Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Transfer de bunuri in alt stat UE urmat de o livrare locala

Adina Vlaicu
Valabil la 19 Aprilie 2021
Situatia de fapt:
Un SRL platitor de TVA efectueaza in decembrie 2020 o livrare intracomunitara de marfuri catre un platitor de TVA din Germania. Pentru livrare exista factura emisa de un transportator tert si CMR confirmat.
Factura se emite scutit de TVA pt livrari intracomunitare. Pana in martie 2021 clientul german nu achita marfa. Pentru a nu ramane in pierdere, firma romana emite in martie factura storno pentru livrarea din decembrie (tot scutit de TVA) si factureaza marfa catre alta firma germana platitoare de TVA, transportul efectandu-se local, pe teritoriul statului german.
Cel de al doilea client este afiliat furnizorului roman.
Intrebare:
Este corecta stornarea marfii si facturarea catre noul client fara TVA (conditii de scutire pentru livrare intracomunitare) in cazul in care marfa a fost transportata pe teritoriul Germaniei? Exista obligatii fata de statul german?
In cazul stornarii facturii, avand justificari pentru operatiunea in cauza, in conditiile in care marfa se afla pe teritoriul Germaniei, operatiunea se va inregistra, din punct de vedere al TVA, ca un transfer din Romania intr-un alt stat membru, asimilat cu o livrare intracomunitara cu plata efectuat de societatea din Romania, urmat de o livrare locala de bunuri (neexistand transport al marfii intre Romania si Germania in cazul facturarii marfii catre a doua firma din Germania).
Conform Art. 270, alin. (10) din Codul fiscal, este asimilat cu livrarea intracomunitară cu plată transferul de către o persoană impozabilă de bunuri aparținând activității sale economice din România într-un alt stat membru, cu excepția nontransferurilor prevăzute la alin. (12).
Normele metodologice date in aplicarea Art. 270 alin. (10) din Codul fiscal prevad faptul ca transferul este o operațiune asimilată unei livrări intracomunitare cu plată de bunuri, fiind obligatoriu să fie respectate toate condițiile și regulile aferente livrărilor intracomunitare, inclusiv cele referitoare la scutirea de taxă. Caracteristic acestei operațiuni este faptul că în momentul expedierii bunurilor dintr-un stat membru în alt stat membru acestea nu fac obiectul unei livrări în sensul de transferul dreptului de a dispune de bunuri ca și un proprietar, si, pe cale de consecință, aceeași persoană impozabilă care declară transferul în statul membru unde începe transportul bunurilor trebuie să declare și achiziția intracomunitară de bunuri asimilată în statul membru în care aceasta are loc.
Pentru aceasta, conform Art. 319, alin. 9) din Codul fiscal, persoana impozabilă din Romania trebuie să emită o autofactură, cel târziu până în cea de-a 15-a zi a lunii următoare celei în care ia naștere faptul generator al taxei pentru fiecare transfer efectuat în alt stat membru, în condițiile prevăzute la art. 270 alin. (10).
Factura se emite numai în scopul taxei, fiind obligatorie menționarea următoarelor informații:
a) Numărul facturii, care este un număr secvențial acordat în baza uneia sau mai multor serii, ce identifică în mod unic o factură;
b) Data emiterii;
c) La rubrica Furnizor, numele, adresa și codul de înregistrare în scopuri de TVA din România ale persoanei impozabile, iar în cazul persoanei impozabile nestabilite în România, care și-a desemnat un reprezentant fiscal în România, se înscriu denumirea/numele persoanei care efectuează transferul, precum și denumirea/numele, adresa și codul de înregistrare în scopuri de TVA prevăzut la art. 316 din Codul fiscal acordat reprezentantului fiscal pentru persoana impozabilă nestabilită pe care o reprezintă;
d) Numele, adresa și codul de înregistrare în scopuri de TVA acordat de autoritățile fiscale din alt stat membru persoanei impozabile care realizează transferul, la rubrica Cumpărător;
e) Adresa exactă a locului din care au fost transferate bunurile, precum și adresa exactă a locului în care au fost transferate bunurile;
f) Denumirea și cantitatea bunurilor transferate, precum și particularitățile prevăzute la art. 266 alin. (3) din Codul fiscal, în definirea bunurilor în cazul transferului de mijloace de transport noi;
g) Data la care au fost transferate bunurile;
h) Valoarea bunurilor transferate.
In concluzie, dupa stornarea facturii initiale pentru livrarea intracomunitara emisa catre clientul 1 din Germania, societatea din Romania va trebui sa trateze din punct de vedere fiscal trimiterea bunurilor in Germania ca fiind un transfer, avand obligatia:
– De a se inregistra in scop de TVA in Germania,
– De a declara transferul din Romania ca fiind o livrare intracomunitara scutita,
– De a declara in acelasi timp o achizitie intracomunitara in Germania, emitand pentru aceasta operatiune o autofactura.
Livrarea pe teritoriul Germaniei a produselor catre clientul 2, va fi o livrare locala (neexistand transport intracomunitar), facturata de societatea din Romania (inregistrata in scop de TVA anterior in Germania) cu cota de TVA din statul german, respectand obligatiile de declarare si plata a taxei conform legislatiei din Germania.
Reglementare:
- 270, (10); 319, (9) – Codul fiscal
Acest răspuns vă este util?
Vă rugăm să ne lăsați o recenzie pe google:
Mulțumim!

