Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Retinerea si plata impozitului pe chirii pentru o persoana fizica de nationalitate romana dar care are NIF in Germania

Romeo Negrut
Valabil la 27 Martie 2024
Situatie de fapt:
Un cetățean care nu a renunțat la cetățenia română, având carte de identitate românească și domiciliu in România, dar care este prezent mai mult de 183 de zile pe an in Germania, unde lucreaza ca medic, fiind rezident fiscal cu NIF, închiriază unei persoane juridice un imobil deținut în România.
Intrebare:
În ce țară va plăti impozitul pe venitul din cedarea folosinței bunurilor? Îi este opozabilă convenția de evitare a dublei impuneri încheiată între Romania si Germania?
Conform art.4 alin.2 litera a) si c) din Conventia de evitare a dublei impuneri, definitia rezidentului ne spune ca o persoana este rezidenta a statului respectiv daca centru intereselor vitale, adica legaturile sale personale si economice sunt strans legate de acel stat. Daca aceasta persoana locuieste in mod obisnuit in ambele state ea va fi considerata rezidenta a statului al carui national este, adica statul caruia apartine ca nationalitate.
Conform celor descrise de dumneavostra mai sus, opinam ca centrul intereselor vitale ale persoanei fizice romane este in Romania.
In acest caz impozitul pe chirie este achitat de catre persoana juridica careia ii inchiriaza imobilul, prin plata catre bugetul de stat din Romania.
Persoana fizica care detine imobilul depune in Romania Declaratie Unica si plateste CASS daca depaseste cele 6 12 24 de salarii minime brute pe tara in plata la data de 25 mai a anului de realizare a venitului conform art. 135^1 alin.3 din Legea 227 din 2015.
ART. 4
Rezident
1. În sensul prezentei convenţii, expresia rezident al unui stat contractant înseamnă orice persoană care, potrivit legislaţiei acestui stat, este supusă impunerii în acest stat datorită domiciliului său, rezidenţei sale, locului de conducere sau oricărui alt criteriu de natură similară şi include, de asemenea, acest stat, un land şi orice unitate administrativ-teritorială sau autoritate locală a acestuia. Această expresie nu include însă orice persoană care este supusă impunerii în acest stat numai pentru faptul că realizează venituri din surse sau din capital, situate în acest stat.
2. Când, în conformitate cu prevederile paragrafului 1, o persoană fizică este rezidentă a ambelor state contractante, statutul său se determină după cum urmează:
a) aceasta va fi considerată rezidentă numai a statului în care are o locuinţă permanentă la dispoziţia sa; dacă dispune de o locuinţă permanentă în ambele state, ea va fi considerată rezidentă a statului cu care legăturile sale personale şi economice sunt mai strânse (centrul intereselor vitale);
b) dacă statul în care această persoană are centrul intereselor sale vitale nu poate fi determinat sau dacă ea nu dispune de o locuinţă permanentă la dispoziţia sa în nici unul dintre state, ea va fi considerată rezidentă numai a statului în care locuieşte în mod obişnuit;
c) dacă această persoană locuieşte în mod obişnuit în ambele state sau nu locuieşte în nici unul dintre ele ea va fi considerată rezidentă numai a statului al cărui naţional este;
d) dacă această persoană este naţional al ambelor state sau nu este naţional al nici unuia dintre ele, autorităţile competente ale statelor contractante vor rezolva problema de comun acord.
ART. 1351 – Definiții
Începând cu data de 01.01.2024, potrivit OUG nr. 115/2023, se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
(3) În aplicarea prevederilor art. 148, 151, 170, 174 şi 1741, în situaţia în care, prin hotărâre a Guvernului, se utilizează în cursul aceluiaşi an mai multe valori ale salariului minim brut pe ţară, la verificarea încadrării venitului în plafoanele anuale, precum şi la stabilirea bazei anuale de calcul al contribuţiei de asigurări sociale, respectiv al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorate, se ia în calcul valoarea salariului minim brut pe ţară în vigoare la data de 25 mai a anului de realizare a venitului pentru care se stabilesc contribuţiile sociale. Prevederea se aplică şi în cazul opţiunii exprimate potrivit art. 180 alin. (1) lit. a).
Reglementare:
- Conventia de evitare a dublei impuneri cu Germania
- Legea 227 din 2015
Acest răspuns vă este util?
Vă rugăm să ne lăsați o recenzie pe google:
Mulțumim!

Articol scris de catre Romeo Negrut, in data de 27 Martie 2024.
Membru fondator al grupului Tax Advisors si Larrom Expert cu o vasta experienta profesionala.
Ne propunem sa oferim cele mai bune solutii în domeniul financiar-contabil, politicii manageriale si resurselor umane, astfel încât sa asiguram partenerilor nostri un background solid în realizarea obiectivelor.

