Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Impozit pe veniturile nerezidenților și TVA pentru un contract de marketing, prestatorul fiind din SUA

Răzvan Bălteanu
Valabil la 3 August 2021
Situatie de fapt:
Un SA, platitor de impozit pe profit, doreste incheierea uni contract de prestari servicii de marketing cu o firma din SUA, cu sediul social in SUA, denumita in continuare Prestator. Prestarea de servicii marketing se face atat in SUA cat si in Romania.
Intrebare:
Va rog sa imi spuneti ce implicatii sunt dpdv al impozitului pe nerezidenti pt acest contract sau alte implicatii ref la TVA, impozite si taxe suplimentare.
Ce alte obligatii fiscale avem pentru acest contract?
Veniturile realizate de un nerezident în urma unui contract de marketing se încadrează la TITLUL VI – Impozitul pe veniturile obținute din România de nerezidenți și impozitul pe reprezentanțele firmelor străine înființate în România, art. 223 alin. (1) lit. i) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal. Conform pct. 3 alin. (1) din H.G. 1/2016 privind Normele de aplicare ale art. 223 alin. (1) lit. i) Cod fiscal, aceste venituri sunt impozabile în România, indiferent dacă sunt prestate sau nu pe teritoriul României.
Însă, dacă firma din SUA prezintă certificat de rezidență fiscală, aceste venituri se supun art. 7 din Convenția de evitare a dublei impuneri dintre România și SUA și, prin urmare, aceste venituri sunt scutite în România de impozitul pe veniturile nerezidenților.
Dacă firma din SUA nu prezintă certificat de rezidență fiscală în SUA, plătitorul acestor venituri (firma din România) va calcula și reține impozit pe veniturile nerzidenților în cotă de 16%, conform art. 224 alin. (4) lit. d) Cod fiscal, va declara prin Declarația 100 și va plăti la bugetul de stat impozitul reținut până la data de 25 ale lunii următoare celei în care s-a reținut impozitul. Indiferent dacă veniturile vor fi sau nu impozitate în România, plătitorul de venituri (în speță firma din România) va avea obligația să declare și în Formularul 207 “Declarație informativă privind impozitul reținut la sursă/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenți” reglementat de OPANAF 48/2019.
De asemenea, contractul se va declara și în Formularul 017 “Declarație de înregistrare a contractelor/documentelor care justifică prestările efective de servicii pe teritoriul României, inițiale/adiționale (conexe), încheiate cu persoane juridice străine sau persoane fizice nerezidente” reglementat de OPANAF 2994/2016, având în vedere art. 8 alin. (8) Cod fiscal.
În ceea ce privește TVA, conform art. 278 alin. (2) Cod fiscal, locul prestării este la beneficiar, adică în România, societatea românească având obligația să plătească taxa, având în vedere art. 307 alin. (2) Cod fiscal. Pentru că societatea românească este înregistrată în scopuri de TVA în România, aceasta va aplica taxare inversă pentru operațiunea în cauză și va declara achiziția de servicii în decontul de taxă (formularul 300) și în formularul 394.
COMPLETARI SPETA:
Intrebare:Am rugamintea de a face clarificari referitoare la aplicarea taxarii-inverse, tinand cont de faptul ca prestatorul este din SUA.Mentionam faptul ca prestatorul urmeaza sa se inregistreze in RO prin reprezentant fiscal.Reiau rugamintea de a detalia speta noastra, intrucat nu ne-au fost clare, astfel:1. Ce implicatii fiscale sunt pentru noi ca si beneficiari, pentru serviciile de marketing efectuate de societatea prestatoare(societatea din SUA) pe teritoriul SUA?2. Ce implicatii fiscale sunt pentru noi ca si beneficiari, pentru serviciile de marketing efectuate de societatea prestatoare(societatea din SUA) pe teritoriul Romaniei ?Raspuns:Avand in vedere art. 278 alin. (2) Cod fiscal:ART. 278 – Locul prestării de servicii
(2) Locul de prestare a serviciilor către o persoană impozabilă care acționează ca atare este locul unde respectiva persoană care primește serviciile își are stabilit sediul activității sale economice. Dacă serviciile sunt furnizate către un sediu fix al persoanei impozabile, aflat în alt loc decât cel în care persoana își are sediul activității sale economice, locul de prestare a serviciilor este locul unde se află respectivul sediu fix al persoanei care primește serviciile. În absența unui astfel de loc sau sediu fix, locul de prestare a serviciilor este locul unde persoana impozabilă care primește aceste servicii își are domiciliul stabil sau reședința obișnuită.
Societatea romaneasca, in calitate de beneficiar al serviciilor de marketing primite, fiind o persoana impozabila si cu sediul activitatii economice in Romania ne indica locul prestarii ca fiind in Romania.
