Modul de evidentiere pe bonul fiscal a reducerilor comerciale de pret acordate la momentul facturarii

Articol publicat in data de: 11 Noiembrie 2019
Categorii: Obligatiile persoanelor juridice , TVA , Veniturile microintreprinderilor
 

Situate de fapt:  

O societate comercială, care are ca obiect de activitate comertul cu amanuntul a unui singur produs, ofera clientilor fideli discount astfel: la sfârșitul lunii se face o centralizare a cantitatilor cumpărate pe fiecare client, si in luna următoare se ofera gratuit acest produs, diferențiat pe clienti, în funcție de cat au cumparat luna trecută.

Pe bonul fiscal pot exista 2 situatii: fie 3 buc cumparate si 3 buc discount, total bon zero, fie 4 buc cumparate, 3 buc discount, rest de plata 1 buc. Pe raportul Z apare sub denumirea de Reducere.

Intrebare:

Este corect modul de acordare a acestor discounturi? Trebuie anunțate undeva (de ex la Primarie)?

Raspuns partial - Testează gratuit timp de 7 zile!

Reducerile acordate clientilor sunt reglementate de Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.802/20141 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situaţiile financiare anuale indiv

Înregistrează-te pentru răspunsul complet

● Acces gratuit timp de 7 zile!
● Alerte Fiscale
● Acces la baza de date de spețe din toate domeniile de activitate
● Răspundem la orice speță din domeniile fiscalitate, contabilitate și resurse umane
● Dăm răspunsuri personalizate pentru fiecare situație în parte
● Interpretam legislația în așa fel încât să fie pe înțelesul tuturor
● Ai siguranță în relația cu autoritățile
● Te asiguri ca ești în legalitate

Distribuie pagina
ADINA VLAICU

Articol scris de catre ADINA VLAICU, in data de November 11, 2019.

Consultant fiscal, membru al Camerei Consultantilor Fiscali din Romania, cu o experienta in domeniul financiar de peste 15 ani, perioada in care am incercat sa gasesc solutii si raspunsuri la provocarile zilnice din domeniul economic, cu o atitudine proactiva si constienta de faptul ca numai o informare corecta si la timp iti poate asigura in societatea dinamica, contemporana noua, garantia reusitei care se defineste economic prin trei termeni: castig, venit sau profit.

Vezi toate articolele scrise de ADINA VLAICU

Modul de evidentiere pe bonul fiscal a reducerilor comerciale de pret acordate la momentul facturarii

Articol scris in data de: 11 Noiembrie 2019

Autor: ADINA VLAICU

Situate de fapt:  

O societate comercială, care are ca obiect de activitate comertul cu amanuntul a unui singur produs, ofera clientilor fideli discount astfel: la sfârșitul lunii se face o centralizare a cantitatilor cumpărate pe fiecare client, si in luna următoare se ofera gratuit acest produs, diferențiat pe clienti, în funcție de cat au cumparat luna trecută.

Pe bonul fiscal pot exista 2 situatii: fie 3 buc cumparate si 3 buc discount, total bon zero, fie 4 buc cumparate, 3 buc discount, rest de plata 1 buc. Pe raportul Z apare sub denumirea de Reducere.

Intrebare:

Este corect modul de acordare a acestor discounturi? Trebuie anunțate undeva (de ex la Primarie)?

Raspuns

Reducerile acordate clientilor sunt reglementate de Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.802/20141 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate.

Acestea pot fi:

– reduceri comerciale sau

– reduceri financiare.

Pct. 76 din OMFP 1802/2014 detaliaza reduceriile comerciale ca fiind:

a) rabaturi – se primesc pentru defecte de calitate şi se practică asupra preţului de vânzare;

b) remize – se primesc în cazul vânzărilor superioare volumului convenit sau dacă cumpărătorul are un statut preferenţial;

c) risturne – sunt reduceri de preţ calculate asupra ansamblului tranzacţiilor efectuate cu acelaşi terţ, în decursul unei perioade determinate.

