Login
/subiect/sucursala-din-romania-a-unei-societati-straine-aspecte-fiscale-si-contabile/
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
[mailpoet_form id="3"]
Sucursala din Romania a unei societati straine. Aspecte fiscale si contabile
Adina Vlaicu
Valabil la 18 septembrie 2020
Situatia de fapt:
Sucursala deschisa in Romania a unei firme din Italia. Firma mama din Italia are ca obiect de activitate call center, activități de back-office, gen operare, introducere si validare date.
Intrebari:
1.Contabilitatea unei sucursale a unei firme din Italia, sucursala deschisa la Targoviste.
As avea nevoie sa stiu daca exista particularitati in ceea ce privește modul de tinere a contabilitatii, daca este ceva diferit fata de un SRL, la general.
2. Am gasit informatia ca in orice factură sau ofertă emanând de la o sucursală, trebuie să se menţioneze:
denumirea, forma juridică, sediul social, numărul din registrul comerţului şi codul unic de înregistrare ale societatii-mama,
capitalul social (capitalul social subscris şi cel vărsat in cazul SA sau SCA) .
oficiul registrului comerţului la care a fost înregistrată sucursala, numărul de înregistrare şi codul de identificare fiscală propriu
E adevarat, adica pe factura trebuie scrise si datele societatii mama si ale sucursalei? Atunci pare ca factura este emisa societatii din Italia.
3. Pentru sucursale, plătitor de obligaţii fiscale este contribuabilul – societatea mama, cu excepţia impozitului pe venitul din salarii, pentru care plătitor de impozit este sediul secundar obligat, potrivit legii, să se înregistreze fiscal ca plătitor de salarii şi de venituri asimilate salariilor.
Societatea-mama are obligaţia de a declara, în numele sucursalei înregistrate fiscal, impozitul pe venitul din salarii datorat, potrivit legii, de aceasta.
E adevărat? si daca da, cum si sub ce forma se inregistreaza societatea mama la finanțe pentru a declara obligatiile fiscale ale sucursalei? Adica societatea mama se inregistreaza in scopuri de TVA si ca platitor de profit si nu sucursala?
4. E corect ca fiind vorba despre o sucursala deschisa în România de societăţi rezidente în state aparţinând Spaţiului Economic Europea, nu am obligativitatea întocmirii situaţiilor financiare anuale pentru propria activitate?
5. Sucursala nu are patrimoniu propriu , ci numai patrimoniul care ii este afectat de societatea-mama. Asta insemana ca sucursala nu poate avea active corporale, necorporale , financiare? Nu poate cumpara birouri, calculatoare, etc. Cum i se transfera atunci patrimoniul de care are nevoie pentru funcționare?
6.Sucursala poate incheia contracte in nume propriu si poate primi facturi pentru închirierea unui spatiu, pentru internet, telefonie etc si poate emite facturi in nume propriu sau toate acestea sunt emise doar pe numele societatii mama:
Daca sucursala presteaza servicii catre alte firme din Italia , ea va factura direct catre acestia sau poate factura doar prin intermediul socieatii mama. Cum se aloca cheltuielile si veniturile sucursalei de catre societatea mama?
7. Ce este cu dosarul prețurilor de transfer? Inteleg ca acesta se face doar pentru bunurile si serviciile achizitionate de sucursala de la societatea mama daca se depaseste o anumita valoare intr-un an ( 50.000 euro pentru achizitii sau prestari de servicii).
8. Daca sucursala presteaza servicii catre alte firme din Itaia , ea va factura direct catre acestia sau doar prin intermediul socieattii mama?
1. Pentru sucursala mentionata va trebui sa intocmiti bilant si sa il transmiteti societatii mama pentru consolidare. Contabilitatea va fi cea reglementata de legislatia romaneasca si aveti aceleasi obligatii ca un SRL cu sediul in Romania.
2. Potrivit art 74 din Legea societatilor nr 31/1990:
“(1) In orice factura, oferta, comanda, tarif, prospect si alte documente intrebuintate in comert, emanand de la o societate, trebuie sa se mentioneze denumirea, forma juridica, sediul social, numarul din registrul comertului si codul unic de inregistrare. Sunt exceptate bonurile fiscale emise de aparatele de marcat electronice, care vor cuprinde elementele prevazute de legislatia din domeniu.
…..
(4) In situatia in care documentele prevazute la alin. (1) sunt emise de o sucursala, acestea trebuie sa mentioneze si oficiul registrului comertului la care a fost inregistrata sucursala si numarul ei de inregistrare”
Alte prevederi legate de emiterea facturii sunt cele ale Art. 319, alin. (20) din Codul fiscal unde sunt specificate elementele obligatorii pe care trebuie sa le contina o factura.
3. Conform Art. 8, alin. (2) din Codul fiscal, o sucursala a unei societati infiintata in alt stat genereaza, in acel nou stat un sediu permanent.
Din punct de vedere al procedurii fiscale (Codul de procedura fiscala, Art. 85, alin. (4)), sediile permanente definite conform Codului fiscal sunt sedii secundare.
Sediul permanent se declara in 30 de zile de la infiintare la organul fiscal in a carui raza teritoriala isi are sediul prin depunerea declaratiei 013.
In Decretul-Lege 122/1990, la Art. 14 se stipuleaza ca: “pentru activitatea desfasurata in Romania reprezentantele sint obligate sa plateasca impozitele si taxele stabilite in conditiile legi.”
Sediul permanent/secundat al unei societati din afara Romaniei este platitor de impozit pe profit in Romania.
Sediul permanent are obligatia calcularii si declararii impozitului pe profit conform Titlului II – Impozit pe profit din Codul fiscal (Art. 12 (a); Art. 13 alin. 1), (b); Art. 14 (b); Art. 16, alin. 3), (c); alin. 4), (c); Art. 31, alin. 3); Art. 36; Art. 37, Art. 41, alin. 1) si 2)).
In concluzie, declararea impozitului pe profit pentru profitul impozabil se face de catre sediul permanent prin formularele 100, 101.
Societatea mama, poate solicita la sfarsitul anului un certificat care sa ateste impozitul pe profit platit in Romania prin sediul permanent (reprezentanta) in vederea obtinerii creditului fiscal.
Calcularea, declararea si plata impozitului pe salarii este obligatia sediului permanent – a sucursalei.
4. Conform prevederilor Art. 1 din Legea 82/1991 – Legea Contabilitatii, sediile permanente (sucursalele) din Romania ale unor persoane juridice cu sediul in afara sunt obligate sa intocmeasca situatiile financiare anuale si raportarile contabile aferente.
5. Pentru transferul mijloacelor fixe din folosinta societatii mama in folosinta sucursalei din Romania apreciem ca se intocmeste Bon de miscare a mijloacelor fixe (Cod 14-2-3A).
6. Ca si statut legal, reprezentantele nu sunt entitati cu personalitate juridica proprie (nu actioneaza in mod autonom si nu au o existenta de sine statatoare), ci depind si sunt subordonate in totalitate societatilor straine care le-au constituit.
Conform prevederilor Art. 8 din Decretul-Lege 122/1990, “reprezentanta efectueaza in numele societatii comerciale sau al organizatiei economice straine numai acte juridice si activitati conforme cu obiectul de activitate stabilit prin autorizatia de functionare. Reprezentantele si personalul acestora isi desfasoara activitatea cu respectarea dispozitiilor legale din Romania.”
Daca prin autorizatia de functionare sucursalele sunt imputernicite de societatea mama sa incheie astfel de contracte, atunci acestea pot fi intocmite.
7. In cazul in care sucursala din Romania este in incadrata in categoria de mici contribuabili, si desfăşoară tranzacţii cu persoane afiliate cu o valoare totală anuală, calculată prin însumarea valorii tranzacţiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egală cu oricare din pragurile de semnificaţie, are obligaţia întocmirii şi prezentării dosarului preţurilor de transfer numai la solicitarea organului fiscal, în cadrul unei acţiuni de inspecţie fiscală.
Nivelul valoric al pragului de semnificaţie pentru contribuabilii/plătitorii din categoriile contribuabililor mici şi mijlocii, în funcţie de tipul tranzacţiei desfăşurate, este:
“- 50.000 euro, în cazul dobânzilor încasate/plătite pentru serviciile financiare, calculată la cursul de schimb comunicat de Banca Naţională a României valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
– 50.000 euro, în cazul tranzacţiilor privind prestările de servicii primite/prestate, calculată la cursul de schimb comunicat de Banca Naţională a României valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
– 100.000 euro, în cazul tranzacţiilor privind achiziţii/vânzări de bunuri corporale sau necorporale, calculată la cursul de schimb comunicat de Banca Naţională a României valabil pentru ultima zi a anului fiscal.”
8. Daca prin autorizatia de functionare sucursala este imputernicita de societatea mama sa efectueze astfel de servicii, facturarea se va face conform celor mentionate la pct. 2 de mai sus.
Reglementare:
– Legea 227/2015 – Cod fiscal
– Legea 207/2015 – Cod de procedura fiscala
– Art. 2 (4) – Ordin 442/2016
– Legea 31/1990
– Legea 92/1991
Acest răspuns vă este util?
Vă rugăm să ne lăsați o recenzie pe google:
Mulțumim!
Articol scris de catre Adina Vlaicu, in data de 18 septembrie 2020.
Consultant fiscal, membru al Camerei Consultantilor Fiscali din Romania, cu o experienta in domeniul financiar de peste 15 ani, perioada in care am incercat sa gasesc solutii si raspunsuri la provocarile zilnice din domeniul economic, cu o atitudine proactiva si constienta de faptul ca numai o informare corecta si la timp iti poate asigura in societatea dinamica, contemporana noua, garantia reusitei care se defineste economic prin trei termeni: castig, venit sau profit.

Sucursala din Romania a unei societati straine. Aspecte fiscale si contabile
Articol scris in data de: 18 septembrie 2020
Autor: Adina Vlaicu
Situatia de fapt:
Sucursala deschisa in Romania a unei firme din Italia. Firma mama din Italia are ca obiect de activitate call center, activități de back-office, gen operare, introducere si validare date.
Intrebari:
1.Contabilitatea unei sucursale a unei firme din Italia, sucursala deschisa la Targoviste.
As avea nevoie sa stiu daca exista particularitati in ceea ce privește modul de tinere a contabilitatii, daca este ceva diferit fata de un SRL, la general.
2. Am gasit informatia ca in orice factură sau ofertă emanând de la o sucursală, trebuie să se menţioneze:
denumirea, forma juridică, sediul social, numărul din registrul comerţului şi codul unic de înregistrare ale societatii-mama,
capitalul social (capitalul social subscris şi cel vărsat in cazul SA sau SCA) .
oficiul registrului comerţului la care a fost înregistrată sucursala, numărul de înregistrare şi codul de identificare fiscală propriu
E adevarat, adica pe factura trebuie scrise si datele societatii mama si ale sucursalei? Atunci pare ca factura este emisa societatii din Italia.
3. Pentru sucursale, plătitor de obligaţii fiscale este contribuabilul – societatea mama, cu excepţia impozitului pe venitul din salarii, pentru care plătitor de impozit este sediul secundar obligat, potrivit legii, să se înregistreze fiscal ca plătitor de salarii şi de venituri asimilate salariilor.
Societatea-mama are obligaţia de a declara, în numele sucursalei înregistrate fiscal, impozitul pe venitul din salarii datorat, potrivit legii, de aceasta.
E adevărat? si daca da, cum si sub ce forma se inregistreaza societatea mama la finanțe pentru a declara obligatiile fiscale ale sucursalei? Adica societatea mama se inregistreaza in scopuri de TVA si ca platitor de profit si nu sucursala?
4. E corect ca fiind vorba despre o sucursala deschisa în România de societăţi rezidente în state aparţinând Spaţiului Economic Europea, nu am obligativitatea întocmirii situaţiilor financiare anuale pentru propria activitate?
5. Sucursala nu are patrimoniu propriu , ci numai patrimoniul care ii este afectat de societatea-mama. Asta insemana ca sucursala nu poate avea active corporale, necorporale , financiare? Nu poate cumpara birouri, calculatoare, etc. Cum i se transfera atunci patrimoniul de care are nevoie pentru funcționare?
6.Sucursala poate incheia contracte in nume propriu si poate primi facturi pentru închirierea unui spatiu, pentru internet, telefonie etc si poate emite facturi in nume propriu sau toate acestea sunt emise doar pe numele societatii mama:
Daca sucursala presteaza servicii catre alte firme din Italia , ea va factura direct catre acestia sau poate factura doar prin intermediul socieatii mama. Cum se aloca cheltuielile si veniturile sucursalei de catre societatea mama?
7. Ce este cu dosarul prețurilor de transfer? Inteleg ca acesta se face doar pentru bunurile si serviciile achizitionate de sucursala de la societatea mama daca se depaseste o anumita valoare intr-un an ( 50.000 euro pentru achizitii sau prestari de servicii).
8. Daca sucursala presteaza servicii catre alte firme din Itaia , ea va factura direct catre acestia sau doar prin intermediul socieattii mama?
Raspuns
1. Pentru sucursala mentionata va trebui sa intocmiti bilant si sa il transmiteti societatii mama pentru consolidare. Contabilitatea va fi cea reglementata de legislatia romaneasca si aveti aceleasi obligatii ca un SRL cu sediul in Romania.
2. Potrivit art 74 din Legea societatilor nr 31/1990:
“(1) In orice factura, oferta, comanda, tarif, prospect si alte documente intrebuintate in comert, emanand de la o societate, trebuie sa se mentioneze denumirea, forma juridica, sediul social, numarul din registrul comertului si codul unic de inregistrare. Sunt exceptate bonurile fiscale emise de aparatele de marcat electronice, care vor cuprinde elementele prevazute de legislatia din domeniu.
…..
(4) In situatia in care documentele prevazute la alin. (1) sunt emise de o sucursala, acestea trebuie sa mentioneze si oficiul registrului comertului la care a fost inregistrata sucursala si numarul ei de inregistrare”
Alte prevederi legate de emiterea facturii sunt cele ale Art. 319, alin. (20) din Codul fiscal unde sunt specificate elementele obligatorii pe care trebuie sa le contina o factura.
3. Conform Art. 8, alin. (2) din Codul fiscal, o sucursala a unei societati infiintata in alt stat genereaza, in acel nou stat un sediu permanent.
Din punct de vedere al procedurii fiscale (Codul de procedura fiscala, Art. 85, alin. (4)), sediile permanente definite conform Codului fiscal sunt sedii secundare.
Sediul permanent se declara in 30 de zile de la infiintare la organul fiscal in a carui raza teritoriala isi are sediul prin depunerea declaratiei 013.
In Decretul-Lege 122/1990, la Art. 14 se stipuleaza ca: “pentru activitatea desfasurata in Romania reprezentantele sint obligate sa plateasca impozitele si taxele stabilite in conditiile legi.”
Sediul permanent/secundat al unei societati din afara Romaniei este platitor de impozit pe profit in Romania.
Sediul permanent are obligatia calcularii si declararii impozitului pe profit conform Titlului II – Impozit pe profit din Codul fiscal (Art. 12 (a); Art. 13 alin. 1), (b); Art. 14 (b); Art. 16, alin. 3), (c); alin. 4), (c); Art. 31, alin. 3); Art. 36; Art. 37, Art. 41, alin. 1) si 2)).
In concluzie, declararea impozitului pe profit pentru profitul impozabil se face de catre sediul permanent prin formularele 100, 101.
Societatea mama, poate solicita la sfarsitul anului un certificat care sa ateste impozitul pe profit platit in Romania prin sediul permanent (reprezentanta) in vederea obtinerii creditului fiscal.
Calcularea, declararea si plata impozitului pe salarii este obligatia sediului permanent – a sucursalei.
4. Conform prevederilor Art. 1 din Legea 82/1991 – Legea Contabilitatii, sediile permanente (sucursalele) din Romania ale unor persoane juridice cu sediul in afara sunt obligate sa intocmeasca situatiile financiare anuale si raportarile contabile aferente.
5. Pentru transferul mijloacelor fixe din folosinta societatii mama in folosinta sucursalei din Romania apreciem ca se intocmeste Bon de miscare a mijloacelor fixe (Cod 14-2-3A).
6. Ca si statut legal, reprezentantele nu sunt entitati cu personalitate juridica proprie (nu actioneaza in mod autonom si nu au o existenta de sine statatoare), ci depind si sunt subordonate in totalitate societatilor straine care le-au constituit.
Conform prevederilor Art. 8 din Decretul-Lege 122/1990, “reprezentanta efectueaza in numele societatii comerciale sau al organizatiei economice straine numai acte juridice si activitati conforme cu obiectul de activitate stabilit prin autorizatia de functionare. Reprezentantele si personalul acestora isi desfasoara activitatea cu respectarea dispozitiilor legale din Romania.”
Daca prin autorizatia de functionare sucursalele sunt imputernicite de societatea mama sa incheie astfel de contracte, atunci acestea pot fi intocmite.
7. In cazul in care sucursala din Romania este in incadrata in categoria de mici contribuabili, si desfăşoară tranzacţii cu persoane afiliate cu o valoare totală anuală, calculată prin însumarea valorii tranzacţiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egală cu oricare din pragurile de semnificaţie, are obligaţia întocmirii şi prezentării dosarului preţurilor de transfer numai la solicitarea organului fiscal, în cadrul unei acţiuni de inspecţie fiscală.
Nivelul valoric al pragului de semnificaţie pentru contribuabilii/plătitorii din categoriile contribuabililor mici şi mijlocii, în funcţie de tipul tranzacţiei desfăşurate, este:
“- 50.000 euro, în cazul dobânzilor încasate/plătite pentru serviciile financiare, calculată la cursul de schimb comunicat de Banca Naţională a României valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
– 50.000 euro, în cazul tranzacţiilor privind prestările de servicii primite/prestate, calculată la cursul de schimb comunicat de Banca Naţională a României valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
– 100.000 euro, în cazul tranzacţiilor privind achiziţii/vânzări de bunuri corporale sau necorporale, calculată la cursul de schimb comunicat de Banca Naţională a României valabil pentru ultima zi a anului fiscal.”
8. Daca prin autorizatia de functionare sucursala este imputernicita de societatea mama sa efectueze astfel de servicii, facturarea se va face conform celor mentionate la pct. 2 de mai sus.
Reglementare:
– Legea 227/2015 – Cod fiscal
– Legea 207/2015 – Cod de procedura fiscala
– Art. 2 (4) – Ordin 442/2016
– Legea 31/1990
– Legea 92/1991