Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Webinar LIVE - Ștefan Marogel și Valentina Saygo - e-Factura, e-TVA, e-Transport, SAF-T
Studiu privind triplul impact în domeniul contabilității! E-factura, E-transport, SAF-T
Botar Claudia-Florina
Valabil la 15 Aprilie 2024
Studiu privind triplul impact în domeniul contabilității. Implicații ale e-facturii, e-transport și saf-t asupra mediului de afaceri autohton
Autor: Botar Claudia-Florina, Student doctorand al Școlii Doctorale de Contabilitate din cadrul Universității ,,1 Decembrie 1918” din Alba Iulia
Abstract: Incidența modificărilor de natura legislativă și a impunerilor cu caracter normativ asupra domeniul contabil se manifestă prin multiple implicații la nivelul derulării funcțiilor și sarcinilor arondate acestuia. Valul de transformări survenit în spectrul economic generează aprofundarea problematicilor specifice și identificarea celor mai elocvente modalități de asimilare a paletei largi de transformări cu scopul aplicării adecvate a acestora prin considerarea implicațiilor asupra proceselor organizaționale. Dificultatea navigării prin tumultul modificărilor legislative provine adesea din ambiguitatea, celeritatea și apariția sensului multiplu ca urmare a analizei și interpretării documentelor normative. Domeniul contabil este ,,lovit” în permanență de valuri ale transformărilor de fond sau deopotrivă, de structură. Trio-ul e-factura, e-transport și D406 deține caracter de popularitate în lumea afacerilor la momentul actual. Repercursiunile asupra domeniului contabil în general precum și asupra derulării muncii profesionistului contabil pe fondul acestor schimbări sunt majore. Prin intermediul lucrării de cercetare ne propunem identificarea modalității în care trio-ul compus de e-factura, e-transport și SAF-T produce schimbări de paradigmă în cadrul domeniului manifestând o serie de implicații asupra deducerii și colectării de TVA, precum și asupra modalității de organizare a proceselor contabilității. Alăturăm trio-ului e-factura, e-transport și SAF-T (2E+S) și perioada de triplu impact conturată de etapa manifestării pandemiei, perioada postpandemică și declanșarea și manifestarea războiului ruso-ucrainean. Incidența perioadei de triplu impact asupra trio-ului menționat este remarcabilă.
În această manieră, prin intermediul studiului ne propunem conturarea universului de cunoaștere raportat la modalitatea de impact a mediului de afaceri prin influența celor trei modificări majore intervenite în derularea proceselor organizaționale, elemente transformatoare cu rol de factori determinanți, guvernanți ai tranziției spre paradigme inovative arondate societății informaționale moderne. Influența acestora manifestă răsunet asupra prezentului și viitorului organizațiilor precum și a departamentului financiar-contabil.
Valențe ale perioadei de triplu impact în definirea trio-ului e-factura, e-transport și SAF-T
Supranumită de către autor perioada de triplu impact și asimilată evenimentelor de dată relativ recentă subscrise perioadei pandemice, postpandemice și războiului ruso-ucrainean aceasta manifestă ecou cu rezonanțe prezente și viitoare asupra mediului de afaceri autohton. Fără echivoc, transformările aflate sub cupola perioadei de triplu impact influențează mediul financiar-contabil generând modificări complexe de paradigmă informațională cu influențe majore manifestate asupra modului de organizare a contabilității și implicit asupra conturării profilului profesionistului contabil.
Fără a face notă exhaustivă, perioada de triplu impact a reprezentat catalizator al accelerării digitalizării proceselor organizaționale. Profesioniștii contabili au făcut parte din prima linie a celor care au luptat pentru supraviețuirea afacerii în vreme de furtună pandemică. Modificările survenite pe latura domeniului contabil se subscriu aspectului susmenționat, fiind produsul sporirii accelerate a proceselor modernității.
Accelerarea proceselor demarate în interiorul organizațiilor din timpuri îndepărtate conturează caracterul specific al crizei globale, conducând spre prioritizarea acțiunilor de automatizare, implementarea telemuncii precum și a altor paradigme informaționale moderne. (Criza a accelerat digitalizarea, dar incertitudinea și lipsa de transparență vor afecta în continuare mediul de afaceri; urmează informatizarea administrației fiscale și intensificarea controalelor în zone de risc, 2020) Revoluția digitalizării pe fond de furtună pandemică deschide drumul implementării abordărilor de natură inovativă la care se subscriu sistemele arondate e-facturii, e-transport și SAF-T, acestea fiind într-o oarecare manieră produsul perioadei de triplu impact. Astfel, după mai bine de 15 ani de la inițierea implementării fișierului standard internațional de control pentru operatorii economici (SAF-T) de către Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), se zărește în anul 2021 funcționalitatea sistemului și la nivel autohton. (Digitalizarea administrației fiscale din România, pe calea cea bună. Ce măsuri așteptăm în 2021?, 2021) De altfel, cele trei elemente de tehnologizare a domeniului contabil care fac subiectul lucrării se plasează pe axa temporală a schimbărilor aduse pe scena lumii economice de către perioada de triplu impact.
Grafic nr. 1-Amprente ale perioadei de triplu impact asupra digitalizării fiscale (intervalul 2020-2024)
Sursa: proiecție proprie
Schimbările intervenite ca urmare a declanșării perioadei de război ruso-ucrainean se rezumă la accelerarea unor procese sau stoparea altora, economia de război generând perturbații semnificative la nivelul economiei mondiale. Unii specialiști conchid cu privire la accelerarea progresului tehnologic pe fondul situației conjuncturale susmenționate. (Prodan, 2024)
Astfel, conform graficului de mai sus care cuprinde o sinteză a reformei digitale fiscale din cadrul perioadei de triplu impact, putem să plasăm poziționarea apariției celor 3 instrumente ale reformei digitale în cadrul perioadei de triplu impact derulată în intervalul 2020 până în prezent.
Parcursul materialului este ilustrat prin intermediul graficului de mai jos:
Grafic nr. 2-Chintesența procesului de cercetare
Sursa: Proiecție proprie
Astfel, prin intermediul lucrării ne propunem conturarea universului de cunoaștere privitor la aspecte legate de modernitatea domeniului financiar-contabil în materie de paradigme ale digitalizării fiscale cu impact pentru prezent și viitorul organizației moderne, supranumite de către autor 2E+S (e-factura, e-transport și SAF-T).
