Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Vrei să rămâi la curent cu noutățile fiscale și contabile?
Asociat majoritar in mai multe SRL-uri. Trecere la impozit pe profit de la 1 ianuarie 2023

Ioana – Camelia Vișan
Valabil la 7 Decembrie 2022
Situatie de fapt:
Cetatean roman, actionar sau detinator in/a 5 X SRL -uri dupa cum urmeaza:
* 100 % in A SRL (unic administrator si fondator) cod CAEN 4791, cu activitate si profit pe 2022
* 100 % in B SRL (unic administrator si fondator) cod CAEN 7022, cu activitate si profit pe 2022
* 100 % in C SRL (unic administrator si fondator) cod CAEN 6203, fara activitate
* 100 % in D SRL (unic administrator si fondator) cod CAEN 6820, fara activitate
* 25 % in E SRL cod CAEN 6820 (alt SRL), cu activitate si profit pe 2022
Intrebare:
Care sunt schimbarile impuse de aceasta situatie de la 1 ianuarie 2023 (din punct de vedere al impozitului pe profit)?
Legislatia in vigoare in prezent prevede ca:
Art. 47
(1) În sensul prezentului titlu, o microîntreprindere este o persoană juridică română care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:
- [abrogat]
- [abrogat]
- a realizat venituri care nu au depăşit echivalentul în lei a 1.000.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exerciţiului financiar în care s-au înregistrat veniturile;
- capitalul social al acesteia este deţinut de persoane, altele decât statul şi unităţile administrativ-teritoriale;
- nu se află în dizolvare, urmată de lichidare, înregistrată în registrul comerţului sau la instanţele judecătoreşti, potrivit legii.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică şi persoanelor juridice române care intră sub incidenţa Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activităţi. Prevederile prezentului titlu prevalează faţă de prevederile Legii nr. 170/2016.
(3) Nu intră sub incidenţa prezentului titlu următoarele persoane juridice române:
- Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar, constituit potrivit legii;
- Fondul de compensare a investitorilor, înfiinţat potrivit legii;
- Fondul de garantare a pensiilor private, înfiinţat potrivit legii;
- Fondul de garantare a asiguraţilor, constituit potrivit legii;
- entitatea transparentă fiscal cu personalitate juridică.
De la 1 ianuarie 2023 va intra in vigoare o noua forma a articolului mentionat, astfel:
Art. 47
- În sensul prezentului titlu, o microîntreprindere este o persoană juridică română care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:
- [abrogat]
- [abrogat]
- a realizat venituri care nu au depăşit echivalentul în lei a 500.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exerciţiului financiar în care s-au înregistrat veniturile;
- capitalul social al acesteia este deţinut de persoane, altele decât statul şi unităţile administrativ-teritoriale;
- nu se află în dizolvare, urmată de lichidare, înregistrată în registrul comerţului sau la instanţele judecătoreşti, potrivit legii.
- a realizat venituri, altele decât cele din consultanţă şi/sau management, în proporţie de peste 80% din veniturile totale;
- are cel puţin un salariat, cu excepţia situaţiei prevăzute la art. 48 alin. (3);
- are asociaţi/acţionari care deţin peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cel mult trei persoane juridice române care se încadrează să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, incluzând şi persoana care verifică îndeplinirea condiţiilor prevăzute de prezentul articol.
(2) Începând cu data de 1 ianuarie 2023, prin excepţie de la prevederile alin. (1), persoanele juridice române care desfăşoară activităţi corespunzătoare codurilor CAEN: 5510 – «Hoteluri şi alte facilităţi de cazare similare», 5520 – «Facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată», 5530 – «Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere», 5590 – «Alte servicii de cazare», 5610 – «Restaurante», 5621 – «Activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente», 5629 – «Alte servicii de alimentaţie n.c.a.», 5630 – «Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor» pot opta pentru plata impozitului reglementat de prezentul titlu, fără să aplice prevederile art. 52.
