Login
/subiect/impozitare-venit-obtinut-in-baza-unui-contract-de-administrator-de-catre-o-persoana-nerezidenta/
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
[mailpoet_form id="3"]
Impozitare venit obtinut in baza unui contract de administrator de catre o persoana nerezidenta
Ioana – Camelia Vișan
Valabil la 29 septembrie 2021
Situatie de fapt:
Societatea noastra va incheia un contract de administrator cu o persoana nerezidenta din Italia (nu are rezidenta si permis de sedere in Romania).
Intrebare:
Ce impozite si contributii trebuie sa achite in Romania persoana nerezidenta?
Art. 76, alin. (1) din Codul fiscal prevede faptul ca “sunt considerate venituri din salarii toate veniturile în bani și/sau în natură obținute de o persoană fizică rezidentă ori nerezidentă ce desfășoară o activitate în baza unui contract individual de muncă, a unui raport de serviciu, act de detașare sau a unui statut special prevăzut de lege, indiferent de perioada la care se referă, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acordă, inclusiv indemnizațiile pentru incapacitate temporară de muncă acordate persoanelor care obțin venituri din salarii și asimilate salariilor”.
In cazul veniturilor salariale/asimilate salariilor realizate de persoanele fizice nerezidente, sunt aplicabile prevederile Art. 127 din Codul fiscal si ale pct. 43 din Normele de aplicare a Codului fiscal coroborate cu prevederile Conventiei de evitare a dublei impuneri semnata intre Romania si Italia.
Normele metodologice pct.43 prevad:
(1) În sensul prevederilor art. 127 din Codul fiscal, veniturile obținute de persoanele fizice nerezidente din România din activități dependente se impozitează separat pe fiecare sursă/loc de realizare, impozitul lunar calculat fiind impozit final. După încheierea anului fiscal, organul fiscal va elibera documentul care atestă venitul realizat și impozitul plătit pentru anul fiscal respectiv, la cererea contribuabilului.
(4) a) În aplicarea prevederilor convenției de evitare a dublei impuneri încheiate de România cu un stat străin, veniturile din activități dependente realizate de persoane fizice nerezidente care își desfășoară activitatea în România se impun dacă persoana fizică este prezentă în România una sau mai multe perioade de timp ce depășesc în total 183 de zile în orice perioadă de 12 luni consecutive care se încheie în anul calendaristic în cauză sau în perioada și condițiile menționate în convenția de evitare a dublei impuneri încheiată de România cu statul străin și numai dacă respectiva persoană fizică face dovada rezidenței în statul cu care România are încheiată convenție de evitare a dublei impuneri.
b) În aplicarea prevederilor convenției de evitare a dublei impuneri încheiate de România cu un stat străin, veniturile din activități dependente realizate de persoane fizice nerezidente care își desfășoară activitatea în România și sunt prezente în România o perioadă mai mică de 183 de zile în orice perioadă de 12 luni consecutive care se încheie în anul calendaristic în cauză sau în perioada și condițiile menționate în convenția de evitare a dublei impuneri încheiată de România cu statul străin se impun în România dacă este îndeplinită cel puțin una dintre următoarele condiții:
(i) salariul este plătit de un angajator care este rezident sau în numele acestuia;
(ii) salariul este suportat de un sediu permanent pe care angajatorul nerezident îl are în România (veniturile salariale reprezintă cheltuiala deductibilă a unui sediu permanent în România).
c) Veniturile din salarii se impozitează începând cu prima zi de la data sosirii persoanei fizice, dovedită cu viza de intrare în România de pe pașaport, după caz.”
In concluzie, regula generala este ca persoanele nerezidente sunt impuse in Romania pentru veniturile din salarii/asimilate salariilor primite de la un angajator rezident roman la fel ca si salariatii romani, impozitul fiind final.
Conform Art. 81, alin.(1) din Codul fiscal, plătitorii de salarii și de venituri asimilate salariilor au obligația să completeze și să depună Declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate pentru fiecare beneficiar de venit (D112), până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se plătesc aceste venituri, acesta fiind si termenul de plata al impozitului calculat si retinut de platitorul de venit.
Atat persoanele fizice cat si persoanele juridice nerezidente care sunt subiect intr-un raport juridic fiscal au obligatia sa solicite inregistrarea fiscala in Romania.
Pentru facilitarea inregistrarii fiscale a persoanelor nerezidente, Codul de procedura fiscala prevede posibilitatea atribuirii codului de identificare fiscala pentru aceste persoane nerezidente la solicitarea platitorului de venit, daca acestea realizeaza numai venituri supuse regulilor de impunere la sursa, iar impozitul retinut este final.
