Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Monografie contabila pentru lucrări de amenajare spatiu inchiriat

Bianca Dolores Meze
Valabil la 9 Februarie 2022
Situație de fapt:
În cadrul unui contract pentru închiriere imobil se precizeaza urmatoarele:
1. Având în vedere că părțile decid că LOCATARUL va efectua cu acordul LOCATORULUI lucrări de amenajări interioare, și că aceste lucrări reprezintă o investiție care rămâne în clădire după încetarea contractului, LOCATORUL oferă LOCATARULUI 3 luni de gratuitate la chirie pentru a contribui la investițiile aduse de LOCATAR conform unei listei agreate de LOCATOR (Anexa 2 la contract), ca fiind lucrări considerate utile și după plecarea LOCATARULUI, urmând ca acestea să nu facă obiectul aducerii la starea inițială a clădirii la finalizarea contractului.
2. În cazul în care LOCATARUL propune LOCATORULUI lucrări de amenajare suplimentare și acesta le agreează, lucrări care rămân în clădire și aduc beneficiu acesteia, după validarea scrisă din partea LOCATORULUI, acesta va acorda pe parcursul primilor 3 ani o lună suplimentară gratuită la chirie, (a 4-a), aceasta reprezentând 50% din valoarea lucrărilor, urmând ca modul de deducere a acesteia să se decidă de comun acord.
Precizăm ca Locatorul/ Proprietarul este o persoana fizica, neinregistrata în scopuri de TVA și Locatarul/ Chiriașul este o persoana juridica, neinregistrata in scopuri de TVA.
De asemenea, precizăm ca nu se cunoaste valoarea clădirii închiriate.
Întrebare:
Avem rugămintea sa ne ajutați cu monografia contabila pe toată durata contractului de închiriere în cazul Chiriasului persoana juridica pentru:
a) cheltuielile de chirie
b) lucrările de amenajare a spațiului (atât la finalizarea acestora cât și la finalul contractului de chirie, după ce Locatorul va elibera spațiul și lucrările vor intra în proprietatea Locatarului/Proprietarului); de asemenea, dacă este posibil ca operațiunile sa intre-n sfera TVA, va rog sa ne comunicati.
Tinand cont ca LOCATARUL este persoana impozabila neinregistrata în scopuri de TVA, operațiunile desfășurate nu intra în sfera TVA, fiind realizate de o întreprindere mica.
ART. 310 – Regimul special de scutire pentru întreprinderile mici
(1) Persoana impozabilă stabilită în România conform art. 266 alin. (2) lit. a), a cărei cifră de afaceri anuală, declarată sau realizată, este inferioară plafonului de 88.500 euro, al cărui echivalent în lei se stabilește la cursul de schimb comunicat de Banca Națională a României la data aderării și se rotunjește la următoarea mie, respectiv 300.000 lei, poate aplica scutirea de taxă, denumită în continuare regim special de scutire, pentru operațiunile prevăzute la art. 268 alin. (1), cu excepția livrărilor intracomunitare de mijloace de transport noi, scutite conform art. 294 alin. (2) lit. b).
Monografia propusa, o fac tinand cont de prevederile pct. 56 din OMFP 1802/2014, privind principiul necompensarii:
56. ‐ (1) Principiul necompensării. Orice compensare între elementele de active şi datorii sau între elementele de venituri şi cheltuieli este interzisă.
(2) Toate creanțele şi datoriile trebuie înregistrate distinct în contabilitate, pe bază de documente justificative.
(3) Eventualele compensări între creanțe şi datorii față de aceeaşi entitate efectuate cu respectarea prevederilor legale pot fi înregistrate numai după contabilizarea creanțelor şi veniturilor, respectiv a datoriilor şi cheltuielilor corespunzătoare.
În situația de la alin. (3), în notele explicative se prezintă valoarea brută a creanțelor şi datoriilor care au făcut obiectul compensării.
(4) În cazul schimbului de active, în contabilitate se evidențiază distinct operațiunea de vânzare/scoatere din evidență şi cea de cumpărare/intrare în evidență, pe baza documentelor justificative, cu înregistrarea tuturor veniturilor şi cheltuielilor aferente operațiunilor. Tratamentul contabil este similar şi în cazul prestărilor reciproce de servicii.
Astfel monografia propusă pentru LOCATAR, este:
1. Contractarea lucrărilor de amenajare
231 = 401
2. Receptia lucrarilor
212.analitic amenajari = 231
3. Facturarea lucrărilor de amenajare către LOCATOR
4111 = 7583
6583 = 212.analitic amenajari
4. Primirea facturilor de chirie de la LOCATOR
612 = 401
5. Compensarea facturilor
401 = 4111
Propun acest tip de monografie contabila, și pentru faptul ca în acest fel LOCATORUL își poate urmări cand suma amenajarilor depaseste 20% din valoarea imobilului, astfel incat sa iti poate respecta obligația de anunțare a noii valori la impozite locale.
Reglementare:
- Legea 227/2015;
- OMFP 1802/2014.
Acest răspuns vă este util?
Vă rugăm să ne lăsați o recenzie pe google:
Mulțumim!

