Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Vânzare producție proprie – en-detail și en-gros
Cosmin Ștefan Dumitraşcu
Valabil la 8 Noiembrie 2024
Situatie de fapt:
Societatea “X”‘ SRL, are ca activitate principala fabricarea sucurilor din legume si fructe (cod caen 1032). Comercializeaza aceste produse astfel:
1. direct catre consumatorul final prin magazinul de desfacere propriu si
2. catre alte societati comerciale, direct din depozitul de produse finite.
In contabilitate am inregistrat obtinerea de produse finite (contul 345), vanzarea acestora direct din depozit catre firme (contul 7015) si am tinut gestiunea cantitativ-valorica.
Produsele care se vand direct catre consumatorul final, se transfera din gestiunea de produse finite (contul 345), in gestiunea de marfuri (gestiune cu amanuntul, contul 371 si 378).
Intrebare:
a) ce coduri caen trebuie sa autorizam pentru comercializarea in acest fel a produselor finite? In speta, pentru vanzarea catre alte societati comerciale (pct 2) este necesar codul de comert cu ridicata al bauturilor (cod caen 4634?) Pentru activitatea de vanzare cu amanuntul, am autorizat codul caen de comert cu amanuntul al bauturilor (4729)
b) in cazul pct 2, vanzare catre alte societati comerciale, direct din depozitul de produse finite, incasarea produselor se face si la termen (poate fi si in luna urmatoare vanzarii) si se intampla sa fie si cash, si prin banca. Ce document trebuie sa emita societatea pt aceste incasari cash? (avand in vedere ca socentatea detine casa de marcat).
Punctul a) Referitor la cele descrise, pentru societatea “X” SRL, codurile CAEN autorizate ar trebui să acopere atât producția, cât și vânzarea produselor finite către alte societăți, dar și către consumatorul final.
1. Cod CAEN 1032 – Fabricarea sucurilor din fructe și legume: Acest cod este deja autorizat și acoperă activitatea de producție.
2. Comercializarea en gros:
- Pentru vânzarea către alte societăți comerciale, din depozit, aveți nevoie de un cod CAEN care să acopere activitatea de comerț cu ridicata al băuturilor. Codul CAEN 4634 – Comerț cu ridicata al băuturilor este potrivit pentru această activitate, chiar dacă produsele sunt sucuri non-alcoolice, având în vedere că sunt încadrate ca băuturi.
3. Comercializarea en detail:
- Pentru vânzarea directă către consumatorul final prin magazinul de desfacere, codul CAEN 4729 – Comerț cu amănuntul al băuturilor, în magazine specializate este potrivit. Acest cod este deja autorizat, deci nu ar mai fi necesare demersuri suplimentare pentru activitatea de retail.
Prin urmare, pentru a acoperi complet activitățile descrise:
- Codul CAEN 1032 pentru producție;
- Codul CAEN 4634 pentru vânzarea en gros către alte companii;
- Codul CAEN 4729 pentru vânzarea cu amănuntul către consumatorul final.
Aceasta asigură conformitatea pentru toate activitățile de vânzare menționate.
În plus ca și autorizare coduri CAEN, puteți să autorizați și:
Cod CAEN 4639 – Comerț cu ridicata nespecializat de produse alimentare, băuturi și tutun: Acesta ar permite societății să desfășoare activități de comerț cu ridicata, nu doar al băuturilor, ci și pentru alte produse alimentare, dacă societatea decide să își extindă gama de produse.
Cod CAEN 4721 – Comerț cu amănuntul al fructelor și legumelor proaspete, în magazine specializate: Dacă magazinul de desfacere ar începe să comercializeze și produse precum fructe sau legume proaspete, acest cod ar acoperi vânzarea cu amănuntul a acestor produse.
Cod CAEN 4711 – Comerț cu amănuntul în magazine nespecializate, cu vânzare predominantă de produse alimentare, băuturi și tutun: În cazul în care magazinul de desfacere ar funcționa ca un magazin mixt, oferind mai multe tipuri de produse alimentare, acest cod permite vânzarea lor cu amănuntul, într-o structură nespecializată.
Cod CAEN 4781 – Comerț cu amănuntul prin standuri, chioșcuri și piețe al produselor alimentare, băuturilor și produselor din tutun: Acest cod ar fi util dacă societatea dorește să își vândă produsele și prin puncte de vânzare mobile sau în piețe și târguri.
Cod CAEN 4791 – Comerț cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet: Dacă societatea intenționează să vândă produsele online, acest cod CAEN este necesar pentru a autoriza comerțul electronic – FOARTE IMPORTANT AICI, dacă există și magazine online!
