Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Infiintarea unei sucursale intr-o tara Non UE
Romeo Negrut
Valabil la 5 Noiembrie 2024
Situatie de fapt:
Societatea noastra a castigat o licitatie in Albania.
Obiectul de activitate este prestari servicii de tratare deseuri industriale.
Contractul este pentru 1 an de zile, activitatea noastra presupune si trimitere salariati din Romania in Albania.
Sederea lor va fi cu intermitente.
Intrebare:
1. Ce este mai avantajos de deschis in Albania: Filiala, Sucursala sau o firma?
2. O monografie contabila pentru Filiala si Sucursala.
3. Aspecte fiscale in cele 3 situatii: filiala, sucursală, firma.
Din punctul meu de vedere in Albania nu aveti de ce infiinta o firma, pentru ca dupa cum dumneavostra ati scris mai sus, firma din Romania a castigat o licitatie in Albania. Din acest punct de vedere beneficiarul prestarii de servicii are incheiat un contract cu o firma din Romania si nu cu o firma inregistrata in Albania.
Veti putea deschide o sucursala in Albania, conform art.5 din Conventia de evitare a dublei impuneri cu Albania.
ART. 8 – Definiția sediului permanent
(1) În înțelesul prezentului cod, sediul permanent este un loc prin care se desfășoară integral sau parțial activitatea unui nerezident, fie direct, fie printr-un agent dependent. La definirea sediului permanent se au în vedere comentariile de la art. 5 “Sediul permanent” din modelul convenției de evitare a dublei impuneri al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică.
(2) Un sediu permanent presupune un loc de conducere, o sucursală, un birou, o fabrică, un magazin, un atelier, precum și o mină, un puț de țiței sau de gaze, o carieră sau alte locuri de extracție a resurselor naturale, precum și locul în care continuă să se desfășoare o activitate cu activele și pasivele unei persoane juridice române care intră într-un proces de reorganizare prevăzut la art. 33.
ART. 5
Sediu permanent
1. În sensul prezentei convenţii, expresia sediu permanent înseamnă un loc fix de afaceri prin care întreprinderea îşi desfăşoară, în întregime sau în parte, activitatea sa.
2. Expresia sediu permanent include îndeosebi:
a) un loc de conducere;
b) o sucursală;
c) un birou;
d) o uzină;
e) un atelier;
f) o fermă, o plantaţie, o livadă sau o vie; şi
g) o mină, un puţ petrolier sau de gaze, o carieră sau orice alt loc de extracţie a resurselor naturale.
Una din caracteristicile sucursalei este aceea ca o sucursala nu are personalitate juridica proprie. Sucursala va avea acelasi nume ca firma mama, sucursala este o ramificatie a firmei mama si va avea aceleasi activitati ca si firma mama, sucursala nu are nici o obligatie fata de clienti si parteneri de afaceri, firma mama avand aceste obligatii,
In cazul dumneavostra trebuie sa luati legatura cu un consultant fiscal din Albania care sa va ajute sa infiintati in Albania o sucursala.
Veti plati impozit pe profit in Albania pentru afacerea pe care o veti desfasura acolo.
Nu am de unde sa stiu despre fiscalitatea din Albania si despre raportarile care se fac in acest stat Non UE.
In cazul infiintarii unei filiale, aceasta va avea personalitate juridica fiind diferita de firma mama.
In cazul infiintarii unei firme in Albania, aceasta firma se va supune fiscalitatii din Albania si va plati acolo taxele si impozitele aferente veniturilor realizate si taxele pe munca prestata in Albania.
Conform Indrumarului de afaceri in Republica Albania de pe site-ul imm.gov.ro, constituirea societatilor si reprezentantelor comerciale in Republica Albania este guvernata in principal de Legea 9901 din 14 aprilir 2008.
„Constituirea societăţilor şi reprezentanţelor comerciale
Legislația albaneză, în special Legea nr. 9901 din 14 aprilie 2008 “Cu privire la comercianți și societăți comerciale”, prevede posibilitatea înființării de societăți cu răspundere limitată în Albania (Shoqeri me përgjegjësi të kufizuar – Sh.pk) și pe acțiuni (Shoqeri Aksionare – Sh.A), posibilitatea de a înființa sucursale /filiale și reprezentanțe ale companiilor străine, pentru care trebuie să fie adoptate aceleași proceduri de înregistrare în Registrul societăților din Republica Albania (QKB-CNI).
