Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Modalitati de sprijinire a refugiatilor din Ucraina_regim fiscal

Cornel Grama
Situatie de fapt:
Avem de cateva saptamani un grup de refugiati ucrainieni, sunt membrii ai familiilor colegilor din Ucraina. Le-am platit cazare si masa si vrem sa le inchiriem apartamente si sa le dam si niste bani pentru cheltuielile curente: alimente, cheltuieli cu utilitatile, cheltuieli cu produse de curatenie.
Intrebare:
Care este solutia si cum putem considera aceste cheltuieli macar partial deductibile?
Cum putem sa le acordam niste sume deductibile sau nu pentru care nu vom primi documente?
Din cate vedem in OUG 20/2022 unde s-au introdus facilitati fiscale pt refugiatii din Ucraina ….sunt deductibile daca se incadreaza la cheltuieli sociale in plafonul de 5% din fondul de salarii sau pot fi deduse din impozit daca sunt sub forma sponsorizarii unui ONG care sa ajute acei refugiati.
Regulile fiscale de mai sus se aplică numai pentru bunurile acordate și serviciile prestate în baza solicitării Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU) din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, fiind distribuite direct de către DSU sau prin intermediul organizaţiilor neguvernamentale care şi-au exprimat intenţia, pe baza documentelor de predare-primire a bunurilor/prestare a serviciilor. Din actul normativ nu reiese dacă alegerea uneia sau alteia din cele două reguli fiscale ține de opțiunea contribuabilului. Cum însă cele două reguli nu pot fi aplicate concomitent, putem înțelege că se poate opta, la alegere, pentru una dintre cele două reguli.
In ceea ce priveste impozitul pe profit:
Prin derogare de la prevederile art. 25 din Codul fiscal, pentru cheltuielile cu bunurile acordate şi serviciile prestate, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, se aplică următoarele reguli fiscale:
1) sunt considerate cheltuieli deductibile limitat; contribuabilii care efectuează aceste cheltuieli le însumează cu cheltuielile sociale prevăzute la art. 25 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal şi le deduc în limita cotei de 5% aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului;
2) sunt considerate cheltuieli nedeductibile; contribuabilii care efectuează aceste cheltuieli le însumează cu cheltuielile de sponsorizare/mecenat și burse private şi scad valoarea însumată a acestora din impozitul pe profit datorat, în limita prevăzută la art. 25 alin. (4) lit. i) din Codul fiscal și anume: 20% din impozitul pe profit, dar nu mai mult de 0,75% din cifra de afaceri.
In ceea ce priveste impozitul pe venitul microintreprinderilor:
Prin derogare de la prevederile art. 53 din Codul fiscal, microîntreprinderile scad din baza impozabilă sumele reprezentând donațiile în bani către Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU) pentru acordarea de sprijin și asistența umanitară cetățenilor proveniți din zona conflictului armat din Ucraina.
Cheltuielile efectuate de microîntreprinderi cu bunurile acordate şi serviciile prestate, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, se însumează cu cele prevăzute la art. 56 alin. (11) din Codul fiscal (sponsorizări acordate pentru susținerea entităților nonprofit și a unităților de cult, care la data încheierii contractului sunt înscrise în Registrul entităților/unităților de cult și burse acordate elevilor școlarizați în învățământul profesional-dual), iar valoarea însumată a acestora se scade din impozitul datorat în limita a 20% din impozitul pe venitul microintreprinderilor.
In ceea ce priveste TVA:
1) Bunurile acordate gratuit ca ajutoare umanitare de către persoane impozabile, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, se consideră bunuri acordate gratuit în cadrul acţiunilor de sponsorizare sau de mecenat conform art. 270 alin. (8) lit. c) din Codul fiscal (nu se autocolectează TVA dacă valoarea totală în cursul unui an calendaristic se încadrează în limita a 3 la mie din cifra de afaceri); și
2) serviciile prestate în mod gratuit în scop umanitar de către persoane impozabile, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, se consideră servicii prestate în mod gratuit în cadrul acţiunilor de sponsorizare sau de mecenat conform art. 271 alin. (5) lit. a) din Legea nr. 227/2015 (nu se autocolectează TVA dacă valoarea totală în cursul unui an calendaristic se încadrează în limita a 3 la mie din cifra de afaceri).
Facilitatile se aplică numai pentru bunurile acordate și serviciile prestate în baza solicitării Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU) din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, fiind distribuite direct de către DSU sau prin intermediul organizaţiilor neguvernamentale care şi-au exprimat intenţia, pe baza documentelor de predare-primire a bunurilor/prestare a serviciilor
Facilitățile fiscale se aplică începând cu data intrării în vigoare a Ordonanței (8 martie 2022) și până la data de 31 Decembrie 2022 inclusiv.