Cod CAEN 5629 – Alte servicii de alimentație n.c.a.: Dacă societatea se gândește să își extindă activitatea în direcția unui spațiu de degustare sau să ofere sucurile în regim de catering, acest cod ar fi necesar.
Sfat suplimentar pentru o evidență clară, ar fi să organizați contabilitatea pe gestiuni diferite. Se pot utiliza și centre de cost pentru mai multă claritate, dacă se dorește o evidență strictă și foarte clară.
Tot pentru o evidență clară recomandarea este să se lucreze doar pe cantitativ-valoric, pentru că:
Lipsa detaliilor despre fiecare produs: Gestiunea global-valorică oferă o imagine de ansamblu asupra valorii totale a stocului, dar nu specifică cantitățile fiecărui produs, făcând dificilă urmărirea stocurilor pentru fiecare articol.
Imprecizie la determinarea costului de vânzare: Întrucât nu se ține o evidență pe unitate, calculul costului produselor vândute poate fi mai dificil, mai ales în cazul în care există fluctuații de preț.
Dificultăți la inventariere: Gestiunea global-valorică face mai dificilă identificarea discrepanțelor dintre stocul fizic și cel contabil, complicând verificările periodice și gestionarea stocurilor.
Risc mai mare de fraudă și erori: Lipsa detaliilor poate crește riscul de fraudă sau erori în înregistrarea stocurilor, deoarece nu se înregistrează cantitățile specifice de produse, ci doar valoarea totală a stocurilor. Aceasta este principalul motiv pentru recomandarea mea de mai sus, cu privire la gestiunea cantitativ-valorică, și nu global valorică. În plus, reducerea riscului de erori contabile, pentru că nu o data, am observat diferențe între gestiunea cantitativ valorica vs global valoric (scriptic vs faptic).
SAF-T obligatoriu pentru toate firmele începând cu 2025.
Punctul B) Pentru încasările cash, care se realizează la depozit, și pentru care nu se vinde en-detail (comerț cu amănuntul) realizate în urma vânzărilor către alte societăți comerciale (B2B), se eliberează chitanțe însoțită desigur de factură fiscală, fără a fi necesară utilizarea casei de marcat.
Detalii privind documentele necesare:
1. Factura fiscală (atenție la e-FACTURA – trimiterea în termen de 5 zile calendaristice, se poate seta trimiterea automată, actualele softuri de facturare permit setarea pentru a trimite automat factura în intervalul de 5 zile, pentru a elimina astfel orice stres): Societatea trebuie să emită o factură (dacă este gresita factura, nu o anulați, ci o stornați și emiteți alta) pentru a documenta vânzarea. Factura trebuie să includă toate informațiile necesare, conform legislației fiscale (denumirea și codul de identificare fiscală al cumpărătorului, datele privind produsele livrate, prețul, TVA-ul aplicabil etc.).
2. Chitanța: Pentru încasarea cash (în numerar – atenție la plafoanele casieriei – 50.000 lei / unitate de vânzare) de la o altă societate comercială, este suficientă emiterea unei chitanțe (maxim 5.000 lei de la o firmă, restul prin bancă). Aceasta va detalia suma încasată și va fi atașată la factura emisă pentru vânzare.
- Rolul chitanței: Aceasta reprezintă documentul justificativ pentru încasarea numerarului și se înregistrează în contabilitate drept dovada încasării.
- Numărul chitanței: Chitanțele trebuie emise și numerotate în ordine, respectând evidența cronologică și registrul de chitanțe.
De ce nu este necesară casa de marcat?
Conform legislației românești, utilizarea casei de marcat este obligatorie în cazul vânzărilor directe către consumatorii finali (persoane fizice), nu în cazul vânzărilor către persoane juridice (alte firme). În cazul vânzărilor efectuate de dvs. în relația B2B, având în vedere modalitatea prin care o efectuați, realizarea vânzării se efectuează prin factură și chitanță.
Încasare prin bancă
Pentru încasările efectuate prin bancă (prin transfer bancar), factura fiscală emisă rămâne documentul justificativ principal, iar dovada încasării este extrasul de cont/ordinul de plată care reflectă transferul bancar.
Astfel, societatea va emite factura fiscală și chitanța pentru încasările cash către alte firme și va folosi extrasul bancar/ordinul de plată pentru încasările prin bancă.
Reglementare:
- Legea 227/2015, OMF 1802/2014, Clasificarea Activităților din Economia Națională, Legea 31/1990.
Acest răspuns vă este util?
Vă rugăm să ne lăsați o recenzie pe google:
Mulțumim!
Articol scris de catre Cosmin Ștefan Dumitraşcu, in data de 8 Noiembrie 2024.
