Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Taxe jocuri de noroc – monografie contabilă

Răzvan Bălteanu
Situatie de fapt:
Un srl platitor de impozit pe profit cu activitate de jocuri de noroc, slot machine. Declara anticipat taxele: licenta, autorizare si viciu. Din totalul taxelor datorate, se declara si se plateste 1% pentru Comitetul Olimpic si Sportiv Roman si 0,2% pentru Comitetul National Olimpic si pe langa asta, cand se face dosar de autorizare la Oficiul national pentru jocuri de noroc se plateste la trezorerie o taxa de administrare si cotele catre comitete. Mentionez faptul ca are si contracte de asociere in participatiune si inregistreaza lunar deconturi. (deci lunar transfera catre asociatul secund cota lui de venit si cheltuiala). Acest SRL este platitor de tva de la infiintare. Fiind activitate scutita de tva, trimestrial, tva-ul de recuperat se trecea pe cheltuiala.
Intrebare:
Este gresita monografia contabila a inregistrarii taxelor: declaratia 100 cu 635=447 si apoi plata 447=5121? Are si o esalonare in curs si asa se vad exact soldurile taxelor conform fisei rol. Daca este gresita aceasta monografie, care ar fi cea corecta?
Pentru taxele datorate catre Comitete si acea taxa de analiza dosar autorizare, care ar fi monografia corecta?
Este gresit sa anulez acest cod de tva si sa ii solicit cod intracomunitar, si sa plateasca tva pentru achizitiile sau serviciile din UE? Tva-ul care il are de recuperat si se trece pe cheltuiala, este o cheltuiala deductibila sau nedeductibila la calculul impozitului pe profit?
Îin opinia noastră, pentru taxele care se plătesc anual ar trebui înregistrate în contabilitate prin contul 471 – Cheltuieli în avans și lunar trecute pe cheltuială pe seama contului 635 – Cheltuieli cu alte impozite, taxe și vărsăminte asimilate:
471 = 447 – înregistrarea taxelor anuale
447 = 5121 – înregistrarea plăților taxelor
635 = 471 – lunar înregistrarea cheltuielilor cu aceste taxe
La fel se procedează și pentru taxele plătite către Comitetul Olimpic Român și Sportiv Român. (puteți creea analitice pentru o mai bună și simplă identificare)
În ceea ce privește TVA-ul, realizați operațiuni scutite fără drept de deducere conform art. 292 alin. (2) lit. c) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal. Prin urmare, taxa va face parte din costul produselor și serviciilor achiziționate (veți proceda la ajustarea acesteia la fiecare achiziție, nu la sfârșit de perioadă fiscală) astfel:
Achiziție de bunuri:
3xx = 401 1000 lei
4426 = 401 190 lei
3xx = 4426 190 lei – ajustarea taxei
Dare în consum a bunurilor:
6xx = 3xx 1190 lei
Achiziții de servicii:
628 = 401 500 lei
4426 = 401 95 lei
628 = 4426 95 lei – ajustarea taxei
Dacă cheltuielile cu bunurile și serviciile sunt efectuate în scopul activității economice, conform art. 25 alin. (1) Cod fiscal, acestea sunt deductibile la determinarea rezultatului fiscal. După cum observăm, in aceste cheltuieli este inclusă și taxa pe valoarea adăugată. Mai mult, la pct. 13 alin. (1) lit. h) din HG 1/2016 privind Normele de aplicare ale art. 25 cod fiscal se precizează:
13. (1) În aplicarea prevederilor art. 25 alin. (1) din Codul fiscal, sunt cheltuieli efectuate în scopul desfășurării activității economice, fără a se limita la acestea, următoarele:
h) cheltuielile generate de taxa pe valoarea adăugată ca urmare a aplicării prevederilor titlului VII Taxa pe valoarea adăugată din Codul fiscal, în situația în care taxa pe valoarea adăugată este aferentă unor bunuri sau servicii achiziționate în scopul desfășurării activității economice, de exemplu: aplicare pro rată, efectuare de ajustări, taxa pe valoarea adăugată plătită într-un stat membru al UE;
În ceea ce privește anularea codului de TVA, dacă efectuați numai operațiuni scutite fără drept d.e deducere ar fi indicat să anulați acest cod, luând în considerare art. 316 alin. (20) și pct. 88 alin. (10) și (11) din Normele de aplicare care obligă la aceasta:
ART. 316 – înregistrarea persoanelor impozabile în scopuri de TVA
(20) În cazul încetării desfășurării de operațiuni care dau drept de deducere a taxei sau în cazul încetării activității sale economice, orice persoană înregistrată conform prezentului articol va anunța în scris organele fiscale competente în termen de 15 zile de la producerea oricăruia dintre aceste evenimente în scopul scoaterii din evidența persoanelor înregistrate în scopuri de TVA. Prin norme procedurale se stabilesc data de la care are loc scoaterea din evidență și procedura aplicabilă.
