Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Ce verifică ANAF la un control?
Viviana Popa
Valabil la 30 Iunie 2024
Cuprins:
ToggleControalele ANAF reprezintă un motiv de stres pentru antreprenori și contabili deopotrivă, însă poate fi gestionat mai ușor dacă știi cum să te pregătești. Iată ce verifică ANAF la un control și ce trebuie să ai în vedere.
Controlul ANAF din poziția unui ANTREPRENOR
Controlul fiscal reprezintă o activitate reglementată în Codul de procedură fiscală, prin care ANAF verifică modul în care o firmă își îndeplinește obligațiile fiscale. Iată ce trebuie să știi dacă urmează să ai un control ANAF, sau dacă doar vrei să fii pregătit pentru eventualitatea unui control, dar și cum poți să eviți un control.
Ce verifică ANAF la un control?
În cazul unui control inspectorii ANAF vor verifica
- legalitatea și conformitatea declarațiilor fiscale
- corectitudinea îndeplinirii obligațiilor privind stabilirea obligațiilor fiscale
- respectarea legislației fiscale și contabile
- bazele de impozitare.
Când vine ANAF în control?
Pentru început, trebuie să știi că un control fiscal poate să apară dacă ai un risc fiscal ridicat, sau dacă are loc un control încrucișat.
Ce este un control încrucișat?
Este controlul la care ești supus atunci când un partener de business are un control fiscal, iar ANAF verifică anumite operațiuni din punct de vedere al deducerii TVA-ului.
Ce presupune riscul fiscal ridicat?
Riscul fiscal ridicat se referă la comportamentele fiscale ale unei firme care pot să ridice suspiciuni în cadrul analizelor de risc efectuate de ANAF. Iată ce poate duce la încadrarea ta la risc fiscal ridicat:
- plata cu întârziere a taxelor
- depunerea cu întârziere a declarațiilor fiscale
- înregistrarea de pierderi contabile în ultimii 5 ani
- marje de profit sub media marjelor raportate de alte companii cu același cod CAEN
- discrepanțe între obligațiile declarative privind TVA față de cele aferente partenerilor de afaceri
- servicii administrative (e.g. management) cu valoare semnificativă
- discrepanțe între sumele raportate în situațiile financiare și declarațiile fiscale.
Notă: ANAF face în permanență această analiză a riscurilor fiscale. Este posibil ca uneori să primești o notificare de conformare prin care ți se solicită prezentarea situației contabile la zi, dar fără a se finaliza cu un control decât în cazul în care inspectorul ANAF stabilește că firma ta prezintă un risc fiscal ridicat.
Cum se pregătește un antreprenor pentru un control fiscal?
Ai fost anunțat de ANAF că va veni în control? Sau poate vrei doar să previi? Iată cum te pregătești pentru a trece cu bine peste o inspecție fiscală:
- Pregătește documentele: Asigură-te că ai toate documentele contabile și fiscale în ordine. Trebuie să te asiguri că toate facturile, chitanțele și alte documente contabile sunt înregistrate corect.
- Verifică corectitudinea declarațiilor fiscale: Revizuiește declarațiile fiscale depuse și asigură-te că nu există erori sau omisiuni, iar dacă sunt probleme, ocupă-te de corecții. De asemenea, dacă descoperi că sunt declarații nedepuse ocupă-te de ele, fără să te temi de amenzile pentru nedepunerea lor. În cazul unui control este posibil ca sancțiunea să depășească substanțial amenda.
- Analizează riscurile fiscale: Identifică potențialele probleme fiscale și încearcă să le remediezi. Spre exemplu, dacă achiți cu întârziere taxele, încearcă să le achiți mult mai devreme de termenul scadent.
- Pregătește actele firmei: Pe lângă documentele contabile, ANAF va mai solicita și alte documente ale firmei pe care este recomandat ca administratorul să le prezinte imediat. Trebuie să ai certificatul de înregistrare, certificatul de TVA intracomunitar și/sau cel de TVA normal (dacă este cazul), registrul unic de control, registrul de evidență fiscală. La acesta mai adaugi situațiile contabile lunare (balanță, registru jurnal, registrul de casă etc.), situațiile anuale (bilanț), dar și documentele de salarizare, dacă este cazul.