Fondator & Expert contabil - ABS GROUP cu o experiență profesională de peste 15 ani în domeniul contabilității și fiscalității, Cosmin Dumitrașcu, Fondator al grupului de firme ABS GROUP ROMANIA, nu este doar un profesionist contabil, ci și o prezență activă a mediului online cu multiple apariții la evenimente, live-uri, TV, webinarii de specialitate financiar-contabilă și fiscală.
Vânzare producție proprie – en-detail și en-gros
Articol scris in data de: 8 Noiembrie 2024
Autor: Cosmin Ștefan Dumitraşcu
Situatie de fapt:
Societatea “X”‘ SRL, are ca activitate principala fabricarea sucurilor din legume si fructe (cod caen 1032). Comercializeaza aceste produse astfel:
1. direct catre consumatorul final prin magazinul de desfacere propriu si
2. catre alte societati comerciale, direct din depozitul de produse finite.
In contabilitate am inregistrat obtinerea de produse finite (contul 345), vanzarea acestora direct din depozit catre firme (contul 7015) si am tinut gestiunea cantitativ-valorica.
Produsele care se vand direct catre consumatorul final, se transfera din gestiunea de produse finite (contul 345), in gestiunea de marfuri (gestiune cu amanuntul, contul 371 si 378).
Intrebare:
a) ce coduri caen trebuie sa autorizam pentru comercializarea in acest fel a produselor finite? In speta, pentru vanzarea catre alte societati comerciale (pct 2) este necesar codul de comert cu ridicata al bauturilor (cod caen 4634?) Pentru activitatea de vanzare cu amanuntul, am autorizat codul caen de comert cu amanuntul al bauturilor (4729)
b) in cazul pct 2, vanzare catre alte societati comerciale, direct din depozitul de produse finite, incasarea produselor se face si la termen (poate fi si in luna urmatoare vanzarii) si se intampla sa fie si cash, si prin banca. Ce document trebuie sa emita societatea pt aceste incasari cash? (avand in vedere ca socentatea detine casa de marcat).
Raspuns
Punctul a) Referitor la cele descrise, pentru societatea “X” SRL, codurile CAEN autorizate ar trebui să acopere atât producția, cât și vânzarea produselor finite către alte societăți, dar și către consumatorul final.
1. Cod CAEN 1032 – Fabricarea sucurilor din fructe și legume: Acest cod este deja autorizat și acoperă activitatea de producție.
2. Comercializarea en gros:
-
- Pentru vânzarea către alte societăți comerciale, din depozit, aveți nevoie de un cod CAEN care să acopere activitatea de comerț cu ridicata al băuturilor. Codul CAEN 4634 – Comerț cu ridicata al băuturilor este potrivit pentru această activitate, chiar dacă produsele sunt sucuri non-alcoolice, având în vedere că sunt încadrate ca băuturi.
3. Comercializarea en detail:
-
- Pentru vânzarea directă către consumatorul final prin magazinul de desfacere, codul CAEN 4729 – Comerț cu amănuntul al băuturilor, în magazine specializate este potrivit. Acest cod este deja autorizat, deci nu ar mai fi necesare demersuri suplimentare pentru activitatea de retail.
Prin urmare, pentru a acoperi complet activitățile descrise:
- Codul CAEN 1032 pentru producție;
- Codul CAEN 4634 pentru vânzarea en gros către alte companii;
- Codul CAEN 4729 pentru vânzarea cu amănuntul către consumatorul final.
Aceasta asigură conformitatea pentru toate activitățile de vânzare menționate.
În plus ca și autorizare coduri CAEN, puteți să autorizați și:
Cod CAEN 4639 – Comerț cu ridicata nespecializat de produse alimentare, băuturi și tutun: Acesta ar permite societății să desfășoare activități de comerț cu ridicata, nu doar al băuturilor, ci și pentru alte produse alimentare, dacă societatea decide să își extindă gama de produse.
Cod CAEN 4721 – Comerț cu amănuntul al fructelor și legumelor proaspete, în magazine specializate: Dacă magazinul de desfacere ar începe să comercializeze și produse precum fructe sau legume proaspete, acest cod ar acoperi vânzarea cu amănuntul a acestor produse.
Cod CAEN 4711 – Comerț cu amănuntul în magazine nespecializate, cu vânzare predominantă de produse alimentare, băuturi și tutun: În cazul în care magazinul de desfacere ar funcționa ca un magazin mixt, oferind mai multe tipuri de produse alimentare, acest cod permite vânzarea lor cu amănuntul, într-o structură nespecializată.
Cod CAEN 4781 – Comerț cu amănuntul prin standuri, chioșcuri și piețe al produselor alimentare, băuturilor și produselor din tutun: Acest cod ar fi util dacă societatea dorește să își vândă produsele și prin puncte de vânzare mobile sau în piețe și târguri.
