Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Vrei să rămâi la curent cu noutățile fiscale și contabile?
Dincolo de fiscalitate. Descifrarea tainelor antreprenoriatului. Contraste. Modelul 4A (+1) și alunecarea afacerii pe panta greșelilor ,,fatale”

Botar Claudia-Florina
Valabil la 7 August 2025
Într-o lume în care singura certitudine este incertitudinea, acolo unde anticiparea influenței schimbării asupra comportamentelor antreprenoriale este mai valoroasă adesea decât acțiunea în sine, antreprenorii trebuie să dezvolte una dintre cele mai prețioase atribute: vigilența. Și cum nu există rețete ale succesului care să deschidă porți antreprenoriale ci doar principii care se construiesc în timp, această caracteristică devine esențială.
Traseul de la idei la practici antreprenoriale solide este presărat cel mai adesea cu sacrificii de timp, energie și cu multe nopți petrecute pentru pregătirea planului care face posibilă evadarea din inacțiune. Și cum de la un simplu traseu la ,,construcția” de autostradă antreprenorială sunt mai multe etape de parcurs, pilonii de sprijin precum inovare, creativitate, anduranță, determinare, curaj și un dram de noroc sunt o premisă fără de care imposibilul rămâne imposibil.
Traseul de la idee la succes în afaceri poate fi doar un miraj atunci când este pavat doar cu intenții bune în afara unui plan de acțiune sustenabil.
Cei 4A (+1). Afacerile (atribute și funcții) și drumul pavat cu acțiuni adecvate
Cel mai probabil ai avut contact cu nenumărat ghiduri care pretindeau a deține rețeta succesului în afaceri, sub egida Cum să fii un antreprenor de succes, Cum să faci ca afacerea ta să funcționeze ca pe roate sau Cum să devii peste noapte un om de succes în afaceri. Astfel de rețete care propun obținerea succesului instant pot fi destul de tentante, însă promisiunile de pe paginile unor astfel de îndrumare se pot solda adesea cu efectul formei fără fond. Adevărul este faptul că succesul în business nu se obține peste noapte iar pe drumul antreprenoriatului vei întâlni nenumărate obstacole, care adesea se pot dovedi pietre de poticnire. Chiar dacă antreprenoriatul pare o poveste în care fiecare poate juca rolul principal, fără un scenariu prestabilit, lucrurile pot fi cu adevărat complicate. Acest scenariu al poveștii începe cu rolurile, funcțiile sau atributele care trebuie însușite de către un antreprenor. Și în acest sens, literatura de specialitate este foarte generoasă, propunând o serie de caracteristici principale care trebuie însușite de către un antreprenor de succes. Care sunt atributele și funcțiile unui antreprenor care vrea să consolideze repere în drumul spre succes?Acestea pot fi multiple însă noi prezentăm mai jos o sinteză a modelului 4A (+1):
#Acumulare. Niciun antreprenor nu poate trasa linia către succes fără o acumulare constantă de informații, strategii, idei, inovații. Toate aceste ,,acumulări” se transpun într-o afacere de succes doar prin mixarea inteligentă a fiecărui ingredient care face posibil un rezultat viabil, o rețetă care surprinde proporțiile ideale, pe care doar un antreprenor iscusit poate să o obțină. Această ,,iscusință” a mixului ideal dintre toate aceste agregate nu este apanajul rămânerii în inacțiune ci este rezultatul muncii asidue a unor antreprenori complet dedicați.
#Adaptabilitate. ,,Nu cei viteji câștigă războiul, nici cei înțelepți lupta, ci cei care se adaptează cel mai ușor circumstanțelor”. Parafrazând vechea zicală, victoria aparține acelor care reușesc să se adapteze cel mai bine diverselor împrejurări neașteptate atunci când vine vorba despre ,,a face afaceri”. Realitatea antreprenorială și rata de eșec, dovedesc lipsa utilizării informațiilor valoroase și a deținerii acestora de către antreprenori. Aceștia nu înțeleg pe deplin daunele provocate de penuria informațională și valoarea care poate fi adusă în afacere ca urmare a deținerii acestor informații.