Atenție: Pentru a te asigura că ai evidența contabilă corectă, trebuie să îi dai contabilului actele contabile la timp. În caz contrar, acesta nu va putea să îți înregistreze corect documentele, și mai mult, nu va putea să depună declarațiile și să îi dea sumele de plată la timp.
Cum acționezi în cazul unui control?
- În primul rând, este important să îți cunoști drepturile, dar și obligațiile.
- Fii transparent și onest. Este important să pui la dispoziția inspectorului toate documentele solicitate, fără a încerca să ascunzi anumite informații relevante de teama unor sancțiuni. Acest lucru ar putea să genereze amenzi mai mari sau chiar suspiciuni de evaziune.
- Nu te teme de contestații. Dacă crezi că procesul verbal întocmit în urma controlului nu reflectă realitatea și că ți s-a făcut o nedreptate, nu te teme să cotești decizia inspectorului.
- Consultă un specialist! Cel mai bun sfat pe care l-aș da unui antreprenor este să consulte un specialist care să îl reprezinte sau cel puțin să îl asiste în cazul unui control.
Controlul ANAF din poziția unui CONTABIL
Așa cum am spus, rolul unui contabil este esențial în afaceri, mai ales în cazul unui control fiscal.
De ce este nevoie de un contabil la controlul ANAF?
Contabilul joacă un rol extrem de important în cazul unui control din mai multe motive:
- Cunoaște legislația fiscală, o înțelege și știe să o aplice. Astfel, un contabil va înțelege de ce are nevoie ANAF și ce trebuie remediat.
- Cunoaște situația fiscală și contabilă a firmei mai bine decât antreprenorul. Antreprenorul (administratorul firmei) conduce și răspunde pentru situația contabilă a firmei, dar cel care o înțelege este cel care o întocmește – contabilul. Astfel, în momentul în care ANAF solicită anumite situații sau documente contabile, contabilul va ști exact ce să ofere.
Cum se pregătește un contabil pentru un control fiscal?
Pentru ca un client să iasă cu bine în urma unui control fiscal, contabilul trebuie să facă următoarele lucruri:
- să înregistreze documentele contabile corect
- să depună declarațiile la timp
- să ofere clientului la timp ordinele de plată/foile de vărsământ pentru plata taxelor
- să îl informeze pe client cu privire la plafoanele fiscale
- să îl informeze pe client cu privire la modificările fiscale.
Cum acționezi în cazul unui control?
Dacă ai un client care este supus unei inspecții fiscale și îți solicită ajutorul, trebuie să:
- îți informezi clientul cu privire la lista de documente pe care trebuie să le pregătească pentru control (documentele firmei, registrul unic de control etc)
- pregătești situația contabilă la zi pentru verificare (dacă nu ai primit documentele contabile trebuie să le soliciți clientului pentru înregistrarea în contabilitate)
- răspunzi la întrebările inspectorului ANAF și explici eventualele neclarități sau probleme
- în cazul în care sunt identificate probleme sau nereguli în timpul controlului faci corecțiile necesare și depui declarațiile rectificative, dacă este necesar
- de asemenea, dacă sunt impuse amenzi sau penalități, analizezi dacă există posibilitatea reducerii sau chiar anulării acestora. Dacă amenzile/penalitățile sunt nejustificate poți face o contestație în care să prezinți argumentele.
Deși un antreprenor se poate reprezenta singur în cadrul unui control, este recomandat ca firma supusă inspecției fiscale să fie reprezentată și de contabil. Acesta va putea să ofere o asistență specializată în timpul controlului, precum și în cazul unei contestații, dacă este necesar.
Totuși, pentru a evita amenzile nedorite, asigură-te că ai o relație bună cu contabilul tău, dă-i actele la timp și fii cât mai riguros cu plata taxelor. În acest fel, riscul fiscal va fi minim, și implicit probabilitatea unui control fiscal va fi scăzută.
