Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Vrei să rămâi la curent cu noutățile fiscale și contabile?
Ordonanța “trenuleț”- OUG 156/2024. Modificările operate de aceasta în Codul fiscal
Mădălina Mihaela Moceanu
Valabil la 4 Ianuarie 2025
După cum probabil deja se cunoaște de cei mai mulți dintre cititorii noștri, începând cu data de 01.01.2025 (cu anumitye excepții) prevederile Codul fiscal au suferit modificări odată cu intrarea în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 156/30.12.2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene (denumită în continuare OUG nr. 156/2024), ordonunță ce a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 1334/31.12.2024.
În prezentul articol ne-am propus să punctăm, printr-o scurtă prezentare, care sunt noutățile aduse în Codul fiscal prin OUG nr. 156/2024.
* Astfel, Guvernul a decis majorarea cotei de impozitare a impozitului pe dividende de la 8% la 10% pentru dividendele plătite; pentru dividendele din anul 2025, plățile se vor face în cursul anului 2025 sau în 2026.
În acest sens, legiuitorul a prevăzut că art.43 alin. 2 din Codul fiscal se modifică şi are în prezent următorul cuprins:
“Impozitul pe dividende se stabileşte prin aplicarea unei cote de impozit de 10% asupra dividendului brut plătit unei persoane juridice române. Impozitul pe dividende se declară şi se plăteşte la bugetul de stat, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care se plăteşte dividendul.”
Tot cu referire la dividende, legiuitorul a prevăzut că art.97 alin. 7 din Codul fiscal se modifică şi are în prezent următorul cuprins:
” Veniturile sub formă de dividende, inclusiv câştigul obţinut ca urmare a deţinerii de titluri de participare definite de legislaţia în materie la organisme de plasament colectiv, se impozitează cu o cotă de 10% din suma acestora, impozitul fiind final. Obligaţia calculării şi reţinerii impozitului pe veniturile sub formă de dividende revine persoanelor juridice, odată cu plata dividendelor/sumelor reprezentând câştigul obţinut ca urmare a deţinerii de titluri de participare de către acţionari/asociaţi/investitori. Termenul de virare a impozitului este până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care se face plata. În cazul dividendelor/câştigurilor obţinute ca urmare a deţinerii de titluri de participare, distribuite, dar care nu au fost plătite acţionarilor/asociaţilor/investitorilor până la sfârşitul anului în care s-a aprobat distribuirea acestora, impozitul pe dividende/câştig se plăteşte până la data de 25 ianuarie inclusiv a anului următor distribuirii. Impozitul datorat se virează integral la bugetul de stat.”
* De asemenea, conform angajamentului față de Comisia Europeană și conform PNRR și jaloanelor din PNRR, s-a decis ca începând cu anul 2025, plafonul pentru microîntreprinderi să fie scăzut la echivalentul la 250.000 euro pentru impozitul pe venit, urmând ca în 2026 să intrăm pe un plafon de 100.000 euro.
În acest sens, legiuitorul a prevăzut că art. 47 alin. 1 lit. c din Codul fiscal se modifică şi are în prezent următorul cuprins:
„În sensul prezentului titlu, o microîntreprindere este o persoană juridică română care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:
(…) c) a realizat venituri care nu au depăşit echivalentul în lei a 250.000 euro, respectiv 100.000 euro începând cu 1 ianuarie 2026. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exerciţiului financiar în care s-au înregistrat veniturile;”
De asemenea, legiuitorul a prevăzut că, la art. 47 alin. 1 lit. f din Codul fiscal s-a abrogat, iar la art. 51 din Codul fiscal , după alin. 1 se introduce un nou alineat, alin. 1 indice 1, cu următorul cuprins:
“Pentru aplicarea prevederilor alin. (1) lit. b)[1] pct. 2, începând cu 1 ianuarie 2025, se au în vedere, după caz, şi activităţile, principale sau secundare, corespunzătoare codurilor CAEN 6210 – Activităţi de realizare a softului la comandă (software orientat client), 6290 – Alte activităţi de servicii privind tehnologia informaţiei, 5611 – Restaurante, 5612 – Activităţi ale unităţilor mobile de alimentaţie, 5622 – Alte servicii de alimentaţie n.c.a.”
Tot astfel, la art. 52, alin. 1 şi alin. 5 indice 1 din Codul fiscal se modifică şi au în prezent următorul cuprins:
“(1) Dacă în cursul unui an fiscal o microîntreprindere realizează venituri mai mari de 250.000 euro, respectiv 100.000 euro începând cu 1 ianuarie 2026, aceasta datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care s-a depăşit această limită, fără posibilitatea de a mai opta pentru perioada următoare să aplice prevederile prezentului titlu.
