Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Vrei să rămâi la curent cu noutățile fiscale și contabile?
Ce este cazierul fiscal?

Viviana Popa
Valabil la 30 Octombrie 2023
Cuprins:
ToggleUna dintre multele provocări ale unui antreprenor este să își mențină cazierul fiscal curat. Așadar, indiferent că ai deja o afacere, sau te gândești să îți înființezi un SRL sau PFA, din acest articol vei afla ce este cazierul fiscal și de ce ai nevoie de un cazier curat.
Ce este cazierul fiscal?
Conform OG nr. 39/2015, cazierul fiscal reprezintă mijlocul prin care ANAF monitorizează și evidențiază modul în care antreprenorii și freelancerii își îndeplinesc obligațiile și respectă normele fiscale, contabile și financiare.
În limbaj antreprenorial, cazierul este cartea de vizită a antreprenorului/freelancerului, și totodată cheia pentru noi oportunități de business. Citește în continuare și află cum te ajută cazierul în afaceri.
Ce conține cazierul fiscal?
Așa cum reiese din prevederile ordonanței 39/2015, cazierul fiscal conține informații despre modul în care persoanele fizice și juridice respectă reglementările legale și fiscale.
Altfel spus, cazierul fiscal reflectă modul în care îți respecți obligațiile fiscale, indiferent că vorbim despre obligații declarative sau de plată.
De ce este necesar cazierul fiscal?
Acest document este necesar în special Fiscului, care îl folosește mai ales ca mijloc de prevenire și combatere a evaziunii fiscale precum și al eficientizării procesului de administrare a impozitelor și taxelor datorate de către contribuabili.
Când poți avea nevoie de cazierul fiscal?
Totuși, nu doar ANAF are nevoie de aceste date, așa că poți avea nevoie de cazier fiscal în diferite situații, după cum urmează:
-
- dacă vrei să înființezi o firmă: la înfiinţarea societăţilor, a societăţilor cooperative, a cooperativelor agricole şi a entităţilor fără personalitate juridică, de către asociaţi, acţionari, membri şi reprezentanţii legali sau desemnaţi
- dacă vrei să înființezi o asociație: la solicitarea înscrierii asociaţiilor şi fundaţiilor în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor de către asociaţii sau membrii fondatori ai acestora, după caz, de către aceştia
- dacă ai o profesie liberală: cazierul fiscal este necesar la autorizarea exercitării unei activităţi independente
- dacă vrei să înființezi un PFA: chiar și pentru înființarea unui PFA trebuie să ai un cazier fiscal “curat”
- la cesiunea ori înstrăinarea sub orice formă a părţilor sociale sau a acţiunilor, de către noii asociaţi, acţionari sau membri
- la numirea de noi reprezentanţi legali, precum şi la cooptarea de noi asociaţi, acţionari sau membri cu prilejul efectuării majorării de capital social de către noii reprezentanţi legali, asociaţi, acţionari sau membri
- în alte cazuri prevăzute de lege.
Observație: Conform protocolului încheiat între ONRC și ANAF, transmiterea datelor în situațiile de mai sus se face automat către Registrul Comerțului.
Când nu ai nevoie de cazier fiscal?
Trebuie să știi că totuși, sunt și persoane/situații exceptate, când nu este nevoie de cazierul fiscal. Astfel, conform art 8 din OG 39, persoanele fizice şi juridice străine care NU sunt înregistrate fiscal în România şi se află în una dintre situaţiile menționate mai sus, NU au obligaţia să prezinte certificatul de cazier fiscal.
Cum pot înființa o firmă/PFA persoanele fizice şi juridice străine care NU sunt înregistrate fiscal în România? Simplu, trebuie doar ca persoana fizică/reprezentul firmei să prezinte la ONRC o declaraţie autentică pe propria răspundere din care să rezulte că
- nu a săvârşit fapte şi nu s-a aflat în situaţii de natura celor care se înscriu în evidenţa cazierului fiscal,
- precum şi că nu sunt înregistraţi fiscal în România.
Ți s-a respins autorizarea uneia dintre operațiunile menționate mai sus? Înseamnă că ai fapte înscrise în cazierul fiscal! Ce este de făcut? Află în continuare care sunt cauzele pentru care cazierul fiscal poate fi cu probleme, și ce este de făcut pentru a-l “curăța”.