Retinerea si plata impozitului pe chirii pentru o persoana fizica de nationalitate romana dar care are NIF in Germania
Articol scris in data de: 27 Martie 2024
Autor: Romeo Negrut
Situatie de fapt:
Un cetățean care nu a renunțat la cetățenia română, având carte de identitate românească și domiciliu in România, dar care este prezent mai mult de 183 de zile pe an in Germania, unde lucreaza ca medic, fiind rezident fiscal cu NIF, închiriază unei persoane juridice un imobil deținut în România.
Intrebare:
În ce țară va plăti impozitul pe venitul din cedarea folosinței bunurilor? Îi este opozabilă convenția de evitare a dublei impuneri încheiată între Romania si Germania?
Raspuns
Conform art.4 alin.2 litera a) si c) din Conventia de evitare a dublei impuneri, definitia rezidentului ne spune ca o persoana este rezidenta a statului respectiv daca centru intereselor vitale, adica legaturile sale personale si economice sunt strans legate de acel stat. Daca aceasta persoana locuieste in mod obisnuit in ambele state ea va fi considerata rezidenta a statului al carui national este, adica statul caruia apartine ca nationalitate.
Conform celor descrise de dumneavostra mai sus, opinam ca centrul intereselor vitale ale persoanei fizice romane este in Romania.
In acest caz impozitul pe chirie este achitat de catre persoana juridica careia ii inchiriaza imobilul, prin plata catre bugetul de stat din Romania.
Persoana fizica care detine imobilul depune in Romania Declaratie Unica si plateste CASS daca depaseste cele 6 12 24 de salarii minime brute pe tara in plata la data de 25 mai a anului de realizare a venitului conform art. 135^1 alin.3 din Legea 227 din 2015.
ART. 4
Rezident
1. În sensul prezentei convenţii, expresia rezident al unui stat contractant înseamnă orice persoană care, potrivit legislaţiei acestui stat, este supusă impunerii în acest stat datorită domiciliului său, rezidenţei sale, locului de conducere sau oricărui alt criteriu de natură similară şi include, de asemenea, acest stat, un land şi orice unitate administrativ-teritorială sau autoritate locală a acestuia. Această expresie nu include însă orice persoană care este supusă impunerii în acest stat numai pentru faptul că realizează venituri din surse sau din capital, situate în acest stat.
2. Când, în conformitate cu prevederile paragrafului 1, o persoană fizică este rezidentă a ambelor state contractante, statutul său se determină după cum urmează:
a) aceasta va fi considerată rezidentă numai a statului în care are o locuinţă permanentă la dispoziţia sa; dacă dispune de o locuinţă permanentă în ambele state, ea va fi considerată rezidentă a statului cu care legăturile sale personale şi economice sunt mai strânse (centrul intereselor vitale);
b) dacă statul în care această persoană are centrul intereselor sale vitale nu poate fi determinat sau dacă ea nu dispune de o locuinţă permanentă la dispoziţia sa în nici unul dintre state, ea va fi considerată rezidentă numai a statului în care locuieşte în mod obişnuit;
c) dacă această persoană locuieşte în mod obişnuit în ambele state sau nu locuieşte în nici unul dintre ele ea va fi considerată rezidentă numai a statului al cărui naţional este;
d) dacă această persoană este naţional al ambelor state sau nu este naţional al nici unuia dintre ele, autorităţile competente ale statelor contractante vor rezolva problema de comun acord.
ART. 1351 – Definiții
Începând cu data de 01.01.2024, potrivit OUG nr. 115/2023, se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
(3) În aplicarea prevederilor art. 148, 151, 170, 174 şi 1741, în situaţia în care, prin hotărâre a Guvernului, se utilizează în cursul aceluiaşi an mai multe valori ale salariului minim brut pe ţară, la verificarea încadrării venitului în plafoanele anuale, precum şi la stabilirea bazei anuale de calcul al contribuţiei de asigurări sociale, respectiv al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorate, se ia în calcul valoarea salariului minim brut pe ţară în vigoare la data de 25 mai a anului de realizare a venitului pentru care se stabilesc contribuţiile sociale. Prevederea se aplică şi în cazul opţiunii exprimate potrivit art. 180 alin. (1) lit. a).
Reglementare:
- Conventia de evitare a dublei impuneri cu Germania
- Legea 227 din 2015
2 comentarii
Mariana Robitu
28 Martie 2024 la 19:49Cu respect va rog o precizare. Speta sus mentionata nu se poate incadra la art.153 CF alin 2…. ,daca depune D603 si are dovada achitarii CASS in Germania?
Am o prietena exact in aceasta situatie . Lucreaza si locuieste in Germania de vreo 15 ani. Anul trecut a inchiriat apartamentul. Este nedrept sa plateasca CASS in Romania. Multumesc anticipat.
Mariana Robitu
Romeo Negrut
29 Martie 2024 la 11:55Prietena dumneavostra locuieste in Germania de 15 ani, deci centrul intereselor vitale este in Germania pentru ca acolo are locuinta stabila, familie alaturi de ea si multe altele. In cazul ei depuneti D603 faceti dovada ca are o asigurare de sanatate valida in UE si nu mai plateste CASS in Romania, dar impozit pe chirii plateste in Romania obligatoriu.