Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Vrei să rămâi la curent cu noutățile fiscale și contabile?
Sistemul de taxare a PFA-urilor în anul 2025. Incidența modificărilor de natură fiscală. Partea I

Botar Claudia-Florina
Valabil la 30 Ianuarie 2025
Orice început este o reală provocare pentru fiecare piesă de pe tabla mediului de business. Indiferent de poziția ocupată, ritmul de înaintare, statutul ori abilitatea deținută provocările care să răsfrâng asupra pionilor principali pot devansa poziții și evidenția contraste. Orice mutare necesită strategie. Fiecare modificare de poziție implică chibzuință. Pe tabla de joc a mediului de business concurențial nicio mișcare nu poate fi făcută în afara calibrării pașilor de acțiune. Într-o competiție în care cea mai mare miză este identificarea echilibrului într-un haos informațional marcat prin suprasaturație, antreprenorii dețin roluri esențiale. Acestea sunt corelate la plasarea afacerii deasupra circumstanțelor dificile propuse de diversele modificări legislative. Cu fiecare an ce trece, presiunea informațională din punct de vedere a modificărilor legislative este tot mai resimțită de către companiile autohtone.
Egida sub care se situează ultimii ani este reprezentată de diversele modificări privind digitalizarea fiscală a afacerilor din România. Acestea au dominat în detrimentul altor schimbări. O serie de modificări, cumva, s-au redus la digitalizarea fiscală.
Astăzi, vom direcționa conul de lumină asupra elementelor de ultimă oră cu privire la reglementarea activității fiscale a tipului de entități organizate sub cupola persoanei fizice autorizate, din perspectiva taxelor care vor trebui achitate către bugetul de stat.
Ce modificări se remarcă în această arie începând cu data de 1 ianuarie a anului 2025? Iată mai jos, principalele mențiuni cu privire la cele mai importante modificări raportat la sistemul de taxare a PFA-urilor în noul an.
Pe scurt!
O primă diferențiere
Mod de calcul a bazei de impozitare pentru un PFA în regim de sistem real
Mod de calcul a bazei de impozitare pentru un PFA în regim de normă pe venit
Stabilirea manierei de calcul a contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele care obțin venituri din activități independente
Stabilirea manierei de calcul a contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele care obțin venituri din drepturi de proprietate intelectuală, venituri din cedarea folosinței bunurilor, venituri din activități agricole, silvicultură și piscicultură, venituri din investiții, venituri din alte surse
Stabilirea manierei de calcul a contribuției de asigurări sociale (CAS)
Stabilirea manierei de calcul a impozitului pe venit
O primă diferențiere
Un aspect asupra căruia nu mai există îndoieli, pentru delimitarea sistemului de taxare al persoanelor fizice autorizate, este legat de evidențierea celor două categorii de PFA-uri, și anume: PFA-urile care aplică sistemul real și cele care sunt impozitate pe baza normei de venit. Delimitarea aceasta rezidă de o perioadă îndelungată pe meleagurile persoanelor fizice autorizate. Aceasta dă tonul modului de calcul și declarare a impozitelor pe care trebuie să le achite entitățile organizate sub forma unui PFA.
Diferența principală între cele două tipuri de persoane fizice autorizate este legată de maniera de determinarea a bazei de calcul asupra căreia se aplică impozitul și contribuțiilor sociale obligatorii.
Mod de calcul a bazei de impozitare pentru un PFA în regim de sistem real
Astfel, dacă te încadrezi categoriei de PFA care este impozitată în sistem real, atunci trebuie să ții cont de faptul că venitul net anual se determină ca diferență între venitul brut și cheltuielile deductibile. Rezultatul obținut reprezintă baza impozabilă asupra căreia se vor aplica cotele specifice de impozit și contribuțiile sociale obligatorii, funcție de reglementările în vigoare legate de plafoane și limite.
Mod de calcul a bazei de impozitare pentru un PFA în regim de normă pe venit
Dacă discutăm despre un PFA a cărui sistem de impozitare este norma pe venit, atunci este nevoie să ținem cont de nivelul de venit determinat pe baza normelor aferente fiecărui județ. Acestea sunt actualizate anual și publicate prin intermediul site-ului ANAF. Lista privind normele de venit actualizată este disponibilă prin intermediul site-ului ANAF, prin accesarea link-ului: https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/asistenta_contribuabili/declararea_obligatiilor_fiscale/norme_venit. Ce este important să evidențiem este faptul că doar anumite coduri CAEN se pot subscrie tipului de impozitare la norma pe venit. Până la această dată, nu sunt publicate listele privind normele de venit pentru anul 2025. Acestea pot fi vizualizate de îndată ce sunt actualizate pe site-ul Agenției Naționale pentru Administrare Fiscală prin accesarea link-ului menționat mai sus.