Norme – Pct. 88 (10) Conform prevederilor art. 316 alin. (20) din Codul fiscal, orice persoană impozabilă înregistrată în scopuri de TVA și care, ulterior înregistrării respective, desfășoară exclusiv operațiuni ce nu dau dreptul la deducere solicită anularea înregistrării în termen de 15 zile de la încheierea lunii în care se desfășoară exclusiv operațiuni fără drept de deducere. Dovada faptului că persoana nu mai realizează operațiuni cu drept de deducere trebuie să rezulte din obiectul de activitate și, după caz, din declarația pe propria răspundere dată de împuternicitul legal al persoanei impozabile în cazul operațiunilor scutite pentru care persoana impozabilă poate opta pentru taxare conform art. 292 alin. (3) din Codul fiscal.
(11) În cazul persoanelor care au solicitat anularea înregistrării conform prevederilor art. 316 alin. (20) din Codul fiscal, anularea înregistrării în scopuri de TVA se efectuează în prima zi a lunii următoare celei în care persoana impozabilă a solicitat anularea.
Reglementare:
- Legea 227/2015 privind Codul fiscal
- HG 1/2016 privind Normele metodologice pentru aplicarea Codului fiscal
- OMFP 1802/2014 privind reglementările contabile

Taxe jocuri de noroc – monografie contabilă
Articol scris in data de: 18 Martie 2023
Autor: Răzvan Bălteanu
Situatie de fapt:
Un srl platitor de impozit pe profit cu activitate de jocuri de noroc, slot machine. Declara anticipat taxele: licenta, autorizare si viciu. Din totalul taxelor datorate, se declara si se plateste 1% pentru Comitetul Olimpic si Sportiv Roman si 0,2% pentru Comitetul National Olimpic si pe langa asta, cand se face dosar de autorizare la Oficiul national pentru jocuri de noroc se plateste la trezorerie o taxa de administrare si cotele catre comitete. Mentionez faptul ca are si contracte de asociere in participatiune si inregistreaza lunar deconturi. (deci lunar transfera catre asociatul secund cota lui de venit si cheltuiala). Acest SRL este platitor de tva de la infiintare. Fiind activitate scutita de tva, trimestrial, tva-ul de recuperat se trecea pe cheltuiala.
Intrebare:
Este gresita monografia contabila a inregistrarii taxelor: declaratia 100 cu 635=447 si apoi plata 447=5121? Are si o esalonare in curs si asa se vad exact soldurile taxelor conform fisei rol. Daca este gresita aceasta monografie, care ar fi cea corecta?
Pentru taxele datorate catre Comitete si acea taxa de analiza dosar autorizare, care ar fi monografia corecta?
Este gresit sa anulez acest cod de tva si sa ii solicit cod intracomunitar, si sa plateasca tva pentru achizitiile sau serviciile din UE? Tva-ul care il are de recuperat si se trece pe cheltuiala, este o cheltuiala deductibila sau nedeductibila la calculul impozitului pe profit?
