Login
/subiect/diurna-soferilor-cum-redactam-corect-locul-muncii-in-cim/
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
[mailpoet_form id="3"]
Diurna soferilor: cum redactam corect locul muncii in CIM
Mariana Bunta
Valabil la 2 septembrie 2025
Situatie de fapt:
Un SRL cu domeniul de activitate transport rutier de marfuri, efectueaza servicii de transport in comunitate. In Romania sunt mai rare serviciile de transport. Soferii angajati la SRL ul din Romania primesc salariul minim, dar si diurna de deplasare, care se incadreaza in plafoanele fiscale, astfel incat sa fie neimpozabila integral.
Intrebare:
Va rog sa ne spuneti cum ar trebui sa formulam in contractul de munca locul muncii, astfel incat diurna acordata sa nu fie considerata venit salarial. In prezent avem urmatoarele mentiuni in CIM, si va rugam sa ne spuneti daca in opinia dvs. este bine:
E. Locul de muncă
1. Activitatea se desfăşoară la beneficiari, loc de muncă organizat al angajatorului S.R.L..
2. În lipsa unui loc de muncă fix, salariatul va desfăşura activitatea astfel: Diverse activităţi în cadrul firmei.
În acest caz salariatul va beneficia de:
a) prestații suplimentare ………….. (în bani sau în natură);
b) asigurarea/decontarea transportului de către angajator …………… (după caz).
F. Felul muncii:
Funcţia/Ocupația conducător auto transport rutier de mărfuri (833201) conform clasificării ocupaţiilor din România.
G. Durata timpului de muncă și repartizarea acestuia
1. O normă întreagă, durata normală a timpului de muncă fiind de 8 ore/zi, 40 ore/săptămână.
a) Repartizarea programului de muncă se face: în zilele de Luni-Vineri, timp inegal între orele 08:00–16:00 sau 16:00 – 00:00 sau 00:00 – 08:00 sau ………………. (inegal/ schimburi/ flexibil/ individualizat etc.), după cum urmează: ………………. .
Avand in vedere ca exista mai multe opinii asupra acestui subiect, asteptam o opinie si din partea dvs.
In speta prezentata, pentru a fi diurna, trebuie sa existe o deplasare in afara locului obisnuit de munca. Daca in contract scrie „Diverse activitati in cadrul firmei” sau „la beneficiari”, interpretarea poate fi ambigua, iar ANAF poate sustine ca nu exista un loc fix clar definit, deci soferul NU e considerat „delegat/detasat”, ci lucreaza permanent „pe drum”, caz in care diurna risca sa fie reincadrata ca venit salarial.
Ca si recomandare de buna practica, va sugerez urmatoarele:
In CIM trebuie precizat ca locul muncii este sediul social sau punctul de lucru din Romania al angajatorului, iar activitatea specifica de transport se desfasoara pe trasee interne si internationale, prin delegare/detasare. Astfel, o formulare mai „safe” ar fi, de exemplu:
E. Locul muncii:
1. Locul muncii este la sediul angajatorului [denumire societate, adresa completa, judet], precum si la punctele de lucru organizate pe teritoriul Romaniei.
2. In exercitarea atributiilor de serviciu, salariatul poate fi delegat sau detasat, conform dispozitiilor Codului Muncii si legislatiei europene aplicabile, pentru desfasurarea activitatilor de transport rutier de marfuri pe teritoriul Romaniei si/sau in afara acestuia (state membre UE si non-UE).
3. Pentru perioada in care salariatul se afla in delegare/detasare, angajatorul ii acorda:
a) indemnizatie de delegare/detasare (diurna), in cuantum stabilit prin regulamentul intern si/sau decizia de delegare/detasare, in limitele prevazute de legislatia fiscala in vigoare;
b) decontarea/organizarea transportului de la si pana la locul de desfasurare a activitatii;
c) asigurarea sau decontarea cazarii conform politicilor interne si dispozitiilor legale aplicabile.
Aceasta formulare,
- defineste un loc de munca de referinta in Romania;
- creeaza premisa legala ca atunci cand soferul pleaca in curse, acele deplasari sa fie considerate delegare/detasare, deci diurna ramane tratata ca indemnizatie de deplasare si pastreaza regimul de neimpozitare (in limita plafonului).
Ceea ce ati trecut acum („diverse activitati in cadrul firmei” sau „la beneficiari”) poate fi riscant, pentru ca nu se contureaza clar un loc fix de munca si nu se vede distinct situatia de deplasare.
In concluzie, recomandarea este sa ajustati contractul individual de munca (CIM) astfel incat:
- sa existe un loc fix in Romania (sediu/punct de lucru);
- sa mentionati expres posibilitatea de delegare/detasare internationala;
- sa corelati cu deciziile de delegare/detasare nominale (documente obligatorii care justifica plata diurnei).
Asta reduce semnificativ riscul de reincadrare fiscala.
Atentie, insa: pe langa CIM, trebuie sa aveti la dosar si decizii scrise de delegare/detasare pentru fiecare cursa (sau pentru o perioada determinata), fiind documentele justificative cerute de ITM si ANAF la controale.
Reglementare:
- Codul muncii
- Codul fiscal
Acest răspuns vă este util?
Vă rugăm să ne lăsați o recenzie pe google:
Mulțumim!
Articol scris de catre Mariana Bunta, in data de 2 septembrie 2025.