……………………………………………………………………………………..
(5 indice 1) În cazul microîntreprinderii care, în cursul anului, se găseşte în situaţia prevăzută la art. 47 alin. (1 indice 1), suplimentar faţă de regulile prevăzute la alin. (5), limita fiscală privitoare la plafonul de 250.000 euro, respectiv 100.000 euro începând cu 1 ianuarie 2026, prevăzută la alin. (1), se verifică luând în calcul veniturile acesteia cumulate cu veniturile întreprinderilor legate.”
De asemenea s-a prevăzut că la art. 54, după alin. 2 din Codul fiscal se introduc două noi alineate, alin. 3 şi 4 , cu următorul cuprins:
“(3) Pentru anul fiscal 2025/2026, limita veniturilor realizate, reprezentând echivalentul în lei a 250.000 euro, respectiv echivalentul în lei a 100.000 euro începând cu 1 ianuarie 2026, se verifică pe baza veniturilor realizate de către persoana juridică română la data de 31 decembrie 2024, respectiv la data de 31 decembrie 2025. Condiţia referitoare la ponderea veniturilor din consultanţă şi/sau management în veniturile totale, de la data de 31 decembrie 2024, nu se aplică pentru calculul limitei de 250.000 euro.
(4) Începând cu 1 ianuarie 2025, în aplicarea prevederilor art. 48 alin. 2 indice 2, se au în vedere, după caz, şi activităţile corespunzătoare codurilor CAEN 5611 – Restaurante, 5612 – Activităţi ale unităţilor mobile de alimentaţie, 5622 – Alte servicii de alimentaţie n.c.a.”
* De asemenea au fost eliminate facilitățile acordate pentru persoanele fizice care realizează venituri în domeniile agricultură, construcții și crearea de programe pentru calculator. Aceste persoane vor intra pe un sistem de impozitare standard, conform Codului fiscal, așa cum se face la toate celelalte categorii de persoane care realizează venituri în România.
În acest sens, legiuitorul a prevăzut că la art. 60, punctele 2, 5 şi 7 din Codul fiscal s-au abrogat și, de asemenea, art. 60 indice 1 din Codul fiscal s-a abrogat.
De asemenea, legat de eliminarea facilitățile acordate pentru persoanele fizice care realizează venituri în domeniile agricultură, construcții și crearea de programe pentru calculator s-a prevăzut că art. 138 indice 1, art. 138 indice 2, art. 138 indice 4 si art. 138 indice 5 din Codul fiscal s-au abrogat.
* Tot astfel au fost prevăzute modificări legislative și în ceea ce privește contribuțiile sociale obligatorii
În acest sens, legiuitorul a prevăzut că la art.146, alin. 5 si alin. 5 indice 5, din Codul fiscal acestea se modifică şi au în prezent următorul cuprins:
“(5) Calculul contribuţiei de asigurări sociale datorate de către persoanele fizice care obţin venituri din salarii sau asimilate salariilor, precum şi de către instituţiile prevăzute la art. 136 lit. d)-f) se realizează prin aplicarea cotei prevăzute la art. 138 lit. a) asupra bazelor lunare de calcul prevăzute la art. 139, art. 143-145, după caz, în care nu se includ veniturile prevăzute la art. 141 şi 142.
(5 indice 6) Contribuţia de asigurări sociale datorată de către persoanele fizice care obţin venituri din salarii sau asimilate salariilor, în baza unui contract individual de muncă cu normă întreagă sau cu timp parţial, calculată potrivit alin. (5), nu poate fi mai mică decât nivelul contribuţiei de asigurări sociale calculate prin aplicarea cotei prevăzute la art. 138 lit. a) asupra salariului de bază minim brut pe ţară în vigoare în luna pentru care se datorează contribuţia de asigurări sociale, corespunzător numărului zilelor lucrătoare din lună în care contractul a fost activ.”
* De asemenea au fost prevăzute modificări legislative și în ceea ce privește impozitul pe veniturile nerezidenților.
