Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Webinar LIVE - Ștefan Marogel și Valentina Saygo - e-Factura, e-TVA, e-Transport, SAF-T
Burnout-ul Profesional – Un Nou Cadru Legislativ pentru Protejarea Sanatatii Angajatilor din Romania
Mariana Bunta
Valabil la 5 Noiembrie 2024
Introducere:
In ultimii ani, burnout-ul sau epuizarea profesionala a devenit o problema globala, recunoscuta de Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) ca un fenomen asociat stresului cronic la locul de munca. Acest sindrom afecteaza milioane de angajati la nivel mondial, fiind amplificat de ritmul accelerat de lucru, cerintele ridicate si lipsa unui echilibru intre viata profesionala si cea personala. In Romania, fenomenul este tot mai raspandit, dar lipsit de recunoastere si protectie legislativa. Noua propunere legislativa inaintata in Parlament, intitulata Lege privind modificarea si completarea unor acte normative pentru reglementarea epuizarii profesionale (burnout), aduce o serie de modificari menite sa recunoasca legal burnout-ul si sa ofere mecanisme de protectie angajatilor afectati.
Contextul si nevoia urgenta pentru reglementare:
Burnout-ul se caracterizeaza prin trei dimensiuni esentiale: oboseala fizica si emotionala profunda, detasare mentala fata de locul de munca si scaderea eficientei profesionale. Conform statisticilor OMS si ale Agentiei Europene pentru Securitate si Sanatate in Munca, aproximativ 25% din angajatii din Europa sufera de stres ocupational, iar burnout-ul este unul dintre principalele rezultate ale acestuia. In Romania, acest sindrom afecteaza in mod special sectoare cu o intensa interactiune umana, cum ar fi sanatatea, educatia si tehnologia. Studiile indica o crestere vizibila a cazurilor de burnout, accentuata de schimbarile aduse de pandemia COVID-19.
Lipsa recunoasterii burnout-ului in legislatia muncii din Romania lasa angajatii si angajatorii fara un cadru clar de preventie si gestionare. Absenteismul, scaderea productivitatii si chiar pensionarea anticipata sunt doar cateva dintre consecintele negative ale fenomenului. In prezent, Legea nr. 319/2006 privind securitatea si sanatatea in munca nu reglementeaza explicit riscurile psihosociale, precum burnout-ul, si nici nu impune angajatorilor masuri specifice de preventie.
Propunerile legislative de modificare a legislatiei muncii:
Proiectul legislativ, nou introdus pe lista Senat-ului, introduce modificari esentiale in trei legi fundamentale: Legea nr. 319/2006 privind securitatea si sanatatea in munca, Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, si Legea nr. 418/2004 privind statutul medicului de medicina muncii. Principalele completari sunt descrise mai jos:
1. Definirea burnout-ului in legislatia muncii:
Proiectul introduce la articolul 5, litera s) din Legea nr. 319/2006, notiunea de „epuizare profesionala” ca „stare de epuizare fizica si psihica, cauzata de stresul cronic generat de conditiile de munca, manifestata prin detasare mentala si scaderea eficientei”. Aceasta definire formalizeaza burnout-ul, facand posibila recunoasterea acestuia ca o problema profesionala.
2. Obligatiile angajatorilor pentru prevenirea burnout-ului:
Propunerea legislativa introduce un nou articol, 15′, care impune angajatorilor sa asigure evaluari periodice ale starii de sanatate mentala prin medicina muncii pentru lucratorii expusi riscului de burnout. De asemenea, angajatorii trebuie sa organizeze sesiuni anuale de informare si constientizare pentru angajati, iar costurile serviciilor de consiliere psihologica pentru burnout sunt decontate fie de angajator, fie prin asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale.
3. Diagnosticarea si confirmarea cazurilor de burnout:
La articolul 27 din Legea nr. 319/2006, este introdus un nou alineat, alin. (4), prin care se prevede ca orice medic sau psiholog poate diagnostica burnout-ul. Confirmarea diagnosticarii este realizata de medicii de medicina muncii in termen de 30 de zile de la semnalare, iar rezultatul este inregistrat in cadrul directiilor de sanatate publica.
4. Beneficiile si concediile pentru angajatii afectati de burnout:
Conform proiectului, angajatii diagnosticati cu burnout vor beneficia de concediu medical platit, similar regimului pentru accidente de munca. Primele trei zile de concediu sunt acoperite de angajator, iar restul sunt suportate din bugetul de asigurari sociale. Indemnizatiile sunt detaliate la articolele 32, 34 si 37 din Legea nr. 346/2002, iar angajatii pot primi suport psihologic si asistenta medicala adecvata.
5. Posibilitatea transferului temporar si adaptarea programului de lucru:
Articolele 39 si 40 din Legea nr. 346/2002 permit transferul temporar al angajatilor afectati de burnout intr-un alt loc de munca sau reducerea programului de lucru, cu compensarea corespunzatoare a salariului pentru pierderile de venituri, la recomandarea medicului curant.
6. Rolul medicilor de medicina muncii in supravegherea si prevenirea burnout-ului:
Conform completarilor aduse la Legea nr. 418/2004, medicii de medicina muncii sunt responsabili de diagnosticarea si documentarea cazurilor de burnout, colaborand cu angajatorii si alte cadre medicale pentru asigurarea unei monitorizari si a unei interventii eficiente.
Impactul preconizat al noilor reglementari:
Implementarea acestor masuri va aduce beneficii considerabile atat pentru sanatatea angajatilor, cat si pentru mediul economic din Romania. Printre schimbarile asteptate se numara:
- Reducerea incidentei burnout-ului: Masurile de preventie si monitorizare vor permite identificarea si gestionarea timpurie a riscurilor psihosociale, contribuind la diminuarea burnout-ului.
- Imbunatatirea sanatatii mentale: Concediile si accesul la consiliere vor permite angajatilor sa se refaca si sa revina la locul de munca in conditii optime.
- Cresterea productivitatii si a stabilitatii organizationale: Pe termen lung, aceste reglementari vor contribui la un climat de munca mai sanatos, sustinand astfel performanta si coeziunea echipelor.
Concluzii:
Prin recunoasterea oficiala a burnout-ului ca o problema specifica muncii, Romania se aliniaza la standardele internationale si ofera angajatilor un sprijin mult necesar pentru sanatatea lor mentala. Implementarea acestei legi va imbunatati atat calitatea vietii profesionale a angajatilor, cat si performanta economica, prin reducerea costurilor asociate stresului ocupational si cresterea eficientei organizationale.
Nota:
Legea un se aplica momentan. Ea va trebui mai intai adoptata , apoi publicata in Monitorul Oficial.
Burnout-ul Profesional – Un Nou Cadru Legislativ pentru Protejarea Sanatatii Angajatilor din Romania
Articol scris in data de: 5 Noiembrie 2024
Autor: Mariana Bunta
Introducere:
In ultimii ani, burnout-ul sau epuizarea profesionala a devenit o problema globala, recunoscuta de Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) ca un fenomen asociat stresului cronic la locul de munca. Acest sindrom afecteaza milioane de angajati la nivel mondial, fiind amplificat de ritmul accelerat de lucru, cerintele ridicate si lipsa unui echilibru intre viata profesionala si cea personala. In Romania, fenomenul este tot mai raspandit, dar lipsit de recunoastere si protectie legislativa. Noua propunere legislativa inaintata in Parlament, intitulata Lege privind modificarea si completarea unor acte normative pentru reglementarea epuizarii profesionale (burnout), aduce o serie de modificari menite sa recunoasca legal burnout-ul si sa ofere mecanisme de protectie angajatilor afectati.
Contextul si nevoia urgenta pentru reglementare:
Burnout-ul se caracterizeaza prin trei dimensiuni esentiale: oboseala fizica si emotionala profunda, detasare mentala fata de locul de munca si scaderea eficientei profesionale. Conform statisticilor OMS si ale Agentiei Europene pentru Securitate si Sanatate in Munca, aproximativ 25% din angajatii din Europa sufera de stres ocupational, iar burnout-ul este unul dintre principalele rezultate ale acestuia. In Romania, acest sindrom afecteaza in mod special sectoare cu o intensa interactiune umana, cum ar fi sanatatea, educatia si tehnologia. Studiile indica o crestere vizibila a cazurilor de burnout, accentuata de schimbarile aduse de pandemia COVID-19.
Lipsa recunoasterii burnout-ului in legislatia muncii din Romania lasa angajatii si angajatorii fara un cadru clar de preventie si gestionare. Absenteismul, scaderea productivitatii si chiar pensionarea anticipata sunt doar cateva dintre consecintele negative ale fenomenului. In prezent, Legea nr. 319/2006 privind securitatea si sanatatea in munca nu reglementeaza explicit riscurile psihosociale, precum burnout-ul, si nici nu impune angajatorilor masuri specifice de preventie.