Pot spune despre mine că domeniul resurselor umane și activitățile adiacente acestuia reprezintă un real interes și pasiune, acest lucru dovedindu-se și din experiența de peste 17 ani pe care o am în acest domeniu, mai ales în firme de producție sau în firme de contabilitate.

Diurna soferilor: cum redactam corect locul muncii in CIM
Articol scris in data de: 2 septembrie 2025
Autor: Mariana Bunta
Situatie de fapt:
Un SRL cu domeniul de activitate transport rutier de marfuri, efectueaza servicii de transport in comunitate. In Romania sunt mai rare serviciile de transport. Soferii angajati la SRL ul din Romania primesc salariul minim, dar si diurna de deplasare, care se incadreaza in plafoanele fiscale, astfel incat sa fie neimpozabila integral.
Intrebare:
Va rog sa ne spuneti cum ar trebui sa formulam in contractul de munca locul muncii, astfel incat diurna acordata sa nu fie considerata venit salarial. In prezent avem urmatoarele mentiuni in CIM, si va rugam sa ne spuneti daca in opinia dvs. este bine:
E. Locul de muncă
1. Activitatea se desfăşoară la beneficiari, loc de muncă organizat al angajatorului S.R.L..
2. În lipsa unui loc de muncă fix, salariatul va desfăşura activitatea astfel: Diverse activităţi în cadrul firmei.
În acest caz salariatul va beneficia de:
a) prestații suplimentare ………….. (în bani sau în natură);
b) asigurarea/decontarea transportului de către angajator …………… (după caz).
F. Felul muncii:
Funcţia/Ocupația conducător auto transport rutier de mărfuri (833201) conform clasificării ocupaţiilor din România.
G. Durata timpului de muncă și repartizarea acestuia
1. O normă întreagă, durata normală a timpului de muncă fiind de 8 ore/zi, 40 ore/săptămână.
a) Repartizarea programului de muncă se face: în zilele de Luni-Vineri, timp inegal între orele 08:00–16:00 sau 16:00 – 00:00 sau 00:00 – 08:00 sau ………………. (inegal/ schimburi/ flexibil/ individualizat etc.), după cum urmează: ………………. .
Avand in vedere ca exista mai multe opinii asupra acestui subiect, asteptam o opinie si din partea dvs.
Raspuns
In speta prezentata, pentru a fi diurna, trebuie sa existe o deplasare in afara locului obisnuit de munca. Daca in contract scrie „Diverse activitati in cadrul firmei” sau „la beneficiari”, interpretarea poate fi ambigua, iar ANAF poate sustine ca nu exista un loc fix clar definit, deci soferul NU e considerat „delegat/detasat”, ci lucreaza permanent „pe drum”, caz in care diurna risca sa fie reincadrata ca venit salarial.
Ca si recomandare de buna practica, va sugerez urmatoarele:
In CIM trebuie precizat ca locul muncii este sediul social sau punctul de lucru din Romania al angajatorului, iar activitatea specifica de transport se desfasoara pe trasee interne si internationale, prin delegare/detasare. Astfel, o formulare mai „safe” ar fi, de exemplu:
E. Locul muncii:
1. Locul muncii este la sediul angajatorului [denumire societate, adresa completa, judet], precum si la punctele de lucru organizate pe teritoriul Romaniei.
2. In exercitarea atributiilor de serviciu, salariatul poate fi delegat sau detasat, conform dispozitiilor Codului Muncii si legislatiei europene aplicabile, pentru desfasurarea activitatilor de transport rutier de marfuri pe teritoriul Romaniei si/sau in afara acestuia (state membre UE si non-UE).
3. Pentru perioada in care salariatul se afla in delegare/detasare, angajatorul ii acorda:
a) indemnizatie de delegare/detasare (diurna), in cuantum stabilit prin regulamentul intern si/sau decizia de delegare/detasare, in limitele prevazute de legislatia fiscala in vigoare;
b) decontarea/organizarea transportului de la si pana la locul de desfasurare a activitatii;
c) asigurarea sau decontarea cazarii conform politicilor interne si dispozitiilor legale aplicabile.
Aceasta formulare,
- defineste un loc de munca de referinta in Romania;
- creeaza premisa legala ca atunci cand soferul pleaca in curse, acele deplasari sa fie considerate delegare/detasare, deci diurna ramane tratata ca indemnizatie de deplasare si pastreaza regimul de neimpozitare (in limita plafonului).
Ceea ce ati trecut acum („diverse activitati in cadrul firmei” sau „la beneficiari”) poate fi riscant, pentru ca nu se contureaza clar un loc fix de munca si nu se vede distinct situatia de deplasare.
In concluzie, recomandarea este sa ajustati contractul individual de munca (CIM) astfel incat:
- sa existe un loc fix in Romania (sediu/punct de lucru);
- sa mentionati expres posibilitatea de delegare/detasare internationala;
- sa corelati cu deciziile de delegare/detasare nominale (documente obligatorii care justifica plata diurnei).
Asta reduce semnificativ riscul de reincadrare fiscala.
Atentie, insa: pe langa CIM, trebuie sa aveti la dosar si decizii scrise de delegare/detasare pentru fiecare cursa (sau pentru o perioada determinata), fiind documentele justificative cerute de ITM si ANAF la controale.
Reglementare:
- Codul muncii
- Codul fiscal