#Abordare inovativă. Profilul unei antreprenor de succes, modern, este conturat de capacitatea de a găsi ceva nou, de a identifica inovativul în orice produs sau serviciu lansat. Nu este vorba doar despre invenții remarcabile ce au schimbat sensul de evoluție al omenirii, ci despre pași mici inovativi care conferă o nuanță particularizată produsului ori serviciului care se află în centrul afacerii. Adevărul este faptul că nu există afaceri de succes fără inovație. Oricât de mic ori neînsemnat ți se poate părea acest aspect, impactul este semnificativ.
#Angajare (în acțiuni care implică riscuri). Există o serie de teorii cu privire la antreprenori și riscurile în afaceri. Practic, riscul este convergent cu afacerea, fiind o categorie implicită din ceea ce presupune derularea acesteia. Niciun antreprenor care pătrunde spațiul de afaceri nu este străin de prezența riscului în aproape fiecare etapă a parcursul existențial al acesteia. În fond, antreprenorii sunt oameni care știu să gestioneze eficient riscurile, care învață să vadă oportunitate acolo unde ceilalți văd doar uși închise. Evident, antreprenorii nu se pot identifica exclusiv ca aventurieri ai riscului, aceștia învață echilibrarea balanței și găsesc ,,echilibrul rezonabil între riscurile pe care și le asumă și rezultatele estimate ale activității lor”.
Și ca un sumar, adaptabilitatea, acumularea, abordarea inovativă și angajarea sunt cele 4 funcții antreprenoriale semnificative ce conturează modelul celor 4A. În ceea ce privește completarea din paranteză (+1), este vorba despre cel de-al cincilea aspect care încununează toate cele 4 funcții ale antreprenorului. Și dacă încă nu ai intuit, discutăm despre acțiune. Nimic nu poate fi realizabil din pașii enumerați mai sus fără acțiuni constante, zilnice din partea antreprenorului. A cunoaște toate cele 4 funcții, este insuficient dacă rămâi un inacțiune. În acest fel, cele 4 funcții se activează și definesc viața antreprenorului.
Tot mai frecvent observăm fenomenul pierderii sensului unor afaceri autohtone, aspect care se soldează cu ieșirea acestora din spațiul antreprenorial. Acest aspect dovedește încă o dată faptul că antreprenori nu te naști, ci devi prin muncă zilnică, perseverență și menținerea continuă a pulsului multiplelor schimbări din aceste spectru. În afara acestor acțiuni zilnice și susținute, afacerile realmente pot aluneca pe panta greșelilor distrugătoare, de unde, cel mai adesea nu identifică drumul de întoarcere.
Afacerile și riscul alunecării pe panta greșelilor cruciale
Tipologia greșelilor antreprenoriale cuprinde doar două categorii: greșeli mici sau greșeli fatale. Micile erori sau greșeli în antreprenoriat sunt omenești, iar antreprenorii sunt și ei oameni, deci nu vor putea evita erorile. Prin urmare, și aceștia vor face greșeli mici care pot fi gestionate relativ facil. Partea mai puțin plăcută a situației este legată de faptul că acestea pot să urmează linia fatalității, care pot să conducă afacerea pe drumuri nepreconizate de către antreprenor.
Aceste greșeli conturează minighidul AȘA NU, sau a greșelilor care trebuie evitate de către un antreprenor care dorește cu orice preț evitarea drumului către eșec. Iată mai jos o selecție a acestor greșeli:
#1. parteneriate greșit consolidate. Adevărul este faptul că o afacere de succes are în spate o echipă de succes. Indiferent dacă începi afacerea de unul singur, la un moment dat va trebui să îți formezi o echipă formată din oameni competenți care să susțină procesul antreprenorial. Alegerea greșită a echipei se va solda la un anumit moment cu plasarea acesteia pe drumul finalității. În alegerea echipei este bine să ții cont de multe principii, dintre care putem menționa: Convergență în interese, viziune și principii de viață și divergență în experiență, resurse și competențe. Deși tendința ar fi să cauți ,,potrivire perfectă” cu partenerii de afaceri, acest lucru se poate dovedi dăunător și nu va face decât să apară o imagine la indigo de idei, experințe, competențe dublate și ineficient valorificate. Aspect care nu se va solda cu succesul obținut în afaceri, întrucât nu se vor acoperi arii complete în ceea ce privește derularea proceselor de afaceri. Chiar dacă ținta este comună, similaritatea experiențelor echipei va face ca succesul să fie doar un deziderat.
