Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Comerț cu amănuntul și asamblare

Răzvan Bălteanu
Valabil la 21 Mai 2025
Situatie de fapt:
SRL cumpara usi si geamuri termopan si le revinde cu monaj inclus (in situatia in care clientul refuza montajul nu se ofera garantie produselor) catre personae fizice si catre personane juridice
Intrebare:
Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila adecvata situatiei mele si anume:
sticla vine de la furnizlorul A, ramele vin de la furnizorul B si feroneria de furnizorul C.
Noi avem si magazine de prezentare cu vanzare directa (daca clientul doreste produse standard se pot vinde direct daca are nevoie de dimensiuni speciale se face pe comada)
Eu m-am gandit la 2 variante
1.Comert cu amanuntul si gestiunea global valorica
1.1 receptie marfa 371=401 (valoarea produselor +adaosul practicat care este fix 10%)
1.2 descarcare gestiune cu k
Aceasta ar fi varianta cea mai simpla pentru mine, dar d.p.v.fiscal la gestiunea cu amanuntul trebuie sa treaca toata marfa prin casa de marcat la vanzare? Sau pot sa am factura fiscala cu incasare in banca?
Intreb deoarece avem multe vanzari catre SRL care solicita factura fiscala cu plata in banca deoarece valoarea vanzarii este mult peste 5000 lei (in general de ordinal sutelor de mii de lei) si plata se face la livrare cu op. Se mai incadreaza vanzare cu amanuntul in acest caz? Daca nu, atunci pot sa tin evidenta global valorica la gestiunea en-gros si sa descarc cu k?
2. Productie si inventor intermittent
2.1 receptia produselor 601=301 si concomitant productie in curs 331=711 cu valoarea produselor+adaosul practicat 10%
2.2 Inventar intermittent la trimestru si evidentierea 601=301 cu minus
2.3 La emiterea facturii 4111=7015 si concomitant 345=331 si 711=345 pt evidentierea finalizarii productiei si descarcarii de gestiune
Stiu ca aici trebuie fisa de magazie (clientul meu refuza sa o intocmeasca). Care ar fi conseciintele fiscale in lipsa fisei de magazine, a bonului de consum si a bonului de productie?
Deoarece eu am ca documente contabile doar facturile primite de la furnizor si facturile emise catre client si stiu ca practica un adaos de 10% aplicat la valoarea sticlei+rame+feronerie
3. Daca variantele mele nu sunt corecte va rog frumos sa imi dati dumneavoastra o solutie si o monografie contabila
În situația dată aveți două tipuri de activități diferite și anume i)comerț cu amănuntul și ii)asamblare (producție) din care reies produse finite. Prin urmare ar trebui să aveți două gestiuni distincte și contabil dar și fizic delimitate (atenție la OG 99/2000 care prevede la art. 73 pct. 22 că exercitarea de activități de comerț cu ridicata și comerț cu amănuntul în aceeași structură de vânzare, respectiv suprafață de vânzare, cu amendă de la 2.000 lei la 10.000 lei și cu interzicerea uneia dintre cele două activități și care poate fi interpretată ușor impotriva societății dvs.)
În ceea ce privește comerțul cu amanuntul, nu se poate aplica inventarul intermitent în situația în care se aplică metoda global-valorică, potrivit pct. 291 alin. (5) din OMFP 1802/2014 privind reglementările contabile. De unde rezultă că pentru inventarul intermitent trebuie aplicată metoda cantitativ-valorică, indiferent de tipul de activitate prestat (comerț cu amănuntul, servicii, producție etc). Pentru a folosi metoda cantitativ-valorică, trebuie întocmite documentele specifice (fișa de magazie).
Potrivit OUG 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale la art. 1 se prevede că operatorii economici care încasează, integral sau parțial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul, precum și a prestărilor de servicii efectuate direct către populație sunt obligați să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale. Astfel, dacă plata bunurilor livrate cu amănuntul sunt efectuate prin Ordin de plată, nu este necesar să se emită bon fiscal. Însă, din practică, în mod abuziv, organele de control au sancționat acest aspect chiar cu suspendarea activității. Prin urmare riscul este foarte mare.
Având în vedere cele evidențiate mai sus, vă sfătuiesc să aveți spații comerciale delimitate fizic pentru fiecare tip de activitate și fiecare activitate cu gestiunea contabila separată.
Ca monografie contabilă, după cum am menționat mai sus, nu puteți aplica inventarul intermitent dacă nu aveți gestiune cantitativ-valorică. Prin urmare puteți utiliza metoda global-valorică pentru ambele tipuri de activități și descărcarea gestiunilor cu coeficientul k și întocmiți obligatoriu Nota de recepție și constatare de diferențe (NIR) potrivit OMFP 2634/2015 privind documentele financiar-contabile. Potrivit NIR-ului veți înregistra în contabilitate:
371 = 401 – costul bunurilor
371 = 378 – adaosul comercial
Reglementare:
- OG 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață
- OMFP 1802/2014 privind reglementările contabile
- OUG 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale
- OMFP 2634/2015 privind documentele financiar-contabile
Acest răspuns vă este util?
Vă rugăm să ne lăsați o recenzie pe google:
Mulțumim!

