Colectare gresita tva prin casa de marcat

Articol publicat in data de: 17 Decembrie 2019
Categorii: TVA
 

Situatie de fapt:

O societate comerciala – activitate de comert cu amanuntul, detine in magazin 3 gestiuni valorice aferente cotelor de tva in vigoare (5%,9% si 19%). Conform raportului de gestiune marfa cu tva 9% scadea luna de luna pana a ajuns, luna aceasta, soldul sa fie negativ cu toate ca in magazin au existat produse cu tva 9%.

S-a constatat faptul ca vanzatorii marcau pe casa de marcat produsul ‘alimente’ fara sa tina cont de achizitia clientului (era posibil sa fi vandut si tigari, alcool, detergenti etc., – produse cu tva de 19%).

In momentul in care au ajuns cu gestiunea de 9% cu stoc negativ conducerea societatii a decis sa inventarieze marfa din magazin. si astfel s-a putut afla valoarea reala a marfii cu tva 9%. In momentul intrarii in gestiune tva a fost dedus corect (conform cotei de pe factura furnizorului) dar la colectare s-a colectat conform Raportului Z al casei de marcat emis la fnalul fiecarei zile.

Astfel s-a dedus tva cota 19% dar s-a colecta tva cota 9%, aducand un prejudiciu statului. Insa impozitul pe venit de 1% a fost mai mare.

Intrebare:

Care sunt implicatiile fiscale si contabile la care este supusa societatea, ce documente ar trebui sa se intocmeasca pentru corectarea greselii?

Raspuns partial - Testează gratuit timp de 7 zile!

Conform Normelor de aplicare a Ordonantei 28/1999 art.36:

Pentru corectarea sau anularea înregistrarii unei operatiuni dupa emiterea bonului fiscal utilizatorul întocmeste un dosar care va

Înregistrează-te pentru răspunsul complet

● Acces gratuit timp de 7 zile și posibilitatea de a ne trimite o speță!
● Răspundem la orice speță din domeniile fiscalitate, contabilitate și resurse umane
● Acces la baza de date de spețe din toate domeniile de activitate
● Dăm răspunsuri personalizate pentru fiecare situație în parte
● Interpretam legislația în așa fel încât să fie pe înțelesul tuturor
● Ai siguranță în relația cu autoritățile
● Te asiguri ca ești în legalitate

Distribuie pagina
Simona Clisu

Articol scris de catre Simona Clisu, in data de December 17, 2019.

Inca din perioada liceului am inteles ca drumul meu in viata va fi legat de contabilitate. Absolventa a unui liceu si mai apoi a unei facultati cu profil economic, activitatea mea a fost si continua sa fie legata de contabilitate, fiscalitate, domeniul financiar. Inca de pe vremea studentiei am avut norocul sa ma angajez intr-o firma de contabilitate unde am capatat experienta necesara pentru ca mai apoi sa-mi infiintez propria societate cu domeniu de activitate in contabilitate si fiscalitate.

Vezi toate articolele scrise de Simona Clisu

Colectare gresita tva prin casa de marcat

Articol scris in data de: 17 Decembrie 2019

Autor: Simona Clisu

Situatie de fapt:

O societate comerciala – activitate de comert cu amanuntul, detine in magazin 3 gestiuni valorice aferente cotelor de tva in vigoare (5%,9% si 19%). Conform raportului de gestiune marfa cu tva 9% scadea luna de luna pana a ajuns, luna aceasta, soldul sa fie negativ cu toate ca in magazin au existat produse cu tva 9%.

S-a constatat faptul ca vanzatorii marcau pe casa de marcat produsul ‘alimente’ fara sa tina cont de achizitia clientului (era posibil sa fi vandut si tigari, alcool, detergenti etc., – produse cu tva de 19%).

In momentul in care au ajuns cu gestiunea de 9% cu stoc negativ conducerea societatii a decis sa inventarieze marfa din magazin. si astfel s-a putut afla valoarea reala a marfii cu tva 9%. In momentul intrarii in gestiune tva a fost dedus corect (conform cotei de pe factura furnizorului) dar la colectare s-a colectat conform Raportului Z al casei de marcat emis la fnalul fiecarei zile.

Astfel s-a dedus tva cota 19% dar s-a colecta tva cota 9%, aducand un prejudiciu statului. Insa impozitul pe venit de 1% a fost mai mare.

Intrebare:

Care sunt implicatiile fiscale si contabile la care este supusa societatea, ce documente ar trebui sa se intocmeasca pentru corectarea greselii?