Liniamente pragmatice privind interesul cercetării în aprofundarea trio-ului e-factura, e-transport și SAF-T
“Enigmele universului ni se dezvăluie destul de încet cu ajutorul cercetării, multor întrebări ştiinţa neputând încă să le dea răspuns. Totuşi, munca ştiinţifică este singura cale de cunoaştere a realităţii.”
Sigmund Freud în Viitorul unei iluzii
Asemenea citatului de mai sus, enigmele care gravitează în jurul domeniului contabil pot fi elucidate prin dorința de pătrundere a cercetătorului, fie el specialist teoretician ori practician în interiorul misterelor greu de deslușit adeseori. Pe fondul modificărilor de natură legislativă definite de celeritate, ambiguitate și plurivalență, relația în dublu sens dintre profesionistul contabil și specialistul teoretician devine punct de temelie a misiunii de ieșire la liman din tumultul transformărilor recurente specifice ariei contabilității. Secțiunea de față conturează interesul de cercetare identificat în direcția aprofundării mecanismelor celor 3 concepte studiate prin intermediul lucrării de cercetare.
Comensurarea interesului raportat la căutări prin intermediul internetului surprinse în intervalul perioadei de triplu impact pe baza instrumentului Google Trends relevă următoarele aspecte, prezentate în cadrul tabloului de bord de mai jos:
Grafic nr. 3-Interesul căutărilor pe tematica e-factura/e-transport/SAF-T în intervalul 2020-2024
Sursa: Google Trends
Astfel, datele ilustrate prin intermediul graficului de mai sus relevă interesul semnificativ crescut pentru aspecte legate de e-factura, e-transport și D406. Pentru tematica e-facturii apogeul interesului sintetizat prin intermediul căutărilor pe internet este înregistrat în perioada 7-13 ianuarie 2024, moment care corespunde cu etapa de lansare a obligativității implementării sistemului pentru toți agenții economici de pe teritoriul României.
În ceea ce privește aspectele arondate serviciului e-transport, intervalul căutărilor asidue este reprezentat de 26 iunie-2 iulie 2022, acesta fiind anul de instituire a sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat, RO e-Transport prin intermediul Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 41/2022. Referitor la sistemul SAF-T, interesul căutărilor este identificat cu intervalul 11-17 decembrie 2022. Acesta corespunde cu momentul predecesor aplicabilității sistemului în rândul contribuabililor mijlocii. Astfel, cele trei paradigme ale inovativității conturează maratonul digitalizării fiscale impulsionat de către perioada de triplu impact.
La finalul secțiunii, fără a face notă exhaustivă, pentru conturarea reprezentativității fenomenelor susmenționate la nivelul comunității academice vom face apelul la o succintă analiză a datelor furnizate prin intermediul bazei de date internaționale Web Of Science Core Collection.
Tabelul de mai jos ilustrează aspecte arondate gradului de reprezentativitate a conceptelor e-factura, e-transport și SAF-T în cadrul literaturii de specialitate. Din punctul meu de vedere, înțelegerea, aprofundarea și asimilarea mecanismelor de funcționare a fenomenelor susmenționate rezidă în manifestarea interesului de cercetare contrastat pe baza publicațiilor cu teme de cercetare arondate e-facturii, e-transport și SAF-T. Fără echivoc, studiul acestora nu se limitează la granițele autohtone acestea fiind trenduri ale modernității specifice și altor regiuni ale Uniunii Europene.
Formula de căutare: ALL=(E-invoice) ALL=(E-transport) ALL=(SAF-T) | |||
---|---|---|---|
Returnare rezultate înaintea filtării datelor | ALL=(E-invoice) | 103 rezultate | |
ALL=(E-transport) | 462 rezultate | ||
ALL=(SAF-T) | 57 rezultate | ||
Returnare rezultate după operațiunea filtrării datelor | ALL=(E-invoice) | 29 rezultate | |
ALL=(E-transport) | 14 rezultate | ||
ALL=(SAF-T) | 3 rezultate | ||
Categorii WOS | Economics, Management, Business, Business Finance | ||
Index WOS | Emerging Sources Citation Index (ESCI) | ||
Social Science Citation Index (SSCI) | |||
Conference Proceedings Citation Index-Social Science&Humanities (CPCI-SSH) | |||
Conference Proceedings Citation Index-Science (CPCI-S) | |||
Social Science Index Expanded (SCI-EXPANDED) | |||
Book Citation Index- Social Science&Humanities (BKCI-SSH) | |||
Book Citation Index-Science (BKCI-S) | |||
Limba | Engleză | ||
Tipuri de publicații | Articole, proceeding paper, capitole de cărți, articole de revizuire, materiale editoriale | ||
Aria de cercetare | Economie și afaceri |
Sursa: Proiecție proprie pe baza datelor furnizate prin intermediul WOS Core Collection, disponibil la adresa: https://clarivate.com/ accesat aprilie 2024
Astfel, o chintesență cu notă bibliometrică a fenomenelor studiate relevă interesul manifestat de către comunitatea academică în direcția aprofundării mecanismelor de funcționare care gravitează în jurul conceptelor cu impact semnificativ în cadrul mediului de business, o mențiune semnificativă din perspectiva autorului, având în vedere rolul cercetării în trasarea drumului către succesul implementării fenomenelor în sfera practică a contabilității.