# 2. potențial nul sau oportunitate zero. O altă greșeală care poate conduce afacerea spre un drum ,,închis” este legată de alegerea unei afaceri care nu manifestă un potențial semnificativ privind dezvoltarea acesteia. Problematica oportunității fructificate este mult mai complexă decât am putea preconiza. O nișă în afaceri poate să fie definită de dimensiune sau amploare (fie prea mică fie cu bariere de pătrundere prea mari) ori de aspect temporal (pătrunderea pieței este precoce sau tardivă). Există o serie de aspecte de care trebuie să ții cont. De pildă, există posibilitatea ca în perioada de ,,gestație” a afacerii (o idee viabilă nu se naște peste noapte), ideea să devină nefuncțională în practică la momentu aplicabilității acesteia. Există astfel o serie de aspecte de care trebuie să ții cont atunci când conturezi planul unei afaceri. De pildă, greșelile fatale atunci când vine vorba despre conturarea ideii sunt legate de omiterea ciclurilor de business. Practic, trebuie să ții cont de ,,ceea ce este viabil” pe piață la momente bine definite, sau chiar să fii cu un pas înainte în sensul în care să preconizezi ceea ce poate fi viabil ca idee de afaceri în viitorul apropiat sau chiar mai îndepărtat.
#3. Amânarea adoptării deciziilor. Un alt impediment în procesul derulării afacerilor este legat de amânarea adoptării deciziilor. Unul dintre rolurile definitorii ale unui antreprenor este fără îndoială acela de a lua decizii. Dacă de exemplu, amâni adoptarea unei decizii strategice pentru a apărea un alt moment mai potrivit pentru conturarea acesteia, și chiar promovezi la nivel organizațional o astfel de atitudine, atunci, afacerea ta poate avea serios de suferit. Astfel, în acest context afacerea ta poate să alunece pe panta eșecului, aspect care poate duce la ,,moartea” acesteia. În acest sens, este bine să ținem cont de oportunitatea deciziei: mai bine o decizie adoptată acum dar incertă, decât una tardivă. Evident, este indicat să analizăm toate fețele pe care le îmbracă o decizie sau consecințele acesteia, însă trebuie să ținem cont de adoptarea oportună a acesteia. Un antreprenor de succes va avea la dispoziție toate pârghiile necesare pentru a fundamenta orice decizie, în așa fel încât aceasta să nu fie amânată.
#4. Atenuarea rezultatelor. O altă greșeală antreprenorială care se poate dovedi fatală este legată de ignorarea sau atenuarea rezultatelor. Orice decizie adoptată la nivelul entității trebuie evaluată și prin prisma rezultatelor generate. De asemenea, aceste rezultate se comensurează la nivelul business-ului în general, nu doar raportat la anumite decizii specifice.
O scurtă listă recapitulativă a acestor greșeli care pot pune afacerea ta pe panta abisului poate fi conturată sub modelul 2P (anta)+2A(abisului), concret:
- Parteneriate greșit consolidate;
- Potențial nul sau oportunitate zero;
- Amânarea adoptării deciziilor;
- Atenuarea sau ignorarea rezultatelor.
Astfel, dacă dorești să urmezi calea succesului în afaceri, nu urma calea celor 4 greșeli fatale care pot conducere afacerea ta spre eșec.
Contrastele în afaceri reprezintă o realitate definitorie a proceselor specifice. În cadrul materialului nostru am punctat cele 4 funcții esențiale în antreprenoriat conturate sub egida modelului 4A (+1) care pot conduce afacerea pe drumul succesului. La polul opus, modelul 2P+2A conturează panta ascendentă care marchează drumul spre eșec a proceselor tale de afaceri. Alegerea îți aparține cu privire la calea pe care dorești să o urmezi.
Referințe principale de informare
Ghenea, Marius, Antreprenoriat. Drumul de la idei către oportunități și succes în afaceri, Editura Evrika Publishing, București, 2021.
