Contabilitatea facturării in transe

Articol publicat in data de: 10 August 2020
Categorii: Contabilitate
 

Situatie de fapt:

SC platitoare de impozit pe profit trimestrial si TVA lunar (normal, nu la incasare) incheie in luna Februarie un contract pentru executie lucrari instalatii. Termen de executie este de 4 luni de la inceperea lucrarilor. Lucrarile au inceput in luna Martie.

Contractul prevede ca:

– Prima transa de 60% se factureaza si se plateste la inceperea lucrarii (factura se emite in baza unui PV de incepere a lucrarilor).
– Transa a doua de 40% se factureaza la finalizarea lucrarilor (factura se emite in baza PV la terminarea lucrarilor).

Prima factura – pentru 60% din contract – am emis-o in cursul lunii Martie.
PV la terminarea lucrarilor si a doua factura au fost emise in Iulie.

Intrebari:

1. Cum trebuie inregistrate facturile dpdv contabil?

Ma refer in special la prima factura, deoarece in contract nu se prevede ideea de avans si este anormala situatia: am avut un mare venit impozitat in primul trimestru (fara sa am cheltuielile aferente). Ma intereseaza din punct de vedere al momentului cand / cum trebuie sa recunoastem venitul.

2. Intr-o astfel de situatie, care este logica / corelatia ce trebuie urmarita in paralel cu lucrarile in curs de executie?

Raspuns partial - Testează gratuit timp de 7 zile!

Conform OMFP 1802/2014:

“SUBSECŢIUNEA 2(7):Venituri din prestarea de servicii

(1) Veniturile din prestări de servicii se î

Înregistrează-te pentru răspunsul complet

● Alerte Fiscale
● Acces la baza de date de spețe din toate domeniile de activitate
● Răspundem la orice speță din domeniile fiscalitate, contabilitate și resurse umane
● Dăm răspunsuri personalizate pentru fiecare situație în parte
● Interpretam legislația în așa fel încât să fie pe înțelesul tuturor
● Ai siguranță în relația cu autoritățile
● Te asiguri ca ești în legalitate

Distribuie pagina
Simona Clisu

Articol scris de catre Simona Clisu, in data de August 10, 2020.

Inca din perioada liceului am inteles ca drumul meu in viata va fi legat de contabilitate. Absolventa a unui liceu si mai apoi a unei facultati cu profil economic, activitatea mea a fost si continua sa fie legata de contabilitate, fiscalitate, domeniul financiar. Inca de pe vremea studentiei am avut norocul sa ma angajez intr-o firma de contabilitate unde am capatat experienta necesara pentru ca mai apoi sa-mi infiintez propria societate cu domeniu de activitate in contabilitate si fiscalitate.

Vezi toate articolele scrise de Simona Clisu

Contabilitatea facturării in transe

Articol scris in data de: 10 August 2020

Autor: Simona Clisu

Situatie de fapt:

SC platitoare de impozit pe profit trimestrial si TVA lunar (normal, nu la incasare) incheie in luna Februarie un contract pentru executie lucrari instalatii. Termen de executie este de 4 luni de la inceperea lucrarilor. Lucrarile au inceput in luna Martie.

Contractul prevede ca:

– Prima transa de 60% se factureaza si se plateste la inceperea lucrarii (factura se emite in baza unui PV de incepere a lucrarilor).
– Transa a doua de 40% se factureaza la finalizarea lucrarilor (factura se emite in baza PV la terminarea lucrarilor).

Prima factura – pentru 60% din contract – am emis-o in cursul lunii Martie.
PV la terminarea lucrarilor si a doua factura au fost emise in Iulie.

Intrebari:

1. Cum trebuie inregistrate facturile dpdv contabil?

Ma refer in special la prima factura, deoarece in contract nu se prevede ideea de avans si este anormala situatia: am avut un mare venit impozitat in primul trimestru (fara sa am cheltuielile aferente). Ma intereseaza din punct de vedere al momentului cand / cum trebuie sa recunoastem venitul.

2. Intr-o astfel de situatie, care este logica / corelatia ce trebuie urmarita in paralel cu lucrarile in curs de executie?

Raspuns

Conform OMFP 1802/2014:

“SUBSECŢIUNEA 2(7):Venituri din prestarea de servicii

  1. (1) Veniturile din prestări de servicii se înregistrează în contabilitate pe măsura efectuării acestora. Prestarea de servicii cuprinde inclusiv executarea de lucrări şi orice alte operaţiuni care nu pot fi considerate livrări de bunuri.

(2) Stadiul de execuţie al lucrării se determină pe bază de situaţii de lucrări care însoţesc facturile, procese-verbale de recepţie sau alte documente care atestă stadiul realizării şi recepţia serviciilor prestate.

(3) În cazul lucrărilor de construcţii, recunoaşterea veniturilor se face pe baza actului de recepţie semnat de beneficiar, prin care se certifică faptul că executantul şi-a îndeplinit obligaţiile în conformitate cu prevederile contractului şi ale documentaţiei de execuţie.

(4) Contravaloarea lucrărilor nerecepţionate de beneficiar până la sfârşitul perioadei se evidenţiază la cost, în contul 332 “Servicii în curs de execuţie”, pe seama contului 712 “Venituri aferente costurilor serviciilor în curs de execuţie”.

447. În cazul în care preţul de vânzare include o valoare distinctă, specificată contractual, destinată prestării ulterioare de servicii (de exemplu, asistenţa tehnică şi perfecţionarea produsului după vânzarea unui program informatic), acea sumă este amânată (contul 472 “Venituri înregistrate în avans”) şi recunoscută ca venit pe parcursul perioadei în care se prestează serviciile, dar nu mai târziu de încheierea perioadei pentru care a fost contractată prestarea ulterioară de servicii.”

In situatia prezentata de dvs.  veniturile se inregistreaza pe masura efectuarii acestora, prima factura se va inregistra in contul 472, iar pe baza proceselor verbale de receptie se trec sumele inregistrate in contul 472 la venituri, cont 704.

Concomitent, pentru a nu afecta contul de profit si pierdere al societatii cu cheltuielile generate aferente contractului, inregistrati  332 = 712, cu sumele aferente cheltuielilor efectuate.

Reglementare:

OMFP 1802/2014