În acest sens, legiuitorul a prevăzut că la art. 224 alin. 4 lit. b din Codul fiscal acesta se modifică şi are în prezent următorul cuprins:
” Impozitul datorat se calculează prin aplicarea următoarelor cote asupra veniturilor brute: (…) b) 10% pentru veniturile din dividende prevăzute la art. 223 alin. (1) lit. a)[2];”
* Tot astfel au fost prevăzute modificări legislative și în ceea ce privește impozitul pe construcții
În acest sens, legiuitorul a prevăzut că la art. 498 alin. 1 si 2 din Codul fiscal acestea se modifică şi au în prezent următorul cuprins:
“(1) Impozitul pe construcţii se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii construcţiilor existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, din care se scade valoarea clădirilor pentru care se datorează impozit pe clădiri potrivit prevederilor titlului IX. Intră sub incidenţa acestor prevederi şi valoarea clădirilor din parcurile industriale, ştiinţifice şi tehnologice care, potrivit legii, nu beneficiază de scutirea de la plata impozitului pe clădiri. În situaţia construcţiilor de natura domeniului public/privat al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale, impozitul este datorat de contribuabilii care le au în administrare/concesiune/folosinţă cu titlu gratuit/închiriere.
(2) În situaţia în care, în cursul anului curent, se înregistrează operaţiuni de majorare sau diminuare a valorii construcţiilor menţionate la art. 497, impozitul pe construcţii calculat potrivit alin. (1) nu se recalculează. Aceste modificări sunt luate în considerare pentru determinarea impozitului pe construcţii datorat pentru anul următor.”
De asemenea, s-a prevăzut că la art. 498, după alin. 3 din Codul fiscal se introduce un nou alineat, alin. 4 , cu următorul cuprins:
“(4) Pentru contribuabilii care intră sub incidenţa art. 16 alin. (5), prevederile prezentului titlu se aplică cu anul fiscal modificat care începe în anul 2025.”
Tot astfel, legiuitorul a prevăzut că la art. 499 alin. 2 din Codul fiscal acesta se modifică şi are în prezent următorul cuprins:
“Impozitul pe construcţii, declarat potrivit alin. (1), se plăteşte în două rate egale până la datele de 30 iunie, respectiv 31 octombrie inclusiv.”
În fine, s-a prevăzut și că art. 500 di
[1] Art. 51 alin. (1) lit. b din Codul fiscal Cotele de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor sunt:
b) 3%, pentru microîntreprinderile care:(…)
[2] Art. 223 alin. (1) lit. a din Codul fiscal Venituri impozabile obţinute din România
(1) Veniturile impozabile obţinute din România, indiferent dacă veniturile sunt primite în România sau în străinătate, sunt:
a) dividende de la un rezident;
Ordonanța “trenuleț”- OUG 156/2024. Modificările operate de aceasta în Codul fiscal
Articol scris in data de: 4 Ianuarie 2025
Autor: Mădălina Mihaela Moceanu
După cum probabil deja se cunoaște de cei mai mulți dintre cititorii noștri, începând cu data de 01.01.2025 (cu anumitye excepții) prevederile Codul fiscal au suferit modificări odată cu intrarea în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 156/30.12.2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene (denumită în continuare OUG nr. 156/2024), ordonunță ce a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 1334/31.12.2024.
În prezentul articol ne-am propus să punctăm, printr-o scurtă prezentare, care sunt noutățile aduse în Codul fiscal prin OUG nr. 156/2024.
* Astfel, Guvernul a decis majorarea cotei de impozitare a impozitului pe dividende de la 8% la 10% pentru dividendele plătite; pentru dividendele din anul 2025, plățile se vor face în cursul anului 2025 sau în 2026.
În acest sens, legiuitorul a prevăzut că art.43 alin. 2 din Codul fiscal se modifică şi are în prezent următorul cuprins:
“Impozitul pe dividende se stabileşte prin aplicarea unei cote de impozit de 10% asupra dividendului brut plătit unei persoane juridice române. Impozitul pe dividende se declară şi se plăteşte la bugetul de stat, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care se plăteşte dividendul.”
Tot cu referire la dividende, legiuitorul a prevăzut că art.97 alin. 7 din Codul fiscal se modifică şi are în prezent următorul cuprins:
” Veniturile sub formă de dividende, inclusiv câştigul obţinut ca urmare a deţinerii de titluri de participare definite de legislaţia în materie la organisme de plasament colectiv, se impozitează cu o cotă de 10% din suma acestora, impozitul fiind final. Obligaţia calculării şi reţinerii impozitului pe veniturile sub formă de dividende revine persoanelor juridice, odată cu plata dividendelor/sumelor reprezentând câştigul obţinut ca urmare a deţinerii de titluri de participare de către acţionari/asociaţi/investitori. Termenul de virare a impozitului este până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care se face plata. În cazul dividendelor/câştigurilor obţinute ca urmare a deţinerii de titluri de participare, distribuite, dar care nu au fost plătite acţionarilor/asociaţilor/investitorilor până la sfârşitul anului în care s-a aprobat distribuirea acestora, impozitul pe dividende/câştig se plăteşte până la data de 25 ianuarie inclusiv a anului următor distribuirii. Impozitul datorat se virează integral la bugetul de stat.”