Atenție! Contribuabilii pentru care venitul net se determină pe bază de normă de venit și care în anul fiscal precedent au înregistrat un venit brut anual care excede valoarea de 25 000 de euro, începând cu anul fiscal următor trebuie să realizeze tranziția la sistemul de impozitare în regim real.
Bine de știut! Dacă pentru tipul de afacere pe care dorești să îl demarezi sub cupola PFA preconizezi că vei înregistra mai multe cheltuieli, este bine să optezi pentru un PFA în sistem real.
Stabilirea manierei de calcul a contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele care obțin venituri din activități independente (CASS)
Cota de contribuție de asigurări sociale de sănătate este de 10%. Aceasta se aplică asupra bazei anuale de calcul egală cu suma venitului net anual realizat, dacă discutăm despre persoanele fizice autorizate care aplică sistemul de impozitare în regim real, sau asupra normei pe venit, respectiv a normei anuale ajustate de venit. Această bază anuală de calcul ,,nu poate fi mai mare decât cea corespunzătoare unei baze anuale de calcul egale cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe țară”.
Stabilirea manierei de calcul a contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele care obțin venituri din drepturi de proprietate intelectuală, venituri din cedarea folosinței bunurilor, venituri din activități agricole, silvicultură și piscicultură, venituri din investiții, venituri din alte surse (CASS)
Cota de contribuție de asigurări sociale de sănătate este de 10%. Baza anuală de calcul pentru categorii de persoane care obțin veniturile menționate mai sus este reprezentată de:
- nivelul a 6 salarii minime brute pe țară, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 6 salarii minime brute pe țară inclusiv și 12 salarii minime brute pe țară;
- nivelul de 12 salarii minime brute pe țară, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 salarii minime brute pe țară inclusiv și 24 de salarii minime brute pe țară;
- nivelul de 24 de salarii minime brute pe țară, în cazul veniturilor realizate cel puțin egale cu 24 de salarii minime brute pe țară.
Atenție! Începând cu data de 1 ianuarie 2025, salariul minim este de 4050 de lei. Astfel funcție de această valoare, pentru activitățile independente, persoanele fizice vor plăti contribuții în anul 2026, pentru anul 2025 la nivelul a 6-60 de salarii minime pentru CASS (24 300-243 000 de lei), și 12, respectiv 24 de salarii minime pentru CAS (48 600-97 200 de lei).
Privitor la veniturile anului 2024, salariul minim considerat pentru calculul și plata CAS și CASS este de 3300 de lei.
Stabilirea manierei de calcul a contribuției de asigurări sociale (CAS)
Cota de contribuție de asigurări sociale este de 25%. Persoanele fizice care obțin venituri din activități independente ori persoanele fizice car obțin venituri din drepturi de proprietate intelectuală, sunt obligate la calcul și plata contribuției de asigurări sociale, dacă obțin venituri nete a căror valoare cumulată este cel puțin egală cu 12 sau 24 de salarii minime, începând cu data de 1 ianuarie 2025. Astfel, plafonul pentru 12 salarii minime este de 48 600 de lei iar pentru 24 de salarii minime este de 97 200 de lei. Pentru veniturile care nu depășesc 12 salarii minime, nu se datorează CAS.
Stabilirea manierei de calcul a impozitului pe venit
Cota de impozit pe venit aplicabilă PFA-urilor este de 10%. Impozitul pe venit se calculează prin aplicarea procentului aferent la venitul net după deducerea CAS și CASS.
Rămâi aproape pentru a vedea concret maniera de taxare a celor două tipuri de persoane fizice autorizate raportat la taxele și impozitele care trebuie achitate precum și pentru a privi imaginea retrospectivă a înmatriculărilor de PFA-uri în intervalul 2020-2024. Este acest aspect influențat de modificările de natură fiscală recurente survenite la nivelul activității unui PFA? Toate acestea, în cadrul episodului următor.
- Referințe principale de informare
Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 688 din 10 septembrie 2015.
Legea nr. 296 din 26 octombrie 2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, cu modificările și completările ulterioare, Publicat în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023.