O operatiune este impozabila in Romania daca se indeplinesc cumulativ conditiile de la art. 268 alin. (1) Cod fiscal:
ART. 268 – Operațiuni impozabile
(1) Din punctul de vedere al taxei sunt operațiuni impozabile în România cele care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:
a) operațiunile care, în sensul art. 270 – 272, constituie sau sunt asimilate cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, în sfera taxei, efectuate cu plată; Norme metodologice
b) locul de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor este considerat a fi în România, în conformitate cu prevederile art. 275 și 278 ;
c) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor este realizată de o persoană impozabilă, astfel cum este definită la art. 269 alin. (1), acționând ca atare;
d) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor să rezulte din una dintre activitățile economice prevăzute la art. 269 alin. (2).
Avand in vedere ca toate cele 4 conditii sunt indeplinite, inclusiv locul de prestare a serviciilor, operatiunea este impozabila in Romania.
Conform art. 307 alin. (2) Cod fiscal:
ART. 307 – Persoana obligată la plata taxei pentru operațiunile taxabile din România
(2) Taxa este datorată de orice persoană impozabilă, inclusiv de către persoana juridică neimpozabilă înregistrată în scopuri de TVA conform art. 316 sau 317, care este beneficiar al serviciilor care au locul prestării în România conform art. 278 alin. (2) și care sunt furnizate de către o persoană impozabilă care nu este stabilită pe teritoriul României sau nu este considerată a fi stabilită pentru respectivele prestări de servicii pe teritoriul României conform prevederilor art. 266 alin. (2), chiar dacă este înregistrată în România conform art. 316 alin. (4) sau (6).
Concluzie: coroborate articolele mai sus mentionate, rezulta ca societatea din Romania, care primeste serviciile de la o persoana impozabila (societatea din SUA este o persoana impozabila pentru ca desfasoara activitati economice) este obligata la plata taxei in Romania.
Avand in vedere ca societatea din Romania este inregistrata in scopuri de TVA, va colecta taxa dar are si dreptul sa o deduca, aceste servicii fiind in folosul operatiunilor taxabile in aval (va factura mai departe cu TVA serviciile sau bunurile pe care le va vinde clientilor). Aceasta operatiune (de colectare si de deducere in acelasi timp) se cunoaste sub denumirea de taxare inversa si se contabilizeaza prin nota contabila 4426=4427.
Avand in vedere art. 223 alin. (1) lit. i) Cod fiscal si pct. 3 din Normele de aplicare ale art. 223 alin. (1) lit. i):
ART. 223 – Venituri impozabile obținute din România
(1) Veniturile impozabile obținute din România, indiferent dacă veniturile sunt primite în România sau în străinătate, sunt:
i) venituri din prestarea de servicii de management sau de consultanță din orice domeniu, dacă aceste venituri sunt obținute de la un rezident sau dacă veniturile respective sunt cheltuieli ale unui sediu permanent în România
(1) Potrivit art. 223 alin. (1) lit. i) din Codul fiscal, veniturile obținute de nerezidenți din România din prestări de servicii de management sau de consultanță în orice domeniu de la un rezident sau veniturile de această natură obținute de nerezidenți și care sunt cheltuieli ale sediului permanent din România al unui nerezident, indiferent dacă sunt sau nu prestate în România, sunt considerate venituri impozabile în România potrivit titlului VI din Codul fiscal, atunci când nu sunt încheiate convenții de evitare a dublei impuneri între România și statul de rezidență al beneficiarului de venit sau când beneficiarul de venit nu prezintă dovada rezidenței sale fiscale.
Consideram ca serviciile de marketing sunt asimilate celor de management si, indiferent daca sunt sau nu prestate in Romania, acestea sunt impozabile in Romania daca prestatorul nu prezinta un certificat de rezidenta fiscala din statul sau de rezidenta (in speta SUA). Daca prezinta acel certificat, operatiunea este scutita in Romania, conform Conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate intra Romania si SUA.
Restul implicatiilor fiscale in ceea ce priveste declararea acestor venituri le aveti in raspunsul initial
Reglementare:
- Legea 227/2015 privind Codul fiscal
- H.G. 1/2016 privind Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal
- DECRET Nr. 238 din 23 decembrie 1974 (convenția de evitare a dublei impuneri între România și SUA)
- OPANAF 48/2019
- OPANAF 2994/2016
Acest răspuns vă este util?
Vă rugăm să ne lăsați o recenzie pe google:
Mulțumim!

Articol scris de catre Răzvan Bălteanu, in data de 3 August 2021.