Impactul tripartit al elementelor de inovativitate legislativă arondate domeniului financiar-contabil asupra mediului de business românesc
Trio-ul conturat de e-factura, e-transport și SAF-T reprezintă acțiuni cu incidență directă asupra colectării de TVA, caracterul ambivalent al acestuia generând o serie de controverse pe scena mediului de afaceri autohton. Anul 2022 se află sub egida reformelor generate asupra impozitelor indirecte, cu precădere din pricina modificărilor aduse asupra taxei pe valoare adăugată, aspect contrastat de dorința autorităților fiscale în vederea recuperării timpului risipit pentru optimizarea sistemelor de colectare a TVA. (2022 – E-factura, SAF-T, E-transport – priorități cu impact direct în colectarea TVA, 2022)
Ecoul modificărilor aferente etapei menționate se răsfrânge asupra mediului actual de business, înconjurat de provocări dar și de numeroase oportunități. Odată cu implementarea acestor elemente inovative la nivelul proceselor organizaționale sunt identificate o serie de inconveniente, companiile fiind constrânse la identificarea celor mai relevante și utile soluții pentru ca adoptarea acestora să urmeze drumul succesului și al eficienței. În mod cert trio-ul conturat de elementele e-factura, e-transport și SAF-T nu se regăsește nicidecum pe raftul fără prioritate a acțiunilor mediului de afaceri, punerea sub lumina reflectoarelor fiind motivată de impactul semnificativ generat pentru prezentul și viitorul afacerilor din România. Astfel, prin intermediul tabelului de mai jos identificăm cele trei concepte pendulate între trecutul, prezentul și viitorul organizațiilor autohtone.
Trio-ul e-factura, e-transport și SAF-T între trecut, prezent și viitor | ||
---|---|---|
Trio-ul e-factura, e-transport și SAF-T la momentul anului 2022 | Trio-ul e-factura, e-transport și SAF-T la momentul anului 2024 | Trio-ul e-factura, e-transport și SAF-T la momentul anului 2025 |
Incertitudini asupra înțelegerii cerințelor raportării | Obligativitatea implementării RO e-facturii între toți agenții economici, indiferent de caracteristicile definitorii ale acestora (aplicabilitatea începând cu 1 ianuarie 2024) | Obligativitatea întocmirii declarației SAF-T și pentru contribuabilii mici (din anul 2025) |
Dificultăți de calibrare a soluțiilor informatice la procedura de pregătire a datelor în formatele solicitate | Obligativitatea întocmirii declarației SAF-T și pentru contribuabilii mijlocii (din anul 2023) | Verificări permanente privind corectitudinea datelor raportate prin intermediul SAF-T |
Termene relativ reduse privitor la implementare | Extinderea listei de bunuri cu risc fiscal ridicat care se subscriu sistemului e-transport | Simplificarea declarațiilor privitoare la taxa pe valoare adăugată |
Dificultăți privind asimilarea modelului de raportare | Activarea sancțiunilor aplicabile nerespectării obligaților de declarare în cadrul sistemului RO E-transport începând cu data de 1 iulie 2024 | Transparentizarea proceselor de inspecție fiscală precum și a obligațiilor de raportare din partea contribuabililor |
Neînțelegerea de către companii a modalităților în care trebuie realizate cerințele de raportare, precum și din identificarea sursei datelor cerute de ANAF | Clarificări suplimentare privitor la aplicarea sistemului RO e-transport (menționarea categoriilor de vehicule care fac obiectul monitorizării prin RO e-transport, clarificări privind greutatea totală și valoarea totală a bunurilor care fac obiectul declarării, informații legate de datele declarate prin intermediul serviciului etc.) | Implementarea de instrumente care să contribuie la verificarea automată a corectitudinii datelor raportate prin intermediul SAF-T |
Un procent de 72% dintre companiile autohtone declară gradul scăzut de pregătire cu privire la reforma fiscală impusă prin sistemele e-factura și e-transport | Dispariția posibilității de ,,conviețuire” a celor două tipuri de facturi, în format fizic si electronic, de la 1 iulie 2024 | |
Obligativitatea implementării RO e-facturii doar pentru anumite categorii de contribuabili (relații de tip B2G) | Lansarea unei aplicații gratuite de întocmire a e-facturii de către ANAF care să vină în sprijinul contribuabililor | |
(introducerea unei variante simplificate a acesteia la începutul lunii martie) | ||
Obligativitatea întocmirii declarației SAF-T doar pentru contribuabilii mari | Verificări asupra stadiului conformării la obligațiile de raportare a SAF-T de către contribuabili | |
Obligativitatea raportării prin intermediul RO e-transport de către persoana juridică care se ocupă de transportul mărfurilor cu risc fiscal ridicat | Verificări privind corectitudinea datelor raportate prin intermediul SAF-T | |
Posibilitatea de ,,conviețuire” a celor două tipuri de facturi, în format fizic si electronic |
Sursa: proiecție proprie pe baza surselor (2022 – E-factura, SAF-T, E-transport – priorități cu impact direct în colectarea TVA, 2022; Agenda Construcțiilor-EY: Cât de Pregătiți Sunt Contribuabilii Pentru e-Factura, e-Transport Și SAF-T | Afaceri, Juridic, Finanțe & Impozite, 2022; Modificările aduse e-Transport în 2024, 2024; Noi clarificări importante SAF-T și alte implicații ale listei mărite a marilor contribuabili, 2021; ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ Nr. 41 Din 8 Aprilie 2022 Pentru Instituirea Sistemului Național Privind Monitorizarea Transporturilor Rutiere de Bunuri RO e-Transport Și de Abrogare a Art. XXVIII Din Ordonanța de Urgență a Guvernului Nr. 130/2021 Privind Unele Măsuri Fiscal-Bugetare, Prorogarea Unor Termene, Precum Și Pentru Modificarea Și Completarea Unor Acte Normative, 2024; ‘RO e-Factura-2022’, 2022)
Fundamentele demarării maratonului digitalizării fiscale în rândul mediului de afaceri autohton rezidă într-o măsură semnificativă în premisele conferite de perioada furtunii pandemice la nivelul accelerării proceselor digitalizării. În cadrul unui studiu realizat la nivelul comunității de profesioniști contabili din România privitor la modificări survenite pe direcția derulării funcțiilor și sarcinilor contabilității în regim de criză sanitară cu răsunet economic, a fost contrastat, în procent de 88%, semnificația crescută a digitalizării ca soluție vitală a supraviețuirii și propulsării domeniului spre progres pe fond conjunctural marcat de amprenta acaparării mediului de afaceri de către tehnologiile emergente. (Zgardan & Frumusanu, 2020)
Paradigma digitalizării fiscale a trecut din zona promisiunilor în cea a realizărilor efective. Viitorul este astfel marcat de o serie de modificări survenite pe această traiectorie, afacerile din România fiind nevoite să mobilizeze resurse de natură diversă pentru implementarea cu eficiență a acestor transformări de anvergură a proceselor de natură organizațională. În cadrul graficului de mai jos putem urmări o serie de proiecții ale autorităților fiscale autohtone raportat la noi paradigme ale modernității fiscale subscrise viitorului marcat de schimbare.