Lupașcu, Gabriela-Mihaela, Caracteristici ale antreprenorilor de succes. Integrare prin cercetare și inovare, 2021, material în format electronic disponibil la adresa: https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/57-59_27.pdf

Dincolo de fiscalitate. Descifrarea tainelor antreprenoriatului. Contraste. Modelul 4A (+1) și alunecarea afacerii pe panta greșelilor ,,fatale”
Articol scris in data de: 7 August 2025
Autor: Botar Claudia-Florina
Într-o lume în care singura certitudine este incertitudinea, acolo unde anticiparea influenței schimbării asupra comportamentelor antreprenoriale este mai valoroasă adesea decât acțiunea în sine, antreprenorii trebuie să dezvolte una dintre cele mai prețioase atribute: vigilența. Și cum nu există rețete ale succesului care să deschidă porți antreprenoriale ci doar principii care se construiesc în timp, această caracteristică devine esențială.
Traseul de la idei la practici antreprenoriale solide este presărat cel mai adesea cu sacrificii de timp, energie și cu multe nopți petrecute pentru pregătirea planului care face posibilă evadarea din inacțiune. Și cum de la un simplu traseu la ,,construcția” de autostradă antreprenorială sunt mai multe etape de parcurs, pilonii de sprijin precum inovare, creativitate, anduranță, determinare, curaj și un dram de noroc sunt o premisă fără de care imposibilul rămâne imposibil.
Traseul de la idee la succes în afaceri poate fi doar un miraj atunci când este pavat doar cu intenții bune în afara unui plan de acțiune sustenabil.
Cei 4A (+1). Afacerile (atribute și funcții) și drumul pavat cu acțiuni adecvate
Cel mai probabil ai avut contact cu nenumărat ghiduri care pretindeau a deține rețeta succesului în afaceri, sub egida Cum să fii un antreprenor de succes, Cum să faci ca afacerea ta să funcționeze ca pe roate sau Cum să devii peste noapte un om de succes în afaceri. Astfel de rețete care propun obținerea succesului instant pot fi destul de tentante, însă promisiunile de pe paginile unor astfel de îndrumare se pot solda adesea cu efectul formei fără fond. Adevărul este faptul că succesul în business nu se obține peste noapte iar pe drumul antreprenoriatului vei întâlni nenumărate obstacole, care adesea se pot dovedi pietre de poticnire. Chiar dacă antreprenoriatul pare o poveste în care fiecare poate juca rolul principal, fără un scenariu prestabilit, lucrurile pot fi cu adevărat complicate. Acest scenariu al poveștii începe cu rolurile, funcțiile sau atributele care trebuie însușite de către un antreprenor. Și în acest sens, literatura de specialitate este foarte generoasă, propunând o serie de caracteristici principale care trebuie însușite de către un antreprenor de succes. Care sunt atributele și funcțiile unui antreprenor care vrea să consolideze repere în drumul spre succes?Acestea pot fi multiple însă noi prezentăm mai jos o sinteză a modelului 4A (+1):
#Acumulare. Niciun antreprenor nu poate trasa linia către succes fără o acumulare constantă de informații, strategii, idei, inovații. Toate aceste ,,acumulări” se transpun într-o afacere de succes doar prin mixarea inteligentă a fiecărui ingredient care face posibil un rezultat viabil, o rețetă care surprinde proporțiile ideale, pe care doar un antreprenor iscusit poate să o obțină. Această ,,iscusință” a mixului ideal dintre toate aceste agregate nu este apanajul rămânerii în inacțiune ci este rezultatul muncii asidue a unor antreprenori complet dedicați.
#Adaptabilitate. ,,Nu cei viteji câștigă războiul, nici cei înțelepți lupta, ci cei care se adaptează cel mai ușor circumstanțelor”. Parafrazând vechea zicală, victoria aparține acelor care reușesc să se adapteze cel mai bine diverselor împrejurări neașteptate atunci când vine vorba despre ,,a face afaceri”. Realitatea antreprenorială și rata de eșec, dovedesc lipsa utilizării informațiilor valoroase și a deținerii acestora de către antreprenori. Aceștia nu înțeleg pe deplin daunele provocate de penuria informațională și valoarea care poate fi adusă în afacere ca urmare a deținerii acestor informații.
#Abordare inovativă. Profilul unei antreprenor de succes, modern, este conturat de capacitatea de a găsi ceva nou, de a identifica inovativul în orice produs sau serviciu lansat. Nu este vorba doar despre invenții remarcabile ce au schimbat sensul de evoluție al omenirii, ci despre pași mici inovativi care conferă o nuanță particularizată produsului ori serviciului care se află în centrul afacerii. Adevărul este faptul că nu există afaceri de succes fără inovație. Oricât de mic ori neînsemnat ți se poate părea acest aspect, impactul este semnificativ.
#Angajare (în acțiuni care implică riscuri). Există o serie de teorii cu privire la antreprenori și riscurile în afaceri. Practic, riscul este convergent cu afacerea, fiind o categorie implicită din ceea ce presupune derularea acesteia. Niciun antreprenor care pătrunde spațiul de afaceri nu este străin de prezența riscului în aproape fiecare etapă a parcursul existențial al acesteia. În fond, antreprenorii sunt oameni care știu să gestioneze eficient riscurile, care învață să vadă oportunitate acolo unde ceilalți văd doar uși închise. Evident, antreprenorii nu se pot identifica exclusiv ca aventurieri ai riscului, aceștia învață echilibrarea balanței și găsesc ,,echilibrul rezonabil între riscurile pe care și le asumă și rezultatele estimate ale activității lor”.
Și ca un sumar, adaptabilitatea, acumularea, abordarea inovativă și angajarea sunt cele 4 funcții antreprenoriale semnificative ce conturează modelul celor 4A. În ceea ce privește completarea din paranteză (+1), este vorba despre cel de-al cincilea aspect care încununează toate cele 4 funcții ale antreprenorului. Și dacă încă nu ai intuit, discutăm despre acțiune. Nimic nu poate fi realizabil din pașii enumerați mai sus fără acțiuni constante, zilnice din partea antreprenorului. A cunoaște toate cele 4 funcții, este insuficient dacă rămâi un inacțiune. În acest fel, cele 4 funcții se activează și definesc viața antreprenorului.
Tot mai frecvent observăm fenomenul pierderii sensului unor afaceri autohtone, aspect care se soldează cu ieșirea acestora din spațiul antreprenorial. Acest aspect dovedește încă o dată faptul că antreprenori nu te naști, ci devi prin muncă zilnică, perseverență și menținerea continuă a pulsului multiplelor schimbări din aceste spectru. În afara acestor acțiuni zilnice și susținute, afacerile realmente pot aluneca pe panta greșelilor distrugătoare, de unde, cel mai adesea nu identifică drumul de întoarcere.
Afacerile și riscul alunecării pe panta greșelilor cruciale
Tipologia greșelilor antreprenoriale cuprinde doar două categorii: greșeli mici sau greșeli fatale. Micile erori sau greșeli în antreprenoriat sunt omenești, iar antreprenorii sunt și ei oameni, deci nu vor putea evita erorile. Prin urmare, și aceștia vor face greșeli mici care pot fi gestionate relativ facil. Partea mai puțin plăcută a situației este legată de faptul că acestea pot să urmează linia fatalității, care pot să conducă afacerea pe drumuri nepreconizate de către antreprenor.
Aceste greșeli conturează minighidul AȘA NU, sau a greșelilor care trebuie evitate de către un antreprenor care dorește cu orice preț evitarea drumului către eșec. Iată mai jos o selecție a acestor greșeli:
#1. parteneriate greșit consolidate. Adevărul este faptul că o afacere de succes are în spate o echipă de succes. Indiferent dacă începi afacerea de unul singur, la un moment dat va trebui să îți formezi o echipă formată din oameni competenți care să susțină procesul antreprenorial. Alegerea greșită a echipei se va solda la un anumit moment cu plasarea acesteia pe drumul finalității. În alegerea echipei este bine să ții cont de multe principii, dintre care putem menționa: Convergență în interese, viziune și principii de viață și divergență în experiență, resurse și competențe. Deși tendința ar fi să cauți ,,potrivire perfectă” cu partenerii de afaceri, acest lucru se poate dovedi dăunător și nu va face decât să apară o imagine la indigo de idei, experințe, competențe dublate și ineficient valorificate. Aspect care nu se va solda cu succesul obținut în afaceri, întrucât nu se vor acoperi arii complete în ceea ce privește derularea proceselor de afaceri. Chiar dacă ținta este comună, similaritatea experiențelor echipei va face ca succesul să fie doar un deziderat.
# 2. potențial nul sau oportunitate zero. O altă greșeală care poate conduce afacerea spre un drum ,,închis” este legată de alegerea unei afaceri care nu manifestă un potențial semnificativ privind dezvoltarea acesteia. Problematica oportunității fructificate este mult mai complexă decât am putea preconiza. O nișă în afaceri poate să fie definită de dimensiune sau amploare (fie prea mică fie cu bariere de pătrundere prea mari) ori de aspect temporal (pătrunderea pieței este precoce sau tardivă). Există o serie de aspecte de care trebuie să ții cont. De pildă, există posibilitatea ca în perioada de ,,gestație” a afacerii (o idee viabilă nu se naște peste noapte), ideea să devină nefuncțională în practică la momentu aplicabilității acesteia. Există astfel o serie de aspecte de care trebuie să ții cont atunci când conturezi planul unei afaceri. De pildă, greșelile fatale atunci când vine vorba despre conturarea ideii sunt legate de omiterea ciclurilor de business. Practic, trebuie să ții cont de ,,ceea ce este viabil” pe piață la momente bine definite, sau chiar să fii cu un pas înainte în sensul în care să preconizezi ceea ce poate fi viabil ca idee de afaceri în viitorul apropiat sau chiar mai îndepărtat.
#3. Amânarea adoptării deciziilor. Un alt impediment în procesul derulării afacerilor este legat de amânarea adoptării deciziilor. Unul dintre rolurile definitorii ale unui antreprenor este fără îndoială acela de a lua decizii. Dacă de exemplu, amâni adoptarea unei decizii strategice pentru a apărea un alt moment mai potrivit pentru conturarea acesteia, și chiar promovezi la nivel organizațional o astfel de atitudine, atunci, afacerea ta poate avea serios de suferit. Astfel, în acest context afacerea ta poate să alunece pe panta eșecului, aspect care poate duce la ,,moartea” acesteia. În acest sens, este bine să ținem cont de oportunitatea deciziei: mai bine o decizie adoptată acum dar incertă, decât una tardivă. Evident, este indicat să analizăm toate fețele pe care le îmbracă o decizie sau consecințele acesteia, însă trebuie să ținem cont de adoptarea oportună a acesteia. Un antreprenor de succes va avea la dispoziție toate pârghiile necesare pentru a fundamenta orice decizie, în așa fel încât aceasta să nu fie amânată.
#4. Atenuarea rezultatelor. O altă greșeală antreprenorială care se poate dovedi fatală este legată de ignorarea sau atenuarea rezultatelor. Orice decizie adoptată la nivelul entității trebuie evaluată și prin prisma rezultatelor generate. De asemenea, aceste rezultate se comensurează la nivelul business-ului în general, nu doar raportat la anumite decizii specifice.
O scurtă listă recapitulativă a acestor greșeli care pot pune afacerea ta pe panta abisului poate fi conturată sub modelul 2P (anta)+2A(abisului), concret:
- Parteneriate greșit consolidate;
- Potențial nul sau oportunitate zero;
- Amânarea adoptării deciziilor;
- Atenuarea sau ignorarea rezultatelor.
Astfel, dacă dorești să urmezi calea succesului în afaceri, nu urma calea celor 4 greșeli fatale care pot conducere afacerea ta spre eșec.
Contrastele în afaceri reprezintă o realitate definitorie a proceselor specifice. În cadrul materialului nostru am punctat cele 4 funcții esențiale în antreprenoriat conturate sub egida modelului 4A (+1) care pot conduce afacerea pe drumul succesului. La polul opus, modelul 2P+2A conturează panta ascendentă care marchează drumul spre eșec a proceselor tale de afaceri. Alegerea îți aparține cu privire la calea pe care dorești să o urmezi.
Referințe principale de informare
Ghenea, Marius, Antreprenoriat. Drumul de la idei către oportunități și succes în afaceri, Editura Evrika Publishing, București, 2021.
Lupașcu, Gabriela-Mihaela, Caracteristici ale antreprenorilor de succes. Integrare prin cercetare și inovare, 2021, material în format electronic disponibil la adresa: https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/57-59_27.pdf