Citește și articolul despre:
Ce verifică ANAF la un control?
Articol scris in data de: 30 Iunie 2024
Autor: Viviana Popa
Cuprins:
ToggleControalele ANAF reprezintă un motiv de stres pentru antreprenori și contabili deopotrivă, însă poate fi gestionat mai ușor dacă știi cum să te pregătești. Iată ce verifică ANAF la un control și ce trebuie să ai în vedere.
Controlul ANAF din poziția unui ANTREPRENOR
Controlul fiscal reprezintă o activitate reglementată în Codul de procedură fiscală, prin care ANAF verifică modul în care o firmă își îndeplinește obligațiile fiscale. Iată ce trebuie să știi dacă urmează să ai un control ANAF, sau dacă doar vrei să fii pregătit pentru eventualitatea unui control, dar și cum poți să eviți un control.
Ce verifică ANAF la un control?
În cazul unui control inspectorii ANAF vor verifica
- legalitatea și conformitatea declarațiilor fiscale
- corectitudinea îndeplinirii obligațiilor privind stabilirea obligațiilor fiscale
- respectarea legislației fiscale și contabile
- bazele de impozitare.
Când vine ANAF în control?
Pentru început, trebuie să știi că un control fiscal poate să apară dacă ai un risc fiscal ridicat, sau dacă are loc un control încrucișat.
Ce este un control încrucișat?
Este controlul la care ești supus atunci când un partener de business are un control fiscal, iar ANAF verifică anumite operațiuni din punct de vedere al deducerii TVA-ului.
Ce presupune riscul fiscal ridicat?
Riscul fiscal ridicat se referă la comportamentele fiscale ale unei firme care pot să ridice suspiciuni în cadrul analizelor de risc efectuate de ANAF. Iată ce poate duce la încadrarea ta la risc fiscal ridicat:
- plata cu întârziere a taxelor
- depunerea cu întârziere a declarațiilor fiscale
- înregistrarea de pierderi contabile în ultimii 5 ani
- marje de profit sub media marjelor raportate de alte companii cu același cod CAEN
- discrepanțe între obligațiile declarative privind TVA față de cele aferente partenerilor de afaceri
- servicii administrative (e.g. management) cu valoare semnificativă
- discrepanțe între sumele raportate în situațiile financiare și declarațiile fiscale.
Notă: ANAF face în permanență această analiză a riscurilor fiscale. Este posibil ca uneori să primești o notificare de conformare prin care ți se solicită prezentarea situației contabile la zi, dar fără a se finaliza cu un control decât în cazul în care inspectorul ANAF stabilește că firma ta prezintă un risc fiscal ridicat.
Cum se pregătește un antreprenor pentru un control fiscal?
Ai fost anunțat de ANAF că va veni în control? Sau poate vrei doar să previi? Iată cum te pregătești pentru a trece cu bine peste o inspecție fiscală:
- Pregătește documentele: Asigură-te că ai toate documentele contabile și fiscale în ordine. Trebuie să te asiguri că toate facturile, chitanțele și alte documente contabile sunt înregistrate corect.
- Verifică corectitudinea declarațiilor fiscale: Revizuiește declarațiile fiscale depuse și asigură-te că nu există erori sau omisiuni, iar dacă sunt probleme, ocupă-te de corecții. De asemenea, dacă descoperi că sunt declarații nedepuse ocupă-te de ele, fără să te temi de amenzile pentru nedepunerea lor. În cazul unui control este posibil ca sancțiunea să depășească substanțial amenda.
- Analizează riscurile fiscale: Identifică potențialele probleme fiscale și încearcă să le remediezi. Spre exemplu, dacă achiți cu întârziere taxele, încearcă să le achiți mult mai devreme de termenul scadent.
- Pregătește actele firmei: Pe lângă documentele contabile, ANAF va mai solicita și alte documente ale firmei pe care este recomandat ca administratorul să le prezinte imediat. Trebuie să ai certificatul de înregistrare, certificatul de TVA intracomunitar și/sau cel de TVA normal (dacă este cazul), registrul unic de control, registrul de evidență fiscală. La acesta mai adaugi situațiile contabile lunare (balanță, registru jurnal, registrul de casă etc.), situațiile anuale (bilanț), dar și documentele de salarizare, dacă este cazul.