Pentru a constitui și organiza o societate comercială în Albania, investitorul (local sau străin) poate alege: înființarea unei societăți comerciale (parteneriate colective, societăți pe acțiuni, societăți cu răspundere limitată, societăți pe acțiuni); să creeze o sucursală, o filială sau o reprezentanță; înființarea unei societăți mixte și a unei companii de facto
Documentația solicitată de către Registrul Național al Întreprinderilor (QKB-CNI) pentru înregistrarea unei noi societăți în Albania include, printre altele:
1. Actul de constituire și statutul, semnate de fondatori, și care trebuie să conțină numele societății, sediul social, scopul corporativ, capitalul inițial, durata (în Albania poate fi nelimitată) și numele asociaților, administratorii sau directorii;
2. Formularul completat – depus de reprezentantul legal al companiei;
3. Documentația privind fondatorii și administratorii societății.
Conform legislației fiscale albaneze, o nouă societate este supusă următoarelor impozite principale – impozite pe venit:
15% din rezultatul net, cu excepția cazului în care societatea este clasificată ca o întreprindere mică (cu o cifră de afaceri anuală de până la 8 milioane lek sau aproximativ 58.800 euro); taxa de curățenie (taxa municipală): taxă anuală, în funcție de tipul de venit anual și de tipul activității economice;
Impozitul pe proprietate (impozitul municipal): o taxă anuală pe metru pătrat pentru zona imobiliară deținută de societate, dacă este cazul; ü impozit anual de educație (impozit municipal);
taxa anuală de publicitate (taxa municipală), dacă este cazul.”
Asa cum am scris mai sus, veti plati impozit pe profit in Albania pentru afacerea pe care o veti desfasura acolo, iar la sfarsitul anului veti putea solicita un certificat de atestare a platii impozitului pe profit in Albania in vederea obtinerii in statul de rezidenta a creditului fiscal.
Trebuie sa vedeti ce spune Codul Fiscal Albanez in privinta inregistrarii ca platitor de TVA, pentru ca acolo veti presta servicii si le veti factura.
Conform art.3 alin.2 din OMFP 1802 din 2014, activitatea desfasurata in strainatate de sucursale care apartin persoanelor juridice cu sediul in Romania se includ in situatiile financiare ale persoanei juridice romane si se raporteaza pe teritoriul Romaniei cu respectarea prevederilor contabile privind situatiile financiare anuael individuale si situatiile anuale consolidate.
Articolul 3
(2) Activitatea desfăşurată în străinătate de subunităţile fără personalitate juridică, care aparţin persoanelor juridice cu sediul în România, se include în situaţiile financiare ale persoanei juridice române şi se raportează pe teritoriul României, cu respectarea prevederilor Reglementărilor contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate.
Conform Legii 82 din 1991, sucursala din Albania are obligatia de a tine contabilitatea proprie, in Albania, in tara in care este infiintata, insa conform reglementarilor romanesti, date in aplicarea legii contabilitatii. Deci, societatea mama trebuie sa asigure contabilizarea operatiilor derulate prin sucursala, acolo, in Albania, conform regulilor si principiilor contabile din Romania.
Anual sau semestrial, pana la ultimul termen de raportare contabila din Romania, rulajele conturilor din balanta analitica a sucursalei se preiau si in balanta analitica a societatii din Romania. Preluarea se realizeaza cu ajutorul contului bilantier 481. Dupa preluarea rulajelor, contul trebuie sa aiba sold zero.
Se preiau inclusiv rulajele debitoare ale conturilor de cheltuieli si rulajele creditoare ale conturilor de venituri, care se inchid prin contul 121 la nivelul societatii mame, la finalul perioadei. Astfel, odata ce conturile activitatii din Albania sunt cuprinse in balanta societatii din Romania, situatiile financiare anuale sau raportarile semestriale intocmite de societatea din Romania vor include si activitatea sucursalei.
Operatiunile dintre societatea din Romania si sucursala se evidentiaza cu ajutorul contului 481 Decontari intre unitate si subunitati, care este un cont bifunctional.
TVA-ul datorat de sucursala in Albania, nu se inregistreaza prin 4426, 4427, 4424 sau 4423, ci printr-un alt cont specificat mai sus.
Reglementare:
- art.5 din Conventia de evitare a dublei impuneri cu Albania.
- art.3 alin.2 din OMFP 1802 din 2014
- Legea 82 din 1991
Acest răspuns vă este util?
Vă rugăm să ne lăsați o recenzie pe google:
Mulțumim!
Articol scris de catre Romeo Negrut, in data de 5 Noiembrie 2024.
Membru fondator al grupului Tax Advisors si Larrom Expert cu o vasta experienta profesionala.
