Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Scutirea la plata TVA pentru import echipamente de protectie folosite in combaterea CODIV-19

Adina Vlaicu
Valabil la 13 Aprilie 2020
Situatia de fapt:
Firma platitoare de TVA, intentioneaza sa importe masti chirurgicale pe care ulterior sa le comercialezeze pe Emag.
Intrebare:
1. Ce implicatii fiscale sau facilitati sunt in contextul actual al situatiei de urgenta?
2. Ce documente trebuie sa detina firma din Romania?
3. Ce implicatii fiscale sunt in momentul comercializarii lor * on-line (si care ar fi monografia contabila)?
Mentionez ca firma pana acum avea obiect activitate Horecca, suspendat prin dcr 195.
1. OUG 33/2020 publicata in MO nr. 260 din 30.03.2020 instituie la Art. 2 derogarea de la prevederile Art. 326 alin. (3) şi (4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, potrivit careia nu se va face plata efectivă de TVA la organele vamale de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA care importă, în perioada pentru care s-a instituit starea de urgenţă conform Decretului nr. 195/2020, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 212 din 16 martie 2020, şi în următoarele 30 de zile calendaristice de la data încetării stării de urgenţă, medicamente, echipamente de protecţie, alte dispozitive sau echipamente medicale şi materiale sanitare care pot fi utilizate în prevenirea, limitarea, tratarea şi combaterea COVID-19, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă.
ANEXA -“LISTA bunurilor pentru care nu se face plata efectivă a TVA la organele vamale” cuprinde bunurile mentionate de dumnevoastra la Categoria II – “Veşminte de protecţie şi alte produse similare”; Nume produs – “Mască de faţă textilă, fără filtru înlocuibil sau părţi mecanice, incluzând măşti chirurgicale şi măşti de faţă confecţionate din materiale textile neţesute”; Clasificare tarifara – “6307.90”
In concluzie, in cazul in care importati masti chirurgicale in perioada starii de urgenta instituita de Decretul 195/2020 (adica: 16.03.2020 – 14.03.2020) şi în următoarele 30 de zile calendaristice de la data încetării stării de urgenţă, veti fi scutit de plata TVA la import pentru aceste produse.
Exista posibilitatea prelungirii starii de urgenta, dar momentan nu e fost emis un act oficial in acest sens.
TVA-ul respectiv se va inregistra prin mecanismul taxarii inverse, dreptul de deducere fiind exercitat conform regulilor generale prevazute de lege.2. Componenta dosarului de import este una clasica: contract furnizor din care sa reiasa termenii de livrare marfa, factura furnizor, factura de transport (daca este cazul),asigurarea marfii (daca este cazul), DVI- eliberat de vama unde se face vamuirea produselor importate, dovada platii taxelor vamale de import (nu a TVA-ului in cazul produselor incadrate pe clasificarea tarifara din ANEXA la OUG 33/2020 in perioada de scutire plata TVA prevazuta de ordonanta).
3. Pentru a putea comercializa online produsele mentionate trebuie sa aveti cuprinsa activitatea respectiva conform clasificarii CAEN (Cod 4791 Comert cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet) in Statutul societatii.
Presupunand ca puteti desfasura o astfel de activitate, comercializarea produselor o veti putea face conform conditiilor contractuale agreate cu platforma Emag.A. In urma comenzilor primite prin intermediul acestei platforme, veti emite facturi cu TVA catre clientii finali (persoane fizice/juridice) din Romania – livrari locale.
B. In cazul in care clientii finali sunt persoane rezidente al altui stat membru UE, trebuie sa aveti in vedere reglementarile privind vanzarea la distanta asa cum este ea definita la Art. 266, alin. 35 din Codul fiscal: “vânzarea la distanță reprezintă o livrare de bunuri care sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru în alt stat membru de către furnizor sau de altă persoană în numele acestuia către un cumpărător persoană impozabilă sau persoană juridică neimpozabilă, care beneficiază de excepția prevăzută la art. 268 alin. (4), sau către orice altă persoană neimpozabilă, în condițiile prevăzute la art. 275 alin. (2) – (7).”
Astfel, regimul vânzării la distanță este aplicabil dacă sunt îndeplinite trei condiții:
1. Bunurile sunt expediate de vânzător sau în numele său la destinația cumpărătorului;
2. Vânzările sunt efectuate dintr-un stat membru în altul;
3. Cumpărătorul este o persoană fizică sau juridică neplătitoare de TVA.Legislatia fiscala prevede un prag – plafon pentru vanzari la distanta (pentru Romania valoarea plafonului este 35.000 euro*) pana la care furnizorul poate vinde la distanta aplicand TVA-ul din tara sa (a furnizorului).
