Login
/subiect/achizitie-vehicul-second-hand-din-germania/
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
[mailpoet_form id="3"]
Achiziție vehicul second-hand din Germania
Monica Predescu
Valabil la 9 februarie 2025
Situatie de fapt:
Neplatitor de tva achizitioneaza de pe auto1 masini sh pentru care vanzatorul aplica tva la marja. Pentru aceste auto se factureaza separat transport si taxe licitatii. Facturile pentru transport si taxe licitatii sunt cu tva 19% de la furnizor cu cui de germania.
Intrebare:
Sunt in regula facturile cu tva 19% emise de un furnizor cu cui de germania? Achita tva furnizorului si atat? Furnizorul aplica oss? ( daca da, cum pot verifica?). Stiam ca un neplatitor de tva trebuie sa obtina cod special de tva inainte de a primi servicii din ue si apoi achita tva in ro pentru aceste servicii.
Înțelegem că vorbim de o achiziție din Germania a unui vehicul second-hand pentru care furnizorul german a aplicat regimul special pentru bunuri second-hand (regimul marjei), beneficiar fiind o entitate (persoană impozabilă) din România, neînregistrată în scop de TVA.
În cazul regimului special pentru bunurile second-hand (art. 325 din Directiva de TVA UE 112 care a fost obligatoriu transpus în legislațiile locale ale statelor membre, inclusiv Germania, iar în România îl regăsim în Codul fiscal la art. 312) furnizorul este persoana obligată la calcularea și plata TVA la marja de profit.
Prin urmare, beneficiarul (persoana impozabilă neînregistrată în scop de TVA în România) nu are nicio obligație în sfera TVA în acest caz.
În ceea ce privește serviciile achiziționate din Germania de către persoana impozabilă (neînregistrată în scop de TVA) din România, exista într-adevăr obligația obținerii codului special de TVA (conform art. 317 (1) lit. c) înainte de primirea acestora dacă vorbim de servicii achiziționate și nu de cheltuieli accesorii livrării efectuate de furnizorul german, care urmează regimul tranzacției principale (livrarea taxabilă în Germania).
În cazul de față vorbim de cheltuieli accesorii livrării vehiculului second-hand, prin urmare este corectă facturarea acestora cu TVA 19% (cota de TVA a Germaniei).
Art. 286
(3) Baza de impozitare cuprinde următoarele:
(…)
b) cheltuielile accesorii, cum sunt: comisioanele, cheltuielile de ambalare, transport și asigurare, solicitate de către furnizor/prestator cumpărătorului sau beneficiarului. Cheltuielile facturate de furnizorul de bunuri sau de prestatorul de servicii cumpărătorului, care fac obiectul unui contract separat și care sunt legate de livrările de bunuri sau de prestările de servicii în cauză, se consideră cheltuieli accesorii.
Norme metodologice pct. 30
5) În sensul art. 286 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal, orice cheltuieli accesorii efectuate de persoana care realizează o livrare de bunuri sau o prestare de servicii se includ în baza de impozitare a taxei pe valoarea adăugată, chiar dacă fac obiectul unui contract separat. Există o singură livrare/prestare în cazul în care unul sau mai multe elemente trebuie considerate ca reprezentând tranzacția principală, în timp ce unul sau mai multe elemente trebuie considerate cheltuieli accesorii care beneficiază de tratamentul fiscal al tranzacției principale referitoare, printre altele, la locul livrării/prestării, cotele, scutirile ca și livrarea/prestarea de care sunt legate.
Art. 312
(2) Persoana impozabilă revânzătoare va aplica regimul special pentru livrările de bunuri second-hand, opere de artă, obiecte de colecție și antichități, altele decât operele de artă livrate de autorii sau succesorii de drept ai acestora, pentru care există obligația colectării taxei, bunuri pe care le-a achiziționat din interiorul Uniunii Europene, de la unul dintre următorii furnizori:
a) o persoană neimpozabilă;
b) o persoană impozabilă, în măsura în care livrarea efectuată de respectiva persoană impozabilă este scutită de taxă, conform art. 292 alin. (2) lit. g);
c) o întreprindere mică, în măsura în care achiziția respectivă se referă la bunuri de capital;
d) o persoană impozabilă revânzătoare, în măsura în care livrarea de către aceasta a fost supusă taxei în regim special.
(4) În cazul livrărilor prevăzute la alin. (2) și (3), pentru care se exercită opțiunea prevăzută la alin. (3), baza de impozitare este marja profitului, determinată conform alin. (1) lit. g), exclusiv valoarea taxei aferente. (…)
(13) În condițiile stabilite prin normele metodologice, persoana impozabilă revânzătoare care aplică regimul special trebuie să îndeplinească următoarele obligații:
a) să stabilească taxa colectată în cadrul regimului special pentru fiecare perioadă fiscală în care trebuie să depună decontul de taxă, conform art. 322 și 323 ;
b) să țină evidența operațiunilor pentru care se aplică regimul special.
Reglementare:
- art. 312, 286 – Cod fiscal
Acest răspuns vă este util?
Vă rugăm să ne lăsați o recenzie pe google:
Mulțumim!
Articol scris de catre Monica Predescu, in data de 9 februarie 2025.
