Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Ajustare creanta eliminată din planul de reorganizare: tratament fiscal si contabil

Bianca Dolores Meze
Valabil la 27 Decembrie 2023
Situatie de fapt:
In cazul in care am un client pentu care s-a facturat vanzare de marfa in 2014 si tot in acelasi an a intrat in insolventa. Ne-am inscris la masa credala in acel timp. In anul 2022 prin sentinta definitiva dispune inchiderea procedurii de insolventa prin reintroducerea debitoarei in activitatea economica. Tot in aceasta sentinta citesc” toate creantele prevazute in tabelul de plati al planului de reorganizare au fost achitate sau au fost SCOASE ca urmare a remiterilor de datorie”. Sa inteleg ca i-am iertat de datorie. Le-am cerut in acest sens tabelul si cum s-au stins aceste creante.
Intrebare:
In acest caz va rog sa ma ajutati cu o monografie pentru:
1. Procedura de ajustarea a TVA-ului neexigibil (eram cu TVA la incasare), facturi de intocmit, daca se raporteaza aceste facturi:
2. Scoaterea creantelor din evidenta pentru care s-a efectuat o ajustare pentru deprecierea creantelor egala cu valoarea acesteia.
3. Avand in vedere ca sentinta este emisa in anul 2022, creanta fiind din 2014, consider ca nu este tarziu sa scot din evidenta aceste creante in decembrie 2023 . In notele din bilant se vor prezenta aceste aspecte?
OMFP 1802/2014
328. ‐ La scăderea din evidență a creanțelor şi datoriilor ale căror termene de încasare sau de plată sunt prescrise, entitățile trebuie să demonstreze că au fost întreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora.
Codul Fiscal
Art. 25: Cheltuieli
(4) Următoarele cheltuieli nu sunt deductibile:
h)pierderile înregistrate la scoaterea din evidenţă a creanţelor, pentru partea neacoperită de provizion, potrivit art. 26, precum şi cele înregistrate în alte cazuri decât următoarele:
1.punerea în aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinţă judecătorească, în conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2.procedura de faliment a debitorilor a fost închisă pe baza hotărârii judecătoreşti;
3.debitorul a decedat şi creanţa nu poate fi recuperată de la moştenitori;
4.debitorul este dizolvat, în cazul societăţii cu răspundere limitată cu asociat unic, sau lichidat, fără succesori
5.debitorul înregistrează dificultăţi financiare majore care îi afectează întreg patrimoniul;
6.au fost încheiate contracte de asigurare;
Art. 287: Ajustarea bazei de impozitare
Baza de impozitare se reduce în următoarele situaţii:
d)în cazul în care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate încasa ca urmare a intrării în faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii în aplicare a unui plan de reorganizare admis şi confirmat printr-o sentinţă judecătorească, prin care creanţa creditorului este modificată sau eliminată. Ajustarea este permisă începând cu data pronunţării hotărârii judecătoreşti de confirmare a planului de reorganizare, iar, în cazul falimentului beneficiarului, începând cu data sentinţei sau, după caz, a încheierii, prin care s-a decis intrarea în faliment, conform legislaţiei privind insolvenţa. Ajustarea se efectuează în termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care s-a pronunţat hotărârea judecătorească de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui în care s-a decis, prin sentinţă sau, după caz, prin încheiere, intrarea în faliment. în cazul în care intrarea în faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 şi nu a fost pronunţată hotărârea judecătorească definitivă/definitivă şi irevocabilă de închidere a procedurii prevăzute de legislaţia insolvenţei până la această dată, ajustarea se efectuează în termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019. Ajustarea este permisă chiar dacă s-a ridicat rezerva verificării ulterioare, conform Codului de procedură fiscală. Prin efectuarea ajustării se redeschide rezerva verificării ulterioare pentru perioada fiscală în care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adăugată pentru operaţiunea care face obiectul ajustării. în cazul în care, ulterior ajustării bazei de impozitare, sunt încasate sume aferente creanţelor respective, se anulează corespunzător ajustarea efectuată, corespunzător sumelor încasate, prin decontul perioadei fiscale în care acestea sunt încasate.