* De asemenea, conform angajamentului față de Comisia Europeană și conform PNRR și jaloanelor din PNRR, s-a decis ca începând cu anul 2025, plafonul pentru microîntreprinderi să fie scăzut la echivalentul la 250.000 euro pentru impozitul pe venit, urmând ca în 2026 să intrăm pe un plafon de 100.000 euro.
În acest sens, legiuitorul a prevăzut că art. 47 alin. 1 lit. c din Codul fiscal se modifică şi are în prezent următorul cuprins:
„În sensul prezentului titlu, o microîntreprindere este o persoană juridică română care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:
(…) c) a realizat venituri care nu au depăşit echivalentul în lei a 250.000 euro, respectiv 100.000 euro începând cu 1 ianuarie 2026. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exerciţiului financiar în care s-au înregistrat veniturile;”
De asemenea, legiuitorul a prevăzut că, la art. 47 alin. 1 lit. f din Codul fiscal s-a abrogat, iar la art. 51 din Codul fiscal , după alin. 1 se introduce un nou alineat, alin. 1 indice 1, cu următorul cuprins:
“Pentru aplicarea prevederilor alin. (1) lit. b)[1] pct. 2, începând cu 1 ianuarie 2025, se au în vedere, după caz, şi activităţile, principale sau secundare, corespunzătoare codurilor CAEN 6210 – Activităţi de realizare a softului la comandă (software orientat client), 6290 – Alte activităţi de servicii privind tehnologia informaţiei, 5611 – Restaurante, 5612 – Activităţi ale unităţilor mobile de alimentaţie, 5622 – Alte servicii de alimentaţie n.c.a.”
Tot astfel, la art. 52, alin. 1 şi alin. 5 indice 1 din Codul fiscal se modifică şi au în prezent următorul cuprins:
“(1) Dacă în cursul unui an fiscal o microîntreprindere realizează venituri mai mari de 250.000 euro, respectiv 100.000 euro începând cu 1 ianuarie 2026, aceasta datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care s-a depăşit această limită, fără posibilitatea de a mai opta pentru perioada următoare să aplice prevederile prezentului titlu.
……………………………………………………………………………………..
(5 indice 1) În cazul microîntreprinderii care, în cursul anului, se găseşte în situaţia prevăzută la art. 47 alin. (1 indice 1), suplimentar faţă de regulile prevăzute la alin. (5), limita fiscală privitoare la plafonul de 250.000 euro, respectiv 100.000 euro începând cu 1 ianuarie 2026, prevăzută la alin. (1), se verifică luând în calcul veniturile acesteia cumulate cu veniturile întreprinderilor legate.”
De asemenea s-a prevăzut că la art. 54, după alin. 2 din Codul fiscal se introduc două noi alineate, alin. 3 şi 4 , cu următorul cuprins:
“(3) Pentru anul fiscal 2025/2026, limita veniturilor realizate, reprezentând echivalentul în lei a 250.000 euro, respectiv echivalentul în lei a 100.000 euro începând cu 1 ianuarie 2026, se verifică pe baza veniturilor realizate de către persoana juridică română la data de 31 decembrie 2024, respectiv la data de 31 decembrie 2025. Condiţia referitoare la ponderea veniturilor din consultanţă şi/sau management în veniturile totale, de la data de 31 decembrie 2024, nu se aplică pentru calculul limitei de 250.000 euro.
(4) Începând cu 1 ianuarie 2025, în aplicarea prevederilor art. 48 alin. 2 indice 2, se au în vedere, după caz, şi activităţile corespunzătoare codurilor CAEN 5611 – Restaurante, 5612 – Activităţi ale unităţilor mobile de alimentaţie, 5622 – Alte servicii de alimentaţie n.c.a.”
* De asemenea au fost eliminate facilitățile acordate pentru persoanele fizice care realizează venituri în domeniile agricultură, construcții și crearea de programe pentru calculator. Aceste persoane vor intra pe un sistem de impozitare standard, conform Codului fiscal, așa cum se face la toate celelalte categorii de persoane care realizează venituri în România.
În acest sens, legiuitorul a prevăzut că la art. 60, punctele 2, 5 şi 7 din Codul fiscal s-au abrogat și, de asemenea, art. 60 indice 1 din Codul fiscal s-a abrogat.