*pe site-ul Comisiei Europene sunt informaţii legate de TVA, inclusiv plafoanele pentru vânzări la distanţă ale statelor membre care pot fi vizualizate accesând link-ul:https://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/resources/documents/taxation/vat/traders/
vat_community/vat_in_ec_annexi.pdf (anexa nr. 1)Astfel, societatea dumneavostra, daca va face vanzari la distanta in alte state membre UE, va trebui sa verifice pragurile pentru vanzarile la distanta din tarile de destinatie a produselor, iar dupa depasirea pragurilor respective:
– Aveți obligația de a vă înregistra în scopuri de TVA în tarile unde s-au depasit plafoanele pentru vanzari la distanta;
– Urmând a aplica pe facturile emise catre clientii (persoane fizice sau juridice neplătitoare de TVA) din acea tara, cota de TVA aplicabilă în tara respectiva pentru vânzările efectuate din acel moment până la sfârşitul anului calendaristic următor celui în care plafonul a fost depăşit;
– Veti comunica acest lucru printr-o scrisoare recomandată transmisă către organul fiscal competent din România, în termen de 30 de zile de la data înregistrării în alt stat membru.
C. In cazul in care clientii finali vor fi persoane juridice rezidente ale altor state membre UE, inregistrate in scop de TVA in tara lor si care va vor comunica un cod de TVA valid, veti emite factura fara TVA, obligat la plata TVA-ului fiind cumparatorul prin mecanismul taxarii inverse, operatiunea fiind o livrare intracomunitara.
Achizitie 371 = 401 valoarea de achizitie, conform factura 4426 = 446 valoarea tva in vama 446 = 4427 valoarea tva in vama Vanzare 411 = 707 pret de vanzare fara TVA 411 = 4427 TVA aferent vanzarii Descarcarea de gestiune 607 = 371 Reglementare:
- Art. 266, 275, 294 – Cod fiscal
- OUG 33/2020
Acest răspuns vă este util?
Vă rugăm să ne lăsați o recenzie pe google:
Mulțumim!

Articol scris de catre Adina Vlaicu, in data de 13 Aprilie 2020.
Consultant fiscal, membru al Camerei Consultantilor Fiscali din Romania, cu o experienta in domeniul financiar de peste 15 ani, perioada in care am incercat sa gasesc solutii si raspunsuri la provocarile zilnice din domeniul economic, cu o atitudine proactiva si constienta de faptul ca numai o informare corecta si la timp iti poate asigura in societatea dinamica, contemporana noua, garantia reusitei care se defineste economic prin trei termeni: castig, venit sau profit.

Scutirea la plata TVA pentru import echipamente de protectie folosite in combaterea CODIV-19
Articol scris in data de: 13 Aprilie 2020
Autor: Adina Vlaicu
Situatia de fapt:
Firma platitoare de TVA, intentioneaza sa importe masti chirurgicale pe care ulterior sa le comercialezeze pe Emag.
Intrebare:
1. Ce implicatii fiscale sau facilitati sunt in contextul actual al situatiei de urgenta?
2. Ce documente trebuie sa detina firma din Romania?
3. Ce implicatii fiscale sunt in momentul comercializarii lor * on-line (si care ar fi monografia contabila)?
Mentionez ca firma pana acum avea obiect activitate Horecca, suspendat prin dcr 195.
Raspuns
1. OUG 33/2020 publicata in MO nr. 260 din 30.03.2020 instituie la Art. 2 derogarea de la prevederile Art. 326 alin. (3) şi (4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, potrivit careia nu se va face plata efectivă de TVA la organele vamale de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA care importă, în perioada pentru care s-a instituit starea de urgenţă conform Decretului nr. 195/2020, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 212 din 16 martie 2020, şi în următoarele 30 de zile calendaristice de la data încetării stării de urgenţă, medicamente, echipamente de protecţie, alte dispozitive sau echipamente medicale şi materiale sanitare care pot fi utilizate în prevenirea, limitarea, tratarea şi combaterea COVID-19, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă.
ANEXA -“LISTA bunurilor pentru care nu se face plata efectivă a TVA la organele vamale” cuprinde bunurile mentionate de dumnevoastra la Categoria II – “Veşminte de protecţie şi alte produse similare”; Nume produs – “Mască de faţă textilă, fără filtru înlocuibil sau părţi mecanice, incluzând măşti chirurgicale şi măşti de faţă confecţionate din materiale textile neţesute”; Clasificare tarifara – “6307.90”
In concluzie, in cazul in care importati masti chirurgicale in perioada starii de urgenta instituita de Decretul 195/2020 (adica: 16.03.2020 – 14.03.2020) şi în următoarele 30 de zile calendaristice de la data încetării stării de urgenţă, veti fi scutit de plata TVA la import pentru aceste produse.