(3) Nu intră sub incidenţa prezentului titlu următoarele persoane juridice române:
- Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar, constituit potrivit legii;
- Fondul de compensare a investitorilor, înfiinţat potrivit legii;
- Fondul de garantare a pensiilor private, înfiinţat potrivit legii;
- Fondul de garantare a asiguraţilor, constituit potrivit legii;
- entitatea transparentă fiscal cu personalitate juridică.
- persoana juridică română care desfăşoară activităţi în domeniul bancar;
- persoana juridică română care desfăşoară activităţi în domeniile asigurărilor şi reasigurărilor, al pieţei de capital, inclusiv cea care desfăşoară activităţi de intermediere în aceste domenii;
- persoana juridică română care desfăşoară activităţi în domeniul jocurilor de noroc;
- persoana juridică română care desfăşoară activităţi de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor de petrol şi gaze naturale.
(4) În aplicarea prevederilor alin. (1) lit. h), în cazul în care oricare dintre asociaţii/acţionarii persoanei juridice române deţine peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la mai mult de trei persoane juridice române care se încadrează să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor şi nu au codurile CAEN prevăzute la alin. (2), aceştia trebuie să stabilească cele trei persoane juridice române care aplică prevederile prezentului titlu, pentru restul persoanelor juridice urmând să fie aplicabile prevederile titlului II.
Din analiza textelor de lege de mai sus, reiese in primul rand ca daca o singura conditie nu este indeplinita, societatea nu poate fi platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor si va fi obligata sa plateasca impozit pe profit.
In situatia de fata ne intereseaza litera h care prevede in mod expres ca asociatii/actionarii unei societati platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor nu poate detine peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la mai mult de trei persoane juridice române care se încadrează să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, incluzând şi persoana care verifică îndeplinirea condiţiilor prevăzute de prezentul articol. Societatea E nu intra in acest calcul deorece aici persoana fizica nu are peste 25% ci fix 25%. Raman 4 societati, cu una peste numarul maxim permis. Solutia propusa de noi este ca una dintre societati sa devina platitoare de impozit pe profit.
Toate societatile (A-D) trebuie:
1. Sa aiba cifra de afaceri de maxim 500.000 euro.
2. Sa nu se afle în dizolvare, urmată de lichidare, înregistrată în registrul comerţului sau la instanţele judecătoreşti, potrivit legii.
3. Sa realizeze venituri, altele decât cele din consultanţă şi/sau management, în proporţie de peste 80% din veniturile totale;
4. Sa aiba cel puţin un salariat, cu excepţia situaţiei prevăzute la art. 48 alin. (3);
Se observa ca textul de lege nu face referire strict la codul CAEN ci la activitatile care genereaza efectiv venituri. De asemenea nu se face distinctie dupa cum societatea are sau nu activitate.
Daca sunt indeplinite conditiile 1, 3 si 4, recomandam sa se urmeze urmatorii pasi:
1. Pentru societatea B sa se verifice daca veniturile efectiv obtinute sunt din activitati de consultanta.
a. Daca raspunsul este “DA”, aceasta va fi obligata sa devina platitoare de impozit pe profit si celelalte 3 pot ramane la impozit pe veniturile microintreprinderilor
b. Daca raspunsul este “NU” va trebui sa se aleaga una din societatile A-D care trece la impozit pe profit si celelalte 3 pot ramane la impozit pe veniturile microintreprinderilor
2. Daca este situatia de la litera b) recomandam sa se aleaga fie societatea C fie societatea D (eventual cea pe care nu estimeaza prea curand activitate). Neavand activitate trecerea la impozit pe profit nu va avea niciun impact economic.
Desi am precizat ca se verifica conditia 3 pentru societatea B, oricare societatea poate avea venituri din consultanta si/sau management, motiv pentru care recomandam prudenta.