De asemenea, legat de eliminarea facilitățile acordate pentru persoanele fizice care realizează venituri în domeniile agricultură, construcții și crearea de programe pentru calculator s-a prevăzut că art. 138 indice 1, art. 138 indice 2, art. 138 indice 4 si art. 138 indice 5 din Codul fiscal s-au abrogat.
* Tot astfel au fost prevăzute modificări legislative și în ceea ce privește contribuțiile sociale obligatorii
În acest sens, legiuitorul a prevăzut că la art.146, alin. 5 si alin. 5 indice 5, din Codul fiscal acestea se modifică şi au în prezent următorul cuprins:
“(5) Calculul contribuţiei de asigurări sociale datorate de către persoanele fizice care obţin venituri din salarii sau asimilate salariilor, precum şi de către instituţiile prevăzute la art. 136 lit. d)-f) se realizează prin aplicarea cotei prevăzute la art. 138 lit. a) asupra bazelor lunare de calcul prevăzute la art. 139, art. 143-145, după caz, în care nu se includ veniturile prevăzute la art. 141 şi 142.
(5 indice 6) Contribuţia de asigurări sociale datorată de către persoanele fizice care obţin venituri din salarii sau asimilate salariilor, în baza unui contract individual de muncă cu normă întreagă sau cu timp parţial, calculată potrivit alin. (5), nu poate fi mai mică decât nivelul contribuţiei de asigurări sociale calculate prin aplicarea cotei prevăzute la art. 138 lit. a) asupra salariului de bază minim brut pe ţară în vigoare în luna pentru care se datorează contribuţia de asigurări sociale, corespunzător numărului zilelor lucrătoare din lună în care contractul a fost activ.”
* De asemenea au fost prevăzute modificări legislative și în ceea ce privește impozitul pe veniturile nerezidenților.
În acest sens, legiuitorul a prevăzut că la art. 224 alin. 4 lit. b din Codul fiscal acesta se modifică şi are în prezent următorul cuprins:
” Impozitul datorat se calculează prin aplicarea următoarelor cote asupra veniturilor brute: (…) b) 10% pentru veniturile din dividende prevăzute la art. 223 alin. (1) lit. a)[2];”
* Tot astfel au fost prevăzute modificări legislative și în ceea ce privește impozitul pe construcții
În acest sens, legiuitorul a prevăzut că la art. 498 alin. 1 si 2 din Codul fiscal acestea se modifică şi au în prezent următorul cuprins:
“(1) Impozitul pe construcţii se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii construcţiilor existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, din care se scade valoarea clădirilor pentru care se datorează impozit pe clădiri potrivit prevederilor titlului IX. Intră sub incidenţa acestor prevederi şi valoarea clădirilor din parcurile industriale, ştiinţifice şi tehnologice care, potrivit legii, nu beneficiază de scutirea de la plata impozitului pe clădiri. În situaţia construcţiilor de natura domeniului public/privat al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale, impozitul este datorat de contribuabilii care le au în administrare/concesiune/folosinţă cu titlu gratuit/închiriere.
(2) În situaţia în care, în cursul anului curent, se înregistrează operaţiuni de majorare sau diminuare a valorii construcţiilor menţionate la art. 497, impozitul pe construcţii calculat potrivit alin. (1) nu se recalculează. Aceste modificări sunt luate în considerare pentru determinarea impozitului pe construcţii datorat pentru anul următor.”
De asemenea, s-a prevăzut că la art. 498, după alin. 3 din Codul fiscal se introduce un nou alineat, alin. 4 , cu următorul cuprins:
“(4) Pentru contribuabilii care intră sub incidenţa art. 16 alin. (5), prevederile prezentului titlu se aplică cu anul fiscal modificat care începe în anul 2025.”
Tot astfel, legiuitorul a prevăzut că la art. 499 alin. 2 din Codul fiscal acesta se modifică şi are în prezent următorul cuprins:
“Impozitul pe construcţii, declarat potrivit alin. (1), se plăteşte în două rate egale până la datele de 30 iunie, respectiv 31 octombrie inclusiv.”
În fine, s-a prevăzut și că art. 500 di
[1] Art. 51 alin. (1) lit. b din Codul fiscal Cotele de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor sunt:
b) 3%, pentru microîntreprinderile care:(…)
[2] Art. 223 alin. (1) lit. a din Codul fiscal Venituri impozabile obţinute din România
(1) Veniturile impozabile obţinute din România, indiferent dacă veniturile sunt primite în România sau în străinătate, sunt:
a) dividende de la un rezident;