Exista posibilitatea prelungirii starii de urgenta, dar momentan nu e fost emis un act oficial in acest sens.
TVA-ul respectiv se va inregistra prin mecanismul taxarii inverse, dreptul de deducere fiind exercitat conform regulilor generale prevazute de lege.
2. Componenta dosarului de import este una clasica: contract furnizor din care sa reiasa termenii de livrare marfa, factura furnizor, factura de transport (daca este cazul),asigurarea marfii (daca este cazul), DVI- eliberat de vama unde se face vamuirea produselor importate, dovada platii taxelor vamale de import (nu a TVA-ului in cazul produselor incadrate pe clasificarea tarifara din ANEXA la OUG 33/2020 in perioada de scutire plata TVA prevazuta de ordonanta).
3. Pentru a putea comercializa online produsele mentionate trebuie sa aveti cuprinsa activitatea respectiva conform clasificarii CAEN (Cod 4791 Comert cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet) in Statutul societatii.
Presupunand ca puteti desfasura o astfel de activitate, comercializarea produselor o veti putea face conform conditiilor contractuale agreate cu platforma Emag.
A. In urma comenzilor primite prin intermediul acestei platforme, veti emite facturi cu TVA catre clientii finali (persoane fizice/juridice) din Romania – livrari locale.
B. In cazul in care clientii finali sunt persoane rezidente al altui stat membru UE, trebuie sa aveti in vedere reglementarile privind vanzarea la distanta asa cum este ea definita la Art. 266, alin. 35 din Codul fiscal: “vânzarea la distanță reprezintă o livrare de bunuri care sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru în alt stat membru de către furnizor sau de altă persoană în numele acestuia către un cumpărător persoană impozabilă sau persoană juridică neimpozabilă, care beneficiază de excepția prevăzută la art. 268 alin. (4), sau către orice altă persoană neimpozabilă, în condițiile prevăzute la art. 275 alin. (2) – (7).”
Astfel, regimul vânzării la distanță este aplicabil dacă sunt îndeplinite trei condiții:
1. Bunurile sunt expediate de vânzător sau în numele său la destinația cumpărătorului;
2. Vânzările sunt efectuate dintr-un stat membru în altul;
3. Cumpărătorul este o persoană fizică sau juridică neplătitoare de TVA.
Legislatia fiscala prevede un prag – plafon pentru vanzari la distanta (pentru Romania valoarea plafonului este 35.000 euro*) pana la care furnizorul poate vinde la distanta aplicand TVA-ul din tara sa (a furnizorului).
*pe site-ul Comisiei Europene sunt informaţii legate de TVA, inclusiv plafoanele pentru vânzări la distanţă ale statelor membre care pot fi vizualizate accesând link-ul:
https://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/resources/documents/taxation/vat/traders/
vat_community/vat_in_ec_annexi.pdf (anexa nr. 1)
Astfel, societatea dumneavostra, daca va face vanzari la distanta in alte state membre UE, va trebui sa verifice pragurile pentru vanzarile la distanta din tarile de destinatie a produselor, iar dupa depasirea pragurilor respective:
– Aveți obligația de a vă înregistra în scopuri de TVA în tarile unde s-au depasit plafoanele pentru vanzari la distanta;
– Urmând a aplica pe facturile emise catre clientii (persoane fizice sau juridice neplătitoare de TVA) din acea tara, cota de TVA aplicabilă în tara respectiva pentru vânzările efectuate din acel moment până la sfârşitul anului calendaristic următor celui în care plafonul a fost depăşit;
– Veti comunica acest lucru printr-o scrisoare recomandată transmisă către organul fiscal competent din România, în termen de 30 de zile de la data înregistrării în alt stat membru.
C. In cazul in care clientii finali vor fi persoane juridice rezidente ale altor state membre UE, inregistrate in scop de TVA in tara lor si care va vor comunica un cod de TVA valid, veti emite factura fara TVA, obligat la plata TVA-ului fiind cumparatorul prin mecanismul taxarii inverse, operatiunea fiind o livrare intracomunitara.
Achizitie | 371 | = | 401 | valoarea de achizitie, conform factura |
4426 | = | 446 | valoarea tva in vama | |
446 | = | 4427 | valoarea tva in vama | |
Vanzare | 411 | = | 707 | pret de vanzare fara TVA |
411 | = | 4427 | TVA aferent vanzarii | |
Descarcarea de gestiune | 607 | = | 371 |
Reglementare:
- Art. 266, 275, 294 – Cod fiscal
- OUG 33/2020