Consultant fiscal și expert fiscal judiciar din București, unul dintre fondatorii Asociației "Tax Advisors" și al Grupului Tax Advisors de pe Facebook cu un număr de peste 33,000 de membri.

Impozit pe veniturile nerezidenților și TVA pentru un contract de marketing, prestatorul fiind din SUA
Articol scris in data de: 3 August 2021
Autor: Răzvan Bălteanu
Situatie de fapt:
Un SA, platitor de impozit pe profit, doreste incheierea uni contract de prestari servicii de marketing cu o firma din SUA, cu sediul social in SUA, denumita in continuare Prestator. Prestarea de servicii marketing se face atat in SUA cat si in Romania.
Intrebare:
Va rog sa imi spuneti ce implicatii sunt dpdv al impozitului pe nerezidenti pt acest contract sau alte implicatii ref la TVA, impozite si taxe suplimentare.
Ce alte obligatii fiscale avem pentru acest contract?
Raspuns
Veniturile realizate de un nerezident în urma unui contract de marketing se încadrează la TITLUL VI – Impozitul pe veniturile obținute din România de nerezidenți și impozitul pe reprezentanțele firmelor străine înființate în România, art. 223 alin. (1) lit. i) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal. Conform pct. 3 alin. (1) din H.G. 1/2016 privind Normele de aplicare ale art. 223 alin. (1) lit. i) Cod fiscal, aceste venituri sunt impozabile în România, indiferent dacă sunt prestate sau nu pe teritoriul României.
Însă, dacă firma din SUA prezintă certificat de rezidență fiscală, aceste venituri se supun art. 7 din Convenția de evitare a dublei impuneri dintre România și SUA și, prin urmare, aceste venituri sunt scutite în România de impozitul pe veniturile nerezidenților.
Dacă firma din SUA nu prezintă certificat de rezidență fiscală în SUA, plătitorul acestor venituri (firma din România) va calcula și reține impozit pe veniturile nerzidenților în cotă de 16%, conform art. 224 alin. (4) lit. d) Cod fiscal, va declara prin Declarația 100 și va plăti la bugetul de stat impozitul reținut până la data de 25 ale lunii următoare celei în care s-a reținut impozitul. Indiferent dacă veniturile vor fi sau nu impozitate în România, plătitorul de venituri (în speță firma din România) va avea obligația să declare și în Formularul 207 “Declarație informativă privind impozitul reținut la sursă/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenți” reglementat de OPANAF 48/2019.
De asemenea, contractul se va declara și în Formularul 017 “Declarație de înregistrare a contractelor/documentelor care justifică prestările efective de servicii pe teritoriul României, inițiale/adiționale (conexe), încheiate cu persoane juridice străine sau persoane fizice nerezidente” reglementat de OPANAF 2994/2016, având în vedere art. 8 alin. (8) Cod fiscal.
În ceea ce privește TVA, conform art. 278 alin. (2) Cod fiscal, locul prestării este la beneficiar, adică în România, societatea românească având obligația să plătească taxa, având în vedere art. 307 alin. (2) Cod fiscal. Pentru că societatea românească este înregistrată în scopuri de TVA în România, aceasta va aplica taxare inversă pentru operațiunea în cauză și va declara achiziția de servicii în decontul de taxă (formularul 300) și în formularul 394.
COMPLETARI SPETA:
Intrebare:
Am rugamintea de a face clarificari referitoare la aplicarea taxarii-inverse, tinand cont de faptul ca prestatorul este din SUA.
Mentionam faptul ca prestatorul urmeaza sa se inregistreze in RO prin reprezentant fiscal.
Reiau rugamintea de a detalia speta noastra, intrucat nu ne-au fost clare, astfel:
1. Ce implicatii fiscale sunt pentru noi ca si beneficiari, pentru serviciile de marketing efectuate de societatea prestatoare(societatea din SUA) pe teritoriul SUA?
2. Ce implicatii fiscale sunt pentru noi ca si beneficiari, pentru serviciile de marketing efectuate de societatea prestatoare(societatea din SUA) pe teritoriul Romaniei ?
Raspuns:
Avand in vedere art. 278 alin. (2) Cod fiscal:
ART. 278 – Locul prestării de servicii
(2) Locul de prestare a serviciilor către o persoană impozabilă care acționează ca atare este locul unde respectiva persoană care primește serviciile își are stabilit sediul activității sale economice. Dacă serviciile sunt furnizate către un sediu fix al persoanei impozabile, aflat în alt loc decât cel în care persoana își are sediul activității sale economice, locul de prestare a serviciilor este locul unde se află respectivul sediu fix al persoanei care primește serviciile. În absența unui astfel de loc sau sediu fix, locul de prestare a serviciilor este locul unde persoana impozabilă care primește aceste servicii își are domiciliul stabil sau reședința obișnuită.