Grafic nr. 4-Proiecții ale digitalizării fiscale din România
Sursa: Proiecție proprie
Astfel, în lumina digitalizării și a transformărilor tehnologice accelerate viitorul este marcat de o serie de transformări cu rol definitoriu în optimizarea relației mediului de afaceri cu autoritățile fiscale. Adiacent celor prezentate mai sus, până la finele anului 2025 vor fi funcționale sistemele SFERA, SIDI, SME, eTREZOR precum și ale paradigme cu potențial semnificativ în revoluționarea modalității de interacțiune a contribuabililor cu organele de stat. (Boer, 2023)
În loc de concluzii:
Reforma fiscală digitală demarată recent la nivel autohton generează o serie de provocări la nivelul mediului de afaceri românesc. Trio-ul conturat de sistemele e-factura, e-transport și SAF-T produce valuri de incertitudine pe direcția implementării corecte și eficiente a acestora. Mai mult ca oricând se produce conștientizarea la nivelul factorilor decizionali pe direcția colaborării permanente cu specialiști în domeniul contabil, fiscal precum și informatic. Pe acest fond se conturează indispensabilitatea relației tripartite dintre contabil-consultant fiscal-informatician. Deși incertitudinea planează în jurul noilor paradigme implementate la nivelul organizațiilor, la orizont se zăresc acțiuni inovative din categoria reformei digitale fiscale, una dintre acestea fiind sistemul e-TVA, cu rol definitoriu la nivelul optimizării colectării taxei pe valoare adăugată. (e-TVA, 2024) Întrebarea care gravitează în jurul structurilor manageriale pe fondul conturat de maratonul digitalizării se raportează la maniera de mobilizare a tuturor resurselor necesare pentru atingerea obiectivelor pe direcția digitalizării masive a proceselor organizației și a dezvoltării oportune a relațiilor dintre specialiștii din domeniul financiar-contabil, fiscal și informatic.
Companiile nu pot depune niciun efort pentru a stopa reforma fiscală digitală viitoare, însă le revine responsabilitatea mobilizării permanente spre acumularea de competențe în sfera tehnologiilor digitale precum și pe direcția consolidării de parteneriate cu specialiști capabili de ralierea afacerii la actualitatea lumii contemporane.
Astfel, lucrarea ilustrează interesul crescut al studierii conceptelor arondate e-facturii, e-transport și SAF-T, aspect justificat prin prisma impactului actual al acestora generat asupra mediului de afaceri din România, impact cu rezonanță pentru prezentul și viitorul organizațiilor.
Referințe bibliografice
- 2022—E-factura, SAF-T, E-transport – priorități cu impact direct în colectarea TVA. (2022). Ernst & Young Global Limited. https://www.ey.com/ro_ro/tax/prioritati-cu-imp act-direct-in-colectarea-tva.
- Agenda Construcțiilor-EY: Cât de pregătiți sunt contribuabilii pentru e-Factura, e-Trans port și SAF-T | Afaceri, Juridic, Finanțe & Impozite. (2022). Agenda Construcțiilor & Fere astra. https://agendaconstructiilor.ro/files/afaceri-juridic-finante-impozite/ey-cat-de-preg atiti-sunt-contribuabilii-pentru-e-factura-e-transport-si-saf-t.html.
- Boer, C. (2023, June 30). Autoritățile fiscale pregătesc noi sisteme în contextul digitalizări relației cu contribuabilii. SelectSoft. https://selectsoft.ro/viitorul-digitalizari/.
- Criza a accelerat digitalizarea, dar incertitudinea și lipsa de transparență vor afecta în continuare mediul de afaceri; urmează informatizarea administrației fiscale și inten sifica rea controalelor în zone de risc. (2020). Deloitte Romania. https://www2 .deloi tte.co m/r o/ro/pages/about-deloitte/articles/expertii-deloitte-criza-a-accelerat-digitalizarea-dar-ince rtitudinea-si-lipsa-de-transparenta-vor-afecta-in-continuare-mediul-de-afaceri-urmeaza-informatizarea-administratiei-fiscale-si-intensificarea-controalelor-in-zone-de-risc.html.
- Digitalizarea administrației fiscale din România, pe calea cea bună. Ce măsuri așteptăm în 2021? (2021). Deloitte Romania. https://www2.deloitte.com/ro/ro/pages/tax/arti cles/d igitalizarea-administratiei-fiscale-din-romania-pe-calea-cea-buna-ce-masuri-asteptam-in-2021.html.
- E-TVA. (2024). Avocatnet.ro. https://www.avocatnet.ro/t19451/e-TVA.html.
- Modificările aduse e-Transport în 2024. (2024). Kuehne + Nagel. https://ro.kuehne-nage l.com/ro/-/stiri/modificarile-aduse-e-transport-in-2024.
- Noi clarificări importante SAF-T și alte implicații ale listei mărite a marilor contribuabili. (2021). Ernst & Young Global Limited. https://www.ey.com/ro_ro/tax/noi-clarificari-importante-saf-t-.
- ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 41 din 8 aprilie 2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative. (2024). Portal Legislativ. https://legislatie.just.ro/Publ ic/DetaliiDocument/253801.
- Prodan, C. (2024, March 28). UE ar putea trece la economie de război. Ce înseamnă asta. PRESShub. https://www.presshub.ro/ue-ar-trebui-sa-treaca-la-economie-de-razboi-ce-ins eamna-asta-315274/.
- RO e-Factura-2022. (2022, July 12). Senior Software. https://www .seniorsoftwa re.ro/re surse/articole-utile/e-factura-2022-efactura-ro-e-factura-anaf-facturarea-electronica/.
- Zgardan, A., & Frumusanu, N.-M. (2020). The impact of COVID-19 pandemic on the activity of the professional accountant.
SITE-URI WEB
- Web of Science, disponibil la adresa: https://0r10qj7vz-y-https-www-webofscience-com.z.e-nformation.ro/wos/woscc/basic-search, accesat aprilie 2024.