Raspuns
Îin opinia noastră, pentru taxele care se plătesc anual ar trebui înregistrate în contabilitate prin contul 471 – Cheltuieli în avans și lunar trecute pe cheltuială pe seama contului 635 – Cheltuieli cu alte impozite, taxe și vărsăminte asimilate:
471 = 447 – înregistrarea taxelor anuale
447 = 5121 – înregistrarea plăților taxelor
635 = 471 – lunar înregistrarea cheltuielilor cu aceste taxe
La fel se procedează și pentru taxele plătite către Comitetul Olimpic Român și Sportiv Român. (puteți creea analitice pentru o mai bună și simplă identificare)
În ceea ce privește TVA-ul, realizați operațiuni scutite fără drept de deducere conform art. 292 alin. (2) lit. c) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal. Prin urmare, taxa va face parte din costul produselor și serviciilor achiziționate (veți proceda la ajustarea acesteia la fiecare achiziție, nu la sfârșit de perioadă fiscală) astfel:
Achiziție de bunuri:
3xx = 401 1000 lei
4426 = 401 190 lei
3xx = 4426 190 lei – ajustarea taxei
Dare în consum a bunurilor:
6xx = 3xx 1190 lei
Achiziții de servicii:
628 = 401 500 lei
4426 = 401 95 lei
628 = 4426 95 lei – ajustarea taxei
Dacă cheltuielile cu bunurile și serviciile sunt efectuate în scopul activității economice, conform art. 25 alin. (1) Cod fiscal, acestea sunt deductibile la determinarea rezultatului fiscal. După cum observăm, in aceste cheltuieli este inclusă și taxa pe valoarea adăugată. Mai mult, la pct. 13 alin. (1) lit. h) din HG 1/2016 privind Normele de aplicare ale art. 25 cod fiscal se precizează:
13. (1) În aplicarea prevederilor art. 25 alin. (1) din Codul fiscal, sunt cheltuieli efectuate în scopul desfășurării activității economice, fără a se limita la acestea, următoarele:
h) cheltuielile generate de taxa pe valoarea adăugată ca urmare a aplicării prevederilor titlului VII Taxa pe valoarea adăugată din Codul fiscal, în situația în care taxa pe valoarea adăugată este aferentă unor bunuri sau servicii achiziționate în scopul desfășurării activității economice, de exemplu: aplicare pro rată, efectuare de ajustări, taxa pe valoarea adăugată plătită într-un stat membru al UE;
În ceea ce privește anularea codului de TVA, dacă efectuați numai operațiuni scutite fără drept d.e deducere ar fi indicat să anulați acest cod, luând în considerare art. 316 alin. (20) și pct. 88 alin. (10) și (11) din Normele de aplicare care obligă la aceasta:
ART. 316 – înregistrarea persoanelor impozabile în scopuri de TVA
(20) În cazul încetării desfășurării de operațiuni care dau drept de deducere a taxei sau în cazul încetării activității sale economice, orice persoană înregistrată conform prezentului articol va anunța în scris organele fiscale competente în termen de 15 zile de la producerea oricăruia dintre aceste evenimente în scopul scoaterii din evidența persoanelor înregistrate în scopuri de TVA. Prin norme procedurale se stabilesc data de la care are loc scoaterea din evidență și procedura aplicabilă.
Norme – Pct. 88 (10) Conform prevederilor art. 316 alin. (20) din Codul fiscal, orice persoană impozabilă înregistrată în scopuri de TVA și care, ulterior înregistrării respective, desfășoară exclusiv operațiuni ce nu dau dreptul la deducere solicită anularea înregistrării în termen de 15 zile de la încheierea lunii în care se desfășoară exclusiv operațiuni fără drept de deducere. Dovada faptului că persoana nu mai realizează operațiuni cu drept de deducere trebuie să rezulte din obiectul de activitate și, după caz, din declarația pe propria răspundere dată de împuternicitul legal al persoanei impozabile în cazul operațiunilor scutite pentru care persoana impozabilă poate opta pentru taxare conform art. 292 alin. (3) din Codul fiscal.
(11) În cazul persoanelor care au solicitat anularea înregistrării conform prevederilor art. 316 alin. (20) din Codul fiscal, anularea înregistrării în scopuri de TVA se efectuează în prima zi a lunii următoare celei în care persoana impozabilă a solicitat anularea.
Reglementare:
- Legea 227/2015 privind Codul fiscal
- HG 1/2016 privind Normele metodologice pentru aplicarea Codului fiscal
- OMFP 1802/2014 privind reglementările contabile