Reglementare:
- OG 16/2022 art. I pct. 4 – 8
- Cod Fiscal art. 47alin. (1)

Asociat majoritar in mai multe SRL-uri. Trecere la impozit pe profit de la 1 ianuarie 2023
Articol scris in data de: 7 Decembrie 2022
Autor: Ioana – Camelia Vișan
Situatie de fapt:
Cetatean roman, actionar sau detinator in/a 5 X SRL -uri dupa cum urmeaza:
* 100 % in A SRL (unic administrator si fondator) cod CAEN 4791, cu activitate si profit pe 2022
* 100 % in B SRL (unic administrator si fondator) cod CAEN 7022, cu activitate si profit pe 2022
* 100 % in C SRL (unic administrator si fondator) cod CAEN 6203, fara activitate
* 100 % in D SRL (unic administrator si fondator) cod CAEN 6820, fara activitate
* 25 % in E SRL cod CAEN 6820 (alt SRL), cu activitate si profit pe 2022
Intrebare:
Care sunt schimbarile impuse de aceasta situatie de la 1 ianuarie 2023 (din punct de vedere al impozitului pe profit)?
Legislatia in vigoare in prezent prevede ca:
Art. 47
(1) În sensul prezentului titlu, o microîntreprindere este o persoană juridică română care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:
- [abrogat]
- [abrogat]
- a realizat venituri care nu au depăşit echivalentul în lei a 1.000.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exerciţiului financiar în care s-au înregistrat veniturile;
- capitalul social al acesteia este deţinut de persoane, altele decât statul şi unităţile administrativ-teritoriale;
- nu se află în dizolvare, urmată de lichidare, înregistrată în registrul comerţului sau la instanţele judecătoreşti, potrivit legii.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică şi persoanelor juridice române care intră sub incidenţa Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activităţi. Prevederile prezentului titlu prevalează faţă de prevederile Legii nr. 170/2016.
(3) Nu intră sub incidenţa prezentului titlu următoarele persoane juridice române:
- Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar, constituit potrivit legii;
- Fondul de compensare a investitorilor, înfiinţat potrivit legii;
- Fondul de garantare a pensiilor private, înfiinţat potrivit legii;
- Fondul de garantare a asiguraţilor, constituit potrivit legii;
- entitatea transparentă fiscal cu personalitate juridică.
De la 1 ianuarie 2023 va intra in vigoare o noua forma a articolului mentionat, astfel:
Art. 47
- În sensul prezentului titlu, o microîntreprindere este o persoană juridică română care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:
- [abrogat]
- [abrogat]
- a realizat venituri care nu au depăşit echivalentul în lei a 500.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exerciţiului financiar în care s-au înregistrat veniturile;
- capitalul social al acesteia este deţinut de persoane, altele decât statul şi unităţile administrativ-teritoriale;
- nu se află în dizolvare, urmată de lichidare, înregistrată în registrul comerţului sau la instanţele judecătoreşti, potrivit legii.
- a realizat venituri, altele decât cele din consultanţă şi/sau management, în proporţie de peste 80% din veniturile totale;
- are cel puţin un salariat, cu excepţia situaţiei prevăzute la art. 48 alin. (3);
- are asociaţi/acţionari care deţin peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cel mult trei persoane juridice române care se încadrează să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, incluzând şi persoana care verifică îndeplinirea condiţiilor prevăzute de prezentul articol.
(2) Începând cu data de 1 ianuarie 2023, prin excepţie de la prevederile alin. (1), persoanele juridice române care desfăşoară activităţi corespunzătoare codurilor CAEN: 5510 – «Hoteluri şi alte facilităţi de cazare similare», 5520 – «Facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată», 5530 – «Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere», 5590 – «Alte servicii de cazare», 5610 – «Restaurante», 5621 – «Activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente», 5629 – «Alte servicii de alimentaţie n.c.a.», 5630 – «Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor» pot opta pentru plata impozitului reglementat de prezentul titlu, fără să aplice prevederile art. 52.
