca autoritatile fiscale prin organul de control sa impuna perceperea acestor dobanzi penalizatoare (penalitatile) este real si pot fi aplicate sanctiuni (Legea 82/1991) pentru neinregistrarea in contabilitate a unor operatiuni patrimoniale si evident , eventualele diferente de impozit pe profit datorat Fiscului.
Consideram, ca prin inregistrarea penalitatilor contractuale in contabilitatea furnizorului, concomitent cu constituirea provizionului, se indeplinesc prevederile legale existente.
Referitor la situatia in care in urma unor conventii incheiate intre parti, penalitatile contractuale sunt anulate , consideram acestea reprezinta cheltuieli deductibile in anul fiscal in care anularea acestora este inregistrata, daca penalitatile stabilite in cadrul contarctelor comerciale derulate au fost inregistrate drept venituri impozabile.
3) Modalitatea in care se decide anularea penalitatilor contractuale, ar trebuie sa fie subiectul unor proceduri contabile clare si transparente, stabilite prin Manualul de politici si proceduri contabile. Daca prin procedura contabila se stabileste ca este suficienta decizia interna, personal, as recomanda ca aceasta sa fie documentata/justificata prin existenta unei conventii scrise, semnate de catre ambele parti implicate (furnizor-client), a unei analize in prealabil facuta in cadrul societatii dvs, pe baza unor documente, raspunsuri, justificari puse la dispozitie de catre client, care sa demonstreze justetea deciziei de anulare a penalitatilor.
Reglementare:
- OMFP 1802/2014
- Legea 72/2013
- Norma 14/2015
- Legea 227/2015
Fiscalitate penalitati IFN
Articol scris in data de: 27 Aprilie 2021
Autor: Simona Jurescu
Situatie de fapt:
Suntem o societate pe actiuni, respective Institutie Financiar Bancara (IFN) autorizata de BNR cf legislatiei), dar functionalitatea societatii se face in conformitate cu legea 31/1990.
Avem urmatoarea speta:
Un client (debitor) are scadenta rata capital in ziua de 20 februarie in valoare de 1.000 lei, dar nu o achita, iar incepand cu ziua de 21 februarie incep sa se calculeze penalitati conform contractului de credit. Aceste penalitati doar le calculeaza sistemul de evidenta a creditelor, dar le activeaza si implicit inregistreaza in contabilitate doar la prima incasare venita de la debitor
In luna urmatoare, respectiv martie nu sunt incasari de la debitor, rata de 1.000 lei trece pe restanta si penalitatile se calculeaza in continuare dar nu se activeaza si inregistreaza pt ca nu avem incasare.
In data de 10 aprilie debitorul achita suma de 3.000 lei.
Soldul debitului in ziua incasarii este urmatorul:
– Penalitati calculate in perioada 21 februarie – 10 aprilie in valoare de 5.000 lei
– 2 rate capital restante in valoare de 2.000 lei
Total de plata 7.000 lei. Aceasta valoare trebuie sa o achite debitorul pentru a inchide debitul si a trece creditul din restant pe curent.
IFN-ul negociaza cu clientul sa achite doar 3.000 lei, suma care se repartizeaza astfel:
– 1.000 lei penalitati
– 2.000 lei rata de capital aferenta lunilor feb si martie
Astfel, la sfarsitul zilei de 10 aprilie in contabilitate avem urmatorul efect:
– In contabilitate s-au activat toate penalitatile calculate de la prima zi de restanta (21 feb) pana la ziua incasarii (10 aprilie) in valoare de 5.000 lei
– Conform negocierii cu clientul se storneaza penalitati in valoare de 4.000 lei
– Suma incasata de 3.000 lei se repartizeaza pe penalitati 1.000 lei si pe capital 2.000 lei
Intrebare:
Este corecta decizia societatii prin care penalitatile se activeaza doar la prima incasare sau este necesar a se inregistra in contabilitate la sfarsitul fiecarei zi sau luna? Care este reglementarea fiscala unde se precizeaza acest fapt (lege, cod fiscal, articol, etc)?