În acest caz, suma poate fi eliminată din contabilitate cu valoarea totală, inclusiv TVA, în termen de 5 ani de la data pronuntarii sentintei (Art. 287, lit. d). Reducerea bazei de impozitare a TVA se face prin facturare cu semnul minus, respectând aceleași reguli fiscale și cota de TVA de la factura inițială (Art.330, alin. 1, lit.b). Cheltuiala va fi integral deductibila (Art.25, alin. 4, lit. h, pct.1).
Art. 330: Corectarea facturilor
(1)Corectarea informaţiilor înscrise în facturi sau în alte documente care ţin loc de factură se efectuează astfel:
b)în cazul în care factura a fost transmisă beneficiarului, fie se emite o nouă factură care trebuie să cuprindă, pe de o parte, informaţiile din factura iniţială, numărul şi data facturii corectate, valorile cu semnul minus sau, după caz, o menţiune din care să rezulte că valorile respective sunt negative, iar, pe de altă parte, informaţiile şi valorile corecte, fie se emite o nouă factură conţinând informaţiile şi valorile corecte şi concomitent se emite o factură cu valorile cu semnul minus sau, după caz, cu o menţiune din care să rezulte că valorile respective sunt negative, în care se înscriu numărul şi data facturii corectate.
Factura de ajustare a bazei de impozitare a TVA conține:
- numărul și data facturii inițiale;
- numărul și data aprobării planului de reorganizare și eliminare a creanței;
- menționarea bazei legale pe factura de stornare: “Legea nr. 227/2015 art. 287 lit. d)”.
Valoarea facturii de ajustare a TVA, înregistrată cu semnul minus în jurnalul de vânzări, se raportează în decontul de TVA cod 300, rândul 16 pentru regularizări TVA colectată.
Chiar dacă furnizorul emite factura către client, exemplarul al doilea nu mai este predat clientului conform art. 330 alin. (2).
Art. 330: Corectarea facturilor
(2)În situaţiile prevăzute la art. 287 furnizorii de bunuri şi/sau prestatorii de servicii trebuie să emită facturi, cu valorile înscrise cu semnul minus sau, după caz, o menţiune din care să rezulte că valorile respective sunt negative când baza de impozitare se reduce sau, după caz, fără semnul minus sau fără menţiunea din care să rezulte că valorile respective sunt negative, dacă baza de impozitare se majorează, care se transmit şi beneficiarului, cu excepţia situaţiei prevăzute la art. 287 lit. d).
Monografie contabila
4118 = 4427 – inregistrare ajustare negativă
654 = 4118 – scoaterea creanței
491 = 7814 – anularea provizionului constituit
În notele explicative la bilant, nu trebuie sa treceți informația cu privire la ajustare, intrucat nu se considera o corecție a unei erorii.
OMFP 1802/2014
68. ‐ (1) Corectarea erorilor aferente exercițiilor financiare precedente nu determină modificarea situațiilor financiare ale acelor exerciții.
(2) În cazul erorilor aferente exercițiilor financiare precedente, corectarea acestora nu presupune ajustarea informațiilor comparative prezentate în situațiile financiare. Informații comparative referitoare la poziția financiară şi performanța financiară, respectiv modificarea poziției financiare, sunt prezentate în notele explicative.
(3) În notele explicative la situațiile financiare trebuie prezentate informații cu privire la natura erorilor constatate şi perioadele afectate de acestea.
Reglementare:
- Codul Fiscal – art.25, alin. 4, lit. h, pct.1 / art. 287, lit. d / art. 330 alin. 1 și alin 2;
- OMFP 1802/2014 – pct.68 și 328.
Acest răspuns vă este util?
Vă rugăm să ne lăsați o recenzie pe google:
Mulțumim!

