Pot intra in somaj tehnic angajatii unei intreprinderi individuale?

Articol publicat in data de: 26 Martie 2020
Categorii: Resurse Umane
 

Situatie de fapt:

Intreprindere individuala cu angajati si obiect de activitate “activitati de infrumusetare”, datorita situatiei actuale (covid-19) nu are activitate.

Intrebare:

1. Salariatii beneficiaza de somaj tehnic?
2. Care sunt documentele necesare?

Raspuns partial - Testează gratuit timp de 7 zile!

1. Somajul tehnic reprezinta in fapt suspendarea contractelor de munca din initiativa angajatorului, datorita unei reduceri a activitatii, cu acorda

Înregistrează-te pentru răspunsul complet

● Acces gratuit timp de 7 zile!
● Răspundem la orice speță din domeniile fiscalitate, contabilitate și resurse umane
● Acces la baza de date de spețe din toate domeniile de activitate
● Dăm răspunsuri personalizate pentru fiecare situație în parte
● Interpretam legislația în așa fel încât să fie pe înțelesul tuturor
● Ai siguranță în relația cu autoritățile
● Te asiguri ca ești în legalitate

Distribuie pagina
Ioana-Camelia Sprivac

Articol scris de catre Ioana-Camelia Sprivac, in data de March 26, 2020.

Avand la baza studii juridice si o specializare in fiscalitate, practic o abordare a spetelor din doua puncte de vedere, fapt ce imi permite o intelegere mai buna in special in cazul spetelor complexe care nu necesita doar cunostiinte in domeniul fiscalitatii. In decursul ultimilor 3 ani am avut ocazia sa particip la diferite cursuri si seminarii sustinute de specialisti recunoscuti in domeniul fiscalitatii, ajungand astazi sa pot rezolva o gama variata de spete si sa pot raspunde cu promptitudine la intrebarile clientilor.

Vezi toate articolele scrise de Ioana-Camelia Sprivac

Pot intra in somaj tehnic angajatii unei intreprinderi individuale?

Articol scris in data de: 26 Martie 2020

Autor: Ioana-Camelia Sprivac

Situatie de fapt:

Intreprindere individuala cu angajati si obiect de activitate “activitati de infrumusetare”, datorita situatiei actuale (covid-19) nu are activitate.

Intrebare:

1. Salariatii beneficiaza de somaj tehnic?
2. Care sunt documentele necesare?

Raspuns

1. Somajul tehnic reprezinta in fapt suspendarea contractelor de munca din initiativa angajatorului, datorita unei reduceri a activitatii, cu acordarea unei indemnizatii care in acest moment si context (covid-19) a fost fixata la 75%. 

Se observa ca legislatia in vigoare, respectiv Codul Muncii, nu distinge in functie de forma juridica sub care angajatorul isi desfasoara activitatea. Astfel, indiferent daca angajatorul este SRL, II, PFA, ONG sau orice alta tip de entitate, daca celalalte conditii sunt indeplinite, salariatii pot beneficia de somaj tehnic in forma valabila in acest moment.

2. Procedura in speta dumneavoastra este:

Pasul 1:

Se vor suspenda contractele de munca ale angajatilor, cel mai devreme incepand cu data intrarii in vigoare a Ordinului militar nr.1 din 17.03.2020 care este 18 martie 2020. Potrivit HG 905/2017, suspendarea contractului de munca pentru somaj tehnic se face in REVISAL cu o zi inainte de data aplicarii. Astfel ca angajatorii care nu au suspendat inca contractele de munca pe motiv de somaj tehnic, se afla in situatia de a fi pasibili de amenda. Consideram totusi ca se vor aduce clarificari acestui aspect si ca nu va fi cazul de percepere de amenzi.

Pasul 2:

Veti solicita certificatul de urgenta de la Ministerul Economiei (MEEMA), urmand procedura descrisa pe larg aici:

https://universulfiscal.ro/cum-se-pot-obtine-certificatele-de-situatie-de-urgenta/

Pasul 3:

Angajatorul va calcula indemnizatia bruta, va stabili CAS, CASS, impozitul datorat. CAM nu se datoreaza la aceasta indemnizatie.

Pasul 4:

Incepand cu 1 aprilie (pentru luna martie ), 1 mai pentru aprilie etc., se depune la AJOFM, prin email:

 * certificatul de urgenta

* o solicitare catre AJOFM – modelul este atasat.

* o lista a persoanelor suspendate – modelul este atasat.

Emailul la care se trimite este : numele județului@anofm.gov.ro

Ex: brasov@anofm.gov.ro., iar in cazul județelor a căror denumire este formată din două cuvinte, acestea vor fi despărțite prin cratimă, ex: Caras-Severin@anofm.gov.ro.

 Pasul 5:

Angajatorul incaseaza de la AJOFM indemnizatiile brute in maxim 30 de zile de la depunerea cererii.

 ATENTIE Angajatorul incaseaza indemnizatiile de la AJOFM si trebuie sa retina impozitul si contributiile obligatorii (mai putin CAM) pe care sa le vireze pana cel tarziu data de 25 ale lunii urmatoare celei in care a primit sumele brute conform cererii depuse.

Nota: Platile catre angajati, apreciem ca se vor efectua la data obisnuita a platii salariilor.

Reglementare:

Ordinul Ministrului Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri nr. 791/2020
Codul Muncii art. 52 alin. (1) lit. c), art. 53
OUG 30/2020 Art. XI-XV