(3) Nu intră sub incidenţa prezentului titlu următoarele persoane juridice române:
- Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar, constituit potrivit legii;
- Fondul de compensare a investitorilor, înfiinţat potrivit legii;
- Fondul de garantare a pensiilor private, înfiinţat potrivit legii;
- Fondul de garantare a asiguraţilor, constituit potrivit legii;
- entitatea transparentă fiscal cu personalitate juridică.
- persoana juridică română care desfăşoară activităţi în domeniul bancar;
- persoana juridică română care desfăşoară activităţi în domeniile asigurărilor şi reasigurărilor, al pieţei de capital, inclusiv cea care desfăşoară activităţi de intermediere în aceste domenii;
- persoana juridică română care desfăşoară activităţi în domeniul jocurilor de noroc;
- persoana juridică română care desfăşoară activităţi de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor de petrol şi gaze naturale.
(4) În aplicarea prevederilor alin. (1) lit. h), în cazul în care oricare dintre asociaţii/acţionarii persoanei juridice române deţine peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la mai mult de trei persoane juridice române care se încadrează să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor şi nu au codurile CAEN prevăzute la alin. (2), aceştia trebuie să stabilească cele trei persoane juridice române care aplică prevederile prezentului titlu, pentru restul persoanelor juridice urmând să fie aplicabile prevederile titlului II.
Din analiza textelor de lege de mai sus, reiese in primul rand ca daca o singura conditie nu este indeplinita, societatea nu poate fi platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor si va fi obligata sa plateasca impozit pe profit.
In situatia de fata ne intereseaza litera h care prevede in mod expres ca asociatii/actionarii unei societati platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor nu poate detine peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la mai mult de trei persoane juridice române care se încadrează să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, incluzând şi persoana care verifică îndeplinirea condiţiilor prevăzute de prezentul articol. Societatea E nu intra in acest calcul deorece aici persoana fizica nu are peste 25% ci fix 25%. Raman 4 societati, cu una peste numarul maxim permis. Solutia propusa de noi este ca una dintre societati sa devina platitoare de impozit pe profit.
Toate societatile (A-D) trebuie:
1. Sa aiba cifra de afaceri de maxim 500.000 euro.
2. Sa nu se afle în dizolvare, urmată de lichidare, înregistrată în registrul comerţului sau la instanţele judecătoreşti, potrivit legii.
3. Sa realizeze venituri, altele decât cele din consultanţă şi/sau management, în proporţie de peste 80% din veniturile totale;
4. Sa aiba cel puţin un salariat, cu excepţia situaţiei prevăzute la art. 48 alin. (3);
Se observa ca textul de lege nu face referire strict la codul CAEN ci la activitatile care genereaza efectiv venituri. De asemenea nu se face distinctie dupa cum societatea are sau nu activitate.
Daca sunt indeplinite conditiile 1, 3 si 4, recomandam sa se urmeze urmatorii pasi:
1. Pentru societatea B sa se verifice daca veniturile efectiv obtinute sunt din activitati de consultanta.
a. Daca raspunsul este “DA”, aceasta va fi obligata sa devina platitoare de impozit pe profit si celelalte 3 pot ramane la impozit pe veniturile microintreprinderilor
b. Daca raspunsul este “NU” va trebui sa se aleaga una din societatile A-D care trece la impozit pe profit si celelalte 3 pot ramane la impozit pe veniturile microintreprinderilor
2. Daca este situatia de la litera b) recomandam sa se aleaga fie societatea C fie societatea D (eventual cea pe care nu estimeaza prea curand activitate). Neavand activitate trecerea la impozit pe profit nu va avea niciun impact economic.
Desi am precizat ca se verifica conditia 3 pentru societatea B, oricare societatea poate avea venituri din consultanta si/sau management, motiv pentru care recomandam prudenta.
Reglementare:
- OG 16/2022 art. I pct. 4 – 8
- Cod Fiscal art. 47alin. (1)