Reducerile comerciale se înregistrează în contabilitate diferit în funcţie de următoarele aspecte (pct 76, OMFP 1802/2014):

–           sunt acordate la momentul facturării şi înscrise pe factura de achiziţie;
–           sunt acordate ulterior facturării şi înscrise pe o altă factură;
–           reprezintă evenimente ulterioare datei bilanţului.

În situaţia în care reducerile comerciale sunt acordate la momentul facturării şi înscrise pe factura de achiziţie, avem următorul tratament contabil:

  • din punctul de vedere al cumpărătorului – reducerile comerciale acordate de furnizor şi înscrise pe factura de achiziţie ajustează, în sensul reducerii, costul de achiziţie al bunurilor;
  • din punctul de vedere al vânzătorului – acesta va ajusta veniturile din vânzarea mărfurilor sau serviciilor cu valoarea reducerilor acordate, astfel încât venitul este înregistrat la valoarea netă.

Tratamentul fiscal din punctul de vedere al impozitului pe veniturile microîntreprinderilor

Conform art. 51 din Codul fiscal, cotele de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor sunt:

– 1% pentru microîntreprinderile care au unul sau mai mulţi salariaţi;

– 3% pentru microîntreprinderile care nu au salariaţi.

Baza impozabilă la care se aplică cotele mai sus menţionate se stabileşte conform art. 53 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal şi o constituie veniturile din orice sursă, din care se scad valoarea reducerilor comerciale acordate ulterior facturării, care se evidenţiază distinct în contabilitate (contul 709 “Reduceri comerciale acordate”), pe seama conturilor de terţi.

Tratamentul fiscal din punctul de vedere al impozitului pe profit

În ceea ce priveşte impozitul pe profit, conform art. 25 alin. (1) din Codul fiscal:”pentru determinarea rezultatului fiscal sunt considerate cheltuieli deductibile cheltuielile efectuate în scopul desfăşurării activităţii economice”.

Reducerile de preţ, fie că sunt sub forma reducerilor comerciale (acordate pentru defecte de calitate, în cazul unor vânzări superioare sau dacă cumpărătorul are un statut preferenţial), fie că sunt sub forma reducerilor financiare (sconturi de decontare acordate pentru achitarea datoriilor înainte de termenul normal de exigibilitate), acestea sunt efectuate în scopul desfăşurării activităţii economice.

In concluzie, cheltuielile efectuate cu discount-urile acordate sunt cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit, iar veniturile provenite din reducerile de preţ primite reprezintă venituri impozabile.

Tratamentul fiscal din punctul de vedere al TVA

Din punctul de vedere al taxei pe valoarea adăugată avem următoarea situatie atunci când reducerile sunt acordate la momentul livrării/facturării:

– conform art. 286 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal, baza de impozitare pentru livrări de bunuri şi prestări de servicii efectuate în interiorul ţării NU cuprinde rabaturile, remizele, risturnele,sconturile şi alte reduceri de preţ acordate de furnizori direct clienţilor la data exigibilităţii taxei.

Potrivit pct. 31 (1) din Normele metodologice 3 date în aplicarea art. 286 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal, rabaturile, remizele, risturnele, sconturile şi alte reduceri de preţ nu se cuprind în baza de impozitare a taxei dacă sunt acordate de furnizor/prestator direct în beneficiul clientului la momentul livrării/prestării şi nu constituie, în fapt, remunerarea unui serviciu sau unei livrări.

Facturarea

Legat de modul de facturare, atunci când se acordă reduceri de preţ, trebuie avut în vedere următorul aspect: conform art. 319 alin. (20), lit i din Codul fiscal, atunci când rabaturile, remizele, risturnele şi alte reduceri de preţ nu sunt incluse în preţul unitar al bunurilor şi/sau serviciilor vândute, factura trebuie să conţină în mod obligatoriu şi rabaturile, remizele, risturnele şi alte reduceri de preţ.

In concluzie, in situatia prezentata de dumneavoastra este corect sa se evidentieze pe bonul fiscal valoarea a 4 bucati vandute si o reducere de pret (discount) echivalenta valorii pretului de vanzare a 3 bucati de produs, rezultand o singura bucata ramasa de plata.

Reglementare:

Cod fiscal

–           Art. 25, 51,53
–           Art. 286, 319

OMFP 1802/2014

–           Art. 76,77