Inregistrand penalitatile in fiecare zi cresc artificial veniturile din penalitati (in acelasi timp se intocmeste in contrapartida si provizioane aferente debitelor restante), penalitati care daca se ajunge la executarea debitorului poate nu se vor incasa vreodata.
– Este corecta dpdv fiscal decizia societatii de a storna aceste penalitati? implica dpdv fiscal (imputatii) anumite riscuri din partea unui viitor control fiscal ?
– Stornarea penalitatilor se face prin decizie interna semnata de persoanele competente. Este suficienta aceasta decizie interna sau mai sunt necesare alte documente care sa reglementeze stornarea acestor penalitati?
1) Conform principiului art 49).- Principiul contabilitatii de angajamente Norma 14/2015 societatea are obligatia inregistrarii veniturilor din penalitatile rezultate din contractele comerciale in derulare. OMFP 1802/2014 la punctul 19 alin 3). Precizeaza:
“ 19. ‐ (1) Elementele direct legate de evaluarea performanței financiare, prin intermediul contului de profit şi pierdere, sunt veniturile şi cheltuielile
……………………………………………………………………………………………………………………………
(3) Veniturile sunt recunoscute în contul de profit şi pierdere atunci când se poate evalua în mod credibil o creştere a beneficiilor economice viitoare legate de creşterea valorii unui activ sau de scăderea valorii unei datorii. Recunoaşterea veniturilor se realizează simultan cu recunoaşterea creşterii de active sau reducerii datoriilor (de exemplu, creşterea netă a activelor, rezultată din vânzarea produselor sau serviciilor, ori descreşterea datoriilor ca rezultat al anulării unei datorii..”
Referitor la intrebarea dvs despre momentul exact cand se inregistreaza penalitatile, consideram ca atata timp cat ele sunt inregistrate cu respectarea prevederilor legale mentionate mai sus, momentul efectiv al inregistrarii lor, poate fi determinat prin proceduri interne.
Recunoasterea pe venituri a penalitatilor contractuale, va fi facuta in concomitent cu constituirea provizionului aferent.
2) In aprilie 2013, au fost transpuse in legislatia romaneasca prevederile Directivei 2011/7/CE referitoare la combaterea intarzierii la plata in tranzactiile comerciale, prin Legea 72/2013, care stabileste termene de plata si dobanzi penalizatoare. Desi exista in practica, pareri ca stabilirea acestor penalitati este un drept al furnizorului si nu neaparata o obligatie, trebuie sa aveti in vedere ca autoritatile fiscale pot impune in cadrul controalelor, perceperea acestora. Astfel ca riscul ca autoritatile fiscale prin organul de control sa impuna perceperea acestor dobanzi penalizatoare (penalitatile) este real si pot fi aplicate sanctiuni (Legea 82/1991) pentru neinregistrarea in contabilitate a unor operatiuni patrimoniale si evident , eventualele diferente de impozit pe profit datorat Fiscului.
Consideram, ca prin inregistrarea penalitatilor contractuale in contabilitatea furnizorului, concomitent cu constituirea provizionului, se indeplinesc prevederile legale existente.
Referitor la situatia in care in urma unor conventii incheiate intre parti, penalitatile contractuale sunt anulate , consideram acestea reprezinta cheltuieli deductibile in anul fiscal in care anularea acestora este inregistrata, daca penalitatile stabilite in cadrul contarctelor comerciale derulate au fost inregistrate drept venituri impozabile.
3) Modalitatea in care se decide anularea penalitatilor contractuale, ar trebuie sa fie subiectul unor proceduri contabile clare si transparente, stabilite prin Manualul de politici si proceduri contabile. Daca prin procedura contabila se stabileste ca este suficienta decizia interna, personal, as recomanda ca aceasta sa fie documentata/justificata prin existenta unei conventii scrise, semnate de catre ambele parti implicate (furnizor-client), a unei analize in prealabil facuta in cadrul societatii dvs, pe baza unor documente, raspunsuri, justificari puse la dispozitie de catre client, care sa demonstreze justetea deciziei de anulare a penalitatilor.
Reglementare:
- OMFP 1802/2014
- Legea 72/2013
- Norma 14/2015
- Legea 227/2015