Articol scris de catre Adina Vlaicu, in data de 19 Aprilie 2021.
Consultant fiscal, membru al Camerei Consultantilor Fiscali din Romania, cu o experienta in domeniul financiar de peste 15 ani, perioada in care am incercat sa gasesc solutii si raspunsuri la provocarile zilnice din domeniul economic, cu o atitudine proactiva si constienta de faptul ca numai o informare corecta si la timp iti poate asigura in societatea dinamica, contemporana noua, garantia reusitei care se defineste economic prin trei termeni: castig, venit sau profit.

Transfer de bunuri in alt stat UE urmat de o livrare locala
Articol scris in data de: 19 Aprilie 2021
Autor: Adina Vlaicu
Situatia de fapt:
Un SRL platitor de TVA efectueaza in decembrie 2020 o livrare intracomunitara de marfuri catre un platitor de TVA din Germania. Pentru livrare exista factura emisa de un transportator tert si CMR confirmat.
Factura se emite scutit de TVA pt livrari intracomunitare. Pana in martie 2021 clientul german nu achita marfa. Pentru a nu ramane in pierdere, firma romana emite in martie factura storno pentru livrarea din decembrie (tot scutit de TVA) si factureaza marfa catre alta firma germana platitoare de TVA, transportul efectandu-se local, pe teritoriul statului german.
Cel de al doilea client este afiliat furnizorului roman.
Intrebare:
Este corecta stornarea marfii si facturarea catre noul client fara TVA (conditii de scutire pentru livrare intracomunitare) in cazul in care marfa a fost transportata pe teritoriul Germaniei? Exista obligatii fata de statul german?
Raspuns
In cazul stornarii facturii, avand justificari pentru operatiunea in cauza, in conditiile in care marfa se afla pe teritoriul Germaniei, operatiunea se va inregistra, din punct de vedere al TVA, ca un transfer din Romania intr-un alt stat membru, asimilat cu o livrare intracomunitara cu plata efectuat de societatea din Romania, urmat de o livrare locala de bunuri (neexistand transport al marfii intre Romania si Germania in cazul facturarii marfii catre a doua firma din Germania).
Conform Art. 270, alin. (10) din Codul fiscal, este asimilat cu livrarea intracomunitară cu plată transferul de către o persoană impozabilă de bunuri aparținând activității sale economice din România într-un alt stat membru, cu excepția nontransferurilor prevăzute la alin. (12).
Normele metodologice date in aplicarea Art. 270 alin. (10) din Codul fiscal prevad faptul ca transferul este o operațiune asimilată unei livrări intracomunitare cu plată de bunuri, fiind obligatoriu să fie respectate toate condițiile și regulile aferente livrărilor intracomunitare, inclusiv cele referitoare la scutirea de taxă. Caracteristic acestei operațiuni este faptul că în momentul expedierii bunurilor dintr-un stat membru în alt stat membru acestea nu fac obiectul unei livrări în sensul de transferul dreptului de a dispune de bunuri ca și un proprietar, si, pe cale de consecință, aceeași persoană impozabilă care declară transferul în statul membru unde începe transportul bunurilor trebuie să declare și achiziția intracomunitară de bunuri asimilată în statul membru în care aceasta are loc.
Pentru aceasta, conform Art. 319, alin. 9) din Codul fiscal, persoana impozabilă din Romania trebuie să emită o autofactură, cel târziu până în cea de-a 15-a zi a lunii următoare celei în care ia naștere faptul generator al taxei pentru fiecare transfer efectuat în alt stat membru, în condițiile prevăzute la art. 270 alin. (10).
Factura se emite numai în scopul taxei, fiind obligatorie menționarea următoarelor informații:
a) Numărul facturii, care este un număr secvențial acordat în baza uneia sau mai multor serii, ce identifică în mod unic o factură;
b) Data emiterii;
c) La rubrica Furnizor, numele, adresa și codul de înregistrare în scopuri de TVA din România ale persoanei impozabile, iar în cazul persoanei impozabile nestabilite în România, care și-a desemnat un reprezentant fiscal în România, se înscriu denumirea/numele persoanei care efectuează transferul, precum și denumirea/numele, adresa și codul de înregistrare în scopuri de TVA prevăzut la art. 316 din Codul fiscal acordat reprezentantului fiscal pentru persoana impozabilă nestabilită pe care o reprezintă;
d) Numele, adresa și codul de înregistrare în scopuri de TVA acordat de autoritățile fiscale din alt stat membru persoanei impozabile care realizează transferul, la rubrica Cumpărător;
e) Adresa exactă a locului din care au fost transferate bunurile, precum și adresa exactă a locului în care au fost transferate bunurile;
f) Denumirea și cantitatea bunurilor transferate, precum și particularitățile prevăzute la art. 266 alin. (3) din Codul fiscal, în definirea bunurilor în cazul transferului de mijloace de transport noi;
g) Data la care au fost transferate bunurile;
h) Valoarea bunurilor transferate.
In concluzie, dupa stornarea facturii initiale pentru livrarea intracomunitara emisa catre clientul 1 din Germania, societatea din Romania va trebui sa trateze din punct de vedere fiscal trimiterea bunurilor in Germania ca fiind un transfer, avand obligatia:
– De a se inregistra in scop de TVA in Germania,
– De a declara transferul din Romania ca fiind o livrare intracomunitara scutita,
– De a declara in acelasi timp o achizitie intracomunitara in Germania, emitand pentru aceasta operatiune o autofactura.
Livrarea pe teritoriul Germaniei a produselor catre clientul 2, va fi o livrare locala (neexistand transport intracomunitar), facturata de societatea din Romania (inregistrata in scop de TVA anterior in Germania) cu cota de TVA din statul german, respectand obligatiile de declarare si plata a taxei conform legislatiei din Germania.
Reglementare:
- 270, (10); 319, (9) – Codul fiscal