Citește și articolul despre:
Studiu privind triplul impact în domeniul contabilității! E-factura, E-transport, SAF-T
Articol scris in data de: 15 Aprilie 2024
Autor: Botar Claudia-Florina
Studiu privind triplul impact în domeniul contabilității. Implicații ale e-facturii, e-transport și saf-t asupra mediului de afaceri autohton
Autor: Botar Claudia-Florina, Student doctorand al Școlii Doctorale de Contabilitate din cadrul Universității ,,1 Decembrie 1918” din Alba Iulia
Abstract: Incidența modificărilor de natura legislativă și a impunerilor cu caracter normativ asupra domeniul contabil se manifestă prin multiple implicații la nivelul derulării funcțiilor și sarcinilor arondate acestuia. Valul de transformări survenit în spectrul economic generează aprofundarea problematicilor specifice și identificarea celor mai elocvente modalități de asimilare a paletei largi de transformări cu scopul aplicării adecvate a acestora prin considerarea implicațiilor asupra proceselor organizaționale. Dificultatea navigării prin tumultul modificărilor legislative provine adesea din ambiguitatea, celeritatea și apariția sensului multiplu ca urmare a analizei și interpretării documentelor normative. Domeniul contabil este ,,lovit” în permanență de valuri ale transformărilor de fond sau deopotrivă, de structură. Trio-ul e-factura, e-transport și D406 deține caracter de popularitate în lumea afacerilor la momentul actual. Repercursiunile asupra domeniului contabil în general precum și asupra derulării muncii profesionistului contabil pe fondul acestor schimbări sunt majore. Prin intermediul lucrării de cercetare ne propunem identificarea modalității în care trio-ul compus de e-factura, e-transport și SAF-T produce schimbări de paradigmă în cadrul domeniului manifestând o serie de implicații asupra deducerii și colectării de TVA, precum și asupra modalității de organizare a proceselor contabilității. Alăturăm trio-ului e-factura, e-transport și SAF-T (2E+S) și perioada de triplu impact conturată de etapa manifestării pandemiei, perioada postpandemică și declanșarea și manifestarea războiului ruso-ucrainean. Incidența perioadei de triplu impact asupra trio-ului menționat este remarcabilă.
În această manieră, prin intermediul studiului ne propunem conturarea universului de cunoaștere raportat la modalitatea de impact a mediului de afaceri prin influența celor trei modificări majore intervenite în derularea proceselor organizaționale, elemente transformatoare cu rol de factori determinanți, guvernanți ai tranziției spre paradigme inovative arondate societății informaționale moderne. Influența acestora manifestă răsunet asupra prezentului și viitorului organizațiilor precum și a departamentului financiar-contabil.
Valențe ale perioadei de triplu impact în definirea trio-ului e-factura, e-transport și SAF-T
Supranumită de către autor perioada de triplu impact și asimilată evenimentelor de dată relativ recentă subscrise perioadei pandemice, postpandemice și războiului ruso-ucrainean aceasta manifestă ecou cu rezonanțe prezente și viitoare asupra mediului de afaceri autohton. Fără echivoc, transformările aflate sub cupola perioadei de triplu impact influențează mediul financiar-contabil generând modificări complexe de paradigmă informațională cu influențe majore manifestate asupra modului de organizare a contabilității și implicit asupra conturării profilului profesionistului contabil.
Fără a face notă exhaustivă, perioada de triplu impact a reprezentat catalizator al accelerării digitalizării proceselor organizaționale. Profesioniștii contabili au făcut parte din prima linie a celor care au luptat pentru supraviețuirea afacerii în vreme de furtună pandemică. Modificările survenite pe latura domeniului contabil se subscriu aspectului susmenționat, fiind produsul sporirii accelerate a proceselor modernității.
Accelerarea proceselor demarate în interiorul organizațiilor din timpuri îndepărtate conturează caracterul specific al crizei globale, conducând spre prioritizarea acțiunilor de automatizare, implementarea telemuncii precum și a altor paradigme informaționale moderne. (Criza a accelerat digitalizarea, dar incertitudinea și lipsa de transparență vor afecta în continuare mediul de afaceri; urmează informatizarea administrației fiscale și intensificarea controalelor în zone de risc, 2020) Revoluția digitalizării pe fond de furtună pandemică deschide drumul implementării abordărilor de natură inovativă la care se subscriu sistemele arondate e-facturii, e-transport și SAF-T, acestea fiind într-o oarecare manieră produsul perioadei de triplu impact. Astfel, după mai bine de 15 ani de la inițierea implementării fișierului standard internațional de control pentru operatorii economici (SAF-T) de către Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), se zărește în anul 2021 funcționalitatea sistemului și la nivel autohton. (Digitalizarea administrației fiscale din România, pe calea cea bună. Ce măsuri așteptăm în 2021?, 2021) De altfel, cele trei elemente de tehnologizare a domeniului contabil care fac subiectul lucrării se plasează pe axa temporală a schimbărilor aduse pe scena lumii economice de către perioada de triplu impact.
Grafic nr. 1-Amprente ale perioadei de triplu impact asupra digitalizării fiscale (intervalul 2020-2024)
Sursa: proiecție proprie
Schimbările intervenite ca urmare a declanșării perioadei de război ruso-ucrainean se rezumă la accelerarea unor procese sau stoparea altora, economia de război generând perturbații semnificative la nivelul economiei mondiale. Unii specialiști conchid cu privire la accelerarea progresului tehnologic pe fondul situației conjuncturale susmenționate. (Prodan, 2024)
Astfel, conform graficului de mai sus care cuprinde o sinteză a reformei digitale fiscale din cadrul perioadei de triplu impact, putem să plasăm poziționarea apariției celor 3 instrumente ale reformei digitale în cadrul perioadei de triplu impact derulată în intervalul 2020 până în prezent.
Parcursul materialului este ilustrat prin intermediul graficului de mai jos:
Grafic nr. 2-Chintesența procesului de cercetare
Sursa: Proiecție proprie
Astfel, prin intermediul lucrării ne propunem conturarea universului de cunoaștere privitor la aspecte legate de modernitatea domeniului financiar-contabil în materie de paradigme ale digitalizării fiscale cu impact pentru prezent și viitorul organizației moderne, supranumite de către autor 2E+S (e-factura, e-transport și SAF-T).