Sistemul de taxare a PFA-urilor în anul 2025. Incidența modificărilor de natură fiscală. Partea I
Articol scris in data de: 30 Ianuarie 2025
Autor: Botar Claudia-Florina
Orice început este o reală provocare pentru fiecare piesă de pe tabla mediului de business. Indiferent de poziția ocupată, ritmul de înaintare, statutul ori abilitatea deținută provocările care să răsfrâng asupra pionilor principali pot devansa poziții și evidenția contraste. Orice mutare necesită strategie. Fiecare modificare de poziție implică chibzuință. Pe tabla de joc a mediului de business concurențial nicio mișcare nu poate fi făcută în afara calibrării pașilor de acțiune. Într-o competiție în care cea mai mare miză este identificarea echilibrului într-un haos informațional marcat prin suprasaturație, antreprenorii dețin roluri esențiale. Acestea sunt corelate la plasarea afacerii deasupra circumstanțelor dificile propuse de diversele modificări legislative. Cu fiecare an ce trece, presiunea informațională din punct de vedere a modificărilor legislative este tot mai resimțită de către companiile autohtone.
Egida sub care se situează ultimii ani este reprezentată de diversele modificări privind digitalizarea fiscală a afacerilor din România. Acestea au dominat în detrimentul altor schimbări. O serie de modificări, cumva, s-au redus la digitalizarea fiscală.
Astăzi, vom direcționa conul de lumină asupra elementelor de ultimă oră cu privire la reglementarea activității fiscale a tipului de entități organizate sub cupola persoanei fizice autorizate, din perspectiva taxelor care vor trebui achitate către bugetul de stat.
Ce modificări se remarcă în această arie începând cu data de 1 ianuarie a anului 2025? Iată mai jos, principalele mențiuni cu privire la cele mai importante modificări raportat la sistemul de taxare a PFA-urilor în noul an.
Pe scurt!
O primă diferențiere
Mod de calcul a bazei de impozitare pentru un PFA în regim de sistem real
Mod de calcul a bazei de impozitare pentru un PFA în regim de normă pe venit
Stabilirea manierei de calcul a contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele care obțin venituri din activități independente
Stabilirea manierei de calcul a contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele care obțin venituri din drepturi de proprietate intelectuală, venituri din cedarea folosinței bunurilor, venituri din activități agricole, silvicultură și piscicultură, venituri din investiții, venituri din alte surse
Stabilirea manierei de calcul a contribuției de asigurări sociale (CAS)
Stabilirea manierei de calcul a impozitului pe venit
O primă diferențiere
Un aspect asupra căruia nu mai există îndoieli, pentru delimitarea sistemului de taxare al persoanelor fizice autorizate, este legat de evidențierea celor două categorii de PFA-uri, și anume: PFA-urile care aplică sistemul real și cele care sunt impozitate pe baza normei de venit. Delimitarea aceasta rezidă de o perioadă îndelungată pe meleagurile persoanelor fizice autorizate. Aceasta dă tonul modului de calcul și declarare a impozitelor pe care trebuie să le achite entitățile organizate sub forma unui PFA.
Diferența principală între cele două tipuri de persoane fizice autorizate este legată de maniera de determinarea a bazei de calcul asupra căreia se aplică impozitul și contribuțiilor sociale obligatorii.
Mod de calcul a bazei de impozitare pentru un PFA în regim de sistem real
Astfel, dacă te încadrezi categoriei de PFA care este impozitată în sistem real, atunci trebuie să ții cont de faptul că venitul net anual se determină ca diferență între venitul brut și cheltuielile deductibile. Rezultatul obținut reprezintă baza impozabilă asupra căreia se vor aplica cotele specifice de impozit și contribuțiile sociale obligatorii, funcție de reglementările în vigoare legate de plafoane și limite.
Mod de calcul a bazei de impozitare pentru un PFA în regim de normă pe venit
Dacă discutăm despre un PFA a cărui sistem de impozitare este norma pe venit, atunci este nevoie să ținem cont de nivelul de venit determinat pe baza normelor aferente fiecărui județ. Acestea sunt actualizate anual și publicate prin intermediul site-ului ANAF. Lista privind normele de venit actualizată este disponibilă prin intermediul site-ului ANAF, prin accesarea link-ului: https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/asistenta_contribuabili/declararea_obligatiilor_fiscale/norme_venit. Ce este important să evidențiem este faptul că doar anumite coduri CAEN se pot subscrie tipului de impozitare la norma pe venit. Până la această dată, nu sunt publicate listele privind normele de venit pentru anul 2025. Acestea pot fi vizualizate de îndată ce sunt actualizate pe site-ul Agenției Naționale pentru Administrare Fiscală prin accesarea link-ului menționat mai sus.