Articol scris de catre Bianca Dolores Meze, in data de 27 Decembrie 2023.
Expert contabil si consultant fiscal, sub brandul AtelierContabilitate.

Ajustare creanta eliminată din planul de reorganizare: tratament fiscal si contabil
Articol scris in data de: 27 Decembrie 2023
Autor: Bianca Dolores Meze
Situatie de fapt:
In cazul in care am un client pentu care s-a facturat vanzare de marfa in 2014 si tot in acelasi an a intrat in insolventa. Ne-am inscris la masa credala in acel timp. In anul 2022 prin sentinta definitiva dispune inchiderea procedurii de insolventa prin reintroducerea debitoarei in activitatea economica. Tot in aceasta sentinta citesc” toate creantele prevazute in tabelul de plati al planului de reorganizare au fost achitate sau au fost SCOASE ca urmare a remiterilor de datorie”. Sa inteleg ca i-am iertat de datorie. Le-am cerut in acest sens tabelul si cum s-au stins aceste creante.
Intrebare:
In acest caz va rog sa ma ajutati cu o monografie pentru:
1. Procedura de ajustarea a TVA-ului neexigibil (eram cu TVA la incasare), facturi de intocmit, daca se raporteaza aceste facturi:
2. Scoaterea creantelor din evidenta pentru care s-a efectuat o ajustare pentru deprecierea creantelor egala cu valoarea acesteia.
3. Avand in vedere ca sentinta este emisa in anul 2022, creanta fiind din 2014, consider ca nu este tarziu sa scot din evidenta aceste creante in decembrie 2023 . In notele din bilant se vor prezenta aceste aspecte?
Raspuns
OMFP 1802/2014
328. ‐ La scăderea din evidență a creanțelor şi datoriilor ale căror termene de încasare sau de plată sunt prescrise, entitățile trebuie să demonstreze că au fost întreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora.
Codul Fiscal
Art. 25: Cheltuieli
(4) Următoarele cheltuieli nu sunt deductibile:
h)pierderile înregistrate la scoaterea din evidenţă a creanţelor, pentru partea neacoperită de provizion, potrivit art. 26, precum şi cele înregistrate în alte cazuri decât următoarele:
1.punerea în aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinţă judecătorească, în conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2.procedura de faliment a debitorilor a fost închisă pe baza hotărârii judecătoreşti;
3.debitorul a decedat şi creanţa nu poate fi recuperată de la moştenitori;
4.debitorul este dizolvat, în cazul societăţii cu răspundere limitată cu asociat unic, sau lichidat, fără succesori
5.debitorul înregistrează dificultăţi financiare majore care îi afectează întreg patrimoniul;
6.au fost încheiate contracte de asigurare;
Art. 287: Ajustarea bazei de impozitare
Baza de impozitare se reduce în următoarele situaţii:
d)în cazul în care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate încasa ca urmare a intrării în faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii în aplicare a unui plan de reorganizare admis şi confirmat printr-o sentinţă judecătorească, prin care creanţa creditorului este modificată sau eliminată. Ajustarea este permisă începând cu data pronunţării hotărârii judecătoreşti de confirmare a planului de reorganizare, iar, în cazul falimentului beneficiarului, începând cu data sentinţei sau, după caz, a încheierii, prin care s-a decis intrarea în faliment, conform legislaţiei privind insolvenţa. Ajustarea se efectuează în termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care s-a pronunţat hotărârea judecătorească de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui în care s-a decis, prin sentinţă sau, după caz, prin încheiere, intrarea în faliment. în cazul în care intrarea în faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 şi nu a fost pronunţată hotărârea judecătorească definitivă/definitivă şi irevocabilă de închidere a procedurii prevăzute de legislaţia insolvenţei până la această dată, ajustarea se efectuează în termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019. Ajustarea este permisă chiar dacă s-a ridicat rezerva verificării ulterioare, conform Codului de procedură fiscală. Prin efectuarea ajustării se redeschide rezerva verificării ulterioare pentru perioada fiscală în care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adăugată pentru operaţiunea care face obiectul ajustării. în cazul în care, ulterior ajustării bazei de impozitare, sunt încasate sume aferente creanţelor respective, se anulează corespunzător ajustarea efectuată, corespunzător sumelor încasate, prin decontul perioadei fiscale în care acestea sunt încasate.