Formularul se depune la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al platitorului de venit.
La declaratia de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni pentru persoanele fizice străine (formular 030) se anexeaza actele doveditoare ale calitatii de platitor de venit cu regim de retinere la sursa pentru respectivul beneficiar de venit (copie dupa statutul societatii – pentru asociati/administratori, contract de mandat s.a.) si copia documentului naţional de identitate/paşaportului, după caz.
Referitor la contributiite sociale obligatorii cetatenii straini dobandesc calitatea de contribuabil in sistemul public de pensii si obligati la plata contributiei asiguratorii pentru munca astfel:
– pe perioada in care au, conform legii, domiciliul ori resedinta in Romania, conform art. 136 lit. a) si art. 220 1 lit. b) din Codul fiscal sau
– cetățenii români, cetățenii altor state și apatrizii care nu au domiciliul sau reședința în România, în condițiile prevăzute de legislația europeană aplicabilă în domeniul securității sociale, precum și de acordurile privind sistemele de securitate socială la care România este parte;
Conform Regulamentul (CE) nr. 883/2004 , art. 11 ,,Persoanele cărora li se aplică prezentul regulament sunt supuse legislației unui singur stat membru.,, Regulamentul (CE) nr. 883/2004 stabileste sistemul de securitate aplicabil ca fiind cel stabilit de stat membru in care se afla noul loc de munca.
Art. 11, alin. (3) lit. a): ,, persoana care desfășoară o activitate salariată sau independentă întrun stat membru se supune legislației din statul membru respectiv;,,
In concluzie, avand in vedere ca persoana fizica nerezidenta obtine venituri asimilate veniturilor salariale din Romania, pentru acestea se va datora CAS in Romania.
In ceea ce priveste contributia la asigurarile sociale de sanatate, conform art. 153 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal:
“(1) Urmatoarele persoane au calitatea de contribuabili/platitori de venit la sistemul de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si ale acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, dupa caz:
b) cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si au obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara ori au domiciliul in Romania;”
,,2) Persoanele prevăzute la alin. (1) lit. a) – d), care dețin o asigurare pentru boală și maternitate în sistemul de securitate socială din alt stat membru al Uniunii Europene, Spațiului Economic European și Confederația Elvețiană sau în statele cu care România are încheiate acorduri bilaterale de securitate socială cu prevederi pentru asigurarea de boală-maternitate, în temeiul legislației interne a statelor respective, care produce efecte pe teritoriul României, și fac dovada valabilității asigurării, în conformitate cu procedura stabilită prin ordin comun al președintelui A.N.A.F. și al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, nu au calitatea de contribuabil la sistemul de asigurări sociale de sănătate. ,,
Daca persoana fizica nerezidenta v-a prezentat formularul A1 emis de autoritatile tarii sale, inseamna ca nu veti merge pe regula generala, si anume: salariații/persoanele care obtin venituri asimilate salariilor vor datora contribuţii sociale în statul în care prestează activitatea, ci pe exceptiile prevazute in Regulamentul (CE) nr. 883/2004 stabilite la art. 12-16:
1. Detașarea (în cazul activităților dependente);
2. Pluri-activitatea – situația în care lucrătorul desfășoară simultan, în mod obișnuit:
– activitate salariată în două sau mai multe state membre;
– activitate independentă în două sau mai multe state membre;
– activitate salariată și/sau activitate independentă în două sau mai multe state membre.
Astfel, documentul portabil A1 se obține în vederea aplicării uneia dintre cele două excepții. In aceste conditii societatea nu va mai calcula contributiile sociale obligatorii datorate pentru aceste venituri al caror calcul, retinere, virare si declarare ar fi cazut in sarcina ei, acestea datorandu-se in statul care a emis formularul A1.
Baza legala:
- Art. 76, 81, 127 – Cod fiscal
- Regulamentul (CE) nr. 883/2004
Acest răspuns vă este util?
Vă rugăm să ne lăsați o recenzie pe google:
Mulțumim!
Articol scris de catre Ioana – Camelia Vișan, in data de 29 septembrie 2021.
Avand la baza studii juridice si o specializare in fiscalitate, practic o abordare a spetelor din doua puncte de vedere, fapt ce imi permite o intelegere mai buna in special in cazul spetelor complexe care nu necesita doar cunostinte in domeniul fiscalitatii.