Ne propunem sa oferim cele mai bune solutii în domeniul financiar-contabil, politicii manageriale si resurselor umane, astfel încât sa asiguram partenerilor nostri un background solid în realizarea obiectivelor.
Infiintarea unei sucursale intr-o tara Non UE
Articol scris in data de: 5 Noiembrie 2024
Autor: Romeo Negrut
Situatie de fapt:
Societatea noastra a castigat o licitatie in Albania.
Obiectul de activitate este prestari servicii de tratare deseuri industriale.
Contractul este pentru 1 an de zile, activitatea noastra presupune si trimitere salariati din Romania in Albania.
Sederea lor va fi cu intermitente.
Intrebare:
1. Ce este mai avantajos de deschis in Albania: Filiala, Sucursala sau o firma?
2. O monografie contabila pentru Filiala si Sucursala.
3. Aspecte fiscale in cele 3 situatii: filiala, sucursală, firma.
Raspuns
Din punctul meu de vedere in Albania nu aveti de ce infiinta o firma, pentru ca dupa cum dumneavostra ati scris mai sus, firma din Romania a castigat o licitatie in Albania. Din acest punct de vedere beneficiarul prestarii de servicii are incheiat un contract cu o firma din Romania si nu cu o firma inregistrata in Albania.
Veti putea deschide o sucursala in Albania, conform art.5 din Conventia de evitare a dublei impuneri cu Albania.
ART. 8 – Definiția sediului permanent
(1) În înțelesul prezentului cod, sediul permanent este un loc prin care se desfășoară integral sau parțial activitatea unui nerezident, fie direct, fie printr-un agent dependent. La definirea sediului permanent se au în vedere comentariile de la art. 5 “Sediul permanent” din modelul convenției de evitare a dublei impuneri al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică.
(2) Un sediu permanent presupune un loc de conducere, o sucursală, un birou, o fabrică, un magazin, un atelier, precum și o mină, un puț de țiței sau de gaze, o carieră sau alte locuri de extracție a resurselor naturale, precum și locul în care continuă să se desfășoare o activitate cu activele și pasivele unei persoane juridice române care intră într-un proces de reorganizare prevăzut la art. 33.
ART. 5
Sediu permanent
1. În sensul prezentei convenţii, expresia sediu permanent înseamnă un loc fix de afaceri prin care întreprinderea îşi desfăşoară, în întregime sau în parte, activitatea sa.
2. Expresia sediu permanent include îndeosebi:
a) un loc de conducere;
b) o sucursală;
c) un birou;
d) o uzină;
e) un atelier;
f) o fermă, o plantaţie, o livadă sau o vie; şi
g) o mină, un puţ petrolier sau de gaze, o carieră sau orice alt loc de extracţie a resurselor naturale.
Una din caracteristicile sucursalei este aceea ca o sucursala nu are personalitate juridica proprie. Sucursala va avea acelasi nume ca firma mama, sucursala este o ramificatie a firmei mama si va avea aceleasi activitati ca si firma mama, sucursala nu are nici o obligatie fata de clienti si parteneri de afaceri, firma mama avand aceste obligatii,
In cazul dumneavostra trebuie sa luati legatura cu un consultant fiscal din Albania care sa va ajute sa infiintati in Albania o sucursala.
Veti plati impozit pe profit in Albania pentru afacerea pe care o veti desfasura acolo.
Nu am de unde sa stiu despre fiscalitatea din Albania si despre raportarile care se fac in acest stat Non UE.
In cazul infiintarii unei filiale, aceasta va avea personalitate juridica fiind diferita de firma mama.
In cazul infiintarii unei firme in Albania, aceasta firma se va supune fiscalitatii din Albania si va plati acolo taxele si impozitele aferente veniturilor realizate si taxele pe munca prestata in Albania.
Conform Indrumarului de afaceri in Republica Albania de pe site-ul imm.gov.ro, constituirea societatilor si reprezentantelor comerciale in Republica Albania este guvernata in principal de Legea 9901 din 14 aprilir 2008.
„Constituirea societăţilor şi reprezentanţelor comerciale
Legislația albaneză, în special Legea nr. 9901 din 14 aprilie 2008 “Cu privire la comercianți și societăți comerciale”, prevede posibilitatea înființării de societăți cu răspundere limitată în Albania (Shoqeri me përgjegjësi të kufizuar – Sh.pk) și pe acțiuni (Shoqeri Aksionare – Sh.A), posibilitatea de a înființa sucursale /filiale și reprezentanțe ale companiilor străine, pentru care trebuie să fie adoptate aceleași proceduri de înregistrare în Registrul societăților din Republica Albania (QKB-CNI).