În acest caz, suma poate fi eliminată din contabilitate cu valoarea totală, inclusiv TVA, în termen de 5 ani de la data pronuntarii sentintei (Art. 287, lit. d). Reducerea bazei de impozitare a TVA se face prin facturare cu semnul minus, respectând aceleași reguli fiscale și cota de TVA de la factura inițială (Art.330, alin. 1, lit.b). Cheltuiala va fi integral deductibila (Art.25, alin. 4, lit. h, pct.1).
Art. 330: Corectarea facturilor
(1)Corectarea informaţiilor înscrise în facturi sau în alte documente care ţin loc de factură se efectuează astfel:
b)în cazul în care factura a fost transmisă beneficiarului, fie se emite o nouă factură care trebuie să cuprindă, pe de o parte, informaţiile din factura iniţială, numărul şi data facturii corectate, valorile cu semnul minus sau, după caz, o menţiune din care să rezulte că valorile respective sunt negative, iar, pe de altă parte, informaţiile şi valorile corecte, fie se emite o nouă factură conţinând informaţiile şi valorile corecte şi concomitent se emite o factură cu valorile cu semnul minus sau, după caz, cu o menţiune din care să rezulte că valorile respective sunt negative, în care se înscriu numărul şi data facturii corectate.
Factura de ajustare a bazei de impozitare a TVA conține:
- numărul și data facturii inițiale;
- numărul și data aprobării planului de reorganizare și eliminare a creanței;
- menționarea bazei legale pe factura de stornare: “Legea nr. 227/2015 art. 287 lit. d)”.
Valoarea facturii de ajustare a TVA, înregistrată cu semnul minus în jurnalul de vânzări, se raportează în decontul de TVA cod 300, rândul 16 pentru regularizări TVA colectată.
Chiar dacă furnizorul emite factura către client, exemplarul al doilea nu mai este predat clientului conform art. 330 alin. (2).
Art. 330: Corectarea facturilor
(2)În situaţiile prevăzute la art. 287 furnizorii de bunuri şi/sau prestatorii de servicii trebuie să emită facturi, cu valorile înscrise cu semnul minus sau, după caz, o menţiune din care să rezulte că valorile respective sunt negative când baza de impozitare se reduce sau, după caz, fără semnul minus sau fără menţiunea din care să rezulte că valorile respective sunt negative, dacă baza de impozitare se majorează, care se transmit şi beneficiarului, cu excepţia situaţiei prevăzute la art. 287 lit. d).
Monografie contabila
4118 = 4427 – inregistrare ajustare negativă
654 = 4118 – scoaterea creanței
491 = 7814 – anularea provizionului constituit
În notele explicative la bilant, nu trebuie sa treceți informația cu privire la ajustare, intrucat nu se considera o corecție a unei erorii.
OMFP 1802/2014
68. ‐ (1) Corectarea erorilor aferente exercițiilor financiare precedente nu determină modificarea situațiilor financiare ale acelor exerciții.
(2) În cazul erorilor aferente exercițiilor financiare precedente, corectarea acestora nu presupune ajustarea informațiilor comparative prezentate în situațiile financiare. Informații comparative referitoare la poziția financiară şi performanța financiară, respectiv modificarea poziției financiare, sunt prezentate în notele explicative.
(3) În notele explicative la situațiile financiare trebuie prezentate informații cu privire la natura erorilor constatate şi perioadele afectate de acestea.
Reglementare:
- Codul Fiscal – art.25, alin. 4, lit. h, pct.1 / art. 287, lit. d / art. 330 alin. 1 și alin 2;
- OMFP 1802/2014 – pct.68 și 328.