Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Colectare fier vechi: cine declara în RO eTransport – furnizorul sau colectorul?

Bianca Dolores Meze
Valabil la 13 Iulie 2022
Situație de fapt:
Societate cu capital privat românesc având ca activitate principala 3811 – Colectarea deseurilor nepericuloase, efectuează transport rutier, cu autoutilitara/autocamion propriu, de la furnizor roman (colectez) cu deșeuri din fier, fonta (deșeuri feroase).
Întrebare:
În acest caz trebuie sa declare în RO-Transport și sa obtina codul UIT?
Sau partenerii efectuează aceasta operatiune?
Obligația declarării în sistemul RO e-Transport este a furnizorului din România în cazul tranzacțiilor interne. Deci, furnizorul de la care urmează sa colectati fierul are obligația să declare în sistemul RO e-Transport datele cu privire la transport, cu cel mult 3 zile calendaristice înainte de data declarata pentru începerea transportului dar până cel tarziu la punerea efectiva in miscare a vehicului.
OUG 41/2022
Art. 8, alin (1) Obligația declarării în Sistemul RO e-Transport a datelor prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine următorilor utilizatori:
c) furnizorului din România, în cazul tranzacțiilor interne sau al livrărilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, după caz;
Modificarea datelor înscrise în sistemul RO e-Transport, dupa punerea efectiva in miscare a vehiculului, este interzisă.
La finalizarea înscrierii datelor aferente transportului în sistemul RO e-Transport, furnizorul va primi un cod UIT. Acest cod UIT este valabil 5 zile calendaristice, incepand cu data declarata pentru începerea transportului. După expirarea acestui termen este interzisă utilizarea acelui cod UIT.
OUG 41/2022, Art. 11
(2) Termenul de valabilitate a codului UIT este de 5 zile calendaristice, începând cu data declarată pentru începerea transportului. Utilizarea de către operatorul de transport rutier a codului UIT peste termenul de valabilitate a acestuia este interzisă.
(3) Este interzisă modificarea datelor înregistrate în Sistemul RO e-Transport referitoare la transporturile de bunuri după prezentarea în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv după punerea efectivă în mișcare a vehiculului, după caz.
Obligația dvs, în calitate de transportator, este sa treceți pe documentele de transport, lizibil și fara stersaturi sau adaugari, codul UIT primit de la furnizor. Transportatorul este necesar sa aiba acest cod UIT pe tot timpul transportului. Acest cod UIT poate să-l dețină în format fizic sau electronic.
OUG 41/2022
Art. 8, alin. (2) Utilizatorii prevăzuți la alin. (1) sunt obligați să pună la dispoziția operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, după caz, până cel târziu la prezentarea vehiculului în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv la punerea efectivă în mișcare a vehiculului, după caz. Codul UIT este înscris în mod obligatoriu pe documentul de transport, lizibil și fără ștersături sau adăugări.
Sancțiunile aplicabile sunt pentru furnizor (cine are obligația declarării în RO e-Transport) însă și transportatorul este posibil a fi sanctionat daca nu prezinta la solicitarea organelor de control a documentelor care însoțesc transportul (factura, CMR, aviz, etc), însă aici nu s-a modificat nimic. Sancțiunea pentru neprezentarea documentelor este de 5.000 lei.
OUG 41/2022
Articolul 13
(1) Următoarele fapte constituie contravenții, dacă nu sunt săvârșite în astfel de condiții încât, potrivit legii penale, să fie considerate infracțiuni:
a) nerespectarea prevederilor 9 alin. (2), art. 11 alin. (2) și (4);
b) declararea în Sistemul RO e-Transport a unor cantități diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri;
c) nerespectarea prevederilor 8 alin. (2), art. 11 alin. (3) și art. 12;
d) nerespectarea de către conducătorul vehiculului de transport a prevederilor 10.(2) Contravențiile prevăzute la alin. (1) lit. a) și b) se sancționează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice, precum și confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.
(3) Contravențiile prevăzute la alin. (1) lit. c) se sancționează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice.
(4) Contravențiile prevăzute la alin. (1) lit. d) se sancționează cu amendă de la 5.000 de lei la 10.000 de lei.
Articolul 14
(1) Constatarea și aplicarea sancțiunilor se fac de către persoanele împuternicite din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală sau al Autorității Vamale Române.
(2) Contravențiilor prevăzute la art. 13 le sunt aplicabile dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare.
Sancțiunile vor fi aplicabile din 1 octombrie 2022 (vedeți în acest sens OUG 106/2022).
Mai trebuie sa stiti ca prin OPANAF 1190/2022, s-a reglementat care sunt categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizării în sistemul RO e-Transport:
Art. 1, alin. 2 Categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizării în sistemul RO eTransport sunt cele care au o masă maximă autorizată de minimum 3,5 tone, încărcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masă brută totală mai mare de 500 kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 de lei, aferente cel puţin unei relaţii comerciale care face obiectul transportului.
Așadar, dacă vehiculul cu care se transporta fierul este sub 3.5 tone, nu exista obligația obținerii codului UIT. Sau dacă vehiculul este peste 3.5 tone, dar bunurile încărcare sunt sub 500 kg sau au o valoare mai mica decat 10.000 lei, iar nu exista obligația obținerii codului UIT.
Reglementare:
Acest răspuns vă este util?
Vă rugăm să ne lăsați o recenzie pe google:
Mulțumim!