In decursul ultimilor 8 ani am avut ocazia sa particip la diferite cursuri si seminarii sustinute de specialisti recunoscuti in domeniul fiscalitatii, ajungand astazi sa pot rezolva o gama variata de spete si sa pot raspunde cu promptitudine la intrebarile clientilor.

Impozitare venit obtinut in baza unui contract de administrator de catre o persoana nerezidenta
Articol scris in data de: 29 septembrie 2021
Autor: Ioana – Camelia Vișan
Situatie de fapt:
Societatea noastra va incheia un contract de administrator cu o persoana nerezidenta din Italia (nu are rezidenta si permis de sedere in Romania).
Intrebare:
Ce impozite si contributii trebuie sa achite in Romania persoana nerezidenta?
Raspuns
Art. 76, alin. (1) din Codul fiscal prevede faptul ca “sunt considerate venituri din salarii toate veniturile în bani și/sau în natură obținute de o persoană fizică rezidentă ori nerezidentă ce desfășoară o activitate în baza unui contract individual de muncă, a unui raport de serviciu, act de detașare sau a unui statut special prevăzut de lege, indiferent de perioada la care se referă, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acordă, inclusiv indemnizațiile pentru incapacitate temporară de muncă acordate persoanelor care obțin venituri din salarii și asimilate salariilor”.
In cazul veniturilor salariale/asimilate salariilor realizate de persoanele fizice nerezidente, sunt aplicabile prevederile Art. 127 din Codul fiscal si ale pct. 43 din Normele de aplicare a Codului fiscal coroborate cu prevederile Conventiei de evitare a dublei impuneri semnata intre Romania si Italia.
Normele metodologice pct.43 prevad:
(1) În sensul prevederilor art. 127 din Codul fiscal, veniturile obținute de persoanele fizice nerezidente din România din activități dependente se impozitează separat pe fiecare sursă/loc de realizare, impozitul lunar calculat fiind impozit final. După încheierea anului fiscal, organul fiscal va elibera documentul care atestă venitul realizat și impozitul plătit pentru anul fiscal respectiv, la cererea contribuabilului.
(4) a) În aplicarea prevederilor convenției de evitare a dublei impuneri încheiate de România cu un stat străin, veniturile din activități dependente realizate de persoane fizice nerezidente care își desfășoară activitatea în România se impun dacă persoana fizică este prezentă în România una sau mai multe perioade de timp ce depășesc în total 183 de zile în orice perioadă de 12 luni consecutive care se încheie în anul calendaristic în cauză sau în perioada și condițiile menționate în convenția de evitare a dublei impuneri încheiată de România cu statul străin și numai dacă respectiva persoană fizică face dovada rezidenței în statul cu care România are încheiată convenție de evitare a dublei impuneri.
b) În aplicarea prevederilor convenției de evitare a dublei impuneri încheiate de România cu un stat străin, veniturile din activități dependente realizate de persoane fizice nerezidente care își desfășoară activitatea în România și sunt prezente în România o perioadă mai mică de 183 de zile în orice perioadă de 12 luni consecutive care se încheie în anul calendaristic în cauză sau în perioada și condițiile menționate în convenția de evitare a dublei impuneri încheiată de România cu statul străin se impun în România dacă este îndeplinită cel puțin una dintre următoarele condiții:
(i) salariul este plătit de un angajator care este rezident sau în numele acestuia;
(ii) salariul este suportat de un sediu permanent pe care angajatorul nerezident îl are în România (veniturile salariale reprezintă cheltuiala deductibilă a unui sediu permanent în România).
c) Veniturile din salarii se impozitează începând cu prima zi de la data sosirii persoanei fizice, dovedită cu viza de intrare în România de pe pașaport, după caz.”
In concluzie, regula generala este ca persoanele nerezidente sunt impuse in Romania pentru veniturile din salarii/asimilate salariilor primite de la un angajator rezident roman la fel ca si salariatii romani, impozitul fiind final.
Conform Art. 81, alin.(1) din Codul fiscal, plătitorii de salarii și de venituri asimilate salariilor au obligația să completeze și să depună Declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate pentru fiecare beneficiar de venit (D112), până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se plătesc aceste venituri, acesta fiind si termenul de plata al impozitului calculat si retinut de platitorul de venit.
Atat persoanele fizice cat si persoanele juridice nerezidente care sunt subiect intr-un raport juridic fiscal au obligatia sa solicite inregistrarea fiscala in Romania.
Pentru facilitarea inregistrarii fiscale a persoanelor nerezidente, Codul de procedura fiscala prevede posibilitatea atribuirii codului de identificare fiscala pentru aceste persoane nerezidente la solicitarea platitorului de venit, daca acestea realizeaza numai venituri supuse regulilor de impunere la sursa, iar impozitul retinut este final.
