Login
/subiect/facturare-prestare-servicii_in-baza-situatiei-de-lucrari_corectii/
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
[mailpoet_form id="3"]
Facturare prestare servicii_in baza situatiei de lucrari_corectii
Cornel Grama
Valabil la 18 noiembrie 2024
Situatie de fapt:
Societatea TMC (antrepenor) si Banat (Beneficiar) au avut in derulare un contract de antrepriza in vederea realizarii unei investitii.
Conform contractului modalitatea de facturare este urmatoarea:
Plata livrării produselor/lucrărilor va fi conform cantitatilor real executate sau a produselor livrate conform comenzilor transmise doar în scris de către beneficiar. Beneficiarul are obligatia ca in termen de 5 zile lucratoare de la predarea situatiilor de lucrari sa le verifice si sa le insuseasca prin datare, semnatura si stampila in vederea facturarii acestora de catre executant. In situatia livrării produselor, beneficiarul va accepta la plată facturile/avizele aferente livrărilor de mărfuri prin semnarea acestora. În situația în care beneficiarul nu verifica situatiile de lucrari in termenul mai sus aratat se considera ca a acceptat situatiile de lucrari.
Facturarea lucrarilor executate se face pe baza situatiilor de lucrari intocmite pe stadii fizice realizate aferente fiecarui tronson si etaj si ,insusite de beneficiar. Situatiile de lucrari vor reflecta numai stadii fizice clar definite. Beneficiarul are obligatia ca in termen de 5 zile de la predarea situatiilor de lucrari sa le verifice si sa le insuseasca prin datare, semnatura si stampila in vederea facturarii acestora de catre executant.”
In cadrul desfasurarii situatia de lucrari SL13 a fost aprobata in oct 2021 DE AMBELE PARTI pentru suma de 318 mii lei fara TVA
TMC (Antrepenorul factureaza in octombrie 2021 suma de 522 mii lei fara tva) ca fiind aferenta situatiei de lucrari 13
Banat (beneficiarul) respinge si nu inregistreaza factura de 522 mii lei fara tva pe motiv ca este diferita de situatia de lucrari 13 aprobata de ambele parti
TMC (antrepenorul) in Iulie 2022 emite factura de storno si storneaza partial 182 mii lei fara tva din factura pentru a se apropia de situatia de lucrari 13 acceptata de ambele parti.
Banat (beneficiarul) nu accepta si nu inregistreaza nici aceasta factura de storno partial datata cu iulie 2022 in valoare de 182 mii lei fata tva fiind perioada fiscala diferita si avand in vedere refuzul facturii initiale datata cu octombrie 2021 in valoare de 522 mii lei fara tva.
TMC (antrepenorul) calculeaza penalitati de intarziere plecand de la factura initiala datata cu octombrie 2021 de 522 mii lei, factura neacceptata de baneficiarul (Banat) fiind diferita de situatia de lucrari agreata de ambele parti respectiv stornata partial in Iulie 2022 cu suma de 182 mii lei fara tva
Intrebare:
1 Care este modalitatea de corectie a situatiei mentionate mai sus?
2 Societatea Banat (beneficiarul) procedeaza corect prin faptul ca nu inregistreaza niciuna dintre facturi?
3 Avand in vedere situatia de mai sus TMC (antrepenorul) procedeaza corect la calculul penalitatilor de intarziere ?
Antreprenorul TMC a facturat o suma diferita de cea acceptata de ambele parti pentru situatia de lucrari SL13 in suma de 522.000, in conditiile in care suma agreata de de parti era 318.000 lei.
In aceste conditii Beneficiarul respinge si nu inregistreaza factura primita si solicita corectarea situatiei.
Corectarea se face in baza prevederilor art 330 din Codul fiscal astfel:
“ ART. 330 – Corectarea facturilor
(1) Corectarea informațiilor înscrise în facturi sau în alte documente care țin loc de factură se efectuează astfel:
a) În cazul în care factura nu a fost transmisă către beneficiar, aceasta se anulează și se emite o nouă factură;
b) În cazul în care factura a fost transmisă beneficiarului, fie se emite o nouă factură care trebuie să cuprindă, pe de o parte, informațiile din factura inițială, numărul și data facturii corectate, valorile cu semnul minus sau, după caz, o mențiune din care să rezulte că valorile respective sunt negative, iar, pe de altă parte, informațiile și valorile corecte, fie se emite o nouă factură conținând informațiile și valorile corecte și concomitent se emite o factură cu valorile cu semnul minus sau, după caz, cu o mențiune din care să rezulte că valorile respective sunt negative, în care se înscriu numărul și data facturii corectate.Norme metodologice
(2) În situațiile prevăzute la art. 287 furnizorii de bunuri și/sau prestatorii de servicii trebuie să emită facturi, cu valorile înscrise cu semnul minus sau, după caz, o mențiune din care să rezulte că valorile respective sunt negative când baza de impozitare se reduce sau, după caz, fără semnul minus sau fără mențiunea din care să rezulte că valorile respective sunt negative, dacă baza de impozitare se majorează, care se transmit și beneficiarului, cu excepția situației prevăzute la art. 287 lit. d).”