Societatea romaneasca, in calitate de beneficiar al serviciilor de marketing primite, fiind o persoana impozabila si cu sediul activitatii economice in Romania ne indica locul prestarii ca fiind in Romania.
O operatiune este impozabila in Romania daca se indeplinesc cumulativ conditiile de la art. 268 alin. (1) Cod fiscal:
ART. 268 – Operațiuni impozabile
(1) Din punctul de vedere al taxei sunt operațiuni impozabile în România cele care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:
a) operațiunile care, în sensul art. 270 – 272, constituie sau sunt asimilate cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, în sfera taxei, efectuate cu plată; Norme metodologice
b) locul de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor este considerat a fi în România, în conformitate cu prevederile art. 275 și 278 ;
c) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor este realizată de o persoană impozabilă, astfel cum este definită la art. 269 alin. (1), acționând ca atare;
d) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor să rezulte din una dintre activitățile economice prevăzute la art. 269 alin. (2).
Avand in vedere ca toate cele 4 conditii sunt indeplinite, inclusiv locul de prestare a serviciilor, operatiunea este impozabila in Romania.
Conform art. 307 alin. (2) Cod fiscal:
ART. 307 – Persoana obligată la plata taxei pentru operațiunile taxabile din România
(2) Taxa este datorată de orice persoană impozabilă, inclusiv de către persoana juridică neimpozabilă înregistrată în scopuri de TVA conform art. 316 sau 317, care este beneficiar al serviciilor care au locul prestării în România conform art. 278 alin. (2) și care sunt furnizate de către o persoană impozabilă care nu este stabilită pe teritoriul României sau nu este considerată a fi stabilită pentru respectivele prestări de servicii pe teritoriul României conform prevederilor art. 266 alin. (2), chiar dacă este înregistrată în România conform art. 316 alin. (4) sau (6).
Concluzie: coroborate articolele mai sus mentionate, rezulta ca societatea din Romania, care primeste serviciile de la o persoana impozabila (societatea din SUA este o persoana impozabila pentru ca desfasoara activitati economice) este obligata la plata taxei in Romania.
Avand in vedere ca societatea din Romania este inregistrata in scopuri de TVA, va colecta taxa dar are si dreptul sa o deduca, aceste servicii fiind in folosul operatiunilor taxabile in aval (va factura mai departe cu TVA serviciile sau bunurile pe care le va vinde clientilor). Aceasta operatiune (de colectare si de deducere in acelasi timp) se cunoaste sub denumirea de taxare inversa si se contabilizeaza prin nota contabila 4426=4427.
Avand in vedere art. 223 alin. (1) lit. i) Cod fiscal si pct. 3 din Normele de aplicare ale art. 223 alin. (1) lit. i):
ART. 223 – Venituri impozabile obținute din România
(1) Veniturile impozabile obținute din România, indiferent dacă veniturile sunt primite în România sau în străinătate, sunt:
i) venituri din prestarea de servicii de management sau de consultanță din orice domeniu, dacă aceste venituri sunt obținute de la un rezident sau dacă veniturile respective sunt cheltuieli ale unui sediu permanent în România
(1) Potrivit art. 223 alin. (1) lit. i) din Codul fiscal, veniturile obținute de nerezidenți din România din prestări de servicii de management sau de consultanță în orice domeniu de la un rezident sau veniturile de această natură obținute de nerezidenți și care sunt cheltuieli ale sediului permanent din România al unui nerezident, indiferent dacă sunt sau nu prestate în România, sunt considerate venituri impozabile în România potrivit titlului VI din Codul fiscal, atunci când nu sunt încheiate convenții de evitare a dublei impuneri între România și statul de rezidență al beneficiarului de venit sau când beneficiarul de venit nu prezintă dovada rezidenței sale fiscale.
Consideram ca serviciile de marketing sunt asimilate celor de management si, indiferent daca sunt sau nu prestate in Romania, acestea sunt impozabile in Romania daca prestatorul nu prezinta un certificat de rezidenta fiscala din statul sau de rezidenta (in speta SUA). Daca prezinta acel certificat, operatiunea este scutita in Romania, conform Conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate intra Romania si SUA.
Restul implicatiilor fiscale in ceea ce priveste declararea acestor venituri le aveti in raspunsul initial
Reglementare:
- Legea 227/2015 privind Codul fiscal
- H.G. 1/2016 privind Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal
- DECRET Nr. 238 din 23 decembrie 1974 (convenția de evitare a dublei impuneri între România și SUA)
- OPANAF 48/2019
- OPANAF 2994/2016