Articol scris de catre Bianca Dolores Meze, in data de 9 Februarie 2022.
Expert contabil si consultant fiscal, sub brandul AtelierContabilitate.

Monografie contabila pentru lucrări de amenajare spatiu inchiriat
Articol scris in data de: 9 Februarie 2022
Autor: Bianca Dolores Meze
Situație de fapt:
În cadrul unui contract pentru închiriere imobil se precizeaza urmatoarele:
1. Având în vedere că părțile decid că LOCATARUL va efectua cu acordul LOCATORULUI lucrări de amenajări interioare, și că aceste lucrări reprezintă o investiție care rămâne în clădire după încetarea contractului, LOCATORUL oferă LOCATARULUI 3 luni de gratuitate la chirie pentru a contribui la investițiile aduse de LOCATAR conform unei listei agreate de LOCATOR (Anexa 2 la contract), ca fiind lucrări considerate utile și după plecarea LOCATARULUI, urmând ca acestea să nu facă obiectul aducerii la starea inițială a clădirii la finalizarea contractului.
2. În cazul în care LOCATARUL propune LOCATORULUI lucrări de amenajare suplimentare și acesta le agreează, lucrări care rămân în clădire și aduc beneficiu acesteia, după validarea scrisă din partea LOCATORULUI, acesta va acorda pe parcursul primilor 3 ani o lună suplimentară gratuită la chirie, (a 4-a), aceasta reprezentând 50% din valoarea lucrărilor, urmând ca modul de deducere a acesteia să se decidă de comun acord.
Precizăm ca Locatorul/ Proprietarul este o persoana fizica, neinregistrata în scopuri de TVA și Locatarul/ Chiriașul este o persoana juridica, neinregistrata in scopuri de TVA.
De asemenea, precizăm ca nu se cunoaste valoarea clădirii închiriate.
Întrebare:
Avem rugămintea sa ne ajutați cu monografia contabila pe toată durata contractului de închiriere în cazul Chiriasului persoana juridica pentru:
a) cheltuielile de chirie
b) lucrările de amenajare a spațiului (atât la finalizarea acestora cât și la finalul contractului de chirie, după ce Locatorul va elibera spațiul și lucrările vor intra în proprietatea Locatarului/Proprietarului); de asemenea, dacă este posibil ca operațiunile sa intre-n sfera TVA, va rog sa ne comunicati.
Raspuns
Tinand cont ca LOCATARUL este persoana impozabila neinregistrata în scopuri de TVA, operațiunile desfășurate nu intra în sfera TVA, fiind realizate de o întreprindere mica.
ART. 310 – Regimul special de scutire pentru întreprinderile mici
(1) Persoana impozabilă stabilită în România conform art. 266 alin. (2) lit. a), a cărei cifră de afaceri anuală, declarată sau realizată, este inferioară plafonului de 88.500 euro, al cărui echivalent în lei se stabilește la cursul de schimb comunicat de Banca Națională a României la data aderării și se rotunjește la următoarea mie, respectiv 300.000 lei, poate aplica scutirea de taxă, denumită în continuare regim special de scutire, pentru operațiunile prevăzute la art. 268 alin. (1), cu excepția livrărilor intracomunitare de mijloace de transport noi, scutite conform art. 294 alin. (2) lit. b).
Monografia propusa, o fac tinand cont de prevederile pct. 56 din OMFP 1802/2014, privind principiul necompensarii:
56. ‐ (1) Principiul necompensării. Orice compensare între elementele de active şi datorii sau între elementele de venituri şi cheltuieli este interzisă.
(2) Toate creanțele şi datoriile trebuie înregistrate distinct în contabilitate, pe bază de documente justificative.
(3) Eventualele compensări între creanțe şi datorii față de aceeaşi entitate efectuate cu respectarea prevederilor legale pot fi înregistrate numai după contabilizarea creanțelor şi veniturilor, respectiv a datoriilor şi cheltuielilor corespunzătoare.
În situația de la alin. (3), în notele explicative se prezintă valoarea brută a creanțelor şi datoriilor care au făcut obiectul compensării.
(4) În cazul schimbului de active, în contabilitate se evidențiază distinct operațiunea de vânzare/scoatere din evidență şi cea de cumpărare/intrare în evidență, pe baza documentelor justificative, cu înregistrarea tuturor veniturilor şi cheltuielilor aferente operațiunilor. Tratamentul contabil este similar şi în cazul prestărilor reciproce de servicii.
Astfel monografia propusă pentru LOCATAR, este:
1. Contractarea lucrărilor de amenajare
231 = 401
2. Receptia lucrarilor
212.analitic amenajari = 231
3. Facturarea lucrărilor de amenajare către LOCATOR
4111 = 7583
6583 = 212.analitic amenajari
4. Primirea facturilor de chirie de la LOCATOR
612 = 401
5. Compensarea facturilor
401 = 4111
Propun acest tip de monografie contabila, și pentru faptul ca în acest fel LOCATORUL își poate urmări cand suma amenajarilor depaseste 20% din valoarea imobilului, astfel incat sa iti poate respecta obligația de anunțare a noii valori la impozite locale.
Reglementare:
- Legea 227/2015;
- OMFP 1802/2014.