Prin urmare, antreprenorul trebuie sa emita o factura cu minus de 522.000 lei cu aceleasi date din factura initiala si sa mai emita o factura cu suma de 318.000 lei – suma agreata de ambele parti.
Sau va emite o factura de corectie (cu semnul minus) de 204.000 lei pana la valoarea de 318.000 lei.
Problema e ca factura initiala era din OCT 2021 si corectia se va face in IULIE 2022 (aferenta unei situatii din OCT 2021).
Pentru a nu denatura rezultatul financiar al anului 2022 , corectia se face pe baza rezultatului reportat -contul 1174.
2.5.2. Corectarea erorilor contabile
65. – (1) Erorile constatate în contabilitate se pot referi fie la exerciţiul financiar curent, fie la exerciţiile financiare precedente.
(2) Corectarea erorilor se efectuează la data constatării lor.
66.- (1) Erorile din perioadele anterioare sunt omisiuni şi declaraţii eronate cuprinse în situaţiile financiare ale entităţii pentru una sau mai multe perioade anterioare rezultând din greşeala de a utiliza sau de a nu utiliza informaţii credibile care:
a) erau disponibile la momentul la care situaţiile financiare pentru acele perioade au fost aprobate spre a fi emise;
b) ar fi putut fi obţinute în mod rezonabil şi luate în considerare la întocmirea şi prezentarea acelor situaţii financiare anuale.
(2) Astfel de erori includ efectele greşelilor matematice, greşelilor de aplicare a politicilor contabile, ignorării sau interpretării greşite a evenimentelor şi fraudelor.
(3) În înţelesul prezentelor reglementări, erorile din perioadele anterioare se referă inclusiv la prezentarea eronată a informaţiilor în situaţiile financiare anuale.
67.- (1) Corectarea erorilor aferente exerciţiului financiar curent se efectuează pe seama contului de profit şi pierdere.
(2) Corectarea erorilor semnificative aferente exerciţiilor financiare precedente se efectuează pe seama rezultatului reportat (contul 1174 “Rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile”).
(3) Erorile nesemnificative aferente exerciţiilor financiare precedente se corectează, de asemenea, pe seama rezultatului reportat. Totuşi, potrivit politicilor contabile aprobate, erorile nesemnificative pot fi corectate pe seama contului de profit şi pierdere.
(4) Erorile nesemnificative sunt cele de natură să nu influenţeze informaţiile financiar-contabile. Se consideră că o eroare este semnificativă dacă aceasta ar putea influenţa deciziile economice ale utilizatorilor, luate pe baza situaţiilor financiare anuale. Analizarea dacă o eroare este semnificativă sau nu se efectuează în context, având în vedere natura sau valoarea individuală ori cumulată a elementelor.
68.- (1) Corectarea erorilor aferente exerciţiilor financiare precedente nu determină modificarea situaţiilor financiare ale acelor exerciţii.
(2) În cazul erorilor aferente exerciţiilor financiare precedente, corectarea acestora nu presupune ajustarea informaţiilor comparative prezentate în situaţiile financiare. Informaţii comparative referitoare la poziţia financiară şi performanţa financiară, respectiv modificarea poziţiei financiare, sunt prezentate în notele explicative.
(3) În notele explicative la situaţiile financiare trebuie prezentate informaţii cu privire la natura erorilor constatate şi perioadele afectate de acestea.
69.- Înregistrarea stornării unei operaţiuni contabile aferente exerciţiului financiar curent se efectuează fie prin corectarea cu semnul minus a operaţiunii iniţiale (stornare în roşu), fie prin înregistrarea inversă a acesteia (stornare în negru), în funcţie de politica contabilă şi programele informatice utilizate.”
2.In conditiile in care s-a efectuat corectia conform art 330 din Codul fiscal si OMFP 1802/2014 Beneficiarul nu procedeaza corect si avea obligatia sa-si inregistreze cele doua facturi in urma facturii de corectie si factura initiala in IULIE 2022 (pe baza rezultatului reportat).
3. Daca in contractul dintre parti se prevede calculul penalitatilor de intarziere, atunci Antreprenorul TMC este indreptatit sa le calculeze si sa le solicite Beneficiarului.
Reglementare:
- Codul Fiscal art 330 + Norme de aplicare
- Ordin 1802/20214 – pct 2.5.2
Acest răspuns vă este util?
Vă rugăm să ne lăsați o recenzie pe google:
Mulțumim!
Articol scris de catre Cornel Grama, in data de 18 noiembrie 2024.