Pentru a constitui și organiza o societate comercială în Albania, investitorul (local sau străin) poate alege: înființarea unei societăți comerciale (parteneriate colective, societăți pe acțiuni, societăți cu răspundere limitată, societăți pe acțiuni); să creeze o sucursală, o filială sau o reprezentanță; înființarea unei societăți mixte și a unei companii de facto
Documentația solicitată de către Registrul Național al Întreprinderilor (QKB-CNI) pentru înregistrarea unei noi societăți în Albania include, printre altele:
1. Actul de constituire și statutul, semnate de fondatori, și care trebuie să conțină numele societății, sediul social, scopul corporativ, capitalul inițial, durata (în Albania poate fi nelimitată) și numele asociaților, administratorii sau directorii;
2. Formularul completat – depus de reprezentantul legal al companiei;
3. Documentația privind fondatorii și administratorii societății.
Conform legislației fiscale albaneze, o nouă societate este supusă următoarelor impozite principale – impozite pe venit:
15% din rezultatul net, cu excepția cazului în care societatea este clasificată ca o întreprindere mică (cu o cifră de afaceri anuală de până la 8 milioane lek sau aproximativ 58.800 euro); taxa de curățenie (taxa municipală): taxă anuală, în funcție de tipul de venit anual și de tipul activității economice;
Impozitul pe proprietate (impozitul municipal): o taxă anuală pe metru pătrat pentru zona imobiliară deținută de societate, dacă este cazul; ü impozit anual de educație (impozit municipal);
taxa anuală de publicitate (taxa municipală), dacă este cazul.”
Asa cum am scris mai sus, veti plati impozit pe profit in Albania pentru afacerea pe care o veti desfasura acolo, iar la sfarsitul anului veti putea solicita un certificat de atestare a platii impozitului pe profit in Albania in vederea obtinerii in statul de rezidenta a creditului fiscal.
Trebuie sa vedeti ce spune Codul Fiscal Albanez in privinta inregistrarii ca platitor de TVA, pentru ca acolo veti presta servicii si le veti factura.
Conform art.3 alin.2 din OMFP 1802 din 2014, activitatea desfasurata in strainatate de sucursale care apartin persoanelor juridice cu sediul in Romania se includ in situatiile financiare ale persoanei juridice romane si se raporteaza pe teritoriul Romaniei cu respectarea prevederilor contabile privind situatiile financiare anuael individuale si situatiile anuale consolidate.
Articolul 3
(2) Activitatea desfăşurată în străinătate de subunităţile fără personalitate juridică, care aparţin persoanelor juridice cu sediul în România, se include în situaţiile financiare ale persoanei juridice române şi se raportează pe teritoriul României, cu respectarea prevederilor Reglementărilor contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate.
Conform Legii 82 din 1991, sucursala din Albania are obligatia de a tine contabilitatea proprie, in Albania, in tara in care este infiintata, insa conform reglementarilor romanesti, date in aplicarea legii contabilitatii. Deci, societatea mama trebuie sa asigure contabilizarea operatiilor derulate prin sucursala, acolo, in Albania, conform regulilor si principiilor contabile din Romania.
Anual sau semestrial, pana la ultimul termen de raportare contabila din Romania, rulajele conturilor din balanta analitica a sucursalei se preiau si in balanta analitica a societatii din Romania. Preluarea se realizeaza cu ajutorul contului bilantier 481. Dupa preluarea rulajelor, contul trebuie sa aiba sold zero.
Se preiau inclusiv rulajele debitoare ale conturilor de cheltuieli si rulajele creditoare ale conturilor de venituri, care se inchid prin contul 121 la nivelul societatii mame, la finalul perioadei. Astfel, odata ce conturile activitatii din Albania sunt cuprinse in balanta societatii din Romania, situatiile financiare anuale sau raportarile semestriale intocmite de societatea din Romania vor include si activitatea sucursalei.
Operatiunile dintre societatea din Romania si sucursala se evidentiaza cu ajutorul contului 481 Decontari intre unitate si subunitati, care este un cont bifunctional.
TVA-ul datorat de sucursala in Albania, nu se inregistreaza prin 4426, 4427, 4424 sau 4423, ci printr-un alt cont specificat mai sus.
Reglementare:
- art.5 din Conventia de evitare a dublei impuneri cu Albania.
- art.3 alin.2 din OMFP 1802 din 2014
- Legea 82 din 1991