Articol scris de catre Răzvan Bălteanu, in data de 21 Mai 2025.
Consultant fiscal și expert fiscal judiciar din București, unul dintre fondatorii Asociației "Tax Advisors" și al Grupului Tax Advisors de pe Facebook cu un număr de peste 33,000 de membri.

Comerț cu amănuntul și asamblare
Articol scris in data de: 21 Mai 2025
Autor: Răzvan Bălteanu
Situatie de fapt:
SRL cumpara usi si geamuri termopan si le revinde cu monaj inclus (in situatia in care clientul refuza montajul nu se ofera garantie produselor) catre personae fizice si catre personane juridice
Intrebare:
Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila adecvata situatiei mele si anume:
sticla vine de la furnizlorul A, ramele vin de la furnizorul B si feroneria de furnizorul C.
Noi avem si magazine de prezentare cu vanzare directa (daca clientul doreste produse standard se pot vinde direct daca are nevoie de dimensiuni speciale se face pe comada)
Eu m-am gandit la 2 variante
1.Comert cu amanuntul si gestiunea global valorica
1.1 receptie marfa 371=401 (valoarea produselor +adaosul practicat care este fix 10%)
1.2 descarcare gestiune cu k
Aceasta ar fi varianta cea mai simpla pentru mine, dar d.p.v.fiscal la gestiunea cu amanuntul trebuie sa treaca toata marfa prin casa de marcat la vanzare? Sau pot sa am factura fiscala cu incasare in banca?
Intreb deoarece avem multe vanzari catre SRL care solicita factura fiscala cu plata in banca deoarece valoarea vanzarii este mult peste 5000 lei (in general de ordinal sutelor de mii de lei) si plata se face la livrare cu op. Se mai incadreaza vanzare cu amanuntul in acest caz? Daca nu, atunci pot sa tin evidenta global valorica la gestiunea en-gros si sa descarc cu k?
2. Productie si inventor intermittent
2.1 receptia produselor 601=301 si concomitant productie in curs 331=711 cu valoarea produselor+adaosul practicat 10%
2.2 Inventar intermittent la trimestru si evidentierea 601=301 cu minus
2.3 La emiterea facturii 4111=7015 si concomitant 345=331 si 711=345 pt evidentierea finalizarii productiei si descarcarii de gestiune
Stiu ca aici trebuie fisa de magazie (clientul meu refuza sa o intocmeasca). Care ar fi conseciintele fiscale in lipsa fisei de magazine, a bonului de consum si a bonului de productie?
Deoarece eu am ca documente contabile doar facturile primite de la furnizor si facturile emise catre client si stiu ca practica un adaos de 10% aplicat la valoarea sticlei+rame+feronerie
3. Daca variantele mele nu sunt corecte va rog frumos sa imi dati dumneavoastra o solutie si o monografie contabila
Raspuns
În situația dată aveți două tipuri de activități diferite și anume i)comerț cu amănuntul și ii)asamblare (producție) din care reies produse finite. Prin urmare ar trebui să aveți două gestiuni distincte și contabil dar și fizic delimitate (atenție la OG 99/2000 care prevede la art. 73 pct. 22 că exercitarea de activități de comerț cu ridicata și comerț cu amănuntul în aceeași structură de vânzare, respectiv suprafață de vânzare, cu amendă de la 2.000 lei la 10.000 lei și cu interzicerea uneia dintre cele două activități și care poate fi interpretată ușor impotriva societății dvs.)
În ceea ce privește comerțul cu amanuntul, nu se poate aplica inventarul intermitent în situația în care se aplică metoda global-valorică, potrivit pct. 291 alin. (5) din OMFP 1802/2014 privind reglementările contabile. De unde rezultă că pentru inventarul intermitent trebuie aplicată metoda cantitativ-valorică, indiferent de tipul de activitate prestat (comerț cu amănuntul, servicii, producție etc). Pentru a folosi metoda cantitativ-valorică, trebuie întocmite documentele specifice (fișa de magazie).
Potrivit OUG 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale la art. 1 se prevede că operatorii economici care încasează, integral sau parțial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul, precum și a prestărilor de servicii efectuate direct către populație sunt obligați să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale. Astfel, dacă plata bunurilor livrate cu amănuntul sunt efectuate prin Ordin de plată, nu este necesar să se emită bon fiscal. Însă, din practică, în mod abuziv, organele de control au sancționat acest aspect chiar cu suspendarea activității. Prin urmare riscul este foarte mare.
Având în vedere cele evidențiate mai sus, vă sfătuiesc să aveți spații comerciale delimitate fizic pentru fiecare tip de activitate și fiecare activitate cu gestiunea contabila separată.
Ca monografie contabilă, după cum am menționat mai sus, nu puteți aplica inventarul intermitent dacă nu aveți gestiune cantitativ-valorică. Prin urmare puteți utiliza metoda global-valorică pentru ambele tipuri de activități și descărcarea gestiunilor cu coeficientul k și întocmiți obligatoriu Nota de recepție și constatare de diferențe (NIR) potrivit OMFP 2634/2015 privind documentele financiar-contabile. Potrivit NIR-ului veți înregistra în contabilitate:
371 = 401 – costul bunurilor
371 = 378 – adaosul comercial
Reglementare:
- OG 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață
- OMFP 1802/2014 privind reglementările contabile
- OUG 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale
- OMFP 2634/2015 privind documentele financiar-contabile