Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Alerte fiscale, noutăți legislative, bază de date de spețe actualizată zilnic!
Înregistrarea PFA în SPV
Viviana Popa
Valabil la 8 Decembrie 2023
Cuprins:
ToggleEști freelancer sau te gândești să înființezi un PFA? Una dintre obligațiile tale ca titular al PFA-ului este să ai un cont SPV. Ce este SPV, când ai nevoie de contul SPV și cum se face înregistrarea unui PFA în SPV? Citește în continuare pentru a fi informat.
Ce este SPV?
Spaţiul Privat Virtual (SPV) este un serviciu pus la dispoziție de ANAF, 100% gratuit și accesibil oricând, prin care contribuabilii întrețin relația cu ANAF.
SPV facilitează comunicarea dintre ANAF și firme și PFA-uri, pe această cale fiind posibilă transmiterea de documente și cereri, eliminând astfel drumurile la ghișeu.
Cine trebuie să se înregistreze în SPV?
Toți contribuabilii, indiferent de forma juridică (SRL, PFA, PFI), trebuie să se înregistreze în SPV.
Așadar, dacă ești titularul unui PFA sau vrei să-ți înființezi un PFA în perioada următoare, trebuie să știi că nu este suficient să aibă contabilul acces în SPV. Trebuie în primul rând tu să ai activat contul de SPV pentru a verifica periodic situația taxelor și a declarațiilor.
Ce informaţii poți să primești prin SPV?
Datorită SPV ANAF nu mai trebuie să trimită documentele la sediul firmei, ci este suficient să le încarce în contul tău. Printre documentele transmise de ANAF menționez:
- deciziile de impunere aferente veniturilor realizate
- decizii referitoare la obligaţiile de plată accesorii
- titluri executorii.
De asemenea, tu poți solicita ca ANAF să îți pună la dispoziție diferite situații precum
- obligații de plată
- declarații depuse
- certificat de atestare fiscală
- adeverință de venit etc.
Ce informații poți să transmiți prin SPV?
Comunicarea în SPV este bilaterală, ceea ce înseamnă că și tu poți să transmiți diferite situații sau solicitări către ANAF. Ce poți să transmiți ca PFA?
- declarația unică
- cereri privind situația obligațiilor de plată/declarațiilor depuse
- cerere de eliberare a certificatului de atestare fiscală.
Înregistrarea PFA în SPV. Cum îmi fac cont în SPV?
Trebuie să știi că îți poți activa contul SPV
- cu utilizator (fără certificat digital de semnătură electronică)
- sau cu certificat digital de semnătură electronică
Care sunt pașii?
Vom detalia pașii pentru înregistrare pentru ambele variante puse la dispoziție de ANAF persoanelor fizice:
Înregistrarea pe bază de credențiale (nume de utilizator și parolă)
Dacă ai un PFA neplătitor de TVA și fără salariați, atunci nu ai ce declarații să depui pe CUI, ci doar pe CNP (declarația unică). Asta înseamnă că nu se justifică o cheltuială suplimentară cu certificatul de semnătură electronică, așa că te poți înregistra în SPV doar cu utilizator și parolă. Cum te înregistrezi?
#1 Accesezi site-ul ANAF și accesezi secțiunea “Înregistrare în SPV”
#2 Selectezi secțiunea pentru persoane fizice, și opțiunea dorită: cu parolă
La această secțiune vei completa spațiile libere cu datele tale personale pentru a merge mai departe către formular de înscriere.
#3 Completezi formularul de înscriere
Acest formular reprezintă cererea de înregistrare în SPV, însă înainte de a finaliza procesul de înregistrare, este necesară o preaprobare din partea ANAF.
#4 Parcurgi etapa de identificare și aprobare SPV
În această etapă vei regăsi un câmp obligatoriu intitulat “Tipul de aprobare”. Poți să soliciți
- aprobare online: în acest caz te vei programa pentru o întâlnire online pe ZOOM cu un reprezentant ANAF pentru identificare electronică. Ulterior, dacă totul decurge corect, vei primi aprobarea pentru înregistrarea în SPV și vei primi un e-mail cu confirmarea aprobării.
- sau aprobare la ghişeu: în acest caz trebuie să te prezinți la orice sediu ANAF în scopul identificării fizice. Pentru identificare la ghișeu trebuie să prezinți inspectorului ANAF documentul de identificare (CI), precum și numărul de înregistrare primit după completarea formularului de înregistrare. La fel ca în cazul identificării de la distanță, dacă se aprobă înregistrarea în SPV, vei primi un email de confirmare.
#5 Aprobarea înregistrării în SPV
După verificarea identității, dacă totul este corect, contul tău va fi aprobat și poți începe să-l folosești oricând vei avea nevoie. Pentru a te loga, vei folosi numele de utilizator și parola completate în formularul de înregistrare.
Înregistrarea cu certificat digital
Dacă ai un PFA plătitor de TVA sau ai salariați, ori dacă vrei să devii plătitor de TVA/să angajezi, atunci este necesar certificatul de semnătură electronică. Așadar, cum te înregistrezi?
#1 Accesezi site-ul ANAF și accesezi secțiunea “Înregistrare în SPV”
#2 Selectezi secțiunea pentru persoane fizice, și opțiunea dorită: „Înregistrare cu certificat digital”
La această secțiune, în formularul web care se va deschide, vei completa datele de identificare PFA-ului și ale tale, ca titular al certificatului digital.
#3 Încarci documentul de confirmare
La acest pas va trebui să încarci pe serverul ANAF documentul de confirmare primit în momentul înregistrării tokenului de semnătură electronică.
De asemenea, la acest pas îți va fi solicitat un codul primit pe e-mail-ul și pe numărul de telefon, dacă este cazul, declarate în formularul de la pasul 2, precum și codul de validare înscris pe ecran. Dacă cele două coduri sunt corecte, și informațiile completate sunt complete, ți se va afișa un sumar al informațiilor completate în formularul de înregistrare, urmând să aștepți e-mailul de confirmare.
#4 Aprobarea înregistrării în SPV
În cazul în care cererea de înregistrare în Spațiul Privat Virtual este aprobată, vei primi pe e-mail un mesaj de confirmare. În caz contrar, dacă ți se respinge solicitarea, vei primi un e-mail cu motivul respingerii. Ulterior aprobării, pentru a te loga, vei folosi certificatul digital declarat.
Ce mai trebuie să știi ca PFA cu privire la SPV?
De la 1 ianuarie 2024 ca PFA vei avea obligația de a transmite în RO e-Factura toate facturile emise în relația B2B! În plus, de la 1 iulie 2024, va trebuie să descarci obligatoriu, toate facturile de la furnizor. Mai multe informații pe acest subiect găsești în acest articol despre facturarea electronică de către PFA-uri.
Dar ce înseamnă asta, cum te impactează dacă tu ai deja cont SPV? Ei bine, din 2024 vei avea nevoie de cont SPV pentru PFA, adică trebuie să te înregistrezi în SPV pe CUI. Cum faci asta și de ce ai nevoie?
- Trebuie să îți iei un token (certificat digital de semnătură electronică) – dacă ai deja, sari peste asta.
- Și să te înregistrezi în SPV cu certificatul digital la secțiunea persoane juridice. Practic, reiei procedura de înregistrare în SPV cu certificat digital, dar la pasul 2, selectezi secțiunea “Înregistrare persoane juridice”, cu certificat digital. De acum, urmezi pașii de mai sus, de la înregistrarea cu token.
Atenție:
În prima căsuță vei încărca documentul de confirmare, semnat digital și contrasemnat de firma care a emis certificatul de semnătură electronică. La a doua căsuță, unde ți se solicită arhiva zip, vei anexa actul de identitate (titular PFA), CIF-ul PFA-ului și rezoluția.
Acestea sunt principalele aspecte pe care trebuie să le cunoști ca freelancer, cu privire la înregistrarea în SPV, însă pe blog, poți să mai găsești și alte informații relevante pentru PFA-uri, de la înființare, taxe, modificări fiscale, până la radiere. Ai alte întrebări? Poți lăsa un comentariu, iar noi îți vom oferi un răspuns complet, în cel mai scurt timp posibil.