Articol scris de catre Bianca Dolores Meze, in data de 13 Iulie 2022.
Expert contabil si consultant fiscal, sub brandul AtelierContabilitate.

Colectare fier vechi: cine declara în RO eTransport – furnizorul sau colectorul?
Articol scris in data de: 13 Iulie 2022
Autor: Bianca Dolores Meze
Situație de fapt:
Societate cu capital privat românesc având ca activitate principala 3811 – Colectarea deseurilor nepericuloase, efectuează transport rutier, cu autoutilitara/autocamion propriu, de la furnizor roman (colectez) cu deșeuri din fier, fonta (deșeuri feroase).
Întrebare:
În acest caz trebuie sa declare în RO-Transport și sa obtina codul UIT?
Sau partenerii efectuează aceasta operatiune?
Raspuns
Obligația declarării în sistemul RO e-Transport este a furnizorului din România în cazul tranzacțiilor interne. Deci, furnizorul de la care urmează sa colectati fierul are obligația să declare în sistemul RO e-Transport datele cu privire la transport, cu cel mult 3 zile calendaristice înainte de data declarata pentru începerea transportului dar până cel tarziu la punerea efectiva in miscare a vehicului.
OUG 41/2022
Art. 8, alin (1) Obligația declarării în Sistemul RO e-Transport a datelor prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine următorilor utilizatori:
c) furnizorului din România, în cazul tranzacțiilor interne sau al livrărilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, după caz;
Modificarea datelor înscrise în sistemul RO e-Transport, dupa punerea efectiva in miscare a vehiculului, este interzisă.
La finalizarea înscrierii datelor aferente transportului în sistemul RO e-Transport, furnizorul va primi un cod UIT. Acest cod UIT este valabil 5 zile calendaristice, incepand cu data declarata pentru începerea transportului. După expirarea acestui termen este interzisă utilizarea acelui cod UIT.
OUG 41/2022, Art. 11
(2) Termenul de valabilitate a codului UIT este de 5 zile calendaristice, începând cu data declarată pentru începerea transportului. Utilizarea de către operatorul de transport rutier a codului UIT peste termenul de valabilitate a acestuia este interzisă.
(3) Este interzisă modificarea datelor înregistrate în Sistemul RO e-Transport referitoare la transporturile de bunuri după prezentarea în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv după punerea efectivă în mișcare a vehiculului, după caz.
Obligația dvs, în calitate de transportator, este sa treceți pe documentele de transport, lizibil și fara stersaturi sau adaugari, codul UIT primit de la furnizor. Transportatorul este necesar sa aiba acest cod UIT pe tot timpul transportului. Acest cod UIT poate să-l dețină în format fizic sau electronic.
OUG 41/2022
Art. 8, alin. (2) Utilizatorii prevăzuți la alin. (1) sunt obligați să pună la dispoziția operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, după caz, până cel târziu la prezentarea vehiculului în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv la punerea efectivă în mișcare a vehiculului, după caz. Codul UIT este înscris în mod obligatoriu pe documentul de transport, lizibil și fără ștersături sau adăugări.
Sancțiunile aplicabile sunt pentru furnizor (cine are obligația declarării în RO e-Transport) însă și transportatorul este posibil a fi sanctionat daca nu prezinta la solicitarea organelor de control a documentelor care însoțesc transportul (factura, CMR, aviz, etc), însă aici nu s-a modificat nimic. Sancțiunea pentru neprezentarea documentelor este de 5.000 lei.
OUG 41/2022
Articolul 13
(1) Următoarele fapte constituie contravenții, dacă nu sunt săvârșite în astfel de condiții încât, potrivit legii penale, să fie considerate infracțiuni:
a) nerespectarea prevederilor 9 alin. (2), art. 11 alin. (2) și (4);
b) declararea în Sistemul RO e-Transport a unor cantități diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri;
c) nerespectarea prevederilor 8 alin. (2), art. 11 alin. (3) și art. 12;
d) nerespectarea de către conducătorul vehiculului de transport a prevederilor 10.
(2) Contravențiile prevăzute la alin. (1) lit. a) și b) se sancționează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice, precum și confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.
(3) Contravențiile prevăzute la alin. (1) lit. c) se sancționează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice.
(4) Contravențiile prevăzute la alin. (1) lit. d) se sancționează cu amendă de la 5.000 de lei la 10.000 de lei.
Articolul 14
(1) Constatarea și aplicarea sancțiunilor se fac de către persoanele împuternicite din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală sau al Autorității Vamale Române.
(2) Contravențiilor prevăzute la art. 13 le sunt aplicabile dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare.
Sancțiunile vor fi aplicabile din 1 octombrie 2022 (vedeți în acest sens OUG 106/2022).
Mai trebuie sa stiti ca prin OPANAF 1190/2022, s-a reglementat care sunt categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizării în sistemul RO e-Transport:
Art. 1, alin. 2 Categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizării în sistemul RO eTransport sunt cele care au o masă maximă autorizată de minimum 3,5 tone, încărcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masă brută totală mai mare de 500 kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 de lei, aferente cel puţin unei relaţii comerciale care face obiectul transportului.
Așadar, dacă vehiculul cu care se transporta fierul este sub 3.5 tone, nu exista obligația obținerii codului UIT. Sau dacă vehiculul este peste 3.5 tone, dar bunurile încărcare sunt sub 500 kg sau au o valoare mai mica decat 10.000 lei, iar nu exista obligația obținerii codului UIT.
Reglementare: