Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
COD TVA ANULAT –IN PROCEDURA FALIMENTULUI

Simona Jurescu
Valabil la 12 Iunie 2025
Situatie de fapt:
Avem următoarea speță în lucru și solicităm opinia dumneavoastră fiscală:
Societatea X SRL se află în procedura falimentului, conform Legii nr. 85/2014, fiind administrată exclusiv de lichidatorul judiciar. În patrimoniul societății se află bunuri mobile și imobile care urmează a fi valorificate în cadrul procedurii.
În perioada de observație, societății i-a fost anulat codul de TVA și a fost declarată inactivă fiscal, în baza art. 316 alin. (11) lit. c) Cod Fiscal, deoarece asociatul unic/fostul administrator avea înscrisă în cazierul fiscal o faptă de atragere a răspunderii solidare — fapt care nu are legătură cu societatea în cauză.
După intrarea în faliment, dreptul de administrare i-a fost ridicat fostului administrator, iar activitatea societății este gestionată exclusiv de lichidator, sub controlul judecătorului-sindic. Cu toate acestea, ANAF a refuzat reactivarea codului de TVA, invocând în continuare prevederile art. 11 alin. (7) și (9) din Codul Fiscal, în raport cu calitatea de asociat unic a persoanei cu cazier fiscal.
În urma acțiunii formulate, instanța a invocat din oficiu excepția lipsei de interes, cu următoarea motivare:
„Pentru respectarea dreptului la apărare, va dispune comunicarea încheierii către recurenta reclamantă, prin care instanța a invocat, din oficiu, excepția lipsei de interes a acesteia, în formularea acțiunii, în raport de dispozițiile art.11 alin.7 şi 9 Cod Fiscal, precum şi situația recurentei reclamante, care este o persoană juridică aflată în procedura falimentului, în vederea exprimării unui punct de vedere.”
Intrebare:
În acest context, vă rugăm să ne ajutați cu un punct de vedere fiscal clar și fundamentat privind următoarele aspecte:
1. Poate fi justificat, fiscal, interesul legitim și actual al unei societăți aflate în faliment, administrată de lichidator, în vederea reînregistrării în scopuri de TVA pentru valorificarea bunurilor proprii?
2. Este legal ca ANAF să respingă cererea de reactivare a codului de TVA exclusiv pe baza unei fapte înscrise în cazierul fiscal al fostului administrator/asociat, care nu mai are drept de administrare și nu mai are atribuții decizionale în cadrul societății?
3. Care sunt consecințele fiscale ale anulării codului de TVA? În special:
o În cazul în care se vând bunuri, trebuie emise facturi cu sau fără TVA?
o Se poate colecta TVA de la cumpărător și achita către bugetul de stat prin Declarația 311?
o Există obligația de a plăti TVA din prețul brut încasat, în lipsa colectării explicite a TVA?
o Care sunt riscurile fiscale (penalități, interpretări ANAF, inspecție) în funcție de modul de facturare?
4. Cum ar trebui interpretate corect, în această situație, dispozițiile art. 11 alin. (7)-(9) Cod Fiscal corelate cu Legea nr. 85/2014, având în vedere că asociatul unic nu mai are niciun control asupra societății aflate în faliment?
5. Există jurisprudență (CJUE sau națională) sau practică fiscală ANAF care susține posibilitatea reactivării codului de TVA în astfel de situații — societăți în faliment, cu lichidator judiciar și fără riscuri fiscale reale?
Raspuns partial - Testează gratuit timp de 7 zile!
1. Da, societatea aflată în faliment, administrată de lichidator, are un interes fiscal legitim și actual în reînregistrarea în scopuri de TVA, în scopul valorificării bunurilor di
Înregistrează-te pentru răspunsul complet
● Alerte Fiscale scrise si video!
● Consultant AI disponibil 24 din 24
● Acces Reviste Bența – Prietenii Fiscalitatii si P. Contabilitatii –
● Acces la baza de date de spețe din toate domeniile de activitate
● Răspundem la orice speță din domeniile fiscalitate, contabilitate și resurse umane
● Dăm răspunsuri personalizate pentru fiecare situație în parte
● Interpretam legislația în așa fel încât să fie pe înțelesul tuturor
● Ai siguranță în relația cu autoritățile
● Te asiguri ca ești în legalitate
Articol scris de catre Simona Jurescu, in data de 12 Iunie 2025.
In anul 2002 ca urmare a dezvoltarii constante a societatii de contabilitate SC Excelcont SRL, apare oportunitatea infiintarii unei sucursale in Timisoara. Din acel an sucursala din Timisoara este condusa si organizata de doamna Jurescu Simona.