Prin înfiinţarea unei societăţi de contabilitate am avut ocazia sa încep practicarea activităţii de contabilitate în urmă cu 25 de ani luând astfel parte la începutul şi la dezvoltarea acestui domeniu în România. Cei peste 500 de clienţi pe care i-am avut în această perioadă, au desfăşurat activităţi în foarte multe domenii, unele colaborări cu aceştia durând de peste 15 ani.

Achiziție vehicul second-hand din Germania
Articol scris in data de: 9 februarie 2025
Autor: Monica Predescu
Situatie de fapt:
Neplatitor de tva achizitioneaza de pe auto1 masini sh pentru care vanzatorul aplica tva la marja. Pentru aceste auto se factureaza separat transport si taxe licitatii. Facturile pentru transport si taxe licitatii sunt cu tva 19% de la furnizor cu cui de germania.
Intrebare:
Sunt in regula facturile cu tva 19% emise de un furnizor cu cui de germania? Achita tva furnizorului si atat? Furnizorul aplica oss? ( daca da, cum pot verifica?). Stiam ca un neplatitor de tva trebuie sa obtina cod special de tva inainte de a primi servicii din ue si apoi achita tva in ro pentru aceste servicii.
Raspuns
Înțelegem că vorbim de o achiziție din Germania a unui vehicul second-hand pentru care furnizorul german a aplicat regimul special pentru bunuri second-hand (regimul marjei), beneficiar fiind o entitate (persoană impozabilă) din România, neînregistrată în scop de TVA.
În cazul regimului special pentru bunurile second-hand (art. 325 din Directiva de TVA UE 112 care a fost obligatoriu transpus în legislațiile locale ale statelor membre, inclusiv Germania, iar în România îl regăsim în Codul fiscal la art. 312) furnizorul este persoana obligată la calcularea și plata TVA la marja de profit.
Prin urmare, beneficiarul (persoana impozabilă neînregistrată în scop de TVA în România) nu are nicio obligație în sfera TVA în acest caz.
În ceea ce privește serviciile achiziționate din Germania de către persoana impozabilă (neînregistrată în scop de TVA) din România, exista într-adevăr obligația obținerii codului special de TVA (conform art. 317 (1) lit. c) înainte de primirea acestora dacă vorbim de servicii achiziționate și nu de cheltuieli accesorii livrării efectuate de furnizorul german, care urmează regimul tranzacției principale (livrarea taxabilă în Germania).
În cazul de față vorbim de cheltuieli accesorii livrării vehiculului second-hand, prin urmare este corectă facturarea acestora cu TVA 19% (cota de TVA a Germaniei).
Art. 286
(3) Baza de impozitare cuprinde următoarele:
(…)
b) cheltuielile accesorii, cum sunt: comisioanele, cheltuielile de ambalare, transport și asigurare, solicitate de către furnizor/prestator cumpărătorului sau beneficiarului. Cheltuielile facturate de furnizorul de bunuri sau de prestatorul de servicii cumpărătorului, care fac obiectul unui contract separat și care sunt legate de livrările de bunuri sau de prestările de servicii în cauză, se consideră cheltuieli accesorii.
Norme metodologice pct. 30
5) În sensul art. 286 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal, orice cheltuieli accesorii efectuate de persoana care realizează o livrare de bunuri sau o prestare de servicii se includ în baza de impozitare a taxei pe valoarea adăugată, chiar dacă fac obiectul unui contract separat. Există o singură livrare/prestare în cazul în care unul sau mai multe elemente trebuie considerate ca reprezentând tranzacția principală, în timp ce unul sau mai multe elemente trebuie considerate cheltuieli accesorii care beneficiază de tratamentul fiscal al tranzacției principale referitoare, printre altele, la locul livrării/prestării, cotele, scutirile ca și livrarea/prestarea de care sunt legate.
Art. 312
(2) Persoana impozabilă revânzătoare va aplica regimul special pentru livrările de bunuri second-hand, opere de artă, obiecte de colecție și antichități, altele decât operele de artă livrate de autorii sau succesorii de drept ai acestora, pentru care există obligația colectării taxei, bunuri pe care le-a achiziționat din interiorul Uniunii Europene, de la unul dintre următorii furnizori:
a) o persoană neimpozabilă;
b) o persoană impozabilă, în măsura în care livrarea efectuată de respectiva persoană impozabilă este scutită de taxă, conform art. 292 alin. (2) lit. g);
c) o întreprindere mică, în măsura în care achiziția respectivă se referă la bunuri de capital;
d) o persoană impozabilă revânzătoare, în măsura în care livrarea de către aceasta a fost supusă taxei în regim special.
(4) În cazul livrărilor prevăzute la alin. (2) și (3), pentru care se exercită opțiunea prevăzută la alin. (3), baza de impozitare este marja profitului, determinată conform alin. (1) lit. g), exclusiv valoarea taxei aferente. (…)
(13) În condițiile stabilite prin normele metodologice, persoana impozabilă revânzătoare care aplică regimul special trebuie să îndeplinească următoarele obligații:
a) să stabilească taxa colectată în cadrul regimului special pentru fiecare perioadă fiscală în care trebuie să depună decontul de taxă, conform art. 322 și 323 ;
b) să țină evidența operațiunilor pentru care se aplică regimul special.
Reglementare:
- art. 312, 286 – Cod fiscal