Raspuns

Conform Normelor de aplicare a Ordonantei 28/1999 art.36:

Pentru corectarea sau anularea înregistrarii unei operatiuni dupa emiterea bonului fiscal utilizatorul întocmeste un dosar care va cuprinde:

a) Sesizarea scrisa a persoanei care a efectuat gresit operatiunea, cu precizarea motivatiei de corectare sau de anulare a acesteia, precum si a numarului de ordine al bonului fiscal de corectat, a orei si minutului emiterii acestuia;
b) Decizia scrisa de aprobare a corectarii operatiunii gresit efectuate, emisa de directorul financiar-contabil, contabilul-sef sau de alta persoana care raspunde de gestionarea patrimoniului unitatii;
c) Copie de pe nota sau notele de receptie si constatare de diferente, întocmite de la ultima inventariere pâna la zi, prin care a fost stabilit pretul cu amanuntul al produsului sau produselor înregistrate gresit în aparatul de marcat electronic fiscal;
d) Nota de contabilitate care reflecta operatiunea efectuata.

Conform OUG 28 / 1999 art.4 alin (1):

(1) Bonul fiscal este documentul emis de aparatul de marcat electronic fiscal care trebuie să cuprindă cel puţin: denumirea şi codul de identificare fiscală ale operatorului economic emitent; adresa de la locul de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal; logotipul şi seria fiscală ale aparatului; numărul de ordine; data şi ora emiterii; denumirea fiecărui bun livrat sau serviciu prestat; preţul sau tariful unitar; cantitatea; valoarea pe fiecare operaţiune, inclusiv taxa pe valoarea adăugată, cu indicarea cotei de taxă; valoarea totală a bonului, inclusiv taxa pe valoarea adăugată; valoarea totală a taxei pe valoarea adăugată pe cote de taxă, cu indicarea nivelului de cotă; valoarea totală a operaţiunilor scutite de taxa pe valoarea adăugată, precum şi valoarea altor taxe care nu se cuprind în baza de impozitare a taxei pe valoarea adăugată, dacă este cazul.

In urma inventarierii stocului de marfa pe baza documentelor mentionate la art. 36 din Normele de aplicare a OUG 28/1999 se corecteaza in contabilitate stocul de marfa si se colecteaza TVA-ul aferent marfurilor de 19%, fara ajustarea bazei impozabile, avand in vedere ca nu s-au respectat prevederile continutului bonului fiscal.

In cazul stocului de marfa cu TVA de 5%, avand in vedere ca s-a colectat 9% de la consumatorul final nu se face nicio ajustare, deoarece societatea a incasat TVA-ul evidentiat pe bonurile fiscale, TVA ce a fost colectat in numele statului si fiind evident ca nu se pune problema returnarii TVA-ului incasat catre clientii persoane fizice ar insemna o imbogatire a societatii in detrimentul statului-creditor.

Pentru o mai buna intelegere vom analiza urmatorul exemplu:

In gestiune au intrat tigari cu cota de 19% si au fost vandute cu cota de 9%. Cota de 5% nu a fost afectata.
Scriptic (conform raportului de gestiune) s-a ajuns ca stocul de marfa de 9% sa fie negativ (-5.725 lei), iar stocul de 19% sa fie de 350.000 lei. In urma inventarierii s-a constatat ca stocul de marfa 9% este de 125.000 lei iar cel de 19% de 225.000 lei.

S-a ajuns in acest punct deoarece vanzatorii nu au introdus corect, in momentul vanzarii, pe casa de marcat produsele vandute. Exemplu: Un client achizitioneaza marfa in valoare de 100 lei; de 30 lei tigari, de 30 lei alcool, de 40 lei alimente, vanzatorul a emis un bon fiscal in valoare de 100 lei avand pe bon doar produsul apa.
Este posibil ca aceasta problema sa fie de ani de zile, asa ca vom vedea care sunt solutiile.

Consideram marfa inventariata de dvs la Pret de Vanzare cu Amanuntul.

Sold initial:                                                                           Inventariere:

371.9% = -5.725 lei                                                           371.9% = 125.000 lei
371.19% = 350.000 lei                                                      371.19% = 225.000 lei

Pentru a corecta in contabilitate soldul de marfa pe gestiuni facem urmatoarele operatiuni:

607 = 371.9%     -130.725 lei
607 = 371.19%    125.000 lei

Pentru a determina TVA-ul ce trebuie colectat aflam TVA-urile din fiecare stoc:

TVA colectat eronat 9% = 10321

Diferenta TVA necolectat 19%  = 19958

Rezulta un TVA de colectat de 19958 – 10321 = 9637

Corelatia de verificare este plusul din stocul de marfa de 19%, adica:

 

 

19958 – 10321 = 9637

 

 


Reglementare:

– Normele de aplicare a Ordonantei 28/1999 art.36

– OUG 28 / 1999 art. 4 alin (1)