Citește și articolul despre:
Înregistrarea PFA în SPV
Articol scris in data de: 8 Decembrie 2023
Autor: Viviana Popa
Cuprins:
ToggleEști freelancer sau te gândești să înființezi un PFA? Una dintre obligațiile tale ca titular al PFA-ului este să ai un cont SPV. Ce este SPV, când ai nevoie de contul SPV și cum se face înregistrarea unui PFA în SPV? Citește în continuare pentru a fi informat.
Ce este SPV?
Spaţiul Privat Virtual (SPV) este un serviciu pus la dispoziție de ANAF, 100% gratuit și accesibil oricând, prin care contribuabilii întrețin relația cu ANAF.
SPV facilitează comunicarea dintre ANAF și firme și PFA-uri, pe această cale fiind posibilă transmiterea de documente și cereri, eliminând astfel drumurile la ghișeu.
Cine trebuie să se înregistreze în SPV?
Toți contribuabilii, indiferent de forma juridică (SRL, PFA, PFI), trebuie să se înregistreze în SPV.
Așadar, dacă ești titularul unui PFA sau vrei să-ți înființezi un PFA în perioada următoare, trebuie să știi că nu este suficient să aibă contabilul acces în SPV. Trebuie în primul rând tu să ai activat contul de SPV pentru a verifica periodic situația taxelor și a declarațiilor.
Ce informaţii poți să primești prin SPV?
Datorită SPV ANAF nu mai trebuie să trimită documentele la sediul firmei, ci este suficient să le încarce în contul tău. Printre documentele transmise de ANAF menționez:
- deciziile de impunere aferente veniturilor realizate
- decizii referitoare la obligaţiile de plată accesorii
- titluri executorii.
De asemenea, tu poți solicita ca ANAF să îți pună la dispoziție diferite situații precum
- obligații de plată
- declarații depuse
- certificat de atestare fiscală
- adeverință de venit etc.
Ce informații poți să transmiți prin SPV?
Comunicarea în SPV este bilaterală, ceea ce înseamnă că și tu poți să transmiți diferite situații sau solicitări către ANAF. Ce poți să transmiți ca PFA?
- declarația unică
- cereri privind situația obligațiilor de plată/declarațiilor depuse
- cerere de eliberare a certificatului de atestare fiscală.
Înregistrarea PFA în SPV. Cum îmi fac cont în SPV?
Trebuie să știi că îți poți activa contul SPV
- cu utilizator (fără certificat digital de semnătură electronică)
- sau cu certificat digital de semnătură electronică
Care sunt pașii?
Vom detalia pașii pentru înregistrare pentru ambele variante puse la dispoziție de ANAF persoanelor fizice:
Înregistrarea pe bază de credențiale (nume de utilizator și parolă)
Dacă ai un PFA neplătitor de TVA și fără salariați, atunci nu ai ce declarații să depui pe CUI, ci doar pe CNP (declarația unică). Asta înseamnă că nu se justifică o cheltuială suplimentară cu certificatul de semnătură electronică, așa că te poți înregistra în SPV doar cu utilizator și parolă. Cum te înregistrezi?
#1 Accesezi site-ul ANAF și accesezi secțiunea “Înregistrare în SPV”
#2 Selectezi secțiunea pentru persoane fizice, și opțiunea dorită: cu parolă
La această secțiune vei completa spațiile libere cu datele tale personale pentru a merge mai departe către formular de înscriere.
#3 Completezi formularul de înscriere
Acest formular reprezintă cererea de înregistrare în SPV, însă înainte de a finaliza procesul de înregistrare, este necesară o preaprobare din partea ANAF.
#4 Parcurgi etapa de identificare și aprobare SPV
În această etapă vei regăsi un câmp obligatoriu intitulat “Tipul de aprobare”. Poți să soliciți
- aprobare online: în acest caz te vei programa pentru o întâlnire online pe ZOOM cu un reprezentant ANAF pentru identificare electronică. Ulterior, dacă totul decurge corect, vei primi aprobarea pentru înregistrarea în SPV și vei primi un e-mail cu confirmarea aprobării.
- sau aprobare la ghişeu: în acest caz trebuie să te prezinți la orice sediu ANAF în scopul identificării fizice. Pentru identificare la ghișeu trebuie să prezinți inspectorului ANAF documentul de identificare (CI), precum și numărul de înregistrare primit după completarea formularului de înregistrare. La fel ca în cazul identificării de la distanță, dacă se aprobă înregistrarea în SPV, vei primi un email de confirmare.
#5 Aprobarea înregistrării în SPV
După verificarea identității, dacă totul este corect, contul tău va fi aprobat și poți începe să-l folosești oricând vei avea nevoie. Pentru a te loga, vei folosi numele de utilizator și parola completate în formularul de înregistrare.
Înregistrarea cu certificat digital
Dacă ai un PFA plătitor de TVA sau ai salariați, ori dacă vrei să devii plătitor de TVA/să angajezi, atunci este necesar certificatul de semnătură electronică. Așadar, cum te înregistrezi?
#1 Accesezi site-ul ANAF și accesezi secțiunea “Înregistrare în SPV”
#2 Selectezi secțiunea pentru persoane fizice, și opțiunea dorită: „Înregistrare cu certificat digital”
La această secțiune, în formularul web care se va deschide, vei completa datele de identificare PFA-ului și ale tale, ca titular al certificatului digital.
#3 Încarci documentul de confirmare
La acest pas va trebui să încarci pe serverul ANAF documentul de confirmare primit în momentul înregistrării tokenului de semnătură electronică.
De asemenea, la acest pas îți va fi solicitat un codul primit pe e-mail-ul și pe numărul de telefon, dacă este cazul, declarate în formularul de la pasul 2, precum și codul de validare înscris pe ecran. Dacă cele două coduri sunt corecte, și informațiile completate sunt complete, ți se va afișa un sumar al informațiilor completate în formularul de înregistrare, urmând să aștepți e-mailul de confirmare.
#4 Aprobarea înregistrării în SPV
În cazul în care cererea de înregistrare în Spațiul Privat Virtual este aprobată, vei primi pe e-mail un mesaj de confirmare. În caz contrar, dacă ți se respinge solicitarea, vei primi un e-mail cu motivul respingerii. Ulterior aprobării, pentru a te loga, vei folosi certificatul digital declarat.
Ce mai trebuie să știi ca PFA cu privire la SPV?
De la 1 ianuarie 2024 ca PFA vei avea obligația de a transmite în RO e-Factura toate facturile emise în relația B2B! În plus, de la 1 iulie 2024, va trebuie să descarci obligatoriu, toate facturile de la furnizor. Mai multe informații pe acest subiect găsești în acest articol despre facturarea electronică de către PFA-uri.
Dar ce înseamnă asta, cum te impactează dacă tu ai deja cont SPV? Ei bine, din 2024 vei avea nevoie de cont SPV pentru PFA, adică trebuie să te înregistrezi în SPV pe CUI. Cum faci asta și de ce ai nevoie?
- Trebuie să îți iei un token (certificat digital de semnătură electronică) – dacă ai deja, sari peste asta.
- Și să te înregistrezi în SPV cu certificatul digital la secțiunea persoane juridice. Practic, reiei procedura de înregistrare în SPV cu certificat digital, dar la pasul 2, selectezi secțiunea “Înregistrare persoane juridice”, cu certificat digital. De acum, urmezi pașii de mai sus, de la înregistrarea cu token.
Atenție:
În prima căsuță vei încărca documentul de confirmare, semnat digital și contrasemnat de firma care a emis certificatul de semnătură electronică. La a doua căsuță, unde ți se solicită arhiva zip, vei anexa actul de identitate (titular PFA), CIF-ul PFA-ului și rezoluția.
Acestea sunt principalele aspecte pe care trebuie să le cunoști ca freelancer, cu privire la înregistrarea în SPV, însă pe blog, poți să mai găsești și alte informații relevante pentru PFA-uri, de la înființare, taxe, modificări fiscale, până la radiere. Ai alte întrebări? Poți lăsa un comentariu, iar noi îți vom oferi un răspuns complet, în cel mai scurt timp posibil.