Cod CAEN 4791 – Comerț cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet: Dacă societatea intenționează să vândă produsele online, acest cod CAEN este necesar pentru a autoriza comerțul electronic – FOARTE IMPORTANT AICI, dacă există și magazine online!
Cod CAEN 5629 – Alte servicii de alimentație n.c.a.: Dacă societatea se gândește să își extindă activitatea în direcția unui spațiu de degustare sau să ofere sucurile în regim de catering, acest cod ar fi necesar.
Sfat suplimentar pentru o evidență clară, ar fi să organizați contabilitatea pe gestiuni diferite. Se pot utiliza și centre de cost pentru mai multă claritate, dacă se dorește o evidență strictă și foarte clară.
Tot pentru o evidență clară recomandarea este să se lucreze doar pe cantitativ-valoric, pentru că:
Lipsa detaliilor despre fiecare produs: Gestiunea global-valorică oferă o imagine de ansamblu asupra valorii totale a stocului, dar nu specifică cantitățile fiecărui produs, făcând dificilă urmărirea stocurilor pentru fiecare articol.
Imprecizie la determinarea costului de vânzare: Întrucât nu se ține o evidență pe unitate, calculul costului produselor vândute poate fi mai dificil, mai ales în cazul în care există fluctuații de preț.
Dificultăți la inventariere: Gestiunea global-valorică face mai dificilă identificarea discrepanțelor dintre stocul fizic și cel contabil, complicând verificările periodice și gestionarea stocurilor.
Risc mai mare de fraudă și erori: Lipsa detaliilor poate crește riscul de fraudă sau erori în înregistrarea stocurilor, deoarece nu se înregistrează cantitățile specifice de produse, ci doar valoarea totală a stocurilor. Aceasta este principalul motiv pentru recomandarea mea de mai sus, cu privire la gestiunea cantitativ-valorică, și nu global valorică. În plus, reducerea riscului de erori contabile, pentru că nu o data, am observat diferențe între gestiunea cantitativ valorica vs global valoric (scriptic vs faptic).
SAF-T obligatoriu pentru toate firmele începând cu 2025.
Punctul B) Pentru încasările cash, care se realizează la depozit, și pentru care nu se vinde en-detail (comerț cu amănuntul) realizate în urma vânzărilor către alte societăți comerciale (B2B), se eliberează chitanțe însoțită desigur de factură fiscală, fără a fi necesară utilizarea casei de marcat.
Detalii privind documentele necesare:
1. Factura fiscală (atenție la e-FACTURA – trimiterea în termen de 5 zile calendaristice, se poate seta trimiterea automată, actualele softuri de facturare permit setarea pentru a trimite automat factura în intervalul de 5 zile, pentru a elimina astfel orice stres): Societatea trebuie să emită o factură (dacă este gresita factura, nu o anulați, ci o stornați și emiteți alta) pentru a documenta vânzarea. Factura trebuie să includă toate informațiile necesare, conform legislației fiscale (denumirea și codul de identificare fiscală al cumpărătorului, datele privind produsele livrate, prețul, TVA-ul aplicabil etc.).
2. Chitanța: Pentru încasarea cash (în numerar – atenție la plafoanele casieriei – 50.000 lei / unitate de vânzare) de la o altă societate comercială, este suficientă emiterea unei chitanțe (maxim 5.000 lei de la o firmă, restul prin bancă). Aceasta va detalia suma încasată și va fi atașată la factura emisă pentru vânzare.
-
- Rolul chitanței: Aceasta reprezintă documentul justificativ pentru încasarea numerarului și se înregistrează în contabilitate drept dovada încasării.
- Numărul chitanței: Chitanțele trebuie emise și numerotate în ordine, respectând evidența cronologică și registrul de chitanțe.
De ce nu este necesară casa de marcat?
Conform legislației românești, utilizarea casei de marcat este obligatorie în cazul vânzărilor directe către consumatorii finali (persoane fizice), nu în cazul vânzărilor către persoane juridice (alte firme). În cazul vânzărilor efectuate de dvs. în relația B2B, având în vedere modalitatea prin care o efectuați, realizarea vânzării se efectuează prin factură și chitanță.
Încasare prin bancă
Pentru încasările efectuate prin bancă (prin transfer bancar), factura fiscală emisă rămâne documentul justificativ principal, iar dovada încasării este extrasul de cont/ordinul de plată care reflectă transferul bancar.
Astfel, societatea va emite factura fiscală și chitanța pentru încasările cash către alte firme și va folosi extrasul bancar/ordinul de plată pentru încasările prin bancă.
Reglementare:
- Legea 227/2015, OMF 1802/2014, Clasificarea Activităților din Economia Națională, Legea 31/1990.