Liniamente pragmatice privind interesul cercetării în aprofundarea trio-ului e-factura, e-transport și SAF-T
“Enigmele universului ni se dezvăluie destul de încet cu ajutorul cercetării, multor întrebări ştiinţa neputând încă să le dea răspuns. Totuşi, munca ştiinţifică este singura cale de cunoaştere a realităţii.”
Sigmund Freud în Viitorul unei iluzii
Asemenea citatului de mai sus, enigmele care gravitează în jurul domeniului contabil pot fi elucidate prin dorința de pătrundere a cercetătorului, fie el specialist teoretician ori practician în interiorul misterelor greu de deslușit adeseori. Pe fondul modificărilor de natură legislativă definite de celeritate, ambiguitate și plurivalență, relația în dublu sens dintre profesionistul contabil și specialistul teoretician devine punct de temelie a misiunii de ieșire la liman din tumultul transformărilor recurente specifice ariei contabilității. Secțiunea de față conturează interesul de cercetare identificat în direcția aprofundării mecanismelor celor 3 concepte studiate prin intermediul lucrării de cercetare.
Comensurarea interesului raportat la căutări prin intermediul internetului surprinse în intervalul perioadei de triplu impact pe baza instrumentului Google Trends relevă următoarele aspecte, prezentate în cadrul tabloului de bord de mai jos:
Grafic nr. 3-Interesul căutărilor pe tematica e-factura/e-transport/SAF-T în intervalul 2020-2024
Sursa: Google Trends
Astfel, datele ilustrate prin intermediul graficului de mai sus relevă interesul semnificativ crescut pentru aspecte legate de e-factura, e-transport și D406. Pentru tematica e-facturii apogeul interesului sintetizat prin intermediul căutărilor pe internet este înregistrat în perioada 7-13 ianuarie 2024, moment care corespunde cu etapa de lansare a obligativității implementării sistemului pentru toți agenții economici de pe teritoriul României.
În ceea ce privește aspectele arondate serviciului e-transport, intervalul căutărilor asidue este reprezentat de 26 iunie-2 iulie 2022, acesta fiind anul de instituire a sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat, RO e-Transport prin intermediul Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 41/2022. Referitor la sistemul SAF-T, interesul căutărilor este identificat cu intervalul 11-17 decembrie 2022. Acesta corespunde cu momentul predecesor aplicabilității sistemului în rândul contribuabililor mijlocii. Astfel, cele trei paradigme ale inovativității conturează maratonul digitalizării fiscale impulsionat de către perioada de triplu impact.
La finalul secțiunii, fără a face notă exhaustivă, pentru conturarea reprezentativității fenomenelor susmenționate la nivelul comunității academice vom face apelul la o succintă analiză a datelor furnizate prin intermediul bazei de date internaționale Web Of Science Core Collection.
Tabelul de mai jos ilustrează aspecte arondate gradului de reprezentativitate a conceptelor e-factura, e-transport și SAF-T în cadrul literaturii de specialitate. Din punctul meu de vedere, înțelegerea, aprofundarea și asimilarea mecanismelor de funcționare a fenomenelor susmenționate rezidă în manifestarea interesului de cercetare contrastat pe baza publicațiilor cu teme de cercetare arondate e-facturii, e-transport și SAF-T. Fără echivoc, studiul acestora nu se limitează la granițele autohtone acestea fiind trenduri ale modernității specifice și altor regiuni ale Uniunii Europene.
Formula de căutare: ALL=(E-invoice) ALL=(E-transport) ALL=(SAF-T) | |||
---|---|---|---|
Returnare rezultate înaintea filtării datelor | ALL=(E-invoice) | 103 rezultate | |
ALL=(E-transport) | 462 rezultate | ||
ALL=(SAF-T) | 57 rezultate | ||
Returnare rezultate după operațiunea filtrării datelor | ALL=(E-invoice) | 29 rezultate | |
ALL=(E-transport) | 14 rezultate | ||
ALL=(SAF-T) | 3 rezultate | ||
Categorii WOS | Economics, Management, Business, Business Finance | ||
Index WOS | Emerging Sources Citation Index (ESCI) | ||
Social Science Citation Index (SSCI) | |||
Conference Proceedings Citation Index-Social Science&Humanities (CPCI-SSH) | |||
Conference Proceedings Citation Index-Science (CPCI-S) | |||
Social Science Index Expanded (SCI-EXPANDED) | |||
Book Citation Index- Social Science&Humanities (BKCI-SSH) | |||
Book Citation Index-Science (BKCI-S) | |||
Limba | Engleză | ||
Tipuri de publicații | Articole, proceeding paper, capitole de cărți, articole de revizuire, materiale editoriale | ||
Aria de cercetare | Economie și afaceri |
Sursa: Proiecție proprie pe baza datelor furnizate prin intermediul WOS Core Collection, disponibil la adresa: https://clarivate.com/ accesat aprilie 2024
Astfel, o chintesență cu notă bibliometrică a fenomenelor studiate relevă interesul manifestat de către comunitatea academică în direcția aprofundării mecanismelor de funcționare care gravitează în jurul conceptelor cu impact semnificativ în cadrul mediului de business, o mențiune semnificativă din perspectiva autorului, având în vedere rolul cercetării în trasarea drumului către succesul implementării fenomenelor în sfera practică a contabilității.