Reglementare:
- OUG 20/2022
- Codul Fiscal art 25 si art 53

Modalitati de sprijinire a refugiatilor din Ucraina_regim fiscal
Articol scris in data de: 13 Aprilie 2022
Autor: Cornel Grama
Situatie de fapt:
Avem de cateva saptamani un grup de refugiati ucrainieni, sunt membrii ai familiilor colegilor din Ucraina. Le-am platit cazare si masa si vrem sa le inchiriem apartamente si sa le dam si niste bani pentru cheltuielile curente: alimente, cheltuieli cu utilitatile, cheltuieli cu produse de curatenie.
Intrebare:
Care este solutia si cum putem considera aceste cheltuieli macar partial deductibile?
Cum putem sa le acordam niste sume deductibile sau nu pentru care nu vom primi documente?
Din cate vedem in OUG 20/2022 unde s-au introdus facilitati fiscale pt refugiatii din Ucraina ….sunt deductibile daca se incadreaza la cheltuieli sociale in plafonul de 5% din fondul de salarii sau pot fi deduse din impozit daca sunt sub forma sponsorizarii unui ONG care sa ajute acei refugiati.
Regulile fiscale de mai sus se aplică numai pentru bunurile acordate și serviciile prestate în baza solicitării Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU) din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, fiind distribuite direct de către DSU sau prin intermediul organizaţiilor neguvernamentale care şi-au exprimat intenţia, pe baza documentelor de predare-primire a bunurilor/prestare a serviciilor. Din actul normativ nu reiese dacă alegerea uneia sau alteia din cele două reguli fiscale ține de opțiunea contribuabilului. Cum însă cele două reguli nu pot fi aplicate concomitent, putem înțelege că se poate opta, la alegere, pentru una dintre cele două reguli.
In ceea ce priveste impozitul pe profit:
Prin derogare de la prevederile art. 25 din Codul fiscal, pentru cheltuielile cu bunurile acordate şi serviciile prestate, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, se aplică următoarele reguli fiscale:
1) sunt considerate cheltuieli deductibile limitat; contribuabilii care efectuează aceste cheltuieli le însumează cu cheltuielile sociale prevăzute la art. 25 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal şi le deduc în limita cotei de 5% aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului;
2) sunt considerate cheltuieli nedeductibile; contribuabilii care efectuează aceste cheltuieli le însumează cu cheltuielile de sponsorizare/mecenat și burse private şi scad valoarea însumată a acestora din impozitul pe profit datorat, în limita prevăzută la art. 25 alin. (4) lit. i) din Codul fiscal și anume: 20% din impozitul pe profit, dar nu mai mult de 0,75% din cifra de afaceri.
In ceea ce priveste impozitul pe venitul microintreprinderilor:
Prin derogare de la prevederile art. 53 din Codul fiscal, microîntreprinderile scad din baza impozabilă sumele reprezentând donațiile în bani către Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU) pentru acordarea de sprijin și asistența umanitară cetățenilor proveniți din zona conflictului armat din Ucraina.
Cheltuielile efectuate de microîntreprinderi cu bunurile acordate şi serviciile prestate, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, se însumează cu cele prevăzute la art. 56 alin. (11) din Codul fiscal (sponsorizări acordate pentru susținerea entităților nonprofit și a unităților de cult, care la data încheierii contractului sunt înscrise în Registrul entităților/unităților de cult și burse acordate elevilor școlarizați în învățământul profesional-dual), iar valoarea însumată a acestora se scade din impozitul datorat în limita a 20% din impozitul pe venitul microintreprinderilor.
In ceea ce priveste TVA:
1) Bunurile acordate gratuit ca ajutoare umanitare de către persoane impozabile, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, se consideră bunuri acordate gratuit în cadrul acţiunilor de sponsorizare sau de mecenat conform art. 270 alin. (8) lit. c) din Codul fiscal (nu se autocolectează TVA dacă valoarea totală în cursul unui an calendaristic se încadrează în limita a 3 la mie din cifra de afaceri); și
2) serviciile prestate în mod gratuit în scop umanitar de către persoane impozabile, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, se consideră servicii prestate în mod gratuit în cadrul acţiunilor de sponsorizare sau de mecenat conform art. 271 alin. (5) lit. a) din Legea nr. 227/2015 (nu se autocolectează TVA dacă valoarea totală în cursul unui an calendaristic se încadrează în limita a 3 la mie din cifra de afaceri).
Facilitatile se aplică numai pentru bunurile acordate și serviciile prestate în baza solicitării Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU) din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, fiind distribuite direct de către DSU sau prin intermediul organizaţiilor neguvernamentale care şi-au exprimat intenţia, pe baza documentelor de predare-primire a bunurilor/prestare a serviciilor
Facilitățile fiscale se aplică începând cu data intrării în vigoare a Ordonanței (8 martie 2022) și până la data de 31 Decembrie 2022 inclusiv.
Reglementare:
- OUG 20/2022
- Codul Fiscal art 25 si art 53