Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Incendiu: înregistrările contabile pentru ajustarea TVA, scoaterea din gestiune a mijloacelor fixe și a obiectelor de inventar

Bianca Dolores Meze
Valabil la 24 August 2023
Situație de fapt:
O societate comercială, cod caen 3102 Fabricarea de mobilă pentru bucătării, platitoare de TVA, Impozit pe venitul microintreprinderilor. În luna august 2023 a avut loc un incendiu în hala de producție, incendiu care nu a fost provocat din vina societății comerciale. În urma incendiului au ars materii prime, obiecte de inventar și mijloace fixe.
Întrebare:
Avand in vedere ca incendiul nu a fost provocat din vina societăți comerciale, care ar fi înregistrările contabile pentru a ajusta TVA-ul, scoaterea din gestiune a mijloacelor fixe și a obiectelor de inventar?
Ce documente ar trebui sa prezinte administratorul pentru aceste operațiuni?
Nu aveti obligatia ajustarii TVA dedusă inițial dacă aveți documente care să confirme incendiul. Documentele justificative pot fi:
- Proces Verbal de Constatare întocmit de organele abilitate sa constate incendiul (Pompieri/ISU)
- Procesul-verbal privind rezultatele inventarierii întocmit de societate
- Aviz de insotire a marfii pentru predarea bunurilor parțial afectate către firme specializate de reciclare/salubritate, unde este cazul
Baza legala neajustare TVA pt bunurile/mărfurile distruse de incendiu
Art. 304. – Ajustarea taxei deductibile în cazul achizițiilor de servicii și bunuri, altele decat bunurile de capital
(2) Nu se ajustează deducerea inițială a taxei în cazul:
a) bunurilor distruse, pierdute sau furate, în condițiile în care aceste situații sunt demonstrate sau confirmate în mod corespunzător de persoana impozabila. În cazul bunurilor furate, persoana impozabila demonstrează furtul bunurilor pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare;
78.
(10) În sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligația ajustării taxei deductibile în cazul bunurilor de natura celor prevăzute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, în condițiile în care aceste situații sunt demonstrate sau confirmate în mod corespunzător, în situații cum ar fi, de exemplu, următoarele, dar fără a se limita la acestea:
a) calamitățile naturale și cauzele de forta majora, demonstrate sau confirmate în mod corespunzător;
d) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate și pentru care se face dovada distrugerii;
(12) Obligația de a demonstra sau confirmă în mod corespunzător că bunurile au fost distruse, pierdute sau furate, în sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, revine persoanei impozabile. În situația în care organele de inspectie fiscala nu considera suficiente dovezile furnizate de persoana impozabila, acestea pot obliga persoana respectivă sa efectueze ajustarea taxei. Conform principiului proportionalitatii, organele fiscale nu pot solicita persoanei impozabile mai mult decat ceea ce este necesar pentru dovedirea incidentului care a condus la pierderea, distrugerea sau furtul bunului, astfel incat sarcina persoanei impozabile sa nu devină practic imposibila sau extrem de dificila.
Note contabile pentru scoaterea din evidenta a bunurilor distruse de incendiu:
- Scoatere din evidenta materii prime
601 = 301
- Scoatere din evidenta imobilizari:
% = 21x
281x amortizarea cumulata
6583 valoarea neamortizata
- Scoatere din evidenta obiecte de inventar
Aici nu aveți note contabile de făcut dacă obiectele de inventar au fost date în consum. Extracontabil, veți înregistra casarea obiectelor de inventar afectate.
OMFP 1802/2014
În creditul contului 301 “Materii prime” se înregistrează:
‐ valoarea la preț de înregistrare a materiilor prime incluse pe cheltuieli, precum şi a celor constatate lipsă la inventar sau distruse (601);
În creditul contului 303 “Materiale de natura obiectelor de inventar” se înregistrează:
‐ valoarea la preț de înregistrare a materialelor de natura obiectelor de inventar incluse pe cheltuieli, precum şi a celor constatate lipsă la inventar sau distruse (603);
În creditul contului 214 “Mobilier, aparatură birotică, echipamente de protecție a valorilor umane şi materiale şi alte active corporale” se înregistrează:
‐ valoarea neamortizată a mobilierului, aparaturii birotice, echipamentelor de protecție a valorilor umane şi materiale şi a altor active corporale, scoase din evidență (658);
Reglementare:
- Codul Fiscal – art. 304
- OMFP 1802/2014
Acest răspuns vă este util?
Vă rugăm să ne lăsați o recenzie pe google:
Mulțumim!