Impactul tripartit al elementelor de inovativitate legislativă arondate domeniului financiar-contabil asupra mediului de business românesc
Trio-ul conturat de e-factura, e-transport și SAF-T reprezintă acțiuni cu incidență directă asupra colectării de TVA, caracterul ambivalent al acestuia generând o serie de controverse pe scena mediului de afaceri autohton. Anul 2022 se află sub egida reformelor generate asupra impozitelor indirecte, cu precădere din pricina modificărilor aduse asupra taxei pe valoare adăugată, aspect contrastat de dorința autorităților fiscale în vederea recuperării timpului risipit pentru optimizarea sistemelor de colectare a TVA. (2022 – E-factura, SAF-T, E-transport – priorități cu impact direct în colectarea TVA, 2022)
Ecoul modificărilor aferente etapei menționate se răsfrânge asupra mediului actual de business, înconjurat de provocări dar și de numeroase oportunități. Odată cu implementarea acestor elemente inovative la nivelul proceselor organizaționale sunt identificate o serie de inconveniente, companiile fiind constrânse la identificarea celor mai relevante și utile soluții pentru ca adoptarea acestora să urmeze drumul succesului și al eficienței. În mod cert trio-ul conturat de elementele e-factura, e-transport și SAF-T nu se regăsește nicidecum pe raftul fără prioritate a acțiunilor mediului de afaceri, punerea sub lumina reflectoarelor fiind motivată de impactul semnificativ generat pentru prezentul și viitorul afacerilor din România. Astfel, prin intermediul tabelului de mai jos identificăm cele trei concepte pendulate între trecutul, prezentul și viitorul organizațiilor autohtone.
Trio-ul e-factura, e-transport și SAF-T între trecut, prezent și viitor | ||
---|---|---|
Trio-ul e-factura, e-transport și SAF-T la momentul anului 2022 | Trio-ul e-factura, e-transport și SAF-T la momentul anului 2024 | Trio-ul e-factura, e-transport și SAF-T la momentul anului 2025 |
Incertitudini asupra înțelegerii cerințelor raportării | Obligativitatea implementării RO e-facturii între toți agenții economici, indiferent de caracteristicile definitorii ale acestora (aplicabilitatea începând cu 1 ianuarie 2024) | Obligativitatea întocmirii declarației SAF-T și pentru contribuabilii mici (din anul 2025) |
Dificultăți de calibrare a soluțiilor informatice la procedura de pregătire a datelor în formatele solicitate | Obligativitatea întocmirii declarației SAF-T și pentru contribuabilii mijlocii (din anul 2023) | Verificări permanente privind corectitudinea datelor raportate prin intermediul SAF-T |
Termene relativ reduse privitor la implementare | Extinderea listei de bunuri cu risc fiscal ridicat care se subscriu sistemului e-transport | Simplificarea declarațiilor privitoare la taxa pe valoare adăugată |
Dificultăți privind asimilarea modelului de raportare | Activarea sancțiunilor aplicabile nerespectării obligaților de declarare în cadrul sistemului RO E-transport începând cu data de 1 iulie 2024 | Transparentizarea proceselor de inspecție fiscală precum și a obligațiilor de raportare din partea contribuabililor |
Neînțelegerea de către companii a modalităților în care trebuie realizate cerințele de raportare, precum și din identificarea sursei datelor cerute de ANAF | Clarificări suplimentare privitor la aplicarea sistemului RO e-transport (menționarea categoriilor de vehicule care fac obiectul monitorizării prin RO e-transport, clarificări privind greutatea totală și valoarea totală a bunurilor care fac obiectul declarării, informații legate de datele declarate prin intermediul serviciului etc.) | Implementarea de instrumente care să contribuie la verificarea automată a corectitudinii datelor raportate prin intermediul SAF-T |
Un procent de 72% dintre companiile autohtone declară gradul scăzut de pregătire cu privire la reforma fiscală impusă prin sistemele e-factura și e-transport | Dispariția posibilității de ,,conviețuire” a celor două tipuri de facturi, în format fizic si electronic, de la 1 iulie 2024 | |
Obligativitatea implementării RO e-facturii doar pentru anumite categorii de contribuabili (relații de tip B2G) | Lansarea unei aplicații gratuite de întocmire a e-facturii de către ANAF care să vină în sprijinul contribuabililor | |
(introducerea unei variante simplificate a acesteia la începutul lunii martie) | ||
Obligativitatea întocmirii declarației SAF-T doar pentru contribuabilii mari | Verificări asupra stadiului conformării la obligațiile de raportare a SAF-T de către contribuabili | |
Obligativitatea raportării prin intermediul RO e-transport de către persoana juridică care se ocupă de transportul mărfurilor cu risc fiscal ridicat | Verificări privind corectitudinea datelor raportate prin intermediul SAF-T | |
Posibilitatea de ,,conviețuire” a celor două tipuri de facturi, în format fizic si electronic |
Sursa: proiecție proprie pe baza surselor (2022 – E-factura, SAF-T, E-transport – priorități cu impact direct în colectarea TVA, 2022; Agenda Construcțiilor-EY: Cât de Pregătiți Sunt Contribuabilii Pentru e-Factura, e-Transport Și SAF-T | Afaceri, Juridic, Finanțe & Impozite, 2022; Modificările aduse e-Transport în 2024, 2024; Noi clarificări importante SAF-T și alte implicații ale listei mărite a marilor contribuabili, 2021; ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ Nr. 41 Din 8 Aprilie 2022 Pentru Instituirea Sistemului Național Privind Monitorizarea Transporturilor Rutiere de Bunuri RO e-Transport Și de Abrogare a Art. XXVIII Din Ordonanța de Urgență a Guvernului Nr. 130/2021 Privind Unele Măsuri Fiscal-Bugetare, Prorogarea Unor Termene, Precum Și Pentru Modificarea Și Completarea Unor Acte Normative, 2024; ‘RO e-Factura-2022’, 2022)
Fundamentele demarării maratonului digitalizării fiscale în rândul mediului de afaceri autohton rezidă într-o măsură semnificativă în premisele conferite de perioada furtunii pandemice la nivelul accelerării proceselor digitalizării. În cadrul unui studiu realizat la nivelul comunității de profesioniști contabili din România privitor la modificări survenite pe direcția derulării funcțiilor și sarcinilor contabilității în regim de criză sanitară cu răsunet economic, a fost contrastat, în procent de 88%, semnificația crescută a digitalizării ca soluție vitală a supraviețuirii și propulsării domeniului spre progres pe fond conjunctural marcat de amprenta acaparării mediului de afaceri de către tehnologiile emergente. (Zgardan & Frumusanu, 2020)
Paradigma digitalizării fiscale a trecut din zona promisiunilor în cea a realizărilor efective. Viitorul este astfel marcat de o serie de modificări survenite pe această traiectorie, afacerile din România fiind nevoite să mobilizeze resurse de natură diversă pentru implementarea cu eficiență a acestor transformări de anvergură a proceselor de natură organizațională. În cadrul graficului de mai jos putem urmări o serie de proiecții ale autorităților fiscale autohtone raportat la noi paradigme ale modernității fiscale subscrise viitorului marcat de schimbare.