Atenție! Contribuabilii pentru care venitul net se determină pe bază de normă de venit și care în anul fiscal precedent au înregistrat un venit brut anual care excede valoarea de 25 000 de euro, începând cu anul fiscal următor trebuie să realizeze tranziția la sistemul de impozitare în regim real.
Bine de știut! Dacă pentru tipul de afacere pe care dorești să îl demarezi sub cupola PFA preconizezi că vei înregistra mai multe cheltuieli, este bine să optezi pentru un PFA în sistem real.
Stabilirea manierei de calcul a contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele care obțin venituri din activități independente (CASS)
Cota de contribuție de asigurări sociale de sănătate este de 10%. Aceasta se aplică asupra bazei anuale de calcul egală cu suma venitului net anual realizat, dacă discutăm despre persoanele fizice autorizate care aplică sistemul de impozitare în regim real, sau asupra normei pe venit, respectiv a normei anuale ajustate de venit. Această bază anuală de calcul ,,nu poate fi mai mare decât cea corespunzătoare unei baze anuale de calcul egale cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe țară”.
Stabilirea manierei de calcul a contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele care obțin venituri din drepturi de proprietate intelectuală, venituri din cedarea folosinței bunurilor, venituri din activități agricole, silvicultură și piscicultură, venituri din investiții, venituri din alte surse (CASS)
Cota de contribuție de asigurări sociale de sănătate este de 10%. Baza anuală de calcul pentru categorii de persoane care obțin veniturile menționate mai sus este reprezentată de:
- nivelul a 6 salarii minime brute pe țară, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 6 salarii minime brute pe țară inclusiv și 12 salarii minime brute pe țară;
- nivelul de 12 salarii minime brute pe țară, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 salarii minime brute pe țară inclusiv și 24 de salarii minime brute pe țară;
- nivelul de 24 de salarii minime brute pe țară, în cazul veniturilor realizate cel puțin egale cu 24 de salarii minime brute pe țară.
Atenție! Începând cu data de 1 ianuarie 2025, salariul minim este de 4050 de lei. Astfel funcție de această valoare, pentru activitățile independente, persoanele fizice vor plăti contribuții în anul 2026, pentru anul 2025 la nivelul a 6-60 de salarii minime pentru CASS (24 300-243 000 de lei), și 12, respectiv 24 de salarii minime pentru CAS (48 600-97 200 de lei).
Privitor la veniturile anului 2024, salariul minim considerat pentru calculul și plata CAS și CASS este de 3300 de lei.
Stabilirea manierei de calcul a contribuției de asigurări sociale (CAS)
Cota de contribuție de asigurări sociale este de 25%. Persoanele fizice care obțin venituri din activități independente ori persoanele fizice car obțin venituri din drepturi de proprietate intelectuală, sunt obligate la calcul și plata contribuției de asigurări sociale, dacă obțin venituri nete a căror valoare cumulată este cel puțin egală cu 12 sau 24 de salarii minime, începând cu data de 1 ianuarie 2025. Astfel, plafonul pentru 12 salarii minime este de 48 600 de lei iar pentru 24 de salarii minime este de 97 200 de lei. Pentru veniturile care nu depășesc 12 salarii minime, nu se datorează CAS.
Stabilirea manierei de calcul a impozitului pe venit
Cota de impozit pe venit aplicabilă PFA-urilor este de 10%. Impozitul pe venit se calculează prin aplicarea procentului aferent la venitul net după deducerea CAS și CASS.
Rămâi aproape pentru a vedea concret maniera de taxare a celor două tipuri de persoane fizice autorizate raportat la taxele și impozitele care trebuie achitate precum și pentru a privi imaginea retrospectivă a înmatriculărilor de PFA-uri în intervalul 2020-2024. Este acest aspect influențat de modificările de natură fiscală recurente survenite la nivelul activității unui PFA? Toate acestea, în cadrul episodului următor.
- Referințe principale de informare
Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 688 din 10 septembrie 2015.
Legea nr. 296 din 26 octombrie 2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, cu modificările și completările ulterioare, Publicat în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023.