Formularul se depune la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al platitorului de venit.
La declaratia de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni pentru persoanele fizice străine (formular 030) se anexeaza actele doveditoare ale calitatii de platitor de venit cu regim de retinere la sursa pentru respectivul beneficiar de venit (copie dupa statutul societatii – pentru asociati/administratori, contract de mandat s.a.) si copia documentului naţional de identitate/paşaportului, după caz.
Referitor la contributiite sociale obligatorii cetatenii straini dobandesc calitatea de contribuabil in sistemul public de pensii si obligati la plata contributiei asiguratorii pentru munca astfel:
– pe perioada in care au, conform legii, domiciliul ori resedinta in Romania, conform art. 136 lit. a) si art. 220 1 lit. b) din Codul fiscal sau
– cetățenii români, cetățenii altor state și apatrizii care nu au domiciliul sau reședința în România, în condițiile prevăzute de legislația europeană aplicabilă în domeniul securității sociale, precum și de acordurile privind sistemele de securitate socială la care România este parte;
Conform Regulamentul (CE) nr. 883/2004 , art. 11 ,,Persoanele cărora li se aplică prezentul regulament sunt supuse legislației unui singur stat membru.,, Regulamentul (CE) nr. 883/2004 stabileste sistemul de securitate aplicabil ca fiind cel stabilit de stat membru in care se afla noul loc de munca.
Art. 11, alin. (3) lit. a): ,, persoana care desfășoară o activitate salariată sau independentă întrun stat membru se supune legislației din statul membru respectiv;,,
In concluzie, avand in vedere ca persoana fizica nerezidenta obtine venituri asimilate veniturilor salariale din Romania, pentru acestea se va datora CAS in Romania.
In ceea ce priveste contributia la asigurarile sociale de sanatate, conform art. 153 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal:
“(1) Urmatoarele persoane au calitatea de contribuabili/platitori de venit la sistemul de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si ale acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, dupa caz:
b) cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si au obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara ori au domiciliul in Romania;”
,,2) Persoanele prevăzute la alin. (1) lit. a) – d), care dețin o asigurare pentru boală și maternitate în sistemul de securitate socială din alt stat membru al Uniunii Europene, Spațiului Economic European și Confederația Elvețiană sau în statele cu care România are încheiate acorduri bilaterale de securitate socială cu prevederi pentru asigurarea de boală-maternitate, în temeiul legislației interne a statelor respective, care produce efecte pe teritoriul României, și fac dovada valabilității asigurării, în conformitate cu procedura stabilită prin ordin comun al președintelui A.N.A.F. și al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, nu au calitatea de contribuabil la sistemul de asigurări sociale de sănătate. ,,
Daca persoana fizica nerezidenta v-a prezentat formularul A1 emis de autoritatile tarii sale, inseamna ca nu veti merge pe regula generala, si anume: salariații/persoanele care obtin venituri asimilate salariilor vor datora contribuţii sociale în statul în care prestează activitatea, ci pe exceptiile prevazute in Regulamentul (CE) nr. 883/2004 stabilite la art. 12-16:
1. Detașarea (în cazul activităților dependente);
2. Pluri-activitatea – situația în care lucrătorul desfășoară simultan, în mod obișnuit:
– activitate salariată în două sau mai multe state membre;
– activitate independentă în două sau mai multe state membre;
– activitate salariată și/sau activitate independentă în două sau mai multe state membre.
Astfel, documentul portabil A1 se obține în vederea aplicării uneia dintre cele două excepții. In aceste conditii societatea nu va mai calcula contributiile sociale obligatorii datorate pentru aceste venituri al caror calcul, retinere, virare si declarare ar fi cazut in sarcina ei, acestea datorandu-se in statul care a emis formularul A1.
Baza legala:
- Art. 76, 81, 127 – Cod fiscal
- Regulamentul (CE) nr. 883/2004
2 comentarii
Clarisa Strambu
29/09/2021 la 16:33Buna ziua,
ca sa fac un rezumat :
Administrator nerezident fara CNP ( nu este prezent mai mult de 183 zile…, nu are permis de sedere) , doar cu NIF
1. fara documentul portabil A1 se vor retine: impozit 10%, pensii 25% si sanatate 10%
2. cu document portabil A1 se vor retine: impozit 10% si pensii 25%
Multumesc
Clarisa
Universul Fiscal Test
29/09/2021 la 18:48Buna seara,
Da