Login
/subiect/cod-tva-anulat/
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
[mailpoet_form id="3"]
Cod TVA anulat
Răzvan Bălteanu
Valabil la 26 noiembrie 2025
Situatie de fapt:
Am o societate cu cod de tva anulat din anul 2014. Din 2014 la zi, am facturat fara TVA, practic nu am colectat tva si nici nu am dedus. In urma unui control ANAF, s-a stabilit TVA colectat in suma de 56.000 lei.
Intrebare:
Ce pot deduce in primul decont de TVA? Pot deduce tva de la toate facturile din acea perioada pana in prezent, sau exista o restrictie in acest sens?
În cazul de față ne aflăm în situația prevăzută la art. 11 alin. (8) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal și pct. 5^1 alin. (1) din Normele date în aplicarea art. 11 din Codul fiscal, aprobate prin HG 1/2016:
Art. 11 alin. (8) Cod fiscal:
[…] În cazul înregistrării în scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12), persoana impozabilă își exercită dreptul de deducere pentru achizițiile de bunuri și/sau servicii efectuate în perioada în care a avut codul de înregistrare în scopuri de TVA anulat, prin înscrierea în primul decont de taxă prevăzut la art. 323 depus după înregistrare sau, după caz, într-un decont ulterior, chiar dacă factura nu cuprinde codul de înregistrare în scopuri de TVA al persoanei impozabile. […]
Pct. 5^1 alin. (1) din Norme:
În sensul art. 11 alin. (6) și (8) din Codul fiscal, persoanele impozabile care au avut codul de înregistrare anulat în baza prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) – e) și h) din Codul fiscal, care se înregistrează în scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) din Codul fiscal, își pot exercita dreptul de deducere pentru achizițiile de bunuri și/sau servicii efectuate în perioada în care au avut codul de înregistrare în scopuri de TVA anulat, prin înscrierea taxei în primul decont de taxă prevăzut la art. 323 din Codul fiscal depus după reînregistrare sau, după caz, într-un decont ulterior. Deducerea taxei se efectuează în limitele și condițiile prevăzute la art. 297 – 302 din Codul fiscal, chiar dacă factura nu cuprinde codul de înregistrare în scopuri de TVA al persoanei impozabile.
Art. 301 alin. (2) prevede:
În situația în care nu sunt îndeplinite condițiile și formalitățile de exercitare a dreptului de deducere în perioada fiscală de declarare sau în cazul în care nu s-au primit documentele de justificare a taxei prevăzute la art. 299, persoana impozabilă își poate exercita dreptul de deducere prin decontul perioadei fiscale în care sunt îndeplinite aceste condiții și formalități sau printr-un decont ulterior, dar în cadrul termenului de prescripție prevăzut în Codul de procedură fiscală, inclusiv în cazul anulării rezervei verificării ulterioare ca urmare a inspecției fiscale.
Art. 110 alin. (1) și (2) din Legea 207/2015 privind Codul de procedură fiscală prevede:
Obiectul, termenul și momentul de la care începe să curgă termenul de prescripție a dreptului de stabilire a creanțelor fiscale
(1) Dreptul organului fiscal de a stabili creanțe fiscale se prescrie în termen de 5 ani, cu excepția cazului în care legea dispune altfel.
(2) Termenul de prescripție a dreptului prevăzut la alin. (1) începe să curgă de la data de 1 iulie a anului următor celui pentru care se datorează obligația fiscală, dacă legea nu dispune altfel.
Dacă o dată cu anularea codului de TVA societatea a fost declarată și inactivă, în această perioadă se suspendă și termenul de prescripție, potrivit art. 111 alin. (2) alin. (d) din Codul de procedură fiscală:
Întreruperea și suspendarea termenului de prescripție a dreptului de a stabili creanțe fiscale
(2) Termenele de prescripție prevăzute la art. 110 se suspendă:
d) pe perioada cuprinsă între data declarării unui contribuabil/plătitor inactiv și data reactivării acestuia.
Prin urmare, puteți deduce taxa aferentă achizițiilor de la data anulării codului de TVA numai dacă societatea a fost declarată și inactivă. Dar bănuiesc că societatea a fost declarată inactivă și termenul de prescripție a fost suspendat, având în vedere că organele fiscale au colectat TVA pentru toate operațiunile efectuate din 2014, de la data anulării codului de TVA, tocmai pentru că termenul de prescripție a fost suspendat pe perioada în care societatea a fost declarată inactivă.
Reglementare:
- Legea 227/2015 privind Codul fiscal
- HG 1/2016 privind Normele date în aplicarea Codului fiscal
- Legea 207/2015 privind Codul de procedură fiscală
Acest răspuns vă este util?
Vă rugăm să ne lăsați o recenzie pe google:
Mulțumim!
Articol scris de catre Răzvan Bălteanu, in data de 26 noiembrie 2025.