Grafic nr. 4-Proiecții ale digitalizării fiscale din România
Sursa: Proiecție proprie
Astfel, în lumina digitalizării și a transformărilor tehnologice accelerate viitorul este marcat de o serie de transformări cu rol definitoriu în optimizarea relației mediului de afaceri cu autoritățile fiscale. Adiacent celor prezentate mai sus, până la finele anului 2025 vor fi funcționale sistemele SFERA, SIDI, SME, eTREZOR precum și ale paradigme cu potențial semnificativ în revoluționarea modalității de interacțiune a contribuabililor cu organele de stat. (Boer, 2023)
În loc de concluzii:
Reforma fiscală digitală demarată recent la nivel autohton generează o serie de provocări la nivelul mediului de afaceri românesc. Trio-ul conturat de sistemele e-factura, e-transport și SAF-T produce valuri de incertitudine pe direcția implementării corecte și eficiente a acestora. Mai mult ca oricând se produce conștientizarea la nivelul factorilor decizionali pe direcția colaborării permanente cu specialiști în domeniul contabil, fiscal precum și informatic. Pe acest fond se conturează indispensabilitatea relației tripartite dintre contabil-consultant fiscal-informatician. Deși incertitudinea planează în jurul noilor paradigme implementate la nivelul organizațiilor, la orizont se zăresc acțiuni inovative din categoria reformei digitale fiscale, una dintre acestea fiind sistemul e-TVA, cu rol definitoriu la nivelul optimizării colectării taxei pe valoare adăugată. (e-TVA, 2024) Întrebarea care gravitează în jurul structurilor manageriale pe fondul conturat de maratonul digitalizării se raportează la maniera de mobilizare a tuturor resurselor necesare pentru atingerea obiectivelor pe direcția digitalizării masive a proceselor organizației și a dezvoltării oportune a relațiilor dintre specialiștii din domeniul financiar-contabil, fiscal și informatic.
Companiile nu pot depune niciun efort pentru a stopa reforma fiscală digitală viitoare, însă le revine responsabilitatea mobilizării permanente spre acumularea de competențe în sfera tehnologiilor digitale precum și pe direcția consolidării de parteneriate cu specialiști capabili de ralierea afacerii la actualitatea lumii contemporane.
Astfel, lucrarea ilustrează interesul crescut al studierii conceptelor arondate e-facturii, e-transport și SAF-T, aspect justificat prin prisma impactului actual al acestora generat asupra mediului de afaceri din România, impact cu rezonanță pentru prezentul și viitorul organizațiilor.
Referințe bibliografice
- 2022—E-factura, SAF-T, E-transport – priorități cu impact direct în colectarea TVA. (2022). Ernst & Young Global Limited. https://www.ey.com/ro_ro/tax/prioritati-cu-imp act-direct-in-colectarea-tva.
- Agenda Construcțiilor-EY: Cât de pregătiți sunt contribuabilii pentru e-Factura, e-Trans port și SAF-T | Afaceri, Juridic, Finanțe & Impozite. (2022). Agenda Construcțiilor & Fere astra. https://agendaconstructiilor.ro/files/afaceri-juridic-finante-impozite/ey-cat-de-preg atiti-sunt-contribuabilii-pentru-e-factura-e-transport-si-saf-t.html.
- Boer, C. (2023, June 30). Autoritățile fiscale pregătesc noi sisteme în contextul digitalizări relației cu contribuabilii. SelectSoft. https://selectsoft.ro/viitorul-digitalizari/.
- Criza a accelerat digitalizarea, dar incertitudinea și lipsa de transparență vor afecta în continuare mediul de afaceri; urmează informatizarea administrației fiscale și inten sifica rea controalelor în zone de risc. (2020). Deloitte Romania. https://www2 .deloi tte.co m/r o/ro/pages/about-deloitte/articles/expertii-deloitte-criza-a-accelerat-digitalizarea-dar-ince rtitudinea-si-lipsa-de-transparenta-vor-afecta-in-continuare-mediul-de-afaceri-urmeaza-informatizarea-administratiei-fiscale-si-intensificarea-controalelor-in-zone-de-risc.html.
- Digitalizarea administrației fiscale din România, pe calea cea bună. Ce măsuri așteptăm în 2021? (2021). Deloitte Romania. https://www2.deloitte.com/ro/ro/pages/tax/arti cles/d igitalizarea-administratiei-fiscale-din-romania-pe-calea-cea-buna-ce-masuri-asteptam-in-2021.html.
- E-TVA. (2024). Avocatnet.ro. https://www.avocatnet.ro/t19451/e-TVA.html.
- Modificările aduse e-Transport în 2024. (2024). Kuehne + Nagel. https://ro.kuehne-nage l.com/ro/-/stiri/modificarile-aduse-e-transport-in-2024.
- Noi clarificări importante SAF-T și alte implicații ale listei mărite a marilor contribuabili. (2021). Ernst & Young Global Limited. https://www.ey.com/ro_ro/tax/noi-clarificari-importante-saf-t-.
- ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 41 din 8 aprilie 2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative. (2024). Portal Legislativ. https://legislatie.just.ro/Publ ic/DetaliiDocument/253801.
- Prodan, C. (2024, March 28). UE ar putea trece la economie de război. Ce înseamnă asta. PRESShub. https://www.presshub.ro/ue-ar-trebui-sa-treaca-la-economie-de-razboi-ce-ins eamna-asta-315274/.
- RO e-Factura-2022. (2022, July 12). Senior Software. https://www .seniorsoftwa re.ro/re surse/articole-utile/e-factura-2022-efactura-ro-e-factura-anaf-facturarea-electronica/.
- Zgardan, A., & Frumusanu, N.-M. (2020). The impact of COVID-19 pandemic on the activity of the professional accountant.
SITE-URI WEB
- Web of Science, disponibil la adresa: https://0r10qj7vz-y-https-www-webofscience-com.z.e-nformation.ro/wos/woscc/basic-search, accesat aprilie 2024.