Articol scris de catre Bianca Dolores Meze, in data de 24 August 2023.
Expert contabil si consultant fiscal, sub brandul AtelierContabilitate.

Incendiu: înregistrările contabile pentru ajustarea TVA, scoaterea din gestiune a mijloacelor fixe și a obiectelor de inventar
Articol scris in data de: 24 August 2023
Autor: Bianca Dolores Meze
Situație de fapt:
O societate comercială, cod caen 3102 Fabricarea de mobilă pentru bucătării, platitoare de TVA, Impozit pe venitul microintreprinderilor. În luna august 2023 a avut loc un incendiu în hala de producție, incendiu care nu a fost provocat din vina societății comerciale. În urma incendiului au ars materii prime, obiecte de inventar și mijloace fixe.
Întrebare:
Avand in vedere ca incendiul nu a fost provocat din vina societăți comerciale, care ar fi înregistrările contabile pentru a ajusta TVA-ul, scoaterea din gestiune a mijloacelor fixe și a obiectelor de inventar?
Ce documente ar trebui sa prezinte administratorul pentru aceste operațiuni?
Raspuns
Nu aveti obligatia ajustarii TVA dedusă inițial dacă aveți documente care să confirme incendiul. Documentele justificative pot fi:
- Proces Verbal de Constatare întocmit de organele abilitate sa constate incendiul (Pompieri/ISU)
- Procesul-verbal privind rezultatele inventarierii întocmit de societate
- Aviz de insotire a marfii pentru predarea bunurilor parțial afectate către firme specializate de reciclare/salubritate, unde este cazul
Baza legala neajustare TVA pt bunurile/mărfurile distruse de incendiu
Art. 304. – Ajustarea taxei deductibile în cazul achizițiilor de servicii și bunuri, altele decat bunurile de capital
(2) Nu se ajustează deducerea inițială a taxei în cazul:
a) bunurilor distruse, pierdute sau furate, în condițiile în care aceste situații sunt demonstrate sau confirmate în mod corespunzător de persoana impozabila. În cazul bunurilor furate, persoana impozabila demonstrează furtul bunurilor pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare;
78.
(10) În sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligația ajustării taxei deductibile în cazul bunurilor de natura celor prevăzute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, în condițiile în care aceste situații sunt demonstrate sau confirmate în mod corespunzător, în situații cum ar fi, de exemplu, următoarele, dar fără a se limita la acestea:
a) calamitățile naturale și cauzele de forta majora, demonstrate sau confirmate în mod corespunzător;
d) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate și pentru care se face dovada distrugerii;
(12) Obligația de a demonstra sau confirmă în mod corespunzător că bunurile au fost distruse, pierdute sau furate, în sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, revine persoanei impozabile. În situația în care organele de inspectie fiscala nu considera suficiente dovezile furnizate de persoana impozabila, acestea pot obliga persoana respectivă sa efectueze ajustarea taxei. Conform principiului proportionalitatii, organele fiscale nu pot solicita persoanei impozabile mai mult decat ceea ce este necesar pentru dovedirea incidentului care a condus la pierderea, distrugerea sau furtul bunului, astfel incat sarcina persoanei impozabile sa nu devină practic imposibila sau extrem de dificila.
Note contabile pentru scoaterea din evidenta a bunurilor distruse de incendiu:
- Scoatere din evidenta materii prime
601 = 301
- Scoatere din evidenta imobilizari:
% = 21x
281x amortizarea cumulata
6583 valoarea neamortizata
- Scoatere din evidenta obiecte de inventar
Aici nu aveți note contabile de făcut dacă obiectele de inventar au fost date în consum. Extracontabil, veți înregistra casarea obiectelor de inventar afectate.
OMFP 1802/2014
În creditul contului 301 “Materii prime” se înregistrează:
‐ valoarea la preț de înregistrare a materiilor prime incluse pe cheltuieli, precum şi a celor constatate lipsă la inventar sau distruse (601);
În creditul contului 303 “Materiale de natura obiectelor de inventar” se înregistrează:
‐ valoarea la preț de înregistrare a materialelor de natura obiectelor de inventar incluse pe cheltuieli, precum şi a celor constatate lipsă la inventar sau distruse (603);
În creditul contului 214 “Mobilier, aparatură birotică, echipamente de protecție a valorilor umane şi materiale şi alte active corporale” se înregistrează:
‐ valoarea neamortizată a mobilierului, aparaturii birotice, echipamentelor de protecție a valorilor umane şi materiale şi a altor active corporale, scoase din evidență (658);
Reglementare:
- Codul Fiscal – art. 304
- OMFP 1802/2014