Consultant fiscal și expert fiscal judiciar din București, unul dintre fondatorii Asociației "Tax Advisors" și al Grupului Tax Advisors de pe Facebook cu un număr de peste 33,000 de membri.

Cod TVA anulat
Articol scris in data de: 26 noiembrie 2025
Autor: Răzvan Bălteanu
Situatie de fapt:
Am o societate cu cod de tva anulat din anul 2014. Din 2014 la zi, am facturat fara TVA, practic nu am colectat tva si nici nu am dedus. In urma unui control ANAF, s-a stabilit TVA colectat in suma de 56.000 lei.
Intrebare:
Ce pot deduce in primul decont de TVA? Pot deduce tva de la toate facturile din acea perioada pana in prezent, sau exista o restrictie in acest sens?
Raspuns
În cazul de față ne aflăm în situația prevăzută la art. 11 alin. (8) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal și pct. 5^1 alin. (1) din Normele date în aplicarea art. 11 din Codul fiscal, aprobate prin HG 1/2016:
Art. 11 alin. (8) Cod fiscal:
[…] În cazul înregistrării în scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12), persoana impozabilă își exercită dreptul de deducere pentru achizițiile de bunuri și/sau servicii efectuate în perioada în care a avut codul de înregistrare în scopuri de TVA anulat, prin înscrierea în primul decont de taxă prevăzut la art. 323 depus după înregistrare sau, după caz, într-un decont ulterior, chiar dacă factura nu cuprinde codul de înregistrare în scopuri de TVA al persoanei impozabile. […]
Pct. 5^1 alin. (1) din Norme:
În sensul art. 11 alin. (6) și (8) din Codul fiscal, persoanele impozabile care au avut codul de înregistrare anulat în baza prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) – e) și h) din Codul fiscal, care se înregistrează în scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) din Codul fiscal, își pot exercita dreptul de deducere pentru achizițiile de bunuri și/sau servicii efectuate în perioada în care au avut codul de înregistrare în scopuri de TVA anulat, prin înscrierea taxei în primul decont de taxă prevăzut la art. 323 din Codul fiscal depus după reînregistrare sau, după caz, într-un decont ulterior. Deducerea taxei se efectuează în limitele și condițiile prevăzute la art. 297 – 302 din Codul fiscal, chiar dacă factura nu cuprinde codul de înregistrare în scopuri de TVA al persoanei impozabile.
Art. 301 alin. (2) prevede:
În situația în care nu sunt îndeplinite condițiile și formalitățile de exercitare a dreptului de deducere în perioada fiscală de declarare sau în cazul în care nu s-au primit documentele de justificare a taxei prevăzute la art. 299, persoana impozabilă își poate exercita dreptul de deducere prin decontul perioadei fiscale în care sunt îndeplinite aceste condiții și formalități sau printr-un decont ulterior, dar în cadrul termenului de prescripție prevăzut în Codul de procedură fiscală, inclusiv în cazul anulării rezervei verificării ulterioare ca urmare a inspecției fiscale.
Art. 110 alin. (1) și (2) din Legea 207/2015 privind Codul de procedură fiscală prevede:
Obiectul, termenul și momentul de la care începe să curgă termenul de prescripție a dreptului de stabilire a creanțelor fiscale
(1) Dreptul organului fiscal de a stabili creanțe fiscale se prescrie în termen de 5 ani, cu excepția cazului în care legea dispune altfel.
(2) Termenul de prescripție a dreptului prevăzut la alin. (1) începe să curgă de la data de 1 iulie a anului următor celui pentru care se datorează obligația fiscală, dacă legea nu dispune altfel.
Dacă o dată cu anularea codului de TVA societatea a fost declarată și inactivă, în această perioadă se suspendă și termenul de prescripție, potrivit art. 111 alin. (2) alin. (d) din Codul de procedură fiscală:
Întreruperea și suspendarea termenului de prescripție a dreptului de a stabili creanțe fiscale
(2) Termenele de prescripție prevăzute la art. 110 se suspendă:
d) pe perioada cuprinsă între data declarării unui contribuabil/plătitor inactiv și data reactivării acestuia.
Prin urmare, puteți deduce taxa aferentă achizițiilor de la data anulării codului de TVA numai dacă societatea a fost declarată și inactivă. Dar bănuiesc că societatea a fost declarată inactivă și termenul de prescripție a fost suspendat, având în vedere că organele fiscale au colectat TVA pentru toate operațiunile efectuate din 2014, de la data anulării codului de TVA, tocmai pentru că termenul de prescripție a fost suspendat pe perioada în care societatea a fost declarată inactivă.
Reglementare:
- Legea 227/2015 privind Codul fiscal
- HG 1/2016 privind Normele date în aplicarea Codului fiscal
- Legea 207/2015 privind Codul de procedură fiscală