Atenție: Pentru a te asigura că ai evidența contabilă corectă, trebuie să îi dai contabilului actele contabile la timp. În caz contrar, acesta nu va putea să îți înregistreze corect documentele, și mai mult, nu va putea să depună declarațiile și să îi dea sumele de plată la timp.
Cum acționezi în cazul unui control?
- În primul rând, este important să îți cunoști drepturile, dar și obligațiile.
- Fii transparent și onest. Este important să pui la dispoziția inspectorului toate documentele solicitate, fără a încerca să ascunzi anumite informații relevante de teama unor sancțiuni. Acest lucru ar putea să genereze amenzi mai mari sau chiar suspiciuni de evaziune.
- Nu te teme de contestații. Dacă crezi că procesul verbal întocmit în urma controlului nu reflectă realitatea și că ți s-a făcut o nedreptate, nu te teme să cotești decizia inspectorului.
- Consultă un specialist! Cel mai bun sfat pe care l-aș da unui antreprenor este să consulte un specialist care să îl reprezinte sau cel puțin să îl asiste în cazul unui control.
Controlul ANAF din poziția unui CONTABIL
Așa cum am spus, rolul unui contabil este esențial în afaceri, mai ales în cazul unui control fiscal.
De ce este nevoie de un contabil la controlul ANAF?
Contabilul joacă un rol extrem de important în cazul unui control din mai multe motive:
- Cunoaște legislația fiscală, o înțelege și știe să o aplice. Astfel, un contabil va înțelege de ce are nevoie ANAF și ce trebuie remediat.
- Cunoaște situația fiscală și contabilă a firmei mai bine decât antreprenorul. Antreprenorul (administratorul firmei) conduce și răspunde pentru situația contabilă a firmei, dar cel care o înțelege este cel care o întocmește – contabilul. Astfel, în momentul în care ANAF solicită anumite situații sau documente contabile, contabilul va ști exact ce să ofere.
Cum se pregătește un contabil pentru un control fiscal?
Pentru ca un client să iasă cu bine în urma unui control fiscal, contabilul trebuie să facă următoarele lucruri:
- să înregistreze documentele contabile corect
- să depună declarațiile la timp
- să ofere clientului la timp ordinele de plată/foile de vărsământ pentru plata taxelor
- să îl informeze pe client cu privire la plafoanele fiscale
- să îl informeze pe client cu privire la modificările fiscale.
Cum acționezi în cazul unui control?
Dacă ai un client care este supus unei inspecții fiscale și îți solicită ajutorul, trebuie să:
- îți informezi clientul cu privire la lista de documente pe care trebuie să le pregătească pentru control (documentele firmei, registrul unic de control etc)
- pregătești situația contabilă la zi pentru verificare (dacă nu ai primit documentele contabile trebuie să le soliciți clientului pentru înregistrarea în contabilitate)
- răspunzi la întrebările inspectorului ANAF și explici eventualele neclarități sau probleme
- în cazul în care sunt identificate probleme sau nereguli în timpul controlului faci corecțiile necesare și depui declarațiile rectificative, dacă este necesar
- de asemenea, dacă sunt impuse amenzi sau penalități, analizezi dacă există posibilitatea reducerii sau chiar anulării acestora. Dacă amenzile/penalitățile sunt nejustificate poți face o contestație în care să prezinți argumentele.
Deși un antreprenor se poate reprezenta singur în cadrul unui control, este recomandat ca firma supusă inspecției fiscale să fie reprezentată și de contabil. Acesta va putea să ofere o asistență specializată în timpul controlului, precum și în cazul unei contestații, dacă este necesar.
Totuși, pentru a evita amenzile nedorite, asigură-te că ai o relație bună cu contabilul tău, dă-i actele la timp și fii cât mai riguros cu plata taxelor. În acest fel, riscul fiscal va fi minim, și implicit probabilitatea unui control fiscal va fi scăzută.