Propunerile legislative de modificare a legislatiei muncii:
Proiectul legislativ, nou introdus pe lista Senat-ului, introduce modificari esentiale in trei legi fundamentale: Legea nr. 319/2006 privind securitatea si sanatatea in munca, Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, si Legea nr. 418/2004 privind statutul medicului de medicina muncii. Principalele completari sunt descrise mai jos:
1. Definirea burnout-ului in legislatia muncii:
Proiectul introduce la articolul 5, litera s) din Legea nr. 319/2006, notiunea de „epuizare profesionala” ca „stare de epuizare fizica si psihica, cauzata de stresul cronic generat de conditiile de munca, manifestata prin detasare mentala si scaderea eficientei”. Aceasta definire formalizeaza burnout-ul, facand posibila recunoasterea acestuia ca o problema profesionala.
2. Obligatiile angajatorilor pentru prevenirea burnout-ului:
Propunerea legislativa introduce un nou articol, 15′, care impune angajatorilor sa asigure evaluari periodice ale starii de sanatate mentala prin medicina muncii pentru lucratorii expusi riscului de burnout. De asemenea, angajatorii trebuie sa organizeze sesiuni anuale de informare si constientizare pentru angajati, iar costurile serviciilor de consiliere psihologica pentru burnout sunt decontate fie de angajator, fie prin asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale.
3. Diagnosticarea si confirmarea cazurilor de burnout:
La articolul 27 din Legea nr. 319/2006, este introdus un nou alineat, alin. (4), prin care se prevede ca orice medic sau psiholog poate diagnostica burnout-ul. Confirmarea diagnosticarii este realizata de medicii de medicina muncii in termen de 30 de zile de la semnalare, iar rezultatul este inregistrat in cadrul directiilor de sanatate publica.
4. Beneficiile si concediile pentru angajatii afectati de burnout:
Conform proiectului, angajatii diagnosticati cu burnout vor beneficia de concediu medical platit, similar regimului pentru accidente de munca. Primele trei zile de concediu sunt acoperite de angajator, iar restul sunt suportate din bugetul de asigurari sociale. Indemnizatiile sunt detaliate la articolele 32, 34 si 37 din Legea nr. 346/2002, iar angajatii pot primi suport psihologic si asistenta medicala adecvata.
5. Posibilitatea transferului temporar si adaptarea programului de lucru:
Articolele 39 si 40 din Legea nr. 346/2002 permit transferul temporar al angajatilor afectati de burnout intr-un alt loc de munca sau reducerea programului de lucru, cu compensarea corespunzatoare a salariului pentru pierderile de venituri, la recomandarea medicului curant.
6. Rolul medicilor de medicina muncii in supravegherea si prevenirea burnout-ului:
Conform completarilor aduse la Legea nr. 418/2004, medicii de medicina muncii sunt responsabili de diagnosticarea si documentarea cazurilor de burnout, colaborand cu angajatorii si alte cadre medicale pentru asigurarea unei monitorizari si a unei interventii eficiente.
Impactul preconizat al noilor reglementari:
Implementarea acestor masuri va aduce beneficii considerabile atat pentru sanatatea angajatilor, cat si pentru mediul economic din Romania. Printre schimbarile asteptate se numara:
- Reducerea incidentei burnout-ului: Masurile de preventie si monitorizare vor permite identificarea si gestionarea timpurie a riscurilor psihosociale, contribuind la diminuarea burnout-ului.
- Imbunatatirea sanatatii mentale: Concediile si accesul la consiliere vor permite angajatilor sa se refaca si sa revina la locul de munca in conditii optime.
- Cresterea productivitatii si a stabilitatii organizationale: Pe termen lung, aceste reglementari vor contribui la un climat de munca mai sanatos, sustinand astfel performanta si coeziunea echipelor.
Concluzii:
Prin recunoasterea oficiala a burnout-ului ca o problema specifica muncii, Romania se aliniaza la standardele internationale si ofera angajatilor un sprijin mult necesar pentru sanatatea lor mentala. Implementarea acestei legi va imbunatati atat calitatea vietii profesionale a angajatilor, cat si performanta economica, prin reducerea costurilor asociate stresului ocupational si cresterea eficientei organizationale.
Nota:
Legea un se aplica momentan. Ea va trebui mai intai adoptata , apoi publicata in Monitorul Oficial.