Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Venituri inregistrate pe PF sistem booking _modalitate de impunere

Cornel Grama
Valabil la 4 Decembrie 2024
Situatie de fapt:
O persoana fizica (neautorizata) inchiriaza in sistem Booking si Airbnb, astfel:
-3 apartamente cu: 1 apartament cu 1 camera in sistem booking, 1 apartament cu 2 camere in sistem booking, si un aparatament cu 3 camere inchiriat pe termen lung unei persoane fizice. Se va inregistra ca si platitor de TVA pentru a plati Tva-ul pentru facturile de la Booking si/sau AirBnb
Intrebare:
Este in regula sa le inchirieze ca si persoana fizica? Fara a se inregistra ca si PFA? In caz afirmativ, care sunt taxele ce trebuie sa le achite? Ca si un PFA? Adica 10% impozit, 10% CASS din profit si plafonat la 60 salarii minime? 25 % CAS plafonat? De asemenea, este foarte important, chiar daca proprietarul este cetatean român, are resedinta in Germania de 15 ani, cercul de interese fiind acolo.
In acest moment, persoana are SC neplatitoare de TVA (doar cod special de TVA pt Booking) si platitoare de impozit pe profit si vrem sa vedem care forma de organizare este optima din punct de vedere fiscal.
Sau este mai ok sa se inregistreze ca si PFA – dar in sistem norma de venit?
Avand in vedere ca obtine venituri cu caracter de continuitate atat din activitate de cazare cat si din inchiriere pe termen lung dar si faptul ca se va inregistra si ca platitor de TVA, in opinia noastra trebuie sa-si autorizeze activitatea sub forma unui PFA.
E important pentru ca imobilele sunt in Romania si aici se vor datora impozitele aferente.
Pentru aceste activitati va depune declaratia unica – venit din inchirierea camerelor in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala si venituri din cedarea folosintei bunurilor pt apart cu 3 camere.
Trebuie avute in vedere urmatoarele aspecte din Codul fiscal:
“ART 83 (21) Sunt considerate venituri din cedarea folosinței bunurilor și veniturile obținute de către proprietar din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, indiferent de numărul de locuințe în care sunt situate acestea.
(3) Închirierea în scop turistic de către proprietari a camerelor situate în locuințele proprietate personală, altele decât cele care constituie structuri de primire turistică, potrivit legislației specifice, reprezintă oferirea posibilității de ședere pentru o perioadă de minimum 24 de ore și maximum 30 de zile într-un an calendaristic oricărei persoane care călătorește în scop turistic în afara mediului său obișnuit de viață.
(4) Veniturile realizate din închirierea în scop turistic a unui număr de camere cuprins între unu și 5 camere inclusiv, în cursul unui an fiscal, se determină pe baza normei anuale de venit.
În cazul depășirii numărului de 5 camere de închiriat în cursul aceluiași an fiscal, determinarea venitului se efectuează pe baza normei anuale de venit pentru întregul an fiscal. “
Prin urmare pentru camerele inchiriate din activitatea de Booking sau Airbnb se va merge pe norma de venit publicata de catre ANAF aici:
https://static.anaf.ro/static/10/Brasov/Brasov/norme_2024.pdf
Adica la o camera este de 11.000 lei /an norma iar impozitul este 10%.
ART. 85 – Reguli privind stabilirea impozitului pe venitul determinat pe baza normei anuale de venit
(1) Contribuabilii care realizează venituri din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, cuprinsă între una și 5 camere inclusiv, indiferent de numărul de locuințe în care sunt situate acestea, datorează un impozit pe venitul stabilit ca normă anuală de venit.
(2) Nivelul normelor anuale de venit, pe categorii de localități, în funcție de amplasamentul locuinței, se stabilește prin ordin al ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri – turism. Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri – Turism transmite anual Agenției Naționale de Administrare Fiscală nivelul normelor anuale de venit, în cursul trimestrului IV, dar nu mai târziu de data de 30 noiembrie a anului anterior celui în care urmează a se aplica.
(3)Categoriile de localități în care sunt amplasate locuințele proprietate personală prevăzute la alin. (2) sunt diferențiate potrivit legislației în materie astfel:
a) stațiuni turistice de interes național, cu excepția celor de pe litoralul Mării Negre;
b) stațiuni turistice de interes local, cu excepția celor de pe litoralul Mării Negre;
c) stațiuni balneare, climatice și balneoclimaterice, cu excepția celor de pe litoralul Mării Negre;
d) localități din Delta Dunării și de pe litoralul Mării Negre;
e) alte localități decât cele prevăzute la lit. a) – d).
(4) Normele anuale de venit prevăzute la alin. (2) se ajustează în funcție de următoarele criterii:
a) inexistența mijloacelor de transport în comun rutiere sau feroviare;
b) situarea locuinței în mediul rural;
c) materialele de construcții din care sunt construite clădirile în care sunt situate camerele sunt altele decât beton sau cărămidă;
d) lipsa cel puțin a uneia dintre următoarele utilități, de care beneficiază imobilele din care fac parte camerele închiriate prin racordare la rețeaua publică: apă, canalizare, energie electrică, gaz;
e) grupul sanitar aferent camerei închiriate nu este pus în exclusivitate la dispoziția turiștilor;
f) suprafața camerei închiriate în scop turistic nu depășește 15 mp.”
In cazul apartamentului de 3 camere se va aplica regula de la cedarea folosintei bunurilor si anume:
“ Începând cu data de 01.01.2024, potrivit OUG nr. 115/2023, alin. (3) se se modifică şi va avea următorul cuprins:
(3) Venitul net anual din cedarea folosinţei bunurilor, altul decât cel plătit de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, din arendarea bunurilor agricole, precum şi din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, se stabileşte prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 20% asupra venitului brut. “
Prin urmare din venitul brut se scade un procent de 20% cheltuieli forfetare si diferenta de 80% se va impozita cu 10%.
In ceea ce priveste CAS nu se datoreaza la veniturile din inchiriere in scop turistic si nici la cedarea folosintei bunurilor.
Referitor la CASS (daca ar fi avut domiciliul sau resedinta in Romania)
acesta se va datora la plafoanele de 6/12/24 salarii minime daca suma tututor veniturilor ( atat din inchiriere in scop turistic cat si din cedarea folosintei bunurilor pe termen lung ) depasesc aceste plfoane.
Pentru anul 2024 se va lua salariu minim de 3300 lei .
De ex venituri totale de 50.000 lei pe anul 2024, ne aflam intre plafonul de 12 salarii (39.600) si 24 salarii (79.200), deci datoram CASS la 12 salarii adica 3960 lei.
“ ART. 170 – Baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice care realizează veniturile prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b)-h)
(1) Persoanele fizice care realizează veniturile prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b), din una sau mai multe surse, datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate, la o bază anuală de calcul egală cu venitul net anual realizat/brut sau norma anuală de venit, respectiv norma anuală de venit ajustată, după caz, stabilite potrivit art. 68, 681 şi 69, după caz, care nu poate fi mai mare decât cea corespunzătoare unei baze anuale de calcul egală cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe ţară în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei prevăzute la art. 120. La determinarea bazei anuale de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate nu se iau în considerare pierderile fiscale anuale prevăzute la art. 118.
(2) Persoanele fizice care realizează veniturile prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), din una sau mai multe surse şi/sau categorii de venituri, datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate la o bază de calcul stabilită potrivit alin. (5), dacă estimează pentru anul curent venituri a căror valoare cumulată este cel puţin egală cu 6 salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei prevăzute la art. 120.
(3) Încadrarea în plafonul anual de cel puţin 6, 12 sau 24 de salarii minime brute pe ţară, după caz, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei prevăzute la art. 120, se efectuează prin cumularea veniturilor prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), după cum urmează:
a)venitul net din drepturi de proprietate intelectuală, stabilit după acordarea cotei de cheltuieli forfetare prevăzute la art. 72 şi 721, precum şi venitul net din drepturi de proprietate intelectuală determinat potrivit prevederilor art. 73;
b)venitul net distribuit din asocieri cu persoane juridice, contribuabili potrivit prevederilor titlului II sau titlului III, determinat potrivit prevederilor art. 125 alin. (8) şi (9);
c)venitul net sau norma de venit, după caz, pentru veniturile din cedarea folosinţei bunurilor, stabilite potrivit art. 84-87;
d)venitul şi/sau câştigul/câştigul net din investiţii, stabilit conform art. 94-97. În cazul veniturilor din dobânzi se iau în calcul sumele plătite, diminuate cu impozitul reţinut, iar în cazul veniturilor din dividende se iau în calcul dividendele plătite, diminuate cu impozitul reţinut, distribuite începând cu anul 2018;
e)venitul net sau norma de venit, după caz, pentru veniturile din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, stabilite potrivit art. 104-106;
f)venitul brut şi/sau venitul impozabil din alte surse, stabilit potrivit art. 114-116.
(4) La încadrarea în plafonul prevăzut la alin. (3) nu se iau în calcul veniturile neimpozabile, prevăzute la art. 93 şi 105.
(5) Baza anuală de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate în cazul persoanelor care realizează venituri din cele prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h) o reprezintă:
a)nivelul a 6 salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei prevăzute la art. 120, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 6 salarii minime brute pe ţară inclusiv şi 12 salarii minime brute pe ţară;
b)nivelul de 12 salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei prevăzute la art. 120, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 salarii minime brute pe ţară inclusiv şi 24 de salarii minime brute pe ţară;
c)nivelul de 24 de salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei prevăzute la art. 120, în cazul veniturilor realizate cel puţin egale cu 24 de salarii minime brute pe ţară. “
Dar, avand in vedere faptul ca persoana fizica nu domiciliaza in Romania acesta nu datoreaza CASS in Romania in baza art 153 din Codul fiscal:
“ ART. 153 – Contribuabilii/Plătitorii de venit la sistemul de asigurări sociale de sănătate
(1) Următoarele persoane au calitatea de contribuabili/plătitori de venit la sistemul de asigurări sociale de sănătate, cu respectarea prevederilor legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și ale acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, după caz:
a) cetățenii români cu domiciliul sau reședința în România;
b) cetăţenii străini şi apatrizii care au solicitat şi au obţinut prelungirea dreptului de şedere temporară ori au domiciliul în România, cu excepţia nomazilor digitali, definiţi în conformitate cu prevederile art. 2 lit. n4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în condiţiile în care nomadul digital este prezent pe teritoriul României pentru o perioadă sau mai multe perioade care nu depăşesc 183 de zile pe parcursul oricărui interval de 12 luni consecutive, care se încheie în anul calendaristic vizat; Norme metodologice
c) cetățenii statelor membre ale Uniunii Europene, Spațiului Economic European și ai Confederației Elvețiene care nu dețin o asigurare încheiată pe teritoriul altui stat membru care produce efecte pe teritoriul României, care au solicitat și au obținut dreptul de a sta în România pentru o perioadă de peste 3 luni; Norme metodologice
d) persoanele din statele membre ale Uniunii Europene, Spațiului Economic European și Confederația Elvețiană care îndeplinesc condițiile de lucrător frontalier și desfășoară o activitate salariată sau independentă în România și care rezidă în alt stat membru în care se întorc de regulă zilnic ori cel puțin o dată pe săptămână; Norme metodologice
e) *** A B R O G A T ***
f) persoanele fizice și juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora; Norme metodologice
f1) persoanele juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora și care potrivit legii datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate, pentru persoanele fizice care desfășoară o activitate în baza unui contract individual de muncă, unui raport de serviciu sau a unui statut special prevăzut de lege, pe perioada suspendării din funcție a acestora, în condițiile legii;”
Se observa ca nu ne incadram la niciuna din literele de mai sus de la a) pana la f) , deci nu datoreaza CASS la aceste venituri.
Daca se opteaza pentru un SRL impozitul ca si microintreprindere este de 1% pana la 60.000 euro si 3% dupa acest plafon aplicat la total venituri obtinute.
Daca firma e platitoare de impozit pe profit, impozitul e 16% aplicat la profitul fiscal obtinut (adica diferenta intre venituri si cheltuielie deductibile ale firmei.)
In ambele situatii se mai plateste si 8% impozit pe dividende pentru sumele ridicate de catre asociati din profiturile obtinute.
Reglementare:
- Codul Fiscal art 83 ; art 84 .art 155 , art 170
Acest răspuns vă este util?
Vă rugăm să ne lăsați o recenzie pe google:
Mulțumim!

Articol scris de catre Cornel Grama, in data de 4 Decembrie 2024.
Expert contabil si consultant fiscal din Cluj Napoca si unul dintre fondatorii si administratorii Asociației “Tax Advisors” și al Grupului Tax Advisors de pe Facebook cu un numar de peste 45.000 de membri.

Venituri inregistrate pe PF sistem booking _modalitate de impunere
Articol scris in data de: 4 Decembrie 2024
Autor: Cornel Grama
Situatie de fapt:
O persoana fizica (neautorizata) inchiriaza in sistem Booking si Airbnb, astfel:
-3 apartamente cu: 1 apartament cu 1 camera in sistem booking, 1 apartament cu 2 camere in sistem booking, si un aparatament cu 3 camere inchiriat pe termen lung unei persoane fizice. Se va inregistra ca si platitor de TVA pentru a plati Tva-ul pentru facturile de la Booking si/sau AirBnb
Intrebare:
Este in regula sa le inchirieze ca si persoana fizica? Fara a se inregistra ca si PFA? In caz afirmativ, care sunt taxele ce trebuie sa le achite? Ca si un PFA? Adica 10% impozit, 10% CASS din profit si plafonat la 60 salarii minime? 25 % CAS plafonat? De asemenea, este foarte important, chiar daca proprietarul este cetatean român, are resedinta in Germania de 15 ani, cercul de interese fiind acolo.
In acest moment, persoana are SC neplatitoare de TVA (doar cod special de TVA pt Booking) si platitoare de impozit pe profit si vrem sa vedem care forma de organizare este optima din punct de vedere fiscal.
Sau este mai ok sa se inregistreze ca si PFA – dar in sistem norma de venit?
Raspuns
Avand in vedere ca obtine venituri cu caracter de continuitate atat din activitate de cazare cat si din inchiriere pe termen lung dar si faptul ca se va inregistra si ca platitor de TVA, in opinia noastra trebuie sa-si autorizeze activitatea sub forma unui PFA.
E important pentru ca imobilele sunt in Romania si aici se vor datora impozitele aferente.
Pentru aceste activitati va depune declaratia unica – venit din inchirierea camerelor in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala si venituri din cedarea folosintei bunurilor pt apart cu 3 camere.
Trebuie avute in vedere urmatoarele aspecte din Codul fiscal:
“ART 83 (21) Sunt considerate venituri din cedarea folosinței bunurilor și veniturile obținute de către proprietar din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, indiferent de numărul de locuințe în care sunt situate acestea.
(3) Închirierea în scop turistic de către proprietari a camerelor situate în locuințele proprietate personală, altele decât cele care constituie structuri de primire turistică, potrivit legislației specifice, reprezintă oferirea posibilității de ședere pentru o perioadă de minimum 24 de ore și maximum 30 de zile într-un an calendaristic oricărei persoane care călătorește în scop turistic în afara mediului său obișnuit de viață.
(4) Veniturile realizate din închirierea în scop turistic a unui număr de camere cuprins între unu și 5 camere inclusiv, în cursul unui an fiscal, se determină pe baza normei anuale de venit.
În cazul depășirii numărului de 5 camere de închiriat în cursul aceluiași an fiscal, determinarea venitului se efectuează pe baza normei anuale de venit pentru întregul an fiscal. “
Prin urmare pentru camerele inchiriate din activitatea de Booking sau Airbnb se va merge pe norma de venit publicata de catre ANAF aici:
https://static.anaf.ro/static/10/Brasov/Brasov/norme_2024.pdf
Adica la o camera este de 11.000 lei /an norma iar impozitul este 10%.
ART. 85 – Reguli privind stabilirea impozitului pe venitul determinat pe baza normei anuale de venit
(1) Contribuabilii care realizează venituri din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, cuprinsă între una și 5 camere inclusiv, indiferent de numărul de locuințe în care sunt situate acestea, datorează un impozit pe venitul stabilit ca normă anuală de venit.
(2) Nivelul normelor anuale de venit, pe categorii de localități, în funcție de amplasamentul locuinței, se stabilește prin ordin al ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri – turism. Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri – Turism transmite anual Agenției Naționale de Administrare Fiscală nivelul normelor anuale de venit, în cursul trimestrului IV, dar nu mai târziu de data de 30 noiembrie a anului anterior celui în care urmează a se aplica.
(3)Categoriile de localități în care sunt amplasate locuințele proprietate personală prevăzute la alin. (2) sunt diferențiate potrivit legislației în materie astfel:
a) stațiuni turistice de interes național, cu excepția celor de pe litoralul Mării Negre;
b) stațiuni turistice de interes local, cu excepția celor de pe litoralul Mării Negre;
c) stațiuni balneare, climatice și balneoclimaterice, cu excepția celor de pe litoralul Mării Negre;
d) localități din Delta Dunării și de pe litoralul Mării Negre;
e) alte localități decât cele prevăzute la lit. a) – d).
(4) Normele anuale de venit prevăzute la alin. (2) se ajustează în funcție de următoarele criterii:
a) inexistența mijloacelor de transport în comun rutiere sau feroviare;
b) situarea locuinței în mediul rural;
c) materialele de construcții din care sunt construite clădirile în care sunt situate camerele sunt altele decât beton sau cărămidă;
d) lipsa cel puțin a uneia dintre următoarele utilități, de care beneficiază imobilele din care fac parte camerele închiriate prin racordare la rețeaua publică: apă, canalizare, energie electrică, gaz;
e) grupul sanitar aferent camerei închiriate nu este pus în exclusivitate la dispoziția turiștilor;
f) suprafața camerei închiriate în scop turistic nu depășește 15 mp.”
In cazul apartamentului de 3 camere se va aplica regula de la cedarea folosintei bunurilor si anume:
“ Începând cu data de 01.01.2024, potrivit OUG nr. 115/2023, alin. (3) se se modifică şi va avea următorul cuprins:
(3) Venitul net anual din cedarea folosinţei bunurilor, altul decât cel plătit de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, din arendarea bunurilor agricole, precum şi din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, se stabileşte prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 20% asupra venitului brut. “
Prin urmare din venitul brut se scade un procent de 20% cheltuieli forfetare si diferenta de 80% se va impozita cu 10%.
In ceea ce priveste CAS nu se datoreaza la veniturile din inchiriere in scop turistic si nici la cedarea folosintei bunurilor.
Referitor la CASS (daca ar fi avut domiciliul sau resedinta in Romania)
acesta se va datora la plafoanele de 6/12/24 salarii minime daca suma tututor veniturilor ( atat din inchiriere in scop turistic cat si din cedarea folosintei bunurilor pe termen lung ) depasesc aceste plfoane.
Pentru anul 2024 se va lua salariu minim de 3300 lei .
De ex venituri totale de 50.000 lei pe anul 2024, ne aflam intre plafonul de 12 salarii (39.600) si 24 salarii (79.200), deci datoram CASS la 12 salarii adica 3960 lei.
“ ART. 170 – Baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice care realizează veniturile prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b)-h)
(1) Persoanele fizice care realizează veniturile prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b), din una sau mai multe surse, datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate, la o bază anuală de calcul egală cu venitul net anual realizat/brut sau norma anuală de venit, respectiv norma anuală de venit ajustată, după caz, stabilite potrivit art. 68, 681 şi 69, după caz, care nu poate fi mai mare decât cea corespunzătoare unei baze anuale de calcul egală cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe ţară în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei prevăzute la art. 120. La determinarea bazei anuale de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate nu se iau în considerare pierderile fiscale anuale prevăzute la art. 118.
(2) Persoanele fizice care realizează veniturile prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), din una sau mai multe surse şi/sau categorii de venituri, datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate la o bază de calcul stabilită potrivit alin. (5), dacă estimează pentru anul curent venituri a căror valoare cumulată este cel puţin egală cu 6 salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei prevăzute la art. 120.
(3) Încadrarea în plafonul anual de cel puţin 6, 12 sau 24 de salarii minime brute pe ţară, după caz, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei prevăzute la art. 120, se efectuează prin cumularea veniturilor prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), după cum urmează:
a)venitul net din drepturi de proprietate intelectuală, stabilit după acordarea cotei de cheltuieli forfetare prevăzute la art. 72 şi 721, precum şi venitul net din drepturi de proprietate intelectuală determinat potrivit prevederilor art. 73;
b)venitul net distribuit din asocieri cu persoane juridice, contribuabili potrivit prevederilor titlului II sau titlului III, determinat potrivit prevederilor art. 125 alin. (8) şi (9);
c)venitul net sau norma de venit, după caz, pentru veniturile din cedarea folosinţei bunurilor, stabilite potrivit art. 84-87;
d)venitul şi/sau câştigul/câştigul net din investiţii, stabilit conform art. 94-97. În cazul veniturilor din dobânzi se iau în calcul sumele plătite, diminuate cu impozitul reţinut, iar în cazul veniturilor din dividende se iau în calcul dividendele plătite, diminuate cu impozitul reţinut, distribuite începând cu anul 2018;
e)venitul net sau norma de venit, după caz, pentru veniturile din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, stabilite potrivit art. 104-106;
f)venitul brut şi/sau venitul impozabil din alte surse, stabilit potrivit art. 114-116.
(4) La încadrarea în plafonul prevăzut la alin. (3) nu se iau în calcul veniturile neimpozabile, prevăzute la art. 93 şi 105.
(5) Baza anuală de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate în cazul persoanelor care realizează venituri din cele prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h) o reprezintă:
a)nivelul a 6 salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei prevăzute la art. 120, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 6 salarii minime brute pe ţară inclusiv şi 12 salarii minime brute pe ţară;
b)nivelul de 12 salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei prevăzute la art. 120, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 salarii minime brute pe ţară inclusiv şi 24 de salarii minime brute pe ţară;
c)nivelul de 24 de salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei prevăzute la art. 120, în cazul veniturilor realizate cel puţin egale cu 24 de salarii minime brute pe ţară. “
Dar, avand in vedere faptul ca persoana fizica nu domiciliaza in Romania acesta nu datoreaza CASS in Romania in baza art 153 din Codul fiscal:
“ ART. 153 – Contribuabilii/Plătitorii de venit la sistemul de asigurări sociale de sănătate
(1) Următoarele persoane au calitatea de contribuabili/plătitori de venit la sistemul de asigurări sociale de sănătate, cu respectarea prevederilor legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și ale acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, după caz:
a) cetățenii români cu domiciliul sau reședința în România;
b) cetăţenii străini şi apatrizii care au solicitat şi au obţinut prelungirea dreptului de şedere temporară ori au domiciliul în România, cu excepţia nomazilor digitali, definiţi în conformitate cu prevederile art. 2 lit. n4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în condiţiile în care nomadul digital este prezent pe teritoriul României pentru o perioadă sau mai multe perioade care nu depăşesc 183 de zile pe parcursul oricărui interval de 12 luni consecutive, care se încheie în anul calendaristic vizat; Norme metodologice
c) cetățenii statelor membre ale Uniunii Europene, Spațiului Economic European și ai Confederației Elvețiene care nu dețin o asigurare încheiată pe teritoriul altui stat membru care produce efecte pe teritoriul României, care au solicitat și au obținut dreptul de a sta în România pentru o perioadă de peste 3 luni; Norme metodologice
d) persoanele din statele membre ale Uniunii Europene, Spațiului Economic European și Confederația Elvețiană care îndeplinesc condițiile de lucrător frontalier și desfășoară o activitate salariată sau independentă în România și care rezidă în alt stat membru în care se întorc de regulă zilnic ori cel puțin o dată pe săptămână; Norme metodologice
e) *** A B R O G A T ***
f) persoanele fizice și juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora; Norme metodologice
f1) persoanele juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora și care potrivit legii datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate, pentru persoanele fizice care desfășoară o activitate în baza unui contract individual de muncă, unui raport de serviciu sau a unui statut special prevăzut de lege, pe perioada suspendării din funcție a acestora, în condițiile legii;”
Se observa ca nu ne incadram la niciuna din literele de mai sus de la a) pana la f) , deci nu datoreaza CASS la aceste venituri.
Daca se opteaza pentru un SRL impozitul ca si microintreprindere este de 1% pana la 60.000 euro si 3% dupa acest plafon aplicat la total venituri obtinute.
Daca firma e platitoare de impozit pe profit, impozitul e 16% aplicat la profitul fiscal obtinut (adica diferenta intre venituri si cheltuielie deductibile ale firmei.)
In ambele situatii se mai plateste si 8% impozit pe dividende pentru sumele ridicate de catre asociati din profiturile obtinute.
Reglementare:
- Codul Fiscal art 83 ; art 84 .art 155 , art 170