Ce este cazierul fiscal?
Articol scris in data de: 30 Octombrie 2023
Autor: Viviana Popa
Cuprins:
ToggleUna dintre multele provocări ale unui antreprenor este să își mențină cazierul fiscal curat. Așadar, indiferent că ai deja o afacere, sau te gândești să îți înființezi un SRL sau PFA, din acest articol vei afla ce este cazierul fiscal și de ce ai nevoie de un cazier curat.
Ce este cazierul fiscal?
Conform OG nr. 39/2015, cazierul fiscal reprezintă mijlocul prin care ANAF monitorizează și evidențiază modul în care antreprenorii și freelancerii își îndeplinesc obligațiile și respectă normele fiscale, contabile și financiare.
În limbaj antreprenorial, cazierul este cartea de vizită a antreprenorului/freelancerului, și totodată cheia pentru noi oportunități de business. Citește în continuare și află cum te ajută cazierul în afaceri.
Ce conține cazierul fiscal?
Așa cum reiese din prevederile ordonanței 39/2015, cazierul fiscal conține informații despre modul în care persoanele fizice și juridice respectă reglementările legale și fiscale.
Altfel spus, cazierul fiscal reflectă modul în care îți respecți obligațiile fiscale, indiferent că vorbim despre obligații declarative sau de plată.
De ce este necesar cazierul fiscal?
Acest document este necesar în special Fiscului, care îl folosește mai ales ca mijloc de prevenire și combatere a evaziunii fiscale precum și al eficientizării procesului de administrare a impozitelor și taxelor datorate de către contribuabili.
Când poți avea nevoie de cazierul fiscal?
Totuși, nu doar ANAF are nevoie de aceste date, așa că poți avea nevoie de cazier fiscal în diferite situații, după cum urmează:
-
- dacă vrei să înființezi o firmă: la înfiinţarea societăţilor, a societăţilor cooperative, a cooperativelor agricole şi a entităţilor fără personalitate juridică, de către asociaţi, acţionari, membri şi reprezentanţii legali sau desemnaţi
- dacă vrei să înființezi o asociație: la solicitarea înscrierii asociaţiilor şi fundaţiilor în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor de către asociaţii sau membrii fondatori ai acestora, după caz, de către aceştia
- dacă ai o profesie liberală: cazierul fiscal este necesar la autorizarea exercitării unei activităţi independente
- dacă vrei să înființezi un PFA: chiar și pentru înființarea unui PFA trebuie să ai un cazier fiscal “curat”
- la cesiunea ori înstrăinarea sub orice formă a părţilor sociale sau a acţiunilor, de către noii asociaţi, acţionari sau membri
- la numirea de noi reprezentanţi legali, precum şi la cooptarea de noi asociaţi, acţionari sau membri cu prilejul efectuării majorării de capital social de către noii reprezentanţi legali, asociaţi, acţionari sau membri
- în alte cazuri prevăzute de lege.
Observație: Conform protocolului încheiat între ONRC și ANAF, transmiterea datelor în situațiile de mai sus se face automat către Registrul Comerțului.
Când nu ai nevoie de cazier fiscal?
Trebuie să știi că totuși, sunt și persoane/situații exceptate, când nu este nevoie de cazierul fiscal. Astfel, conform art 8 din OG 39, persoanele fizice şi juridice străine care NU sunt înregistrate fiscal în România şi se află în una dintre situaţiile menționate mai sus, NU au obligaţia să prezinte certificatul de cazier fiscal.
Cum pot înființa o firmă/PFA persoanele fizice şi juridice străine care NU sunt înregistrate fiscal în România? Simplu, trebuie doar ca persoana fizică/reprezentul firmei să prezinte la ONRC o declaraţie autentică pe propria răspundere din care să rezulte că
- nu a săvârşit fapte şi nu s-a aflat în situaţii de natura celor care se înscriu în evidenţa cazierului fiscal,
- precum şi că nu sunt înregistraţi fiscal în România.
Ți s-a respins autorizarea uneia dintre operațiunile menționate mai sus? Înseamnă că ai fapte înscrise în cazierul fiscal! Ce este de făcut? Află în continuare care sunt cauzele pentru care cazierul fiscal poate fi cu probleme, și ce este de făcut pentru a-l “curăța”.