Expert contabil si consultant fiscal din Cluj Napoca si unul dintre fondatorii si administratorii Asociației “Tax Advisors” și al Grupului Tax Advisors de pe Facebook cu un numar de peste 45.000 de membri.

Facturare prestare servicii_in baza situatiei de lucrari_corectii
Articol scris in data de: 18 noiembrie 2024
Autor: Cornel Grama
Situatie de fapt:
Societatea TMC (antrepenor) si Banat (Beneficiar) au avut in derulare un contract de antrepriza in vederea realizarii unei investitii.
Conform contractului modalitatea de facturare este urmatoarea:
Plata livrării produselor/lucrărilor va fi conform cantitatilor real executate sau a produselor livrate conform comenzilor transmise doar în scris de către beneficiar. Beneficiarul are obligatia ca in termen de 5 zile lucratoare de la predarea situatiilor de lucrari sa le verifice si sa le insuseasca prin datare, semnatura si stampila in vederea facturarii acestora de catre executant. In situatia livrării produselor, beneficiarul va accepta la plată facturile/avizele aferente livrărilor de mărfuri prin semnarea acestora. În situația în care beneficiarul nu verifica situatiile de lucrari in termenul mai sus aratat se considera ca a acceptat situatiile de lucrari.
Facturarea lucrarilor executate se face pe baza situatiilor de lucrari intocmite pe stadii fizice realizate aferente fiecarui tronson si etaj si ,insusite de beneficiar. Situatiile de lucrari vor reflecta numai stadii fizice clar definite. Beneficiarul are obligatia ca in termen de 5 zile de la predarea situatiilor de lucrari sa le verifice si sa le insuseasca prin datare, semnatura si stampila in vederea facturarii acestora de catre executant.”
In cadrul desfasurarii situatia de lucrari SL13 a fost aprobata in oct 2021 DE AMBELE PARTI pentru suma de 318 mii lei fara TVA
TMC (Antrepenorul factureaza in octombrie 2021 suma de 522 mii lei fara tva) ca fiind aferenta situatiei de lucrari 13
Banat (beneficiarul) respinge si nu inregistreaza factura de 522 mii lei fara tva pe motiv ca este diferita de situatia de lucrari 13 aprobata de ambele parti
TMC (antrepenorul) in Iulie 2022 emite factura de storno si storneaza partial 182 mii lei fara tva din factura pentru a se apropia de situatia de lucrari 13 acceptata de ambele parti.
Banat (beneficiarul) nu accepta si nu inregistreaza nici aceasta factura de storno partial datata cu iulie 2022 in valoare de 182 mii lei fata tva fiind perioada fiscala diferita si avand in vedere refuzul facturii initiale datata cu octombrie 2021 in valoare de 522 mii lei fara tva.
TMC (antrepenorul) calculeaza penalitati de intarziere plecand de la factura initiala datata cu octombrie 2021 de 522 mii lei, factura neacceptata de baneficiarul (Banat) fiind diferita de situatia de lucrari agreata de ambele parti respectiv stornata partial in Iulie 2022 cu suma de 182 mii lei fara tva
Intrebare:
1 Care este modalitatea de corectie a situatiei mentionate mai sus?
2 Societatea Banat (beneficiarul) procedeaza corect prin faptul ca nu inregistreaza niciuna dintre facturi?
3 Avand in vedere situatia de mai sus TMC (antrepenorul) procedeaza corect la calculul penalitatilor de intarziere ?
Raspuns
Antreprenorul TMC a facturat o suma diferita de cea acceptata de ambele parti pentru situatia de lucrari SL13 in suma de 522.000, in conditiile in care suma agreata de de parti era 318.000 lei.
In aceste conditii Beneficiarul respinge si nu inregistreaza factura primita si solicita corectarea situatiei.
Corectarea se face in baza prevederilor art 330 din Codul fiscal astfel:
“ ART. 330 – Corectarea facturilor
(1) Corectarea informațiilor înscrise în facturi sau în alte documente care țin loc de factură se efectuează astfel:
a) În cazul în care factura nu a fost transmisă către beneficiar, aceasta se anulează și se emite o nouă factură;
b) În cazul în care factura a fost transmisă beneficiarului, fie se emite o nouă factură care trebuie să cuprindă, pe de o parte, informațiile din factura inițială, numărul și data facturii corectate, valorile cu semnul minus sau, după caz, o mențiune din care să rezulte că valorile respective sunt negative, iar, pe de altă parte, informațiile și valorile corecte, fie se emite o nouă factură conținând informațiile și valorile corecte și concomitent se emite o factură cu valorile cu semnul minus sau, după caz, cu o mențiune din care să rezulte că valorile respective sunt negative, în care se înscriu numărul și data facturii corectate.Norme metodologice
(2) În situațiile prevăzute la art. 287 furnizorii de bunuri și/sau prestatorii de servicii trebuie să emită facturi, cu valorile înscrise cu semnul minus sau, după caz, o mențiune din care să rezulte că valorile respective sunt negative când baza de impozitare se reduce sau, după caz, fără semnul minus sau fără mențiunea din care să rezulte că valorile respective sunt negative, dacă baza de impozitare se majorează, care se transmit și beneficiarului, cu excepția situației prevăzute la art. 287 lit. d).”
Prin urmare, antreprenorul trebuie sa emita o factura cu minus de 522.000 lei cu aceleasi date din factura initiala si sa mai emita o factura cu suma de 318.000 lei – suma agreata de ambele parti.
Sau va emite o factura de corectie (cu semnul minus) de 204.000 lei pana la valoarea de 318.000 lei.
Problema e ca factura initiala era din OCT 2021 si corectia se va face in IULIE 2022 (aferenta unei situatii din OCT 2021).
Pentru a nu denatura rezultatul financiar al anului 2022 , corectia se face pe baza rezultatului reportat -contul 1174.
2.5.2. Corectarea erorilor contabile
65. – (1) Erorile constatate în contabilitate se pot referi fie la exerciţiul financiar curent, fie la exerciţiile financiare precedente.
(2) Corectarea erorilor se efectuează la data constatării lor.
66.- (1) Erorile din perioadele anterioare sunt omisiuni şi declaraţii eronate cuprinse în situaţiile financiare ale entităţii pentru una sau mai multe perioade anterioare rezultând din greşeala de a utiliza sau de a nu utiliza informaţii credibile care:
a) erau disponibile la momentul la care situaţiile financiare pentru acele perioade au fost aprobate spre a fi emise;
b) ar fi putut fi obţinute în mod rezonabil şi luate în considerare la întocmirea şi prezentarea acelor situaţii financiare anuale.
(2) Astfel de erori includ efectele greşelilor matematice, greşelilor de aplicare a politicilor contabile, ignorării sau interpretării greşite a evenimentelor şi fraudelor.
(3) În înţelesul prezentelor reglementări, erorile din perioadele anterioare se referă inclusiv la prezentarea eronată a informaţiilor în situaţiile financiare anuale.
67.- (1) Corectarea erorilor aferente exerciţiului financiar curent se efectuează pe seama contului de profit şi pierdere.
(2) Corectarea erorilor semnificative aferente exerciţiilor financiare precedente se efectuează pe seama rezultatului reportat (contul 1174 “Rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile”).
(3) Erorile nesemnificative aferente exerciţiilor financiare precedente se corectează, de asemenea, pe seama rezultatului reportat. Totuşi, potrivit politicilor contabile aprobate, erorile nesemnificative pot fi corectate pe seama contului de profit şi pierdere.
(4) Erorile nesemnificative sunt cele de natură să nu influenţeze informaţiile financiar-contabile. Se consideră că o eroare este semnificativă dacă aceasta ar putea influenţa deciziile economice ale utilizatorilor, luate pe baza situaţiilor financiare anuale. Analizarea dacă o eroare este semnificativă sau nu se efectuează în context, având în vedere natura sau valoarea individuală ori cumulată a elementelor.
68.- (1) Corectarea erorilor aferente exerciţiilor financiare precedente nu determină modificarea situaţiilor financiare ale acelor exerciţii.
(2) În cazul erorilor aferente exerciţiilor financiare precedente, corectarea acestora nu presupune ajustarea informaţiilor comparative prezentate în situaţiile financiare. Informaţii comparative referitoare la poziţia financiară şi performanţa financiară, respectiv modificarea poziţiei financiare, sunt prezentate în notele explicative.
(3) În notele explicative la situaţiile financiare trebuie prezentate informaţii cu privire la natura erorilor constatate şi perioadele afectate de acestea.
69.- Înregistrarea stornării unei operaţiuni contabile aferente exerciţiului financiar curent se efectuează fie prin corectarea cu semnul minus a operaţiunii iniţiale (stornare în roşu), fie prin înregistrarea inversă a acesteia (stornare în negru), în funcţie de politica contabilă şi programele informatice utilizate.”
2.In conditiile in care s-a efectuat corectia conform art 330 din Codul fiscal si OMFP 1802/2014 Beneficiarul nu procedeaza corect si avea obligatia sa-si inregistreze cele doua facturi in urma facturii de corectie si factura initiala in IULIE 2022 (pe baza rezultatului reportat).
3. Daca in contractul dintre parti se prevede calculul penalitatilor de intarziere, atunci Antreprenorul TMC este indreptatit sa le calculeze si sa le solicite Beneficiarului.
Reglementare:
- Codul Fiscal art 330 + Norme de